Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Teachers’ Views Regarding High School Philosophy: Acquisitions, Problems and Solution Suggestions

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 8, 3171 - 3192, 25.12.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.264038

Öz

The
aim of this study is to define the views of the philosophy teachers regarding
philosophy lesson in the context of acguisiton, problems and solution
propositions.. In accordance with this purpose, research questions are these:
What is the importance of philosophy lesson for students, what are the
difficulties in teaching philosophy lesson, what can be done for the philosophy
lesson to be effective.  In this study
qualitative research phenomenology method was used. The study group is 12
philosophy teachers working in Kahramanmaraş city in 2016-2017 academic year.
The data was collected with semi-structured interview forms, analyzed with
NVIVO programme. According to the results, philosophy lesson
contribute the students on their improving thinking skills, developing a point
of view, accepting diversity, knowing themselves, forming democratic
consciousness. Regarding the problems in teaching philosophy lesson the teachers
state socio-cultural factors, the factors originating from students and the
course book, the lesson’s abstract form, the testing system, the teachers and
students’ views. 

Kaynakça

  • Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28.
  • Akdağ, B. (2011). Bülent Akdağ’la Eğitime Felsefeyle Bakmak. Ankara: Sobil Yayıncılık.
  • Beydoğan, H. Ö., Cihan, M., ve Taşdemir, A. (2006). Lise Felsefe Öğretim Programının Öğretmen ve Öğrenci Fakültesi Dergisi, Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7 (2), 17-37.
  • Biçer, B (2013) Ortaöğretim Felsefe Dersi Öğretim Programı ve Ygs (Yükseköğretime Geçiş Sınavı) Sorularının Karşılaştırmalı Analizi The Journal Of Academic Social Science Studies,Volume 6 Issue 5, P. 59-70, May 2013
  • Bolay, S. H. (2007). Felsefeye giriş. Ankara: Akçağ Yayınları
  • Bozoğlu, Ö. (2008). Felsefe Dersinde Eleştirel Düşünme Becerilerinin Kazandırılmasına İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Cevizci, A. (2010). Felsefeye Giriş. Ankara: Nobel Yayın
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı, Trabzon: Ofset Matbaacılık.
  • Çotuksöken, B. (2001). Felsefeyi Anlamak Felsefe İle Anlamak. İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Direk, N. (2008). Küçük Prens Üzerine Düşünmek (4. Baskı). İstanbul: Pan Yayınları.
  • Direk, N. (2011). Neden Çocuklar İçin Felsefe. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 231-235. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Dombaycı, M. A. (2002). Ortaöğretimde Öğretim İlke, Yöntem ve Teknikler Açısından Felsefe Öğretimi.
  • Dombaycı, M. A. (2008). Türkiye’de Ortaöğretimde Felsefe Öğretiminin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ergün, M. ve Yapıcı, M. (2007). Öğretmen Adaylarının Felsefe Dersine İlişkin Görüşleri http://myapici.blogspot.com.tr/2007/12/
  • Günay, M. (2011a). Felsefe Eğitiminde Edebiyatın Yeri. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, Yıl: 8 (14), 215-223.
  • Günay, M. (2011b). Felsefe Eğitimi ve Öğretimi Üzerine. Felsefe’nin Aynasında Siyaset, Özel Bölüm: İlk ve Orta Öğretimde Felsefe, Özne Dergisi, 8 (15), 163-167.
  • İyi, S. (2011). Çocuklar İçin Felsefe Eğitiminde Edebi Eserlerin Yeri. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 211-214.
  • Kale, N. (1994). Felsefe Öğretimi. Ankara Üniversitesi Yayınları Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27 (1), 113-120.
  • Kaşıkçı, Y. Sağır, Ş. U., Değirmenci, S ve Bacanak, A. (2014) 9199 Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Proje Görevleri İle İlgili Görüşleri Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2014 Cilt:3 Sayı:2 Makale No: 19 ISSN: 2146-9199
  • Kaya, M. ve Bacanak, A. (2013) Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Düşünceleri: Fen Okuryazarı Birey Yetiştirmede Öğretmenin Yeri Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2013) 209-228
  • Kuş, E. (2007). Nicel-Nitel araştırma teknikleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kefeli, İ. (2011). Felsefe Öğretiminde Yeni Bir Model Arayışı: Ayşe Teyze’nin Çantası. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210.
  • Kefeli, İ. ve Kara, U. (2008). Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 339-357
  • Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe Öğretimi Sorunları ve Yeni Yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 334-342
  • Küçükkurt, S. (2006). Lise ve Dengi Okullarda Öğrencilerin Felsefe Dersine Karşı Olan Tutumları. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB, (2009). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ortaöğretim Felsefe Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M (1994). Qualitative Data Analysis. California: Sage Publications
  • Öktem, Ü. (2010). Felsefe-Edebiyat Etkileşimi: Felsefi Roman. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 50 (1), 1-17
  • Shahab, S. A. (2013) Philosophy for Adolescents: Teaching Philosophy in Malaysian High Schools, International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS) Volume 1, Issue 1 (2013) ISSN 2320–4044
  • Shammas, M (2013) For a Better Society, Teach Philosophy in High Schools http://www.huffingtonpost.com/mike-shammas/for-a-better-society-teac_b_2356718.html
  • Sowey, M. (2013). Teaching philosophy to children ? It’s a great idea https://www.theguardian.com/ commentisfree/2013/ nov/21
  • Unesco (2007) Teaching philosophy and learning to philosophize, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization Social and Human Sciences Sector, Printed : in France 7, place de Fontenoy, Paris, France
  • Unesco (2011) teaching philosophy in europe and North America Published in 2011 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization 7, place de Fontenoy, France
  • Weller, C. (2015) Schools are starting to teach kids philosophy and it's completely changing the way students think http://www.businessinsider.com/teaching-philosophy-in-schools-has-huge-impacts-2015-7)
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H.(2011) Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z., Cihan, M., ve Şahin, Ç. (2005). Felsefe Öğretmenlerinin Öğretim Yöntemlerini Kullanma Düzeylerinin Öğretmen Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 199-213.

