Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining the geological timeline in terms of geography education

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 80 - 118, 30.06.2024
https://doi.org/10.47615/issej.1483878

Öz

Background: The Geological Timeline is a reference to various branches of science and is a constantly updated and living chart. For this reason, Geological Timeline should be emphasized in geography education.
Objectives: In this research, in order to understand the importance of the Geological Timeline in terms of Geography education, it is explained how the documents related to the geological timeline work in the National Education system in Turkey, in Higher Education and abroad.
Methods: The research was conducted with document analysis, one of the qualitative research methods. The content analysis method was used to evaluate the data obtained by document analysis.
Results: As a result of the examinations, it has been revealed that the Geological Timeline resources used or benefited by secondary and higher education institutions in Turkey have differences in various aspects or do not contain the same conceptual unity. However, it is seen that the Geological Timeline of various countries abroad coincide with the timeline prepared by the International Stratigraphy Commission.
Conclusions: In the light of the Geological Timeline and the data obtained from different branches of science, the table should be used in its original form and a unity of concept should be established in order to create an international use.

Kaynakça

  • Akkuş, A. (2007). Jeomorfolojiye giriş. Eğitim kitabevi
  • Apaydın, A. (2001). Jeolojik Zaman Cetveli Doğuşu ve Gelişimi. Mavi Gezegen Dergisi. Sayı: 05. 8-15
  • Arabacı, H. S. (2021). Ortaöğretim coğrafya ders kitabı 10. Yıldırım Yayınları
  • Ardos, M. ve Pekcan, N. (1997). Jeomorfoloji sözlüğü. Çantay kitabevi
  • Atalay, İ. (2004). Doğa bilimleri sözlüğü. Meta basım
  • Bozdoğan, K., ve Güven, C. (2021). 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler öğretim programında yer alan “kronoloji” kavramına ilişkin algıları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 476-515.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Sekizinci sınıf öğrencilerinin tarih öğretiminde kullanılan zaman ve kronolojiyle ilgili bazı kavramları anlama düzeyi. Eurasian Journal of Educational Reseacrh. 19. 155-163
  • Doğanay, H. (2017). Coğrafya bilim alanları sözlüğü (Ed.: N. T. Altaş). Pegem akademi.
  • Erinç, S. (2000). Jeomorfoloji I. (Güncelleştirenler: A. Ertek, C. Güneysu). Der yayınları
  • Gabler, R. E. , Petersen, J. F., Trapasso, L. M., Sack, D. (2009). Physical geography. Brooks/Cole. Belmont: USA
  • Güney, E., Bozyiğit, R. ve Meydan, A. (2014). Jeomorfoloji sözlüğü. Çizgi kitabevi
  • İzbıak, R. (1992). Coğrafya terimleri sözlüğü. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. s. 178
  • İzbırak, R. (1991). Liseler için coğrafya I. Milli Eğitim Basımevi.
  • Kazancı, N. (2018). Jeolojik zamanlar ve çizelgesi. Doğal Kaynaklar ve Ekonomi Bülteni 25: 63-66
  • MEB (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • MEB (2018b). Ortaöğretim Coğrafya Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • MEB (2018c). Ortaöğretim Tarih Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • MEB (2018d). Sosyal dersi (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Meydan, A. (2018). Coğrafya nedir? Genel coğrafya içinde. (Ed.: H. Yazıcı ve N. Koca). Pegem Akademi, 9-20
  • Ntiafu, S. (2021). Physical geography book review. Edited, NEW-FINAL Ghana
  • Oruç, E., Güncegörü, B., Muslu, G., Pural, A., Aydın, A., Engin, Uysun, Görer, H. M., Türedi, M. ve Çakır, Z. (2006). Ortaöğretim coğrafya 9. Milli Eğitim Basımevi.
  • Palmer, A. R. (1983). The decade of North American geology, 1983 Geologic Time Scale. Geology (Geological Society of America, 1983), 504
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Seyrek, A. (2019). İlkokul fen bilgisi 4. Anka kuşu yayınevi
  • Thomas, D. S. G. (2016). The Dictionary of physical geography FOURTH EDITION Edited by David S. G. Thomas. Wiley Blackwell. UK
  • Uzunöz, A., ve Akbaş, Y. (2011). Kavramsal değişim yaklaşımına dayalı coğrafya öğretimi: bir uygulama örneği. Education Sciences, 6(2), 1659-1678.
  • Ünalan, B. (2023). Süper coğrafya atlası. Armada yayınları
  • Vasudevan, H. ve Qureshi, M. H. (2005). Fundamentals of physical geography textbook for class XI. New Delhi: National Council of Educational Research and Training
  • Widdowson, J., Blackhshaw, R., King, M., Oakes, S., Wheeler, S., Witherick, M. (2016). Geography. Hodder Education. London
  • Yalçınlar, İ. (1996). Strüktüral jeomorfoloji. Öz eğitim yayınları
  • Yavuz, N. (2018). Jeolojik zaman çizelgesi Türkçeleştirme çalıştayı düzenlenmiştir. Doğal Kaynaklar ve Ekonomi Bülteni 25: 67-67
  • https://stratigraphy.org/ICSchart/ChronostratChart2023-09Turkish.jpg

