İŞ GÖRENLERİN İŞ TATMİNİ VE ÖRGÜTSEL BAĞLILIK DÜZEYLERİNİN PERFORMANSLARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2020,
Cilt: 1 Sayı: 2, 29 - 49, 07.09.2020
Yeşim Çelik
,
Bülent Demir
Öz
İş tatmini ve örgütsel bağlılık, işletmelerde insan kaynağının yönetimi açısından önem kazanmaktadır. İnsan kaynakları yönetimi uygulamaları kapsamında çalışanların tatmin ve bağlılık duygularının arttırılması, performanslarını olumlu yönde etkileyecektir. Bu araştırmanın amacı çalışanların iş tatmini ve örgütsel bağlılıklarının performansları üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu araştırmada bir kamu kurumun merkez çalışanlarının iş tatmini ve örgüt bağlılıklarının performansları üzerindeki etkisi saha çalışması yapılarak incelenmiştir. Araştırmaya 123 merkez çalışanı katılmıştır. Verilerin elde edilmesinde Anket yöntemi kullanılmıştır ve Çalışanların iş tatmin düzeylerini ölçmek için Hackman ve Oldham (1980) tarafından geliştirilen İş Özellikleri Anketi’nden uyarlanan ve Basım ve Şeşen tarafından (2009) 20 maddeli iş tatmin ölçeği ile Örgütte çalışanların performanslarını belirlemek için Karakum (2005) tarafından geliştirilen 17 maddeli performans ölçeği kullanılmıştır. Çalışanların örgütsel bağlılık düzeylerini ölçmek için, Jaworski ve Kohli tarafından 1993 yılında geliştirilen ve 30 maddeden oluşan ölçek kullanılmıştır. Verilerin IBM SPSS istatistik versiyon 25 ile analiz edilmiştir.
Kaynakça
- Arı, S.,Bal, H., & Bal, E. Ç. (2010). İşe Bağlılığın Tükenmişlik Ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisindeki Aracılık Etkisi: Yatırım Uzmanları Üzerinde Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 143-166.
- Asık, N. A. (2010). Çalışanların İş Doyumunu Etkileyen Bireysel ve Örgütsel Faktörler İle Sonuçlarına İlişkin Kavramsal Bir Değerlendirme. Türk İdare Dergisi 467, 39-40.
- Aydemir, P., Erdoğan, E. (2013). İş görenlerin Ücret Tatmini, İş Tatmini ve Performans Algısı. Kamu İş, 129-131.
- Aziri, B.,(2011). Job Satisfaction: A Literature Review, Management Research and Practice, 3(4), 77-86.
- Bozkurt, Ö.,& Bozkurt, İ. (2008). İş tatminini etkileyen işletme içi faktörlerin eğitim sektörü açısından değerlendirilmesine yönelik bir alan araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi 9(1), 6.
- Çöl, G. (2004). Örgütsel bağlılık kavramı ve benzer kavramlarla ilişkisi, İş Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 6(2).
- Dağdeviren, G. (2007). İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılık Sigorta Şirketleri Üzerine Bir Uygulama. Atılım Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
- Dolu, B. (2011). Bankacılık Sektöründe Çalışanların Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi.
- Durna, U. ve Eren, V. (2005). Üç Bağlılık Unsuru Etkisinde Örgütsel Bağlılık. Doğuş Üniversitesi Dergisi 6(2), 210-211.
- Eğinli, A:T. (2009). Çalışanlarda İş Doyumu: Kamu ve Özel Sektör Çalışanlarının İş Doyumuna Yönelik Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(3), 39.
- Erdoğan, İ. (1991). İşletmelerde Personel Seçimi ve Başarı Değerleme Teknikleri İstanbul: İ.Ü.İşletme Fakültesi Yayınları No:248.
- George, J.M. ve Jones, G.R. (2008). Understanding and ManagingOrganizationalBehavior, Pearson/Prentice Hall (Fifth Edition),
- Gürbüz, S. (2006). Örgütsel vatandaşlık davranışı ile duygusal bağlılık arasındaki ilişkilerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. AİBÜ-İİBF Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi 3(1), 49-50
- İmamoğlu, Z. S.,Keskin, H., & Erat, S. (2004). Ücret Kariyer Ve Yaratıcılık İle İş Tatmini Arasındaki İlişkiler: Tekstil Sektöründe Bir Uygulama. Yönetim Ve Ekonomi Dergisi, 171-172.
- İşcan, Ö. F.,& Timuroğlu, M. K. (2007). Örgüt kültürünün iş tatmini üzerindeki etkisi ve bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi,21(1), 119-135.
- Karahan, A. (2008). Çalışma Ortamındaki Statü Farklılıklarının Örgütsel Bağlılığa Etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 232.
- Kitapçı, H. ve Sezen, B. (2002), Çalışanların Tatminini Belirleyici Unsurlar Üzerine Bir Araştırma: Kariyer Süreci Örneği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (1), 219-230.
- Koç, H. (2009). Örgütsel Bağlılık ve Sadakat İlişkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi 8(28), 203-204.
- Kuzulugil, S. (2012). Kamu hastaneleri çalisanlarinda is tatminini etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik bir arastirma/Investigating factors effecting job satisfaction of public hospital employees. Istanbul Üniversitesi Isletme Fakültesi Dergisi, 41(1), 129.
- Özaydın, M. M. ve Özdemir, Ö. (2006). Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi 6(1), 255.
- Palmer, M. J. (1993). Performans Değerlendirmeleri, Rota Yayıncılık, İstanbul.
- Schermerhorn, J. R.,Hunt J. G. Ve Osborn, R. N. (1994). Managing Organizational Behavior, 5. baskı, John Wiley & Sons Inc, New York.
- Sevimli, F.,& İşcan, Ö. F. (2005). Bireysel ve iş ortamına ait etkenler açısından iş doyumu. Ege Akademik Bakış Dergisi, 5(1), 55-64.
- Sığrı, Ü.,& Basım, N. (2006). İş Görenlerin İş Doyumu İle Örgütsel Bağlılık Düzeylerinin Analizi: Kamu Ve Özel Sektörde Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 6(12), 130-154.
- Spector, P. E. (1997). Job Satisfaction. Application, assessment, causes, and consequences. Thousand Oaks, Sage Publications, California. S.8-11