Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİNÇLİ TÜKETİM VE ANNELERİN BİLİNÇLİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARI

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 39, 803 - 827, 27.12.2020
https://doi.org/10.46928/iticusbe.729138

Öz

Bu araştırmanın amacı, geleceğimizi yetiştiren annelerin bilinçli tüketim konusundaki tutum ve davranışlarının belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. Literatür taramasıyla edinilen bilgiler çerçevesinde bilinçli tüketim ve bilinçli tüketim boyutlarını kapsayan, 18 sorudan oluşan bir görüşme formu hazırlanmıştır. Değişik meslek ve yaşlarda bulunan toplam 13 anne ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın diğer araştırmalardan farkı ve önemi, bilinçli tüketim konusunda yapılan nitel bir araştırma olması, annelerin bu konuda çocuklarına ne tür bir müdahale ve uyarıda bulunduklarının belirlenmeye çalışılmasıdır. Araştırmaya katılanların annelerde, bilincin daha çok aile bütçesini korumaya yönelik ve tüketim boyutunda olduğunu belirtmek mümkündür.

Kaynakça

  • Avallone, I. V., Giraldi, J. de M. E., & Oliveira, S. V. W. B. de. (2012). (PDF) Conscious Consumption: A Study on Plastic Bags’ Consumers in Brazil. International Journal of Psychological Studies, 4(1).https://www.researchgate.net/publication/265195029_Conscious_Consumption_A_Study_on_Plastic_Bags'_Consumers_in_Brazil Blakey, J. (2019). Conscious Consumers in a Nutshell. http://earthadvertising.wordpress.com/ Bozyiğit, S., & Madran, C. (2018). Çocukların Çevre Bilinçli Tüketici Olarak Sosyalleşmesinde Annelerin Çocuk Yetiştirme Tutumlarının Rolü. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 24. Buğday, E. B., & Babaoğul, M. (2016). Bilinçli Tüketim Kavramının Boyutları: Bilinçli Tüketim Davranışının Yeniden Tanımlanması. Sosyoekonomi, 24(30). https://doi.org/10.17233/se.2016.10.012 Buğday, E. B., & Babaoğul, M. (2017). Bilinçli Tüketici Ölçeği Geliştirme Çalışması. ICPESS (International Congress on Politic, Economic and Social Studies), 0(3), Article 3. http://www.registericpess.org/index.php/ICPESS/article/view/2049 Çelebi, Ş. O., & Bayrakdaroğlu, F. (2018). Y Kuşağı Tüketicilerinin Bilinçli Tüketim Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 111-124. https://doi.org/10.31006/gipad.415372 Dere, İ., & Aktaşli, İ. (2019). 4. Ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Bilinçli Tüketicilik. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 20. Dündar, Ş. (2017). Bilinçli Tüketicilik ile İlgili Anne-Baba Rol Model Davranışlarının, Anne-Baba İletişiminin ve Sosyal Bilgiler Dersinin Çocukların Bilinçli Tüketiciler Olarak Sosyalleşmelerindeki Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 726-743. https://doi.org/10.17860/mersinefd.316607 Erciş, A., & Türk, B. (2016). Etik Çerçevesinde Tüketim, Tüketici ve Çevre: Ekolojik Okuryazarlığın Moderatör Rolü/ In The Frame of Ethics Consumption, Consumer and The Environment: The Moderator Role of Ecoliteracy. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, 20, 1-24. Erol, F. (2017). Bir Etik Tüketim Aracı Olarak Adil Ticaret. 19(2), 12. Giesler, M., & Veresiu, E. (2014). Creating the Responsible Consumer: Moralistic Governance Regimes and Consumer Subjectivity. Journal of Consumer Research, 41(3), 840-857. https://doi.org/10.1086/677842 Gülmez, M. (2006). Pazarlama Yönü İtibariyle Bilinçli Tüketim ve Bilinçli Tüketiciye İlişkin Bir Saha Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 9(1-2), 153-178. Hayta, B. (2014). Postmodern Dönemin Tüketim İmajları: Postmodern Tüketim Kültürü, Tüketim Kalıpları ve Postmodern Tüketici. Içinde M. Babaoğul, A. Şener, & E. B. Buğday (Ed.), Tüketici Yazıları IV. TÜPADEM. Kurtuluş, S., Karapinar, E., & Özkan, E. (2019). Organik Ürün Tüketicilerinin Tipolojisi: Gönüllü Sadelik, Çevre Bilinci ve Değerler Açısından Pazar Bölümlerinin İncelenmesi. 11(1), 36. Olağanüstü Kanıtlar. (2020). Olağanüstü Kanıtlar. http://www.olaganustukanitlar.com/pasifik-okyanusunda-ulkemizin-yuzolcumunden-daha-buyuk-cop-adalar-ve-onlari-olusturan-mikroplastikler/ Özgül, E. (2010). Tüketicilerin Değer Yapıları, Gönüllü Sade Yaşam Tarzı ve Sürdürülebilir Tüketim Üzerindeki Etkileri. H.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 28(2), 117-150. Sayraç, N., Ari, E., & Malkoç, G. (2016). Aile Ve Bireysel Değerlerin Sorumlu Tüketim Bilinci Üzerindeki Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15(29), 18. Velioğlu, M. N., Çiftçi, S., Dölarslan, E. Ş., Kıyan, Ş. S., & Karsu, S. (2013). Tüketim Bilinci ve Bilinçli Tüketim (M. N. Velioğlu, Ed.; 1. Baskı). Anadolu Üniversitesi. Vitell, S. J., & Muncy, J. (1992). Consumer Ethics: An Empirical Investigation of Factors Influencing Ethical Judgments of The Final Consumer. , 11(8), 585-597. Journal of Business Ethics, 11(8), 585-597. Yılmaz, H., & Ülker, M. (2018). Kadınlarda Çocukluk Dönemi Mutluluk Anıları ile Ebeveynlik Rollerine İlişkin Kendilik Algısı. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 47-57.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serpil Ünal Kestane

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2020
Kabul Tarihi 29 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Ünal Kestane, S. (2020). BİLİNÇLİ TÜKETİM VE ANNELERİN BİLİNÇLİ TÜKETİME YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARI. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(39), 803-827. https://doi.org/10.46928/iticusbe.729138

Cited By