As part of the change in relations of production in the 21st century,
architectural practice has also undergone a transformation and become an
important component of the service sector. Accordingly, social and professional
transformation of architects have become inevitable as well. Within this
context, the present study aims to reveal the factors determining the
perception of the architects who hire themselves out in the private offices as
a result of changing occupational conditions, of professional identity. Determination
of this perception is important for reading the relationship of the architects
who hire themselves out, with their professional practices and social
identities, and analyzing their sense of identity. Therefore, face-to-face and
in-depth interviews have been conducted with 55 architects who hire themselves
out in private offices in Ankara. According to the findings from the
interviews, it is ascertained that vocational education and professional
ideologies rooted in this training constitute the dimensions of the architects'
perceptions of identity.
Architecture Architect Identity Professional Ideology Architecture Education
21. yüzyılda üretim
ilişkilerinin değişimi bağlamında mimarlık pratiği de dönüşüme uğramış ve bu
pratik hizmet sektörünün önemli bir bileşeni haline gelmiştir. Buna bağlı
olarak bu mesleğin eyleyicilerinden olan mimarların da toplumsal ve mesleki
anlamda dönüşümü kaçınılmaz olmuştur. Mimarlık meslek pratiği içinde sayıca
geniş ölçüde yer tutan ücretli çalışan mimarların bu değişim ve dönüşüm
sürecinden en fazla etkilenen grup olduğu açıktır. Bu kapsamdan hareketle
çalışmada, değişen meslek şartları zemininde, özel bürolarda ücretli çalışan
mimarların mesleki kimlik algısını belirleyen faktörlerin açığa çıkarılması
amaçlanmaktadır. Bu algının belirlenmesi, ücretli çalışan mimarların kendi
meslek pratikleri ve toplumsal kimlikleriyle kurdukları ilişkiyi okumak ve
kimlik bilinçlerini çözümleyebilmek için önemlidir. Bu nedenle başkent
Ankara’da özel büroda ücretli çalışan 55 mimarla derinlemesine görüşme
yöntemiyle yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiş ve bu görüşmeler sonucunda
mimarların kimlik algısının boyutlarını; mesleki eğitim süreci ve bu eğitim
sürecinden köklenen meslek ideolojilerinin oluşturduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |