Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Research On Samuel Beckett's Opposing Traditional Theatre Works Endgame And Waiting For Godot

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 7, 240 - 263, 03.12.2017

Öz

In Endgame and Waiting for Godot of Samuel Beckett, who denied
fundamental styles and themes of common traditional theatre conception, tragic
situation of human being in timeout and indefinite extent is implied. In
twentieth century, an antithesis has developed against plays, having similar
stylistic view and themes, in accordance with the existence of restricting
influence during the Classical Era. Because of this approach, indirectly
paraphrasing the reality by implicating it, the foundation of absurd theatre,
which arose as a reaction to the traditional theatre, is laid. Samuel Beckett,
who went out of the before used themes and decoration, examines individuality
and existence problematics of human being in body and consciousness depression.
In our study Endgame and Waiting for Godot of Samuel Beckett, presenting the
reality mimetically, are examined in the light of text oriented approach.


Kaynakça

  • Albères, R.M, Bilan littéraires du XX ème siècle, Librairie A.G.Nizet, Saint-Genouph, 1971.
  • Arnold, P. Hinchliffe, The Absurd, Menthuen, London, 1972.
  • Beckett, Samuel, Godot’yu Beklerken, (Çev. Tuncay Birkan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1992.
  • Beckett, Samuel, Oyun Sonu, (Çev. Abet Limnn), Düzlem Yayınları, İstanbul, 1993.
  • Benmussa, Simone, Eugène Ionesco, Théâtre de tous les temps, Seghers, Paris, 1966.
  • Charles, Juliet, Rencontres avec Samuel Beckett, Editions P.O.L., Paris, 1999.
  • Coe, Richard, Beckett, Oliwer and Boyd, London, 1964.
  • Deshoulières, Christophe, Le Théâtre au XX e siècle en toutes les lettres, Bordas, Paris, 1989.
  • Dobrez, L.A.C., The Existential and Its Exists, The Athlone Press, London, 1986.
  • Er, Ayten, Oyun Çözümlemesinde İlk Adım, Ürün Yayınları, Ankara, 1998.
  • Erkan, Mukadder, Samuel Beckett: İfadenin Arayüzeyi/Arayüzeyin İfadesi Üçleme’ye Postmodern/Postyapısalcı Bir Yaklaşım, Çizgi Kitabevi, Konya, 2005.
  • Esslin, Martin, Le théâtre de l’absurde, Buchet-Chastel, Paris, 1994.
  • Gontarski, S.E, “The Intent of Undoing in Samuel Beckett’s Art”, Modern Fiction Studies, Spring 1983, Number 1, Volume 29.
  • Hubert, Marie-Claude, Le Théâtre, Armand Colin, Paris, 1988.
  • Lagarde, André & Michard, Laurent, XXème siècle les grandes auteurs français anthologie et histoire littéraire, Bordas, Paris, 1988.
  • Melese, Pierre, Samuel Beckett, Seghers, Paris, 1969.
  • Onimus, Jean, Beckett, Desclée de Brouwer, 1968.
  • Özgüven, Azize, Çağdaş Tiyatroda Samuel Beckett’in Yeri, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 18, İzmir, 1983.
  • Pintilie, Lucien, “Travelling Latéral”, Magazine Littéraire, No:335, Septembre 1995, ss.27-30.
  • Ryngaert, Jean-Pierre, Lire le théâtre contemporain, Dunod, Paris,1993.
  • Schneider,Alan, “Waiting for Godot”, Chelsea Review, New-York, Autumn, 1958, ss.43-45. Serreau, Geneviève, Histoire du nouveau théâtre, Gallimard, Paris, 1966.
  • Strehler, Giorgio, “Beckett ou le triomphe de la vie (Note de mise en scène à propos de Oh les beaux jours”, Revue d’Estétique hors série 1990 Samuel Beckett (roman théâtre images actuers mises en scène voix musiques), Jean-Michel Place, 1990, ss.213-215.
  • Şener, Sevda, Tiyatroda Yaşam-Oyun İlişkisi, Dost Kitabevi, Ankara, 2010.
  • Vinaver, Michel, Ecritures Dramatiques, PUF, Paris, 1972.
  • Vulliard, Christine, Etude sur Samuel Beckett En Attendant Godot, Ellipses, Paris, 1998.
  • Weber, Anne-Gaëlle Robineau, En Attendant Godot Samuel Beckett, Hatier, Paris, 2002.
  • Yüksel, Ayşegül, Samuel Beckett Tiyatrosu, Globus Dünya Basınevi, İstanbul, 2006.

Samuel Beckett’in Geleneksel Tiyatroya Başkaldıran Oyun Sonu Ve Godot’yu Beklerken Adlı Yapıtları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 7, 240 - 263, 03.12.2017

Öz

Alışılagelmiş geleneksel tiyatro anlayışının
yerleşik biçimlerini ve izleklerini yadsıyan Samuel Beckett’in Oyun Sonu ve
Godot’yu Beklerken adlı yapıtlarında, insanoğlunun, zaman dışı ve belirsiz uzamdaki
trajik durumu imlenir. Klasik dönemlerde kısıtlayıcı bir etkinin varlığı
altında, benzer biçemsel bakış ve izleklere sahip olarak sahneye konan oyunlar
için, yirminci yüzyılda karşı bir sav gelişim gösterir. Gerçeği doğrudan değil
de sezdirerek açımlayan bu eğilimin sonucunda, geleneksel tiyatroya tepki
olarak doğan uyumsuz tiyatronun temelleri atılmış olur. Daha önce kullanılan
izleklerin ve dekorun dışına çıkan Samuel Beckett de beden ve bilinç çöküntüsü
içindeki insanoğlunun, benlik ve varoluş sorunsalını irdeler. Çalışmamızda,
gerçeği mimetik bir biçimde sunan Samuel Beckett’in Oyun Sonu ve Godot’yu
Beklerken adlı yapıtları, metne dayalı inceleme yöntemi ışığında
irdelenecektir.

Kaynakça

  • Albères, R.M, Bilan littéraires du XX ème siècle, Librairie A.G.Nizet, Saint-Genouph, 1971.
  • Arnold, P. Hinchliffe, The Absurd, Menthuen, London, 1972.
  • Beckett, Samuel, Godot’yu Beklerken, (Çev. Tuncay Birkan), Kabalcı Yayınevi, İstanbul, 1992.
  • Beckett, Samuel, Oyun Sonu, (Çev. Abet Limnn), Düzlem Yayınları, İstanbul, 1993.
  • Benmussa, Simone, Eugène Ionesco, Théâtre de tous les temps, Seghers, Paris, 1966.
  • Charles, Juliet, Rencontres avec Samuel Beckett, Editions P.O.L., Paris, 1999.
  • Coe, Richard, Beckett, Oliwer and Boyd, London, 1964.
  • Deshoulières, Christophe, Le Théâtre au XX e siècle en toutes les lettres, Bordas, Paris, 1989.
  • Dobrez, L.A.C., The Existential and Its Exists, The Athlone Press, London, 1986.
  • Er, Ayten, Oyun Çözümlemesinde İlk Adım, Ürün Yayınları, Ankara, 1998.
  • Erkan, Mukadder, Samuel Beckett: İfadenin Arayüzeyi/Arayüzeyin İfadesi Üçleme’ye Postmodern/Postyapısalcı Bir Yaklaşım, Çizgi Kitabevi, Konya, 2005.
  • Esslin, Martin, Le théâtre de l’absurde, Buchet-Chastel, Paris, 1994.
  • Gontarski, S.E, “The Intent of Undoing in Samuel Beckett’s Art”, Modern Fiction Studies, Spring 1983, Number 1, Volume 29.
  • Hubert, Marie-Claude, Le Théâtre, Armand Colin, Paris, 1988.
  • Lagarde, André & Michard, Laurent, XXème siècle les grandes auteurs français anthologie et histoire littéraire, Bordas, Paris, 1988.
  • Melese, Pierre, Samuel Beckett, Seghers, Paris, 1969.
  • Onimus, Jean, Beckett, Desclée de Brouwer, 1968.
  • Özgüven, Azize, Çağdaş Tiyatroda Samuel Beckett’in Yeri, Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 18, İzmir, 1983.
  • Pintilie, Lucien, “Travelling Latéral”, Magazine Littéraire, No:335, Septembre 1995, ss.27-30.
  • Ryngaert, Jean-Pierre, Lire le théâtre contemporain, Dunod, Paris,1993.
  • Schneider,Alan, “Waiting for Godot”, Chelsea Review, New-York, Autumn, 1958, ss.43-45. Serreau, Geneviève, Histoire du nouveau théâtre, Gallimard, Paris, 1966.
  • Strehler, Giorgio, “Beckett ou le triomphe de la vie (Note de mise en scène à propos de Oh les beaux jours”, Revue d’Estétique hors série 1990 Samuel Beckett (roman théâtre images actuers mises en scène voix musiques), Jean-Michel Place, 1990, ss.213-215.
  • Şener, Sevda, Tiyatroda Yaşam-Oyun İlişkisi, Dost Kitabevi, Ankara, 2010.
  • Vinaver, Michel, Ecritures Dramatiques, PUF, Paris, 1972.
  • Vulliard, Christine, Etude sur Samuel Beckett En Attendant Godot, Ellipses, Paris, 1998.
  • Weber, Anne-Gaëlle Robineau, En Attendant Godot Samuel Beckett, Hatier, Paris, 2002.
  • Yüksel, Ayşegül, Samuel Beckett Tiyatrosu, Globus Dünya Basınevi, İstanbul, 2006.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümran Türkyılmaz 0000-0001-7747-6494

Yayımlanma Tarihi 3 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 7

Kaynak Göster

APA Türkyılmaz, Ü. (2017). Samuel Beckett’in Geleneksel Tiyatroya Başkaldıran Oyun Sonu Ve Godot’yu Beklerken Adlı Yapıtları Üzerine Bir İnceleme. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(7), 240-263. https://doi.org/10.15869/itobiad.360684
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.