Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anti Hero in Postmodern Cinema: Analysis of Quentin Tarantino Films

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 2881 - 2904, 30.09.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.736540

Öz

Cinema art, which developed under the dominance of modern and classical narrative forms, started to acquire different elements and new notions after 1980 with the effect of postmodern approach. Many approaches such as parody, pastiche, irony, fragmentation, hybridization are the terms postmodernism brings to the cinema. In addition to these approaches, new notions are emerging in postmodern cinema. "Anti hero" comes to the fore at the beginning of these notions. The notion of heroine, stereotyped by classical cinema, takes a different meaning in postmodern understanding and takes place in the narrative structure in which positive and negative features can be combined in a single character. Quentin Tarantino, known to adopt the postmodern approach, creates them closer to the real world, rather than describing the characters in his films as black or white. The fact that the characters in the director's films show an attitude far from the ideal hero type contributes to the work. In this context, the films of Tarantino are analyzed and the characters representing the anti-hero notion created by the postmodern approach are analyzed in this study. In the study structured in qualitative research design, the method of phenomenology is preferred. The characters in Tarantino's films have a different framework for both narrative and postmodern approach, with anti-hero features.

Kaynakça

  • Abrams, M. H. (1999). A glossary of literary terms. Harcourt College Publishers. Erişim adresi: https://mthoyibi.files.wordpress.com/2011/05/a-glossary-of-literary-terms-7th-ed_m-h-abrams-1999.pdf
  • Becerikli, Rıfat (2016). Türk Sineması’nda anlatı ve karakter açısından birey (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Black, Jack (2019). You ain’t gonna get away wit’ this, Django”: fantasy, fiction and subversion in Quentin Tarantino’s, Django Unchained. Quarterly review of film and video, 36(7), 611-637. doi: https://doi.org/10.1080/10509208.2019.1593026
  • Büyükdüvenci S. ve Öztürk S. R. (Edt.) (2014). Postmodernizm ve sinema. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. A., Demirel, F., Karadeniz, Ş., Çakmak, E. K. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge Dictionary (2020). “Hero – anti hero”. Erişim tarihi: 04.02.2020 https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/hero
  • Campbell, Joseph (1994). Yaratıcı mitoloji: tanrının maskeleri (Çev: Kudret Emiroğlu). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Campbell, Joseph (2017). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev: Sabri Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Cheshire, Godfrey (2010). Hollywood’un yeni kiralık katilleri. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino (ss. 111-122). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ciment M. ve Niogret H. (2010a). Senaryo harita ise, prova da yolculuktur, fakat hala nereye gittiğinizi bilmiyorsunuzdur!. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 9-32). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ciment M. ve Niogret H. (2010b). Başıma gelen her şey, bir yolunu bulup çektiğim sahnelere sızar. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 100-111). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Cuddon, J. A. (2013). A dictionary of literary terms and literary theory. London: Wiley-Blackwell. Erişim adresi: https://www.academia.edu/7012145/A_Dictionary_of_Literary_Terms_and_Literary_Theory?auto=download
  • Dargis, Manohla (2010). Quentin Tarantino ve ucuz roman. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 83-88). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Delice, Rüya (2017). Türkiye Sineması’nda 2000 sonrası filmlerde anti-kahraman olgusu (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Eagleton, Terry (2011). Postmodernizmin yanılsamaları (Çev: Mehmet Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Elfman, Mali (2010). Soysuzlar çetesi: bu film benim iyi kötü çirkin’im olsun istedim. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 238-244). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Erdemir, Filiz (2009). Postmodern sinemada kahramanın dönüşümü. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (35), 21-40. doi:10.17064/iüifhd.44994.
  • Gül, M. E. ve Sepetci, T. (2018). Sinemada şiddetin estetize edilmesi: zincirsiz ve birkaç dolar için filmlerinin metinlerarası karşılaştırması. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 21-42. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/articledownload/3906/a235/a662/5af1d3bd1a737.pdf?
  • Harvey, David (1989). The condition of postmodernity. Blackwell Cambridge MA & Oxford UK.
  • Hunt R. E., Marland J. ve Rawle S. (2012). Film dili (Çev: S. Aytaç). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Jameson, Fredric (2011). Postmodernizm ya da geç kapitalizmin kültürel mantığı (Çev: Nuri Plümer, Abdülkadir Gölcü). Ankara: Nirengi Kitap.
  • Hayward, S. (2018). Cinema studies: the key concepts. London and New York: Routledge.
  • Hutcheon, Linda (1986). The politics of postmodernism: parody and history. Cultural Critique: Modernity and Modernism, Postmodernity and Postmodernism, (5). 179-207. Erişim adresi: http://links.jstor.org/sici?sici=08824371%28198624%2F198724%290%3A5%3C179%3ATPOPPA%3E2.0.CO%3B2-N
  • İspir, N. ve Kaya, Z. (2011). Sinemada postmodern arayışlar. Atatürk İletişim Dergisi, 1(2), 81-99. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/article-download/imported/1025007530/1025006719.pdf?
  • Kadiroğlu, Murat (2014). Savaş sonrası (1950-1960) ingiliz tiyatrosunda anti-kahraman. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karadoğan, Ali (2005). Postmodern sinema mı film mi? İletişim: Araştırmalar Dergisi. 3(1), 133-160. Erişim adresi: http://hdl.handle.net/20.500.12575/63021.
  • Keough, Peter (2010). Jackie Brown: benim açımdan olgun bir film. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 225-232). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Nevers, Camille (2010). Rezervuar köpekleri: film, senaryodan daha iyi olmalıdır!. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 5-9). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Peary, Gerald (2010). İyi oyuncular benim gözümü korkutamaz!. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss.32-36). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ryan M. ve Kellner D. (2010). Politik kamera: çağdaş hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası (Çev: Elif Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stam, R. (2014). Sinema teorisine giriş (Çev: Ç. A. Seda Salman). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Türk Dil Kurumu. (2020). “Kahraman Nedir” Erişim tarihi: 05.02.2020. https://sozluk.gov.tr/
  • Vogler, Christopher (2007). The writer’s journey: mythic structure for writers. Michael Wiese Productions. Erişim adresi: http://craftywriters.club/reading/christopher-vogler-the-writers-journey.pdf
  • Vommaro, N. F. (2015). Darth vader: the antihero and postmodernism in the star wars film series. VU University Amsterdam.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zekâ, Necmi (1994). Postmodernizm. İstanbul: Kıyı Yayınları.