Coğrafya eğitimi açısından jeolojik zamanlar çizelgesi’nin incelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 80 - 118, 30.06.2024
https://doi.org/10.47615/issej.1483878

Öz

Arka Plan: Jeolojik Zamanlar Çizelgesi çeşitli bilim dallarına referans olmakla birlikte sürekli güncellenen ve yaşamakta olan bir çizelgedir. Bu sebeple coğrafya eğitiminde Jeolojik Zamanlar Çizelgesi üzerine önemle durulmalıdır.
Amaç: Bu araştırmada Coğrafya eğitimi açısından Jeolojik Zamanlar Çizelge’sinin önemi bağlamında, Türkiye’de Milli Eğitim sisteminde jeolojik zamanlar, Yükseköğretimde jeolojik zamanlar ve yurt dışında jeolojik zamanlar nasıl ele alınmaktadır sorularına cevap aranmıştır.
Yöntem: Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile yürütülmüştür. Doküman analizi ile elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi yönteminden yararlanılmıştır.
Bulgular: Yapılan incelemeler neticesinde Türkiye’deki ortaöğretim ve yükseköğretim kurumlarının kullandığı veya yararlandığı kaynaklarda Jeolojik Zamanlar Çizelgesinde çeşitli yönlerden farklılıkları olduğu veya aynı kavram birliklerini barındırmadığı ortaya konmuştur. Bununla birlikte yurt dışında çeşitli ülkelerdeki Jeolojik Zamanlar Çizelge’sinin Uluslararası Stratigrafi Komisyonu tarafından hazırlanan çizelge ile örtüştüğü görülmektedir.
Sonuç: Jeolojik Zamanlar Çizelgesi ve beraberinde farklı bilim dallarından elde edilen verilerin aslına uygun kullanılması, uluslararası bir kullanımı yakalamak açısından kavram ve söylem birliği sağlayacaktır.

Kaynakça

  • Akkuş, A. (2007). Jeomorfolojiye giriş. Eğitim kitabevi
  • Apaydın, A. (2001). Jeolojik Zaman Cetveli Doğuşu ve Gelişimi. Mavi Gezegen Dergisi. Sayı: 05. 8-15
  • Arabacı, H. S. (2021). Ortaöğretim coğrafya ders kitabı 10. Yıldırım Yayınları
  • Ardos, M. ve Pekcan, N. (1997). Jeomorfoloji sözlüğü. Çantay kitabevi
  • Atalay, İ. (2004). Doğa bilimleri sözlüğü. Meta basım
  • Bozdoğan, K., ve Güven, C. (2021). 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler öğretim programında yer alan “kronoloji” kavramına ilişkin algıları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(32), 476-515.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Sekizinci sınıf öğrencilerinin tarih öğretiminde kullanılan zaman ve kronolojiyle ilgili bazı kavramları anlama düzeyi. Eurasian Journal of Educational Reseacrh. 19. 155-163
  • Doğanay, H. (2017). Coğrafya bilim alanları sözlüğü (Ed.: N. T. Altaş). Pegem akademi.
  • Erinç, S. (2000). Jeomorfoloji I. (Güncelleştirenler: A. Ertek, C. Güneysu). Der yayınları
  • Gabler, R. E. , Petersen, J. F., Trapasso, L. M., Sack, D. (2009). Physical geography. Brooks/Cole. Belmont: USA
  • Güney, E., Bozyiğit, R. ve Meydan, A. (2014). Jeomorfoloji sözlüğü. Çizgi kitabevi
  • İzbıak, R. (1992). Coğrafya terimleri sözlüğü. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınevi. s. 178
  • İzbırak, R. (1991). Liseler için coğrafya I. Milli Eğitim Basımevi.
  • Kazancı, N. (2018). Jeolojik zamanlar ve çizelgesi. Doğal Kaynaklar ve Ekonomi Bülteni 25: 63-66
  • MEB (2018a). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • MEB (2018b). Ortaöğretim Coğrafya Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • MEB (2018c). Ortaöğretim Tarih Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • MEB (2018d). Sosyal dersi (4, 5, 6 ve 7. Sınıflar) öğretim programı. Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294.
  • Meydan, A. (2018). Coğrafya nedir? Genel coğrafya içinde. (Ed.: H. Yazıcı ve N. Koca). Pegem Akademi, 9-20
  • Ntiafu, S. (2021). Physical geography book review. Edited, NEW-FINAL Ghana
  • Oruç, E., Güncegörü, B., Muslu, G., Pural, A., Aydın, A., Engin, Uysun, Görer, H. M., Türedi, M. ve Çakır, Z. (2006). Ortaöğretim coğrafya 9. Milli Eğitim Basımevi.
  • Palmer, A. R. (1983). The decade of North American geology, 1983 Geologic Time Scale. Geology (Geological Society of America, 1983), 504
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir araştırma yöntemi olarak doküman analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Seyrek, A. (2019). İlkokul fen bilgisi 4. Anka kuşu yayınevi
  • Thomas, D. S. G. (2016). The Dictionary of physical geography FOURTH EDITION Edited by David S. G. Thomas. Wiley Blackwell. UK
  • Uzunöz, A., ve Akbaş, Y. (2011). Kavramsal değişim yaklaşımına dayalı coğrafya öğretimi: bir uygulama örneği. Education Sciences, 6(2), 1659-1678.
  • Ünalan, B. (2023). Süper coğrafya atlası. Armada yayınları
  • Vasudevan, H. ve Qureshi, M. H. (2005). Fundamentals of physical geography textbook for class XI. New Delhi: National Council of Educational Research and Training
  • Widdowson, J., Blackhshaw, R., King, M., Oakes, S., Wheeler, S., Witherick, M. (2016). Geography. Hodder Education. London
  • Yalçınlar, İ. (1996). Strüktüral jeomorfoloji. Öz eğitim yayınları
  • Yavuz, N. (2018). Jeolojik zaman çizelgesi Türkçeleştirme çalıştayı düzenlenmiştir. Doğal Kaynaklar ve Ekonomi Bülteni 25: 67-67
  • https://stratigraphy.org/ICSchart/ChronostratChart2023-09Turkish.jpg
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğrenme Bilimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Meydan 0000-0002-1278-096X

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 14 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 18 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Meydan, A. (2024). Coğrafya eğitimi açısından jeolojik zamanlar çizelgesi’nin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 10(1), 80-118. https://doi.org/10.47615/issej.1483878
AMA Meydan A. Coğrafya eğitimi açısından jeolojik zamanlar çizelgesi’nin incelenmesi. USBED. Haziran 2024;10(1):80-118. doi:10.47615/issej.1483878
Chicago Meydan, Ali. “Coğrafya eğitimi açısından Jeolojik Zamanlar çizelgesi’nin Incelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10, sy. 1 (Haziran 2024): 80-118. https://doi.org/10.47615/issej.1483878.
EndNote Meydan A (01 Haziran 2024) Coğrafya eğitimi açısından jeolojik zamanlar çizelgesi’nin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10 1 80–118.
IEEE A. Meydan, “Coğrafya eğitimi açısından jeolojik zamanlar çizelgesi’nin incelenmesi”, USBED, c. 10, sy. 1, ss. 80–118, 2024, doi: 10.47615/issej.1483878.
ISNAD Meydan, Ali. “Coğrafya eğitimi açısından Jeolojik Zamanlar çizelgesi’nin Incelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi 10/1 (Haziran 2024), 80-118. https://doi.org/10.47615/issej.1483878.
JAMA Meydan A. Coğrafya eğitimi açısından jeolojik zamanlar çizelgesi’nin incelenmesi. USBED. 2024;10:80–118.
MLA Meydan, Ali. “Coğrafya eğitimi açısından Jeolojik Zamanlar çizelgesi’nin Incelenmesi”. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, c. 10, sy. 1, 2024, ss. 80-118, doi:10.47615/issej.1483878.
Vancouver Meydan A. Coğrafya eğitimi açısından jeolojik zamanlar çizelgesi’nin incelenmesi. USBED. 2024;10(1):80-118.

21910All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International

SOBIAD ETKİ DEĞERİ .458