The main aim of this study is
to assess the academic achievement statuses of third grade students according
to various variables. The study has been conducted using the relational
screening model. The universe of the research is formed by the students of
teacher education for primary school programme at Fırat University. The
collected data are analyzed according to clustering, log-square, correlation
and regression analysis. According to the findings of the research, there is a
significant link between friendship relations and academic achievement. It has
been determined that the courses having the greatest effect upon the
achievement averages of students of the programme in question are sociology,
art education and written expression courses, respectively. The fact that
participants consist of third-year students has led to concerns that a deliberative
distribution of courses may not have been achieved in terms of assuming a
professional identity. It is therefore suggested that vocational courses may be
offered beginning from earlier grades.
Friendship Relations Academic Achievement Expectation Perception of Proficiency Teacher for Primary School
Bu araştırmanın genel amacı sınıf
öğretmenliği üçüncü sınıf öğrencilerinin akademik başarı durumlarının çeşitli
değişkenlere göre değerlendirilmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline
göre yürütülmüştür. Araştırmanın Evrenini Fırat Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği
bölümü öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında toplanan veriler
kümeleme, kay-kare, korelasyon ve regresyon analizine göre çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre arkadaşlık ilişkileri ile
akademik başarı arasında anlamlı düzeyde ilişki vardır. Sınıf öğretmenliği
öğrencilerin başarı ortalamalarını en çok yordayan derslerin sırasıyla
sosyoloji, sanat eğitimi ve yazılı anlatım dersleri olduğu belirlenmiştir.
Araştırma katılımcılarının üçüncü sınıf öğrencileri olması mesleki kimliğe
bürünme anlamında bilinçli bir ders dağılımının yapılmamış olabileceği
endişesini beraberinde getirmiştir. Bu yönüyle meslek derslerinin daha erken
dönemlerde verilmeye başlanması önerilebilir.
Arkadaşlık İlişkileri Akademik Başarı Beklenti Yeterlik Algısı Sınıf Öğretmenliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |