In this masnavi; Yenişehirli Avni Bey was in a
mental hospital in his dream. He has been mentioned with humorous wording about
29 abnormal cases. In the hospital, there is a man who has been named as a “mad
hortative”. He has been complained about lose tradition’s edge. He has been
admitted to a sign of doomsday trendy breakthroughs for its period, such as
eyeglass, kerchief, toothbrush; social breakthroughs such as modern army,
covering woman’s hair with transparent headsquares. Another man is called
“womaniser”. He has been gotten to court for his unsuccessful marriage and
these has been told in a tittle in masnavi “Sebeb-i İmtid’ad-ı Da’vâ”. In this
tittle, it has been mentioned that, music therapy’s inability, which is a
traditional treatment, to cure rising generation. In this work, it will be
viewed to a modern poet Yenişehirli Avni Bey’s point of view to his period and
experiences in this time and how its influenced to Mir’ât-ı Cünûn. And it will
be viewed to differences between tradition and modernity in Mir’ât-ı Cünûn and
it will be see to this masnavi.
Yenişehirli Avnî Bey Mir’ât-ı Cünûn Classical Turkish Literature in 19th century Tradition-Modenity Music Therapy
Mir’ât-ı Cünûn, 19.yüzyıl
şairlerden Yenişehirli Avni Bey’in, aruzun “fe’ilâtün/ fe’ilâtün/ fe’ilün”
kalıbıyla yazılmış bir mesnevisidir. Eserde olaylar şairin rüyası içinde
geçmektedir. Rüyasında bir akıl hastanesinin içinde olan Yenişehirli Avni Bey,
normal dışı davranışlar gösteren 29 kişiyi mizahi bir dille eserine konu
edinmiştir. Bu kişiler arasında, “nasihat delisi” diye tanımlanan bir karakter
bulunmaktadır. “Nasihat delisi” geleneklerin bozulduğundan şikayet ederek
dönemi için yenilik olarak kabul edilen monokl, fular, diş fırçası gibi
eşyaları; modern bir düzende oluşturulan orduyu, kadınların başlarını şeffaf
örtülerle örtmesini birer kıyamet alameti olarak kabul etmektedir. İstemediği
bir evlilik yapması üzerine yolu mahkemeye düşen, “zen-dost” diye tanımlanan
bir karakterin yaşadıkları “Sebeb-i İmtid’ad-ı Da’vâ” başlığı altında
anlatılmaktadır. Bu bölümde geleneksel bir tedavi yöntemi olan musikinin, yeni
nesil için yetersiz kaldığı vurgulanmıştır. Çalışmamızda yenilikçi bir şair
olan Yenişehirli Avni Bey’in, dönemine, döneminin gelişmelerine bakış açısının
Mir’ât-ı Cünûn’a etkisi ve esere yansıtılan gelenek-yenilik çatışması incelerek
konu hakkında tespitlerde bulunulacaktır.
Yenişehirli Avnî Bey Mir’ât-ı Cünûn 19.yüzyıl Klasik Türk Edebiyatı Gelenek-Yenilik Musiki ile Tedavi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 7 |