Orta Öğretim Felsefe Dersine Yönelik Öğretmen Görüşleri: Kazanımlar, Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 8, 3171 - 3192, 25.12.2016
https://doi.org/10.15869/itobiad.264038

Öz

Bu çalışmada
felsefe dersinin etkililiğine ilişkin olarak felsefe öğretmenlerinin
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin
bakış açısından hareketle felsefe dersinin öğrencilere katkısı,  dersin işlenişinde yaşanan zorluklar ve
dersin daha etkili olabilmesi için neler yapılabilir şeklindeki alt problemlere
cevap aranacaktır. Araştırma nitel araştırma desenine uygun olarak olgu bilim
yöntemiyle hazırlanmıştır. Araştırma 2016-17 yılında Kahramanmaraş ilinde görev
yapan 12 felsefe öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örneklem tekniklerinden maksimum çeşitlilik örneklem
tekniği kullanılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilen
veriler  NVIVO-8 programı ile analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler; felsefe dersinin öğrenciye
katkılarına ilişkin olarak, öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirmesine,
bakış açısı kazandırmasına, farklılıkları kabullenmesine, öğrencinin kendini
tanımasına, öğrencide demokratik bilinç oluşturmasına katkı sağladığını
belirtmiştir. Felsefe dersinin öğretiminde karşılaşılan zorluklara ilişkin
olarak öğretmenler görüşlerini, sosyo- kültürel nedenleri, öğrenciden
kaynaklanan nedenleri, dersin soyut olmasını, ders kitabından kaynaklanan
nedenleri, sınav sistemini, öğretmenlerin bakış açısını, öğrencilerin bakış
açısı şeklinde ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Akdağ, B. (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28.
  • Akdağ, B. (2011). Bülent Akdağ’la Eğitime Felsefeyle Bakmak. Ankara: Sobil Yayıncılık.
  • Beydoğan, H. Ö., Cihan, M., ve Taşdemir, A. (2006). Lise Felsefe Öğretim Programının Öğretmen ve Öğrenci Fakültesi Dergisi, Görüşleri Çerçevesinde Değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 7 (2), 17-37.
  • Biçer, B (2013) Ortaöğretim Felsefe Dersi Öğretim Programı ve Ygs (Yükseköğretime Geçiş Sınavı) Sorularının Karşılaştırmalı Analizi The Journal Of Academic Social Science Studies,Volume 6 Issue 5, P. 59-70, May 2013
  • Bolay, S. H. (2007). Felsefeye giriş. Ankara: Akçağ Yayınları
  • Bozoğlu, Ö. (2008). Felsefe Dersinde Eleştirel Düşünme Becerilerinin Kazandırılmasına İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Cevizci, A. (2010). Felsefeye Giriş. Ankara: Nobel Yayın
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş, 5. Baskı, Trabzon: Ofset Matbaacılık.
  • Çotuksöken, B. (2001). Felsefeyi Anlamak Felsefe İle Anlamak. İstanbul: İnkılap Kitabevi
  • Direk, N. (2008). Küçük Prens Üzerine Düşünmek (4. Baskı). İstanbul: Pan Yayınları.
  • Direk, N. (2011). Neden Çocuklar İçin Felsefe. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 231-235. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Dombaycı, M. A. (2002). Ortaöğretimde Öğretim İlke, Yöntem ve Teknikler Açısından Felsefe Öğretimi.
  • Dombaycı, M. A. (2008). Türkiye’de Ortaöğretimde Felsefe Öğretiminin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ergün, M. ve Yapıcı, M. (2007). Öğretmen Adaylarının Felsefe Dersine İlişkin Görüşleri http://myapici.blogspot.com.tr/2007/12/
  • Günay, M. (2011a). Felsefe Eğitiminde Edebiyatın Yeri. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, Yıl: 8 (14), 215-223.
  • Günay, M. (2011b). Felsefe Eğitimi ve Öğretimi Üzerine. Felsefe’nin Aynasında Siyaset, Özel Bölüm: İlk ve Orta Öğretimde Felsefe, Özne Dergisi, 8 (15), 163-167.
  • İyi, S. (2011). Çocuklar İçin Felsefe Eğitiminde Edebi Eserlerin Yeri. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 211-214.
  • Kale, N. (1994). Felsefe Öğretimi. Ankara Üniversitesi Yayınları Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27 (1), 113-120.
  • Kaşıkçı, Y. Sağır, Ş. U., Değirmenci, S ve Bacanak, A. (2014) 9199 Fen Ve Teknoloji Öğretmenlerinin Proje Görevleri İle İlgili Görüşleri Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Mayıs 2014 Cilt:3 Sayı:2 Makale No: 19 ISSN: 2146-9199
  • Kaya, M. ve Bacanak, A. (2013) Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Düşünceleri: Fen Okuryazarı Birey Yetiştirmede Öğretmenin Yeri Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2013) 209-228
  • Kuş, E. (2007). Nicel-Nitel araştırma teknikleri, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kefeli, İ. (2011). Felsefe Öğretiminde Yeni Bir Model Arayışı: Ayşe Teyze’nin Çantası. Jean Baudrillard, Özel Bölüm: Felsefe Eğitimi ve Çocuklar İçin Felsefe, Özne Dergisi, 8(14), 199-210.
  • Kefeli, İ. ve Kara, U. (2008). Çocukta Felsefi ve Eleştirel Düşüncenin Gelişimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(1), 339-357
  • Kızıltan, Ö. (2012). Felsefe Öğretimi Sorunları ve Yeni Yaklaşımlar. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 334-342
  • Küçükkurt, S. (2006). Lise ve Dengi Okullarda Öğrencilerin Felsefe Dersine Karşı Olan Tutumları. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • MEB, (2009). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ortaöğretim Felsefe Dersi Öğretim Programı, Ankara.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M (1994). Qualitative Data Analysis. California: Sage Publications
  • Öktem, Ü. (2010). Felsefe-Edebiyat Etkileşimi: Felsefi Roman. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 50 (1), 1-17
  • Shahab, S. A. (2013) Philosophy for Adolescents: Teaching Philosophy in Malaysian High Schools, International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS) Volume 1, Issue 1 (2013) ISSN 2320–4044
  • Shammas, M (2013) For a Better Society, Teach Philosophy in High Schools http://www.huffingtonpost.com/mike-shammas/for-a-better-society-teac_b_2356718.html
  • Sowey, M. (2013). Teaching philosophy to children ? It’s a great idea https://www.theguardian.com/ commentisfree/2013/ nov/21
  • Unesco (2007) Teaching philosophy and learning to philosophize, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization Social and Human Sciences Sector, Printed : in France 7, place de Fontenoy, Paris, France
  • Unesco (2011) teaching philosophy in europe and North America Published in 2011 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization 7, place de Fontenoy, France
  • Weller, C. (2015) Schools are starting to teach kids philosophy and it's completely changing the way students think http://www.businessinsider.com/teaching-philosophy-in-schools-has-huge-impacts-2015-7)
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H.(2011) Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, Z., Cihan, M., ve Şahin, Ç. (2005). Felsefe Öğretmenlerinin Öğretim Yöntemlerini Kullanma Düzeylerinin Öğretmen Öğrenci Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 199-213.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Ünsal

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Ünsal, S. (2016). Orta Öğretim Felsefe Dersine Yönelik Öğretmen Görüşleri: Kazanımlar, Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(8), 3171-3192. https://doi.org/10.15869/itobiad.264038
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.