Smartphone Addiction in University Students
Yıl 2020,
, 13 - 39, 31.03.2020
Hatice Kumcağız
,
Özlem Terzi
,
Bozkurt Koç
,
Murat Terzi
Öz
This study examined university students’ levels of smartphone addiction according to several variables. The study surveyed 1241 students studying at a university in the Central Black Sea region in the 2018-2019 academic year. The data were collected using the Smartphone Addiction Scale and a Personal Information Form. The results of the analysis showed that there was a significant difference between male and female students in their mean scores on the daily-life disturbance and tolerance subscales. Those whose parents hold a high school or above had a higher mean score on the overuse subscale. A statistically significant positive linear relationship was found between smartphone addiction scores, the duration of smartphone usage, and the amount of pocket money. There was however no linear relationship between smartphone addiction scores and age.
Kaynakça
- Al-Barashdi, H. S., Bouazza, A., & Jabur, N. H. (2015). Smartphone addiction among university undergraduates: A literature review. Journal of Scientific Research & Reports, 4(3), 210-225.
- Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
- Abo-Jedi, A. (2008). Cellphone addiction and its relation to self-closure in a sample of Jordanian university and Amman private university students. The Jordanian Journal for Educational Sciences, 4, 137–150.
- AlAbdulwahab, S.S., Kachanathu, S. J., & AlMotairi M.S. (2017). Smartphone use addiction can cause neck disability. Musculoskeletal Care, 15(1), 10.12.
- Aljomaa, S.S., Al.Qudah, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S.(2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
- Alosaimi F.D., Alyahya, H., Alshahwan H., Al Mahyijari, N., & Shaik, S.A. (2016). Smartphone addiction among university students in Riyadh, Saudi Arabia. Saudi Med J. 37(6):675-83.
- Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
- Arslan, Y. (2016). An investigation on changing behaviours of university students switching from using classical cell phones to smartphones. Journal of Education and Training Studies, 4(6), 199-206.
- Bağcı, H. (2018). Investigation of different variables of smartphone addictions of high school students: Sakarya sample. Turkish Studies Information Technologies & Applied Sciences, 13(21), 47-60.
- Boumosleh, J., & Jaalouk, D. (2018). Smartphone Addiction among university students and ıts relationship with academic performance. Global Journal of Health Science, 10(1), 48-59.
- Çakır, Ö., & Oğuz, E. (2017), Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418- 429.
- Çetinkaya, S. (2019). Algılanan anne baba tutumlarının ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., & Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish version of the Smartphone Addiction Scale in a Younger Population. Bulletion of Clinical Psychopharmacology, 24, 226-234.
- Dikeç, G., & Kebapçı, A. (2018). Bir grup üniversite öğrencisinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, 19(1), 1-9.
- Eftekin, P. (2015). Ergenlik dönemindeki öğrencilerin internet bağımlılığı ve anne baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
- Eoze, S., & Toda, M. (2013). Relationships of loneliness and mobile phone dependence with internet addiction in Japanese medical students. Open Journal of Preventive Medicine. 4(6), 407-12.
- Gao, S., Yang, Y., & Krogstie, J. (2015). The adoption of smartphones among older adults in China. 16th International Conference on Informatics and Semiotics in Organisations (ICISO),112-122.
- Genç Demirağ, D. (2017), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ve Tıp Fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. (Uzmanlık Tezi). Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı.
- Junco, R. (2012). Too much face and not enough books: The relationship between multiple indices of Facebook use and academic performance. Computers in Human Behavior, 28(1), 187-198.
- Kahyaoğlu-Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., & Özdilek, S. (2016). Effects of smartphone addiction level on social and educational life in health sciences students. Euras J Fam Med. 5(1), 3-9.
- Karpinski, A., Kirschner, P., Ozer, I., Mellott, J., & Ochwo, P. (2013). An exploration of social networking site use, multitasking, and academic performance among United States and European university students. Computers in Human Behavior, 29(3), 1182-1192.
- Konan, N., Durmuş, E., Ağıroğlu Bakır, A., & Türkoğlu, D. (2018). The relationship between smartphone addiction and perceived social support of university students’, International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 244-259.
- Kuyucu M. (2017), Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 320-351.
- Kwon, M., Kim, D.J., Cho, H., & Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PLoS ONE 8(12), 1-7.
- Lee, C., & Lee., S.J. (2017), Prevalence and predictors of smartphone addiction proneness among Korean adolescents. Children and Youth Services Review, 77, 10- 17.
- Liu, C.H., Lin, S.H., Pan, Y.C., & Lin, Y.H. (2016). Smartphone gaming and frequent use pattern associated with smartphone addiction. Medicine, 95(28), e4068.
- Matar B.J., & Jaalouk, D. (2017) Depression, anxiety, and smartphone addiction in university students - A cross sectional study. PLOS ONE, 12(8), 1-14.
- Minaz, A. & Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), (Özel Sayı), 268-286.
- Park, N., & Lee, H. (2014). Gender difference in social networking on smartphones: A case study of Korean college student smartphone users. International Telecommunications Policy Review, 21(2), 1-18.
- Sanal, Y., & Özer, Ö. (2017). Smartphone addiction and the use of social media among university students. Mediterranean Journal of Humanities, VII/2, 367-377.
- Türkiye İnternet Kullanım ve Sosyal Medya İstatistikleri. (2019). https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/
- Van Velthoven, M. H., Powell, J., & Powell, G. (2018). Problematic smartphone use: Digital approaches to an emerging public health problem. Digital Health, 4, 1–9.
- Yıldırım, S. (2018), Ergenlerin öznel iyi oluş ve anne baba tutumları ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Yücelten, E. (2016), Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
- Zhang, M. W., Lim, R. B., Lee, C., & Ho, R. C. (2018). Prevalence of internet addiction in medical students: A meta-analysis. Academic Psychiatry. 42(1), 88-93.
Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığı
Yıl 2020,
, 13 - 39, 31.03.2020
Hatice Kumcağız
,
Özlem Terzi
,
Bozkurt Koç
,
Murat Terzi
Öz
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırma 2018-2019 öğrenim yılında Orta Karadeniz Bölgesi’ndeki bir üniversitede 1241 üniversite öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Günlük yaşamı bozma ve tolerans alt boyutu puan ortalamaları ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı fark olduğu bulunmuştur. Annesi ve babası lise ve üstü eğitim alanların akıllı telefon bağımlılığı alt boyut puan ortalamalarının yüksek olduğu görülmüştür. Akıllı telefon kullanma süresi ve harçlık miktarı ile akıllı telefon bağımlılığı puanı arasında pozitif yönde doğrusal ve istatistiksel düzeyde anlamlı bir ilişki, yaş ile akıllı telefon bağımlılığı düzeyi arasında doğrusal ilişki olmadığı belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular literatür eşliğinde karşılaştırmalı olarak tartışılmıştır.
Kaynakça
- Al-Barashdi, H. S., Bouazza, A., & Jabur, N. H. (2015). Smartphone addiction among university undergraduates: A literature review. Journal of Scientific Research & Reports, 4(3), 210-225.
- Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
- Abo-Jedi, A. (2008). Cellphone addiction and its relation to self-closure in a sample of Jordanian university and Amman private university students. The Jordanian Journal for Educational Sciences, 4, 137–150.
- AlAbdulwahab, S.S., Kachanathu, S. J., & AlMotairi M.S. (2017). Smartphone use addiction can cause neck disability. Musculoskeletal Care, 15(1), 10.12.
- Aljomaa, S.S., Al.Qudah, M. F., Albursan, I. S., Bakhiet, S. F., & Abduljabbar, A. S.(2016). Smartphone addiction among university students in the light of some variables. Computers in Human Behavior, 61, 155-164.
- Alosaimi F.D., Alyahya, H., Alshahwan H., Al Mahyijari, N., & Shaik, S.A. (2016). Smartphone addiction among university students in Riyadh, Saudi Arabia. Saudi Med J. 37(6):675-83.
- Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
- Arslan, Y. (2016). An investigation on changing behaviours of university students switching from using classical cell phones to smartphones. Journal of Education and Training Studies, 4(6), 199-206.
- Bağcı, H. (2018). Investigation of different variables of smartphone addictions of high school students: Sakarya sample. Turkish Studies Information Technologies & Applied Sciences, 13(21), 47-60.
- Boumosleh, J., & Jaalouk, D. (2018). Smartphone Addiction among university students and ıts relationship with academic performance. Global Journal of Health Science, 10(1), 48-59.
- Çakır, Ö., & Oğuz, E. (2017), Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418- 429.
- Çetinkaya, S. (2019). Algılanan anne baba tutumlarının ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Demirci, K., Orhan, H., Demirdas, A., Akpınar, A., & Sert, H. (2014). Validity and reliability of the Turkish version of the Smartphone Addiction Scale in a Younger Population. Bulletion of Clinical Psychopharmacology, 24, 226-234.
- Dikeç, G., & Kebapçı, A. (2018). Bir grup üniversite öğrencisinin akıllı telefon bağımlılık düzeyleri. Bağımlılık Dergisi, 19(1), 1-9.
- Eftekin, P. (2015). Ergenlik dönemindeki öğrencilerin internet bağımlılığı ve anne baba tutumları arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
- Eoze, S., & Toda, M. (2013). Relationships of loneliness and mobile phone dependence with internet addiction in Japanese medical students. Open Journal of Preventive Medicine. 4(6), 407-12.
- Gao, S., Yang, Y., & Krogstie, J. (2015). The adoption of smartphones among older adults in China. 16th International Conference on Informatics and Semiotics in Organisations (ICISO),112-122.
- Genç Demirağ, D. (2017), Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü ve Tıp Fakültesi öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı ile depresyon ve anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. (Uzmanlık Tezi). Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimliği Anabilim Dalı.
- Junco, R. (2012). Too much face and not enough books: The relationship between multiple indices of Facebook use and academic performance. Computers in Human Behavior, 28(1), 187-198.
- Kahyaoğlu-Süt, H., Kurt, S., Uzal, Ö., & Özdilek, S. (2016). Effects of smartphone addiction level on social and educational life in health sciences students. Euras J Fam Med. 5(1), 3-9.
- Karpinski, A., Kirschner, P., Ozer, I., Mellott, J., & Ochwo, P. (2013). An exploration of social networking site use, multitasking, and academic performance among United States and European university students. Computers in Human Behavior, 29(3), 1182-1192.
- Konan, N., Durmuş, E., Ağıroğlu Bakır, A., & Türkoğlu, D. (2018). The relationship between smartphone addiction and perceived social support of university students’, International Online Journal of Educational Sciences, 10(5), 244-259.
- Kuyucu M. (2017), Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı: “Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 320-351.
- Kwon, M., Kim, D.J., Cho, H., & Yang, S. (2013). The smartphone addiction scale: development and validation of a short version for adolescents. PLoS ONE 8(12), 1-7.
- Lee, C., & Lee., S.J. (2017), Prevalence and predictors of smartphone addiction proneness among Korean adolescents. Children and Youth Services Review, 77, 10- 17.
- Liu, C.H., Lin, S.H., Pan, Y.C., & Lin, Y.H. (2016). Smartphone gaming and frequent use pattern associated with smartphone addiction. Medicine, 95(28), e4068.
- Matar B.J., & Jaalouk, D. (2017) Depression, anxiety, and smartphone addiction in university students - A cross sectional study. PLOS ONE, 12(8), 1-14.
- Minaz, A. & Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2017). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), (Özel Sayı), 268-286.
- Park, N., & Lee, H. (2014). Gender difference in social networking on smartphones: A case study of Korean college student smartphone users. International Telecommunications Policy Review, 21(2), 1-18.
- Sanal, Y., & Özer, Ö. (2017). Smartphone addiction and the use of social media among university students. Mediterranean Journal of Humanities, VII/2, 367-377.
- Türkiye İnternet Kullanım ve Sosyal Medya İstatistikleri. (2019). https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/
- Van Velthoven, M. H., Powell, J., & Powell, G. (2018). Problematic smartphone use: Digital approaches to an emerging public health problem. Digital Health, 4, 1–9.
- Yıldırım, S. (2018), Ergenlerin öznel iyi oluş ve anne baba tutumları ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Yücelten, E. (2016), Üniversite öğrencilerinde internet bağımlılığı ve akıllı telefon bağımlılığının bağlanma stilleri ile ilişkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
- Zhang, M. W., Lim, R. B., Lee, C., & Ho, R. C. (2018). Prevalence of internet addiction in medical students: A meta-analysis. Academic Psychiatry. 42(1), 88-93.