Recited five
times a day by the religious official called muazzin in the Muslim
world, adhan (call to prayer), which is one of the forms of religious
music and mosque music, has a significant effect on calling people to Islam. Indeed,
the fact that Prophet Muhammad requested the recitation of adhan from
Bilal al-Habashi with a beautiful voice, not Abdullah b. Zaid b. Sa’laba, who
was reported to have the dream of adhan, proves that it should be recited by
those with pleasant voice. Therefore, it is essential for muazzins to
receive a serious musical training about the recitation of adhan, a vital part
of the holy call of Islam. In this context, the recitations of adhan at
the present time will be in general evaluated in terms of terms of the sound
and the mode (maqam).
Din görevlileri tarafından İslâm
âleminde her gün beş vakit okunan ve dinî mûsikînin câmi mûsikîsi formlarından
olan ezân, insanları İslâm dinine davet hususunda önemli bir etkiye sahiptir. Nitekim,
Hz. Peygamber’in ezânı, ezân rüyasını gördüğü nakledilen sahâbî Abdullah b.
Zeyd b. Sa‘lebe’ye değil de sesi güzel olan Bilal-i Habeşî’ye okutması ezânın güzel okunması
gerektiği ile ilgili bilinen ilk örnektir. Dolayısıyla kutsal davette önemli
bir yere sahip olan ezân icrâsı hakkında din görevlilerinin ciddî bir mûsikî
eğitimi alması elzemdir. Aksi takdirde her gün beş vakit nâhoş bir edâ ve
mûsikî ile ezân icrâsının gerçekleşmesi kuvvetle muhtemeldir. Bu minvâlde son
zamanlarda mûsikî eğitimleri de oldukça yaygınlaşmaya başlamıştır. Ancak, eğitim
alındıktan sonra ezânda aşırı nağmeler, gereğinden fazla makam geçkileri yapmak,
ezân okuyanların seslerinin son raddelerinde okuma yapması gibi hususlar, ezânın
sadeliğini, ağırlığını ve manasını gölgede bırakmaktadır. Bu bağlamda,
günümüzde icrâ edilen ezânlar, ses ve makam açısından genel olarak değerlendirilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 5 |