World War II (1939-1945) which is one of the most bloody and deathful wars of history is also the period militarism was involved in daily life most intensively. In this study named; In Sample of L’Illustration Magazine, Militarism in World War II Period Periodical Advertising, said characteristics of militarism has been, within the scope of a literature review, scrutinized over periodicals and periodical advertising. Accordingly, in the first section of the study where L’Illustration, one of the most long-running magazines of France, is used as main sample; subjects of World War II and militarism are involved. As for the second section; first of all, sense of periodical of the period and afterwards effect of militarism on classified ads which are included in related publications have been mentioned. In conclusion, received data is discussed and a general assessment is executed.
Visual Design; Communication; Art; Art Management; World War II; Militarism; L’Illustration
Tarihin en kanlı savaşlarından biri olan İkinci Dünya Savaşı (1939-1945), aynı zamanda militarizmin gündelik yaşama en yoğun biçimde dahil olduğu dönemlerden de biridir. L’Illustration Dergisi Örnekleminde İkinci Dünya Savaşı Dönemi Süreli Yayın Reklamcılığında Militarizm adlı bu çalışmada da militarizmin sözü edilen özelliği, göstergebilimsel yöntem çerçevesinde süreli yayınlar ve süreli yayın reklamcılığı üzerinden incelenmiştir. Bu doğrultuda, Fransa’nın en uzun soluklu dergilerinden biri olan L’Illustration’un ana örneklem olarak kullanıldığı çalışmanın ilk bölümünde; İkinci Dünya Savaşı ve militarizm konularına yer verilmiştir. İkinci bölümde ise; öncelikle dönemin süreli yayın anlayışına, sonra da militarizmin ilgili yayınlarda yer alan reklam ilanları üzerindeki etkisine değinilmiştir. Sonuç bölümünde de elde edilen veriler tartışılmış ve genel bir değerlendirme yapılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |