This research includes the
results of the project “Doing Science in
Nature!“ carried out within the scope of TUBITAK 4004 Nature Education and Science Schools. Within the context of the project, scientific
studies were conducted with 40 secondary school students from Children Houses
in order to develop their skills of questioning in the areas of science,
astronomy, art, sports and music, as well as argument-oriented interactive
activities that would enable them to observe the nature with a scientific eye
for five days. In the research that was carried out, the students were made
keep a “Diary of Nature and Science” regularly and “Scientific Field Trip
Attitude Scale”, “Scientific Attitude Scale”, “Environmental Perception Scale” were
applied as pre-test and post-test to measure the impact of the project on the students.
Ethics committee decision of the aforementioned scales had been made before the
project implementation date. As a result of quantitative analyses of the data
acquired from the scales, it was determined that the project had a great impact
on children’s environmental perceptions and scientific attitudes and a moderate
impact on their scientific field trip attitudes. 6 different themes were identified
as a result of the qualitative analysis of the Natural and Science Diaries. As a result of qualitative analyses of
the participant students’ “Diaries
of Nature and Science”, on the other hand, six
different themes were determined and examined in the research in detail.
Nature Science Enriched Learning Disadvantageous Students Science.
Bu araştırma TÜBİTAK 4004
Doğa Eğitimi ve Bilim Okulları kapsamında yürütülen “Doğada Bilim Yapıyorum!”
projesinin sonuçlarını içermektedir. Proje
kapsamında, beş gün boyunca Sevgi Evlerinden gelen 40 ortaokul öğrencisi ile
fen, astronomi, sanat, spor ve müzik alanlarında sorgulama becerilerini geliştirecek
bilimsel çalışmalar ve doğayı bilimsel bir gözle gözlemlemelerini sağlayacak
argüman odaklı interaktif etkinlikler yürütülmüştür. Yürütülen çalışmada,
öğrencilerin düzenli olarak “Doğa ve Bilim Günlüğü” tutmaları sağlamış ve projenin
öğrenciler üzerinde oluşturduğu etkiyi ölçmek amacıyla ön test ve son test
olarak “Bilimsel Alan Gezisi Tutum Ölçeği”, “Bilimsel Tutum Ölçeği” ve “Çevre
Algı Ölçeği” uygulanmıştır. Uygulanan ölçeklerin etik kurul kararı, proje
uygulama tarihinden önce alınmıştır. Ölçeklerden elde edilen verilerin nicel
analizleri sonucunda projenin, çocukların çevre algısı ve bilimsel tutum
üzerinde büyük oranda, bilimsel alan gezisi tutumu üzerinde ise orta düzeyde
bir etki oluşturulduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Katılımcı öğrencilerin “Doğa
ve Bilim Günlüklerinin” nitel analizleri sonucunda ise 6 farklı tema tespit
edilmiş ve çalışmada ayrıntılı irdelenmiştir.
Doğa Bilimsel Tutum Çevre Algısı Fen Bilimleri Zenginleştirilmiş Öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |