City branding in the simplest term is able to be defined as adaptation
of product or service marketing in the traditional marketing to city. In order
to create a branding city, activities such as investment, exportation, tourism,
education, culture and sport should be an attractive position in the mind of
people. In addition to city branding, having entrepreneurs who can be benefited
from these positions are very important. In this respect, there is a need to
determine the relationship between entrepreneurs’ tendency and city branding.
In this study, the effect
of city branding on entrepreneurship tendency is discussed through the use of
city branding perception scale and entrepreneurship tendency scale that
encompasses three dimensions as locus of control, open to innovation and
creativity.. The survey practice which is one of the emprical methods was
carried out on students of Usak University, Faculty of Economics and
Administrative Sciences and analyzed via statistical package software.
City Branding Entrepreneurship Tendency Marketing Brand Entrepreneurship
Şehir markalaşması, en
basit tanımıyla geleneksel pazarlamadaki ürün ya da hizmet pazarlamasının şehre
uyarlanması şeklinde tanımlanabilmektedir. Markalaşan bir şehir oluşturmak
için; yatırım, ihracat, turizm, eğitim, kültür ve spor gibi faaliyetler
insanların zihinlerinde ilgi çekici bir hale getirilmelidir. Şehir
markalaşmasının yanı sıra bu durumdan yararlanabilecek girişimcilerin olması da
çok önemlidir. Bu açıdan, girişimcilik eğilimlerinin şehir markalaşması ile
ilişkisinin belirlenmesi gerekmektedir.
Bu çalışmada, şehir
markalaşmasının girişimcilik eğilimi üzerindeki etkisi marka şehir algısı
ölçeği ile kontrol odağı, yeniliğe açıklık ve yaratıcılık olarak üç boyutu
kapsayan girişimcilik eğilimi ölçeği kullanılarak ele alınmaktadır. Görgül
yöntemlerden biri olan anket uygulaması Uşak Üniversitesi İktisadi ve İdari
Bilimler Fakültesi öğrencileri üzerinde yapılarak istatistiksel paket programı aracılığı
ile analiz edilmiştir.
Şehir Markalaşması Girişimcilik Eğilimi Pazarlama Marka Girişimcilik
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 7 |