Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 177 - 194, 31.03.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576

Öz

Kaynakça

  • Altheide, D. L. (2000). Identity and the definition of the situation in a mass-mediated context. Symbolic Interaction, 23(1), 1-27.
  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atalay, D. (2019). Sosyal medyanın mahremiyet ve benlik inşasına etkisi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınevi.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Marmara Üniversiytesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Collins, N. L., & Miller, L. C. (1994). Self-disclosure and liking: A meta-analyticr review. PyschologicalBulletin, 116(3), 457–475.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınevi.
  • Gollwitzer, P. M. (1986). Striving for specific identities:The social reality of self-symbolizin. Part of the Springer Series in Social Psychology book series.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak - 1980'lerin kültürel iklimi. Metis Yayınevi.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. Ütopya Yayınevi.
  • Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 veri analizi yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi İstatistik Merkezi Yayın No: 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Dünden bugüne insan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS amos meta uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kavut, S. (2021). Kişilerarası iletişim bağlamında dijital kimlik algısı ve izlenim yönetimi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayış, A. (2010). Spss uygulamalı çoklu değişkenli istatistik teknikleri, “güvenilirlik analizi”, (Ed. Şeref Kalaycı). Asil Yayınları.
  • Lee, S., Quigley, B., Nessler, M., Corbett, A., & Tedeschi, J. (1999). Development of a self-presentation tactics scale, Personality and Individuals Differences, 26(2), 701−722.
  • Lyon, D. (2018). Gözetlenen toplum-günlük hayatı kontrol etmek. Kalkedon Yayınevi.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Relationship formation on the internet: What’sthe big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-37.
  • McKenna, K. Y., & Bargh, J. A. (2009). Causes and consequences of social interaction on the internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249-269.
  • Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. FL: Robert E. Krieger.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Moders psikoloji tarihi. Kaknüs Yayınevi.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (tarih yok). Sosyal psikoloji. İmge Yayınevi.
  • Yazıcı, F. (2016). “Kimlik tutumları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması”, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 41-54.
  • Yamane, T. (1967). Statistics, an introductory analysis, Newyork: Harper and Row.
  • Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior , 24(5):1816-1836.
Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 177 - 194, 31.03.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576

Öz

Kaynakça

  • Altheide, D. L. (2000). Identity and the definition of the situation in a mass-mediated context. Symbolic Interaction, 23(1), 1-27.
  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atalay, D. (2019). Sosyal medyanın mahremiyet ve benlik inşasına etkisi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınevi.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Marmara Üniversiytesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Collins, N. L., & Miller, L. C. (1994). Self-disclosure and liking: A meta-analyticr review. PyschologicalBulletin, 116(3), 457–475.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınevi.
  • Gollwitzer, P. M. (1986). Striving for specific identities:The social reality of self-symbolizin. Part of the Springer Series in Social Psychology book series.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak - 1980'lerin kültürel iklimi. Metis Yayınevi.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. Ütopya Yayınevi.
  • Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 veri analizi yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi İstatistik Merkezi Yayın No: 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Dünden bugüne insan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS amos meta uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kavut, S. (2021). Kişilerarası iletişim bağlamında dijital kimlik algısı ve izlenim yönetimi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayış, A. (2010). Spss uygulamalı çoklu değişkenli istatistik teknikleri, “güvenilirlik analizi”, (Ed. Şeref Kalaycı). Asil Yayınları.
  • Lee, S., Quigley, B., Nessler, M., Corbett, A., & Tedeschi, J. (1999). Development of a self-presentation tactics scale, Personality and Individuals Differences, 26(2), 701−722.
  • Lyon, D. (2018). Gözetlenen toplum-günlük hayatı kontrol etmek. Kalkedon Yayınevi.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Relationship formation on the internet: What’sthe big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-37.
  • McKenna, K. Y., & Bargh, J. A. (2009). Causes and consequences of social interaction on the internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249-269.
  • Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. FL: Robert E. Krieger.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Moders psikoloji tarihi. Kaknüs Yayınevi.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (tarih yok). Sosyal psikoloji. İmge Yayınevi.
  • Yazıcı, F. (2016). “Kimlik tutumları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması”, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 41-54.
  • Yamane, T. (1967). Statistics, an introductory analysis, Newyork: Harper and Row.
  • Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior , 24(5):1816-1836.
Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 177 - 194, 31.03.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576

