Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Artikülasyon ve Yay Kullanımı: İlhan Baran’ın “Bir Bölümlü Sonatina”sı Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 2610 - 2625, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.623126

Öz

Müzikte kullanılan artikülasyon işaretleri bestecinin eserin yorumlanmasına
yönelik düşüncelerini aktarmasına yardımcı olur. Bir nota veya pasajın ne kadar
bağlı, keskin, vurgulu, noktalı çalınacağına dair nota üzerine yazılan bu
işaretler bestecinin istediği duygu ve karakteri icracının dinleyiciye
yansıtmasını sağlar. Artikülasyon işaretlerinin icra yöntemleri vokal ve
enstrümantal eserlerde farklı olduğu gibi, her enstrümanın özelliklerine ve
tını olanaklarına göre de farklılıklar gösterir. Keman eserlerinde çeşitli
müzikal ve duygusal ifadelerinin gösterilmesinde artikülasyona en etkili araç
yaydır. Yay kullanımı ağırlık, uzunluk ve hız gibi çeşitli yönlerden
değerlendirildiğinde icracıya sayısız kombinasyonda artikülasyon olanağı
sağlar. Bu araştırmada Türk bestecilerinden İlhan Baran’ın solo keman için
yazdığı “Bir Bölümlü Sonatina” adlı eseri için kullandığı artikülasyon
işaretleri örneklerle incelenmiş, bu işaretler için icra sırasında
uygulanabilecek yay kullanımı önerileri sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aktüze, İrkin. (2010). Müziği Anlamak: Ansiklopedik Müzik Sözlüğü (4. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Baran, İlhan. (1969). Bir Bölümlü Sonatina: Keman İçin. Ankara: Devlet Konservatuvarı Yayınları.
  • Brown, Clive. (1988). Bowing Styles, Vibrato and Portamento in Nineteenth-Century Violin Playing. Journal of the Royal Musical Association, 113 (1), s. 97-128. Erişim: 24.07.2019. https://www.jstor.org/stable/766271
  • Görgülü, Özlem. (2006). 20. Yüzyıl Çağda Türk Müziği’nde Viyola Repertuvarı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T. C. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kahramankaptan, Şefik. (2010). Müzikte Derin Zirve: İlhan Baran. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • Karasar, Niyazi. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (2. Yazım, 33. Basım). Ankara: Nobel Kitap.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim: 25.07.19. http://sozluk.gov.tr/
  • Yöre, Seyit. (2017). Kutup Yıldızımız: Anılarla, Besteci / Eğitimci İlhan Baran. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.

Articulation and The Use of Bow: An Examination On İlhan Baran’s “Sonata In One Movement”

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 2610 - 2625, 31.12.2019
https://doi.org/10.15869/itobiad.623126

Öz

Articulation markings in music are guidance in conveying the composer’s
thoughts on performing the musical work. Written on music regarding how
slurred, firm, accentuated a note or musical passage is to be performed, these
markings provide the composer’s intentions on emotion and character of the work
to the performer for reflecting them to the audience. Performance methods of
articulation markings differ on vocal and instrumental works, and on the characteristics
and timbral possibilities of the instrument as well. In works for violin, the
most effective tool for articulation is the violin bow which allows presenting
various musical and emotional expressions. The use of bow with various
combinations of weight, length and speed provides numerous opportunities of
articulation. This study presents an examination of articulation markings used
in “Sonata in One Movement” for solo violin written by İlhan Baran, Turkish
composer, and suggestions for the use of bow regarding these markings during
performance.

Kaynakça

  • Aktüze, İrkin. (2010). Müziği Anlamak: Ansiklopedik Müzik Sözlüğü (4. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Baran, İlhan. (1969). Bir Bölümlü Sonatina: Keman İçin. Ankara: Devlet Konservatuvarı Yayınları.
  • Brown, Clive. (1988). Bowing Styles, Vibrato and Portamento in Nineteenth-Century Violin Playing. Journal of the Royal Musical Association, 113 (1), s. 97-128. Erişim: 24.07.2019. https://www.jstor.org/stable/766271
  • Görgülü, Özlem. (2006). 20. Yüzyıl Çağda Türk Müziği’nde Viyola Repertuvarı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). T. C. Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kahramankaptan, Şefik. (2010). Müzikte Derin Zirve: İlhan Baran. Ankara: Sevda Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.
  • Karasar, Niyazi. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (2. Yazım, 33. Basım). Ankara: Nobel Kitap.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Erişim: 25.07.19. http://sozluk.gov.tr/
  • Yöre, Seyit. (2017). Kutup Yıldızımız: Anılarla, Besteci / Eğitimci İlhan Baran. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özgül Gök 0000-0001-9245-3055

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gök, Ö. (2019). Artikülasyon ve Yay Kullanımı: İlhan Baran’ın “Bir Bölümlü Sonatina”sı Üzerine Bir İnceleme. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 8(4), 2610-2625. https://doi.org/10.15869/itobiad.623126
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.