This study discussed Abdulhak Hamit’s re-holding on to the life back from
the pessimism that he had fallen into after losing his wife Fatma Hanim, by
using his work Hacle and the romanticism movement. Born in 1852, Abdulhak
Hamit Tarhan found himself in a society divided into two. After losing his
beloved Fatma Hanim, he carried the dilemma that he experienced outside in real
terms, now to his inner world. The poet, faltering between hope and despair, life and death, existence
and absence, devoted himself to art and revealed the pain that he faced due to
his wife's illness first and then her death in his books titled Bunlar Odur,
Makber, Olu and Hacle under the influence of romanticism. Hamit
also contributed to the thematic enrichment of the Turkish literature by using
metaphysics and philosophy in the world of poetry. Discussed in the study; Hacle
centers upon Abdulhak Hamit’s transition from negative to positive. In the
work which was published in 1886, the poet experiences a conflict between
makber and hacle. At the end of the work, hacle symbolizing rebirth outstrips from
this conflict.
Bu çalışmada, Abdülhak
Hâmit’in Hacle adlı yapıtından ve Romantizm akımından yararlanılarak eşi
Fatma Hanım’ı kaybettikten sonra içine düştüğü karamsarlıktan tekrar yaşama
dönmesi ele alınmaktadır. 1852’de doğan Abdülhak Hâmit Tarhan, kendisini ikiye
bölünmüş bir toplumda bulur. Çok sevdiği Fatma Hanım’ı kaybettikten sonra da dışarıda
reel olarak yaşadığı ikilemi bu kez iç dünyasına taşır. Umut-umutsuzluk,
yaşam-ölüm, varlık-yokluk arasında bocalayan şâir, kendini sanata vererek
eşinin önce hastalığından sonra da ölümünden duyduğu acıyı Romantizm akımının da
etkisi altında Bunlar Odur, Makber, Ölü ve Hacle adlı
kitaplarında dışa vurur. Bu eserlerinde öte dünyadan bu dünyaya doğru bir
yönelişi ortaya koyan Hâmit, metafizik ve felsefeyi de şiir dünyasına taşıyarak
Türk edebiyatının tematik açıdan zenginleşmesini de sağlar. Çalışmada ele
alınan Hacle, Abdülhak Hâmit’in olumsuzluktan olumluya geçmesini konu
edinir. 1886’da yayımlanan yapıtta şâir makber ve hacle arasında çatışma yaşar.
Eserin sonunda da yeniden doğuşu sembolize eden hacle, bu çatışmadan üstün
çıkar.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |