Socializing of a person as a consumer starts in
childhood. Children can affect their families’ purchasing decisions as from
early ages. The aim of this study is to determine the factors affecting wear
choices and wear purchasing behaviors of child consumers aged 5 to 10 years.
Target population of the study in which the descriptive research method was
used consists of the families of child consumers aged 5 to 10 years who have
different socio-economic conditions and receive education in 6 public schools
in the city center of Edirne, while the sample consists of the parents of 667
students who were selected from these schools randomly. In the study, a
questionnaire form was used as data
collection tool and the questions were structured in four main sections in
accordance with the Engel, Kollat and Blackwell (EKB) consumer behavior model. The
data acquired were transferred to the SPSS program and the findings were given
in crosswise tables based on the gender variable. The chi-square relationship
analysis was performed to measure the statistical relationship between the
answers given according to gender. According to the study, it was determined
that a wear’s physical suitability, model and quality were always paid
attention to by child consumers from both genders and that children would
certainly let their parents know when they liked a garment. It was concluded
that children were not insistent in terms of brand, which is interesting.
Kişilerin tüketici olarak
sosyalleşmesi çocukluk dönemlerinde başlar. Çocuklar, küçük yaşlardan itibaren
ailelerinin satın alma kararlarını etkileyebilmektedir. Bu araştırmanın amacı,
5-10 yaş aralığındaki çocukların giysi tercihleri ve giysi satın alma
davranışlarına etki eden faktörleri belirlemektir. Betimsel araştırma
yönteminin kullanıldığı çalışmanın evrenini Edirne merkezdeki farklı
sosyo-ekonomik duruma sahip 6 devlet okulunda öğrenim gören 5-10 yaş arası
çocuk tüketicilerin aileleri; örneklemini bu okullardan gelişigüzel olarak
seçilen 667 öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı
olarak anket formu kullanılmış, sorular Engel, Kollat ve Blackwell (EKB)
tüketici davranış modeline uygun olarak 4 ana bölümde yapılandırılmıştır. Elde
edilen veriler SPSS programına aktarılmış, bulgular cinsiyet değişkeni dikkate
alınarak çapraz tablolarda verilmiştir. Cinsiyete göre verilen cevapların
arasındaki istatistiksel ilişkinin ölçümü için ki-kare ilişki analizi
yapılmıştır. Araştırmaya göre çocuk tüketicilerde, giysinin fiziksel olarak
vücuda uygunluğu, modeli, kalitesi her iki cinsiyet açısından da her zaman
dikkat edilen özellikler olduğu ve çocukların beğendikleri giysi olduğunda
mutlaka belli ettikleri saptanmıştır. Çocukların marka konusunda ısrarcı
olmadıkları sonucu da dikkat çekicidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |