The
fact that all societies do not take a fair share of the distribution of the
world’s resources and gains causes an experience of severe poverty and deprivation
on the global extent. However, the solutions suggested as remedies of the
situation of the poor and oppressed countries do not go beyond the duality of
the West and the East since countries are in pursuit of their own interests shaped
by their own conception of the world. Thus, such solutions lack justice and
equity. It may be seen that the most obvious example of this in Garrett
Hardin’s lifeboat ethics is demonstrated within the secondary ecological
ethics. Notwithstanding, Schopenhauer's understanding of ethics that is based
on empathy provides us with a ground that renders solidarity of all societies
possible or even necessary.
Hardin Lifeboat Ethics Schopenhauer Fair Man Cosmopolitanism Human Rights Justice.
Dünya kaynaklarının ve
kazanımlarının dağılımından tüm toplumların adil bir pay almaması, küresel
boyutta çok büyük yoksulluk ve yoksunlukların yaşanmasını da beraberinde getirmektedir.
Açlık, hastalık, yoksulluk nedeniyle ölümlerin çok fazla yaşandığı yoksul ve
mazlum ülkelerin durumuna ilişkin önerilen çözümler, ülkelerin daima kendi
çıkarları ve kendi dünya görüşleri ekseninde şekillendiğinden Batı ve Doğu
ikiliğinin ötesine geçememekte, adaleti ve hakkaniyeti içermemektedir. Bunun en
açık örneğini, ikincil ekolojik etikler içinde gösterilen ve Hume Çatalı olarak
adlandırılan değer - olgu ayrımından yola çıkan Garrett Hardin’in cankurtaran
sandalı etiğinde görmemiz mümkündür. Buna karşın, Schopenhauer’un duygudaşlığa
dayanan ahlak anlayışı, bize tüm toplumların dayanışmasını mümkün ve hatta
zorunlu kılan bir zemin sağlamaktadır. Bu çalışma, Schopenhauer’un duygudaşlık
ahlakının aktörü olan adil insanını, cankurtaran sandalı etiğinin tam
karşısında konumlandırarak, küresel boyutta çaresi bulunabilir/düzeltilebilir
nitelikteki adaletsizlikleri bertaraf etme yönünde, insanlarda ortak bir insani
tavır oluşturulmasını desteklemesi amacına yöneliktir.
Hardin Cankurtaran Sandalı Etiği Schopenhauer Adil insan Duygudaşlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 4 |