Postmodern Sinemada Anti Kahraman: Quentin Tarantino Filmlerinin Analizi

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 3, 2881 - 2904, 30.09.2020
https://doi.org/10.15869/itobiad.736540

Öz

Modern ve klasik anlatı yapılarının hâkimiyetinde gelişen sinema sanatı, 1980 sonrasında postmodern yaklaşımın etkisiyle birlikte farklı unsurlar ve yeni kavramlar edinmeye başlar. Parodi, pastiş, ironi, parçalanma, melezleşme gibi pek çok yaklaşım, postmodernizmin sinemaya kazandırdığı terimlerdir. Bu yaklaşımların yanı sıra postmodern sinemada yeni kavramlar da ortaya çıkmaktadır. Söz konusu kavramların başında “anti kahraman” öne çıkmaktadır. Klasik sinemanın stereotipleştirdiği kahraman kavramı, postmodern anlayışta farklı bir boyut edinerek, olumlu ve olumsuz özelliklerin tek bir karakterde birleştirilebildiği anlatı yapısında yer alır. Postmodern yaklaşımı benimsediği bilinen Quentin Tarantino, filmlerindeki karakterleri siyah ya da beyaz olarak tanımlamak yerine, onları gerçek dünyaya daha yakın olacak şekilde oluşturmaktadır. Yönetmenin filmlerindeki karakterlerin, ideal kahraman tipinden uzak bir tutum sergilemeleri çalışmaya katkı sağlamaktadır. Bu bağlamda, söz konusu çalışmada Tarantino’nun filmleri incelenerek, postmodern yaklaşımın ortaya çıkardığı anti kahraman kavramını temsil eden karakterlerin analizi yapılmaktadır. Nitel araştırma deseninde yapılandırılan çalışmada olgubilim yöntemi tercih edilmektedir. Tarantino’nun filmlerindeki karakterler, anti kahraman özellikler taşıyarak hem anlatıya hem de postmodern yaklaşıma farklı bir çerçeve çizerler.   