Öz

Kaynakça

  • Altheide, D. L. (2000). Identity and the definition of the situation in a mass-mediated context. Symbolic Interaction, 23(1), 1-27.
  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atalay, D. (2019). Sosyal medyanın mahremiyet ve benlik inşasına etkisi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınevi.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Marmara Üniversiytesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Collins, N. L., & Miller, L. C. (1994). Self-disclosure and liking: A meta-analyticr review. PyschologicalBulletin, 116(3), 457–475.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınevi.
  • Gollwitzer, P. M. (1986). Striving for specific identities:The social reality of self-symbolizin. Part of the Springer Series in Social Psychology book series.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak - 1980'lerin kültürel iklimi. Metis Yayınevi.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. Ütopya Yayınevi.
  • Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 veri analizi yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi İstatistik Merkezi Yayın No: 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Dünden bugüne insan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS amos meta uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kavut, S. (2021). Kişilerarası iletişim bağlamında dijital kimlik algısı ve izlenim yönetimi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayış, A. (2010). Spss uygulamalı çoklu değişkenli istatistik teknikleri, “güvenilirlik analizi”, (Ed. Şeref Kalaycı). Asil Yayınları.
  • Lee, S., Quigley, B., Nessler, M., Corbett, A., & Tedeschi, J. (1999). Development of a self-presentation tactics scale, Personality and Individuals Differences, 26(2), 701−722.
  • Lyon, D. (2018). Gözetlenen toplum-günlük hayatı kontrol etmek. Kalkedon Yayınevi.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Relationship formation on the internet: What’sthe big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-37.
  • McKenna, K. Y., & Bargh, J. A. (2009). Causes and consequences of social interaction on the internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249-269.
  • Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. FL: Robert E. Krieger.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Moders psikoloji tarihi. Kaknüs Yayınevi.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (tarih yok). Sosyal psikoloji. İmge Yayınevi.
  • Yazıcı, F. (2016). “Kimlik tutumları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması”, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 41-54.
  • Yamane, T. (1967). Statistics, an introductory analysis, Newyork: Harper and Row.
  • Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior , 24(5):1816-1836.
Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 177 - 194, 31.03.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576

Öz

Kaynakça

  • Altheide, D. L. (2000). Identity and the definition of the situation in a mass-mediated context. Symbolic Interaction, 23(1), 1-27.
  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atalay, D. (2019). Sosyal medyanın mahremiyet ve benlik inşasına etkisi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınevi.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Marmara Üniversiytesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Collins, N. L., & Miller, L. C. (1994). Self-disclosure and liking: A meta-analyticr review. PyschologicalBulletin, 116(3), 457–475.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınevi.
  • Gollwitzer, P. M. (1986). Striving for specific identities:The social reality of self-symbolizin. Part of the Springer Series in Social Psychology book series.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak - 1980'lerin kültürel iklimi. Metis Yayınevi.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. Ütopya Yayınevi.
  • Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 veri analizi yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi İstatistik Merkezi Yayın No: 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Dünden bugüne insan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS amos meta uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kavut, S. (2021). Kişilerarası iletişim bağlamında dijital kimlik algısı ve izlenim yönetimi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayış, A. (2010). Spss uygulamalı çoklu değişkenli istatistik teknikleri, “güvenilirlik analizi”, (Ed. Şeref Kalaycı). Asil Yayınları.
  • Lee, S., Quigley, B., Nessler, M., Corbett, A., & Tedeschi, J. (1999). Development of a self-presentation tactics scale, Personality and Individuals Differences, 26(2), 701−722.
  • Lyon, D. (2018). Gözetlenen toplum-günlük hayatı kontrol etmek. Kalkedon Yayınevi.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Relationship formation on the internet: What’sthe big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-37.
  • McKenna, K. Y., & Bargh, J. A. (2009). Causes and consequences of social interaction on the internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249-269.
  • Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. FL: Robert E. Krieger.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Moders psikoloji tarihi. Kaknüs Yayınevi.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (tarih yok). Sosyal psikoloji. İmge Yayınevi.
  • Yazıcı, F. (2016). “Kimlik tutumları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması”, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 41-54.
  • Yamane, T. (1967). Statistics, an introductory analysis, Newyork: Harper and Row.
  • Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior , 24(5):1816-1836.

A Research about Digital Identity Use of University Students and Self Presentation

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 177 - 194, 31.03.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576

Öz

Online communication tools that have become widespread in recent years have brought along the habits of using digital identity. People increasingly use online communication tools for various reasons and create digital identities for these communication tools. Internet users use these tools for many purposes such as entertainment, service procurement, shopping, communication and education. Especially in social media tools used for entertainment and communication purposes, users can use effective impression creation tactics by hiding their real identities or showing them differently when creating their digital identities. Similar studies on the subject show that the age group with the highest rate of use of social media tools for this purpose is the younger generation over the age of 18. For this reason, our research was designed to examine the digital identity use tactics and effective impression creation strategies of university students over the age of 18. The research was carried out on university students studying at Erzincan Binali Yıldırım University. Considering the size of the population, the sample size was decided and a sample was created in which 408 university students were selected by convenience sampling method. The "Digital Identity Scale" and the "Altered Self Presentation Tactics Scale" were used in the study, for which reliability and validity studies were carried out before. The scales used are in the form of a 5-point Likert scale. The results obtained from the scales were analyzed by considering the variables of age, gender and income level. In addition, the social media tools preferred by the participants and the purpose of using these tools were made. The obtained data were analyzed in SPSS 20 package program. Since the data of the study showed normal distribution, t test and ANOVA test were used in the analysis phase. The findings obtained from the research revealed that there is a significant relationship between the purpose of using social media tools and the practices of developing digital identity and creating effective impressions.

Kaynakça

  • Altheide, D. L. (2000). Identity and the definition of the situation in a mass-mediated context. Symbolic Interaction, 23(1), 1-27.
  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atalay, D. (2019). Sosyal medyanın mahremiyet ve benlik inşasına etkisi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınevi.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Marmara Üniversiytesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Collins, N. L., & Miller, L. C. (1994). Self-disclosure and liking: A meta-analyticr review. PyschologicalBulletin, 116(3), 457–475.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınevi.
  • Gollwitzer, P. M. (1986). Striving for specific identities:The social reality of self-symbolizin. Part of the Springer Series in Social Psychology book series.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak - 1980'lerin kültürel iklimi. Metis Yayınevi.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. Ütopya Yayınevi.
  • Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 veri analizi yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi İstatistik Merkezi Yayın No: 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Dünden bugüne insan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS amos meta uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kavut, S. (2021). Kişilerarası iletişim bağlamında dijital kimlik algısı ve izlenim yönetimi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayış, A. (2010). Spss uygulamalı çoklu değişkenli istatistik teknikleri, “güvenilirlik analizi”, (Ed. Şeref Kalaycı). Asil Yayınları.
  • Lee, S., Quigley, B., Nessler, M., Corbett, A., & Tedeschi, J. (1999). Development of a self-presentation tactics scale, Personality and Individuals Differences, 26(2), 701−722.
  • Lyon, D. (2018). Gözetlenen toplum-günlük hayatı kontrol etmek. Kalkedon Yayınevi.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Relationship formation on the internet: What’sthe big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-37.
  • McKenna, K. Y., & Bargh, J. A. (2009). Causes and consequences of social interaction on the internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249-269.
  • Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. FL: Robert E. Krieger.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Moders psikoloji tarihi. Kaknüs Yayınevi.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (tarih yok). Sosyal psikoloji. İmge Yayınevi.
  • Yazıcı, F. (2016). “Kimlik tutumları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması”, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 41-54.
  • Yamane, T. (1967). Statistics, an introductory analysis, Newyork: Harper and Row.
  • Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior , 24(5):1816-1836.
Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 177 - 194, 31.03.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576

Öz

Kaynakça

  • Altheide, D. L. (2000). Identity and the definition of the situation in a mass-mediated context. Symbolic Interaction, 23(1), 1-27.
  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atalay, D. (2019). Sosyal medyanın mahremiyet ve benlik inşasına etkisi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınevi.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Marmara Üniversiytesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Collins, N. L., & Miller, L. C. (1994). Self-disclosure and liking: A meta-analyticr review. PyschologicalBulletin, 116(3), 457–475.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınevi.
  • Gollwitzer, P. M. (1986). Striving for specific identities:The social reality of self-symbolizin. Part of the Springer Series in Social Psychology book series.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak - 1980'lerin kültürel iklimi. Metis Yayınevi.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. Ütopya Yayınevi.
  • Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 veri analizi yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi İstatistik Merkezi Yayın No: 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Dünden bugüne insan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS amos meta uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kavut, S. (2021). Kişilerarası iletişim bağlamında dijital kimlik algısı ve izlenim yönetimi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayış, A. (2010). Spss uygulamalı çoklu değişkenli istatistik teknikleri, “güvenilirlik analizi”, (Ed. Şeref Kalaycı). Asil Yayınları.
  • Lee, S., Quigley, B., Nessler, M., Corbett, A., & Tedeschi, J. (1999). Development of a self-presentation tactics scale, Personality and Individuals Differences, 26(2), 701−722.
  • Lyon, D. (2018). Gözetlenen toplum-günlük hayatı kontrol etmek. Kalkedon Yayınevi.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Relationship formation on the internet: What’sthe big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-37.
  • McKenna, K. Y., & Bargh, J. A. (2009). Causes and consequences of social interaction on the internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249-269.
  • Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. FL: Robert E. Krieger.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Moders psikoloji tarihi. Kaknüs Yayınevi.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (tarih yok). Sosyal psikoloji. İmge Yayınevi.
  • Yazıcı, F. (2016). “Kimlik tutumları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması”, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 41-54.
  • Yamane, T. (1967). Statistics, an introductory analysis, Newyork: Harper and Row.
  • Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior , 24(5):1816-1836.

Üniversite Öğrencilerinde Dijital Kimlik Kullanımı ve Benlik Sunumu Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 177 - 194, 31.03.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576

