Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sports Industry 4.0 from Conventional to Smart Production

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 2103 - 2117, 30.09.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.428815

Öz

Rapidly developing technology has affected
sports industry like in all sectors; many goods and services varying from
football to computer games have been improved. This study aims to reveal on
which technological uses of Industry 4.0 applications sports industry
enterprises are based and what new different products can be developed in
parallel with changes it will/may 
cause. Besides, sports industry has been dealt with in terms of technology from past to present. In the study, literature review on Industry 4.0 was done, then, the stages of industrialization were explained. After the introduction of Industry 4.0, the subjects of 4.0, knowledge and innovation in sports industry were studied. It is obseerved that all sports products buyers, especially fans, closely follow the applications with technology in the industry, like smart shoes, wearable nanotechnology. In 4.0 era, Turkey needs to quickly move into Industry 4.0 applications and become a manufacturer in all sectors.

Kaynakça

  • Akçalı, K. (2016). Farklı Spor Branşlarında Kullanılan Akıllı Tekstil Ürünlerinin İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport. (4)3, 689-703.
  • Akçalı, K. (2016). Teknik Tekstillerin Spor Branşlarında Kullanımının İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport. (4)2, 533-546.
  • Aktel, M. (2001). Küreselleşme Süreci ve Etki Alanları. Süleyman Demire Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 6(2), 193-202.
  • Akkaya, C. (2008). Küreselleşme ve Futboldaki Dönüşüm. Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar. 1(4), 2-14.
  • Alçın, S. (2016). Endüstri 4.0 ve İnsan Kaynakları. Popüler Yönetim Dergisi. 63 (1), 47.
  • Alçın, S. (2016). Üretim İçin Yeni Bir İzlek: Sanayi 4.0. Journal of Life Economics. (8)1, 19-30. http://dx.doi.org/10.15637/jlecon.129.,
  • Atasoy, B., Kuter ve Öztürk, F. (2015). Küreselleşme ve Spor, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (18)1, 11-22.
  • Banger, G. (2017). Endüstri 4.0 Ekstra, Ankara: Dorlion Yayınları.
  • Bulut, E. ve Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi. (7)4, 55-77.
  • Carpi F., De Rossi D. (2005). Electro Active Polymer-Based Devices for E- textiles in Biomedicine. IEEE Transaction on Information Technology in Biomedicine. 9, 295-318.
  • Çeyiz, S. Ve Özbek, O. (2014). Küreselleşme ve Spor Etkileşimi. International Journal of Science Culture and Sport. 1, 487-495.
  • Çoban, B. (2008). Futbol ve Toplumsal Muhalefet. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. (26)1, Kış-Bahar, 59-88.
  • Devecioğlu, S. ve Altıngül, O. (2011). Spor Teknolojilerinde İnovasyon, 6th International Advanced Technologies Symposium, 46-49.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de Spor Sektörü Stratejilerinin Geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi. 2, 117-134.
  • EBSO (2015). Sanayi 4.0. Ege Bölgesi Sanayi Odası Yayınları.
  • Eldem, M. O. (2017). Endüstri 4.0. TMMOB EMO Ankara Şubesi Haber Bülteni, 3, 10-16.
  • Ekmekçi, Dağlı, Y.A., Ekmekçi, R. ve İrmiş, A. (2012). Küreselleşme ve Spor Endüstrisi. Pamukkale Journal of Sciences. (1)4, 91-117.
  • Ekren, N. ve Çağlar, B. A. (2003). Spor Ekonomisi, Teorik Bir Çerçeve. Active Dergisi. 32, 1-2.
  • Gupta D. (2011). Functional Clothing – Definition and Classification. Indian Journal of Fibre & Textile Research. 36: 321-326.
  • Gündoğdu, F. ve Sunay, H. (2012). İnovasyon ve Türk Spor Yönetiminde İnovasyon Uygulamaları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 61-66.
  • İçten, Tarık ve Bal (2017). Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin ve Uygulamaların İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. Part C. (2)5, 111-136.
  • Katırcı, H. (2013). Spor Ekonomisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ed: Nilgün Çağlar Irmak.
  • Lasi, H., Fettke P., Kemper, H-G, Feld T ve Hoffmann M. (2014). Industrie 4.0. Wirtschaftsinformatik. doi: 10.1007/s11576-014-0424-4.
  • Ovacı, C. (2017). Endüstri 4.0 Çağında Açık İnovasyon. Maliye ve Finans Yazıları (Özel Sayı), 113-132. Özsoy, K. ve Duman, B. (2017). Eklemeli İmalat (3 Boyutlu Baskı) Teknolojilerinin Eğitimde Kullanılabilirliği. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, (1)1, 36-48.
  • Roblek, V., Mesko. M. ve Krapez, A. (2016). A Complexity View of Industry 4.0. SAGE, (2)6, 1-11.
  • Sarıtaş, T. ve Üner, N. (2013). Eğitimdeki Yenilikçi Teknolojiler: Bulut Teknolojisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. (3)2, 192-201.
  • Stock, T. Ve Seliger, G. (2016). Oppurtunities of Sustainable Manufacturing in Industry 4.0. Procedia CIRP 40: 536-541.
  • Sung, T. K. (2017). Industry 4.0: A Korea Perspective, Technological Forecasting & Social Change. 1-6.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol Değil İş: Endüstriyel Futbol. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 26, 89-114.
  • Türkmen, M. ve Mutlutürk, N. (2014). Spor Malzemelerinde Nano-Teknoloji Kullanımı ve Performansa Katkısı. International Journal of Social Science Research. (4)3, 1-10.
  • TÜSİAD (2016). Türkiye’nin Küresel Rekabetçiliği İçin Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0 Gelişmekte Olan Ekonomi Perspektifi. Yayın no; TÜSİAD-T/2016-03/576. http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf
  • http://www.milliyet.com.tr/kisisel-antrenoruz--adidas-micoach--pembenar-detay-egzersizler-1512892/

Gelenekselden Akıllı Üretime Spor Endüstrisi 4.0

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 3, 2103 - 2117, 30.09.2018
https://doi.org/10.15869/itobiad.428815

Öz

Gelişen teknoloji spor endüstrisini de etkilemiş
futbol topundan tutun da bilgisayar oyunlarına, giyilebilir spor teknoloji
ürünlerinden akıllı stadyumlara pek çok ürün ve hizmet Endüstri 4.0
teknolojileri sayesinde geliştirilip pazara sunulmuştur. Bu çalışmanın amacı,
spor endüstrisindeki işletmelerin Endüstri 4.0 uygulamalarının hangi teknoloji kullanımlarına
dayandığının ve spor endüstrisinde ne gibi değişikliklere yol açtığının hangi
yeni ürünlerin geliştirilmesine olanak sağladığının ortaya çıkarılmasıdır.
Ayrıca, spor endüstrisi geçmişten günümüze teknolojik açıdan ele alınıp
değerlendirilmiştir. Çalışmada öncelikle Endüstri 4.0 konusuyla alakalı
literatür taraması yapılmış ardından da endüstrileşme aşamaları anlatılmıştır.
Endüstri 4.0 ve bileşenleri açıklandıktan sonra spor endüstrisinde 4.0, bilgi,
inovasyon konuları işlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, spor endüstrisindeki
teknoloji içerikli uygulamaların; akıllı spor ayakkabıların, giyilebilir nano
teknoloji ürünlerin başta taraftarlar olmak üzere tüm spor ürünleri alıcıları,
tüm taraftarlar tarafından yakından takip edildiği sonucuna varılmıştır. 4.0
çağında Türkiye’nin yalnızca spor endüstrisi değil tüm sektörlerde Endüstri 4.0
uygulamalarına hızla geçmesi ve üretici konuma gelmesi gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akçalı, K. (2016). Farklı Spor Branşlarında Kullanılan Akıllı Tekstil Ürünlerinin İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport. (4)3, 689-703.
  • Akçalı, K. (2016). Teknik Tekstillerin Spor Branşlarında Kullanımının İncelenmesi. International Journal of Science Culture and Sport. (4)2, 533-546.
  • Aktel, M. (2001). Küreselleşme Süreci ve Etki Alanları. Süleyman Demire Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 6(2), 193-202.
  • Akkaya, C. (2008). Küreselleşme ve Futboldaki Dönüşüm. Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar. 1(4), 2-14.
  • Alçın, S. (2016). Endüstri 4.0 ve İnsan Kaynakları. Popüler Yönetim Dergisi. 63 (1), 47.
  • Alçın, S. (2016). Üretim İçin Yeni Bir İzlek: Sanayi 4.0. Journal of Life Economics. (8)1, 19-30. http://dx.doi.org/10.15637/jlecon.129.,
  • Atasoy, B., Kuter ve Öztürk, F. (2015). Küreselleşme ve Spor, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (18)1, 11-22.
  • Banger, G. (2017). Endüstri 4.0 Ekstra, Ankara: Dorlion Yayınları.
  • Bulut, E. ve Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi. (7)4, 55-77.
  • Carpi F., De Rossi D. (2005). Electro Active Polymer-Based Devices for E- textiles in Biomedicine. IEEE Transaction on Information Technology in Biomedicine. 9, 295-318.
  • Çeyiz, S. Ve Özbek, O. (2014). Küreselleşme ve Spor Etkileşimi. International Journal of Science Culture and Sport. 1, 487-495.
  • Çoban, B. (2008). Futbol ve Toplumsal Muhalefet. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. (26)1, Kış-Bahar, 59-88.
  • Devecioğlu, S. ve Altıngül, O. (2011). Spor Teknolojilerinde İnovasyon, 6th International Advanced Technologies Symposium, 46-49.
  • Devecioğlu, S. (2005). Türkiye’de Spor Sektörü Stratejilerinin Geliştirilmesi. Verimlilik Dergisi. 2, 117-134.
  • EBSO (2015). Sanayi 4.0. Ege Bölgesi Sanayi Odası Yayınları.
  • Eldem, M. O. (2017). Endüstri 4.0. TMMOB EMO Ankara Şubesi Haber Bülteni, 3, 10-16.
  • Ekmekçi, Dağlı, Y.A., Ekmekçi, R. ve İrmiş, A. (2012). Küreselleşme ve Spor Endüstrisi. Pamukkale Journal of Sciences. (1)4, 91-117.
  • Ekren, N. ve Çağlar, B. A. (2003). Spor Ekonomisi, Teorik Bir Çerçeve. Active Dergisi. 32, 1-2.
  • Gupta D. (2011). Functional Clothing – Definition and Classification. Indian Journal of Fibre & Textile Research. 36: 321-326.
  • Gündoğdu, F. ve Sunay, H. (2012). İnovasyon ve Türk Spor Yönetiminde İnovasyon Uygulamaları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 61-66.
  • İçten, Tarık ve Bal (2017). Artırılmış Gerçeklik Üzerine Son Gelişmelerin ve Uygulamaların İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. Part C. (2)5, 111-136.
  • Katırcı, H. (2013). Spor Ekonomisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Ed: Nilgün Çağlar Irmak.
  • Lasi, H., Fettke P., Kemper, H-G, Feld T ve Hoffmann M. (2014). Industrie 4.0. Wirtschaftsinformatik. doi: 10.1007/s11576-014-0424-4.
  • Ovacı, C. (2017). Endüstri 4.0 Çağında Açık İnovasyon. Maliye ve Finans Yazıları (Özel Sayı), 113-132. Özsoy, K. ve Duman, B. (2017). Eklemeli İmalat (3 Boyutlu Baskı) Teknolojilerinin Eğitimde Kullanılabilirliği. International Journal of 3D Printing Technologies and Digital Industry, (1)1, 36-48.
  • Roblek, V., Mesko. M. ve Krapez, A. (2016). A Complexity View of Industry 4.0. SAGE, (2)6, 1-11.
  • Sarıtaş, T. ve Üner, N. (2013). Eğitimdeki Yenilikçi Teknolojiler: Bulut Teknolojisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. (3)2, 192-201.
  • Stock, T. Ve Seliger, G. (2016). Oppurtunities of Sustainable Manufacturing in Industry 4.0. Procedia CIRP 40: 536-541.
  • Sung, T. K. (2017). Industry 4.0: A Korea Perspective, Technological Forecasting & Social Change. 1-6.
  • Talimciler, A. (2008). Futbol Değil İş: Endüstriyel Futbol. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi. 26, 89-114.
  • Türkmen, M. ve Mutlutürk, N. (2014). Spor Malzemelerinde Nano-Teknoloji Kullanımı ve Performansa Katkısı. International Journal of Social Science Research. (4)3, 1-10.
  • TÜSİAD (2016). Türkiye’nin Küresel Rekabetçiliği İçin Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0 Gelişmekte Olan Ekonomi Perspektifi. Yayın no; TÜSİAD-T/2016-03/576. http://www.tusiad.org/indir/2016/sanayi-40.pdf
  • http://www.milliyet.com.tr/kisisel-antrenoruz--adidas-micoach--pembenar-detay-egzersizler-1512892/
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeliha Tekin 0000-0002-6283-0910

Kübra Karakuş Bu kişi benim 0000-0001-9845-0082

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tekin, Z., & Karakuş, K. (2018). Gelenekselden Akıllı Üretime Spor Endüstrisi 4.0. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(3), 2103-2117. https://doi.org/10.15869/itobiad.428815
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.