Kaynakça

  • Abrams, M. H. (1999). A glossary of literary terms. Harcourt College Publishers. Erişim adresi: https://mthoyibi.files.wordpress.com/2011/05/a-glossary-of-literary-terms-7th-ed_m-h-abrams-1999.pdf
  • Becerikli, Rıfat (2016). Türk Sineması’nda anlatı ve karakter açısından birey (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Black, Jack (2019). You ain’t gonna get away wit’ this, Django”: fantasy, fiction and subversion in Quentin Tarantino’s, Django Unchained. Quarterly review of film and video, 36(7), 611-637. doi: https://doi.org/10.1080/10509208.2019.1593026
  • Büyükdüvenci S. ve Öztürk S. R. (Edt.) (2014). Postmodernizm ve sinema. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. A., Demirel, F., Karadeniz, Ş., Çakmak, E. K. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge Dictionary (2020). “Hero – anti hero”. Erişim tarihi: 04.02.2020 https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/hero
  • Campbell, Joseph (1994). Yaratıcı mitoloji: tanrının maskeleri (Çev: Kudret Emiroğlu). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Campbell, Joseph (2017). Kahramanın sonsuz yolculuğu (Çev: Sabri Gürses). İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Cheshire, Godfrey (2010). Hollywood’un yeni kiralık katilleri. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino (ss. 111-122). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ciment M. ve Niogret H. (2010a). Senaryo harita ise, prova da yolculuktur, fakat hala nereye gittiğinizi bilmiyorsunuzdur!. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 9-32). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ciment M. ve Niogret H. (2010b). Başıma gelen her şey, bir yolunu bulup çektiğim sahnelere sızar. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 100-111). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Cuddon, J. A. (2013). A dictionary of literary terms and literary theory. London: Wiley-Blackwell. Erişim adresi: https://www.academia.edu/7012145/A_Dictionary_of_Literary_Terms_and_Literary_Theory?auto=download
  • Dargis, Manohla (2010). Quentin Tarantino ve ucuz roman. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 83-88). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Delice, Rüya (2017). Türkiye Sineması’nda 2000 sonrası filmlerde anti-kahraman olgusu (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İzmir.
  • Eagleton, Terry (2011). Postmodernizmin yanılsamaları (Çev: Mehmet Küçük). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Elfman, Mali (2010). Soysuzlar çetesi: bu film benim iyi kötü çirkin’im olsun istedim. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 238-244). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Erdemir, Filiz (2009). Postmodern sinemada kahramanın dönüşümü. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (35), 21-40. doi:10.17064/iüifhd.44994.
  • Gül, M. E. ve Sepetci, T. (2018). Sinemada şiddetin estetize edilmesi: zincirsiz ve birkaç dolar için filmlerinin metinlerarası karşılaştırması. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 21-42. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/articledownload/3906/a235/a662/5af1d3bd1a737.pdf?
  • Harvey, David (1989). The condition of postmodernity. Blackwell Cambridge MA & Oxford UK.
  • Hunt R. E., Marland J. ve Rawle S. (2012). Film dili (Çev: S. Aytaç). İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Jameson, Fredric (2011). Postmodernizm ya da geç kapitalizmin kültürel mantığı (Çev: Nuri Plümer, Abdülkadir Gölcü). Ankara: Nirengi Kitap.
  • Hayward, S. (2018). Cinema studies: the key concepts. London and New York: Routledge.
  • Hutcheon, Linda (1986). The politics of postmodernism: parody and history. Cultural Critique: Modernity and Modernism, Postmodernity and Postmodernism, (5). 179-207. Erişim adresi: http://links.jstor.org/sici?sici=08824371%28198624%2F198724%290%3A5%3C179%3ATPOPPA%3E2.0.CO%3B2-N
  • İspir, N. ve Kaya, Z. (2011). Sinemada postmodern arayışlar. Atatürk İletişim Dergisi, 1(2), 81-99. Erişim adresi: http://static.dergipark.org.tr/article-download/imported/1025007530/1025006719.pdf?
  • Kadiroğlu, Murat (2014). Savaş sonrası (1950-1960) ingiliz tiyatrosunda anti-kahraman. (Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karadoğan, Ali (2005). Postmodern sinema mı film mi? İletişim: Araştırmalar Dergisi. 3(1), 133-160. Erişim adresi: http://hdl.handle.net/20.500.12575/63021.
  • Keough, Peter (2010). Jackie Brown: benim açımdan olgun bir film. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 225-232). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Nevers, Camille (2010). Rezervuar köpekleri: film, senaryodan daha iyi olmalıdır!. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss. 5-9). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Peary, Gerald (2010). İyi oyuncular benim gözümü korkutamaz!. İçinde Gerald Peary (Edt.), Quentin Tarantino. (ss.32-36). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Ryan M. ve Kellner D. (2010). Politik kamera: çağdaş hollywood sinemasının ideolojisi ve politikası (Çev: Elif Özsayar). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Stam, R. (2014). Sinema teorisine giriş (Çev: Ç. A. Seda Salman). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Türk Dil Kurumu. (2020). “Kahraman Nedir” Erişim tarihi: 05.02.2020. https://sozluk.gov.tr/
  • Vogler, Christopher (2007). The writer’s journey: mythic structure for writers. Michael Wiese Productions. Erişim adresi: http://craftywriters.club/reading/christopher-vogler-the-writers-journey.pdf
  • Vommaro, N. F. (2015). Darth vader: the antihero and postmodernism in the star wars film series. VU University Amsterdam.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zekâ, Necmi (1994). Postmodernizm. İstanbul: Kıyı Yayınları.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Semih Salman 0000-0003-0872-1980

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Salman, S. (2020). Postmodern Sinemada Anti Kahraman: Quentin Tarantino Filmlerinin Analizi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 9(3), 2881-2904. https://doi.org/10.15869/itobiad.736540
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.