Öz

Son yıllarda yaygınlaşan çevrimi içi iletişim araçları dijital kimlik kullanma alışkanlıklarını beraberinde getirmiştir. İnsanlar giderek artan sayıda ve çeşitli sebeplerle çevrim içi iletişim araçlarını kullanmakta ve bu iletişim araçları için dijital kimlikler oluşturmaktadır. İnternet kullanıcıları bu araçları eğlence, hizmet alımı, alışveriş, iletişim ve eğitim gibi birçok amaç için kullanmaktadır. Özellikle eğlence ve iletişim amaçlı kullanılan sosyal medya araçlarında kullanıcılar dijital kimliklerini oluştururken gerçek kimliklerini gizleyerek ya da olduğundan farklı göstererek etkili izlenim oluşturma taktikleri kullanabilmektedir. Konu hakkında yapılan benzer çalışmalar sosyal medya araçlarının bu amaçla kullanım oranının en yüksek olduğu yaş grubunun 18 yaş üzeri genç kuşak olduğunu göstermektedir. Bu nedenle araştırmamız, 18 yaş üstü üniversite öğrencilerinin dijital kimlik kullanım taktikleri ve etkili izlenim oluşturma stratejilerini inceleme amacıyla tasarlanmıştır. Araştırma, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’nde eğitim gören üniversite öğrencileri üzerinden yürütülmüştür. Ana kütle büyüklüğü dikkate alınarak örneklem büyüklüğüne karar verilmiş ve 408 üniversite öğrenicisinin kolayda örnekleme yöntemiyle seçildiği bir örneklem oluşturulmuştur. Araştırmada daha önce güvenirlik ve geçerlik çalışmaları yapılmış olan “Dijital Kimlik Ölçeği” ve “Değiştirilmiş Benlik Sunum Taktikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Kullanılan ölçekler 5’li likert tipi ölçek biçimindedir. Ölçeklerden elde edilen sonuçlar yaş, cinsiyet ve gelir düzeyi değişkenleri dikkate alınarak analiz edilmiştir. Ayrıca katılımcıların tercih ettikleri sosyal medya araçları ve bu araçları kullanım amaçları da dikkate alınarak ilişkilendirme yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programında analiz edilmiştir. Araştırmanın verileri normal dağılım özelliği gösterdiği için analiz aşamasında t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sosyal medya araçlarını kullanım amacı ile dijital kimlik geliştirme ve etkili izlenim oluşturma pratikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Altheide, D. L. (2000). Identity and the definition of the situation in a mass-mediated context. Symbolic Interaction, 23(1), 1-27.
  • Altınova, H. H. ve Duyan, V. (2013). “Toplumsal cinsiyet algısı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması”, Toplum ve Sosyal Hizmet, 24(2), 9-22.
  • Atalay, D. (2019). Sosyal medyanın mahremiyet ve benlik inşasına etkisi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Boudrillard, J. (2015). Şeytana satılan ruh ya da kötülüğün egemenliği. Doğu Batı Yayınevi.
  • Boz, N. (2012). Yeni iletişim ortamlarında dijital kimlik ve benlik sunumu. Marmara Üniversiytesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, A. (2016). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Collins, N. L., & Miller, L. C. (1994). Self-disclosure and liking: A meta-analyticr review. PyschologicalBulletin, 116(3), 457–475.
  • Goffman, E. (2016). Günlük yaşamda benliğin sunumu. Metis Yayınevi.
  • Gollwitzer, P. M. (1986). Striving for specific identities:The social reality of self-symbolizin. Part of the Springer Series in Social Psychology book series.
  • Gürbilek, N. (2001). Vitrinde yaşamak - 1980'lerin kültürel iklimi. Metis Yayınevi.
  • Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. (2014). Sosyal psikoloji. Ütopya Yayınevi.
  • Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 veri analizi yöntemleri. Hacettepe Üniversitesi İstatistik Merkezi Yayın No: 1. Kağıtçıbaşı, Ç. (2016). Dünden bugüne insan ve insanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. Evrim Yayınevi.
  • Jones, E. E., & Pittman, T. S. (1982). Toward a general theory of strategic self presentation. In J. Suls (Ed.), Psychological perspectives on the self. Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Dinamik Akademi Yayınları.
  • Karagöz, Y. (2019). SPSS amos meta uygulamalı istatistiksel analizler. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Kavut, S. (2021). Kişilerarası iletişim bağlamında dijital kimlik algısı ve izlenim yönetimi üzerine bir araştırma. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Üniverstesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayış, A. (2010). Spss uygulamalı çoklu değişkenli istatistik teknikleri, “güvenilirlik analizi”, (Ed. Şeref Kalaycı). Asil Yayınları.
  • Lee, S., Quigley, B., Nessler, M., Corbett, A., & Tedeschi, J. (1999). Development of a self-presentation tactics scale, Personality and Individuals Differences, 26(2), 701−722.
  • Lyon, D. (2018). Gözetlenen toplum-günlük hayatı kontrol etmek. Kalkedon Yayınevi.
  • McKenna, K. Y., Green, A. S., & Gleason, M. E. (2002). Relationship formation on the internet: What’sthe big attraction? Journal of Social Issues, 58(1), 9-37.
  • McKenna, K. Y., & Bargh, J. A. (2009). Causes and consequences of social interaction on the internet: A conceptual framework. Media Psychology, 1(3), 249-269.
  • Rosenberg, M. (1986). Conceiving the self. FL: Robert E. Krieger.
  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2007). Moders psikoloji tarihi. Kaknüs Yayınevi.
  • Taylor, S. E., Peplau, L. A., & Sears, D. O. (tarih yok). Sosyal psikoloji. İmge Yayınevi.
  • Yazıcı, F. (2016). “Kimlik tutumları ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması”, Cumhuriyet International Journal of Education, 5(4), 41-54.
  • Yamane, T. (1967). Statistics, an introductory analysis, Newyork: Harper and Row.
  • Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). Identity construction on facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior , 24(5):1816-1836.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Akkaş 0000-0002-2468-6225

İbrahim Aksakal 0000-0002-3367-3194

Erken Görünüm Tarihi 19 Mart 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akkaş, İ., & Aksakal, İ. (2023). Üniversite Öğrencilerinde Dijital Kimlik Kullanımı ve Benlik Sunumu Üzerine Bir İnceleme. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(1), 177-194. https://doi.org/10.15869/itobiad.1229576
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.