Since
the 1970s, when the destructive effects of the consumption and the production
processes shaped by the consumption have begun to be understood, the roles of
individual consumers in the sustainable development process have been clearly
articulated, and the need for adopting an environmentally conscious lifestyle
has been emphasized. As understanding the basic dynamics of pro-environmental
consumer behavior is prerequisite to the campaign for promoting the consumption
behaviors that have positive or less negative effects on nature, numerous
researches in this regard have been conducted. This study presents a review of
the factors reported to influence pro-environmental consumption and the
different theoretical approaches used to explain pro-environmental behavior in
the extant literature. Accordingly, influencing factors are classified as
individual, social and demographic. In addition, seven different theoretical
frameworks, in which various approaches that are frequently used to explain
pro-environmental consumption such as rationality, morality and situationism
are prominent, have been introduced, thus aiming to contribute to future
researches in the field.
Pro-environmental Consumption Antecedents of Pro-environmental Consumption Theory of Planned Behavior Norm Activation Model Value-Belief-Norm Theory
Tüketim ve tüketim ile şekillenen üretim
süreçlerinin çevre üzerindeki yıkıcı etkilerinin anlaşılmaya başladığı 1970li
yıllardan günümüze bireysel tüketicilerin sürdürülebilir kalkınma sürecindeki
rolleri açıkça ortaya konulmuş, çevreye duyarlı bir tüketim ve yaşam tarzının
benimsenmesinin gerekliliği vurgulanmıştır. Doğaya olumlu veya daha az olumsuz
etkileri olan tüketim davranışlarının motive edilmesi için çevreci tüketim
davranışlarının temel dinamiklerinin anlaşılması gerekmiş ve bu bağlamda birçok
araştırma yapılmıştır. Bu çalışma mevcut literatürde çevreci tüketimi
etkilediği raporlanan faktörlere ve çevreci tüketim davranışını açıklamada
kullanan farklı teorik yaklaşımlara ilişkin bir derleme sunmaktadır. Bu
doğrultuda, etkili faktörler, bireysel, sosyal ve demografik olarak
sınıflandırılarak incelenmiştir. Ayrıca çevreci tüketimi açıklamada sıklıkla
kullanılan rasyonellik, ahlakçılık, durumsallık gibi farklı yaklaşımların öne
çıktığı yedi farklı teorik çerçeve hakkında bilgi verilmiş böylece konuya ilişkin
gelecek araştırmalara katkı sağlamak hedeflenmiştir.
Çevreci Tüketim Çevreci Tüketimin Öncülleri Planlı Davranış Teorisi Norm Aktivasyon Teorisi Değer-İnanç-Norm Teorisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 |