Online communication tools that have become widespread in recent years have brought along the habits of using digital identity. People increasingly use online communication tools for various reasons and create digital identities for these communication tools. Internet users use these tools for many purposes such as entertainment, service procurement, shopping, communication and education. Especially in social media tools used for entertainment and communication purposes, users can use effective impression creation tactics by hiding their real identities or showing them differently when creating their digital identities. Similar studies on the subject show that the age group with the highest rate of use of social media tools for this purpose is the younger generation over the age of 18. For this reason, our research was designed to examine the digital identity use tactics and effective impression creation strategies of university students over the age of 18. The research was carried out on university students studying at Erzincan Binali Yıldırım University. Considering the size of the population, the sample size was decided and a sample was created in which 408 university students were selected by convenience sampling method. The "Digital Identity Scale" and the "Altered Self Presentation Tactics Scale" were used in the study, for which reliability and validity studies were carried out before. The scales used are in the form of a 5-point Likert scale. The results obtained from the scales were analyzed by considering the variables of age, gender and income level. In addition, the social media tools preferred by the participants and the purpose of using these tools were made. The obtained data were analyzed in SPSS 20 package program. Since the data of the study showed normal distribution, t test and ANOVA test were used in the analysis phase. The findings obtained from the research revealed that there is a significant relationship between the purpose of using social media tools and the practices of developing digital identity and creating effective impressions.
Digital Identity Social Media Self-Presentation Identity University Students
Son yıllarda yaygınlaşan çevrimi içi iletişim araçları dijital kimlik kullanma alışkanlıklarını beraberinde getirmiştir. İnsanlar giderek artan sayıda ve çeşitli sebeplerle çevrim içi iletişim araçlarını kullanmakta ve bu iletişim araçları için dijital kimlikler oluşturmaktadır. İnternet kullanıcıları bu araçları eğlence, hizmet alımı, alışveriş, iletişim ve eğitim gibi birçok amaç için kullanmaktadır. Özellikle eğlence ve iletişim amaçlı kullanılan sosyal medya araçlarında kullanıcılar dijital kimliklerini oluştururken gerçek kimliklerini gizleyerek ya da olduğundan farklı göstererek etkili izlenim oluşturma taktikleri kullanabilmektedir. Konu hakkında yapılan benzer çalışmalar sosyal medya araçlarının bu amaçla kullanım oranının en yüksek olduğu yaş grubunun 18 yaş üzeri genç kuşak olduğunu göstermektedir. Bu nedenle araştırmamız, 18 yaş üstü üniversite öğrencilerinin dijital kimlik kullanım taktikleri ve etkili izlenim oluşturma stratejilerini inceleme amacıyla tasarlanmıştır. Araştırma, Erzincan Binali Yıldırım Üniversitesi’nde eğitim gören üniversite öğrencileri üzerinden yürütülmüştür. Ana kütle büyüklüğü dikkate alınarak örneklem büyüklüğüne karar verilmiş ve 408 üniversite öğrenicisinin kolayda örnekleme yöntemiyle seçildiği bir örneklem oluşturulmuştur. Araştırmada daha önce güvenirlik ve geçerlik çalışmaları yapılmış olan “Dijital Kimlik Ölçeği” ve “Değiştirilmiş Benlik Sunum Taktikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Kullanılan ölçekler 5’li likert tipi ölçek biçimindedir. Ölçeklerden elde edilen sonuçlar yaş, cinsiyet ve gelir düzeyi değişkenleri dikkate alınarak analiz edilmiştir. Ayrıca katılımcıların tercih ettikleri sosyal medya araçları ve bu araçları kullanım amaçları da dikkate alınarak ilişkilendirme yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20 paket programında analiz edilmiştir. Araştırmanın verileri normal dağılım özelliği gösterdiği için analiz aşamasında t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sosyal medya araçlarını kullanım amacı ile dijital kimlik geliştirme ve etkili izlenim oluşturma pratikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.
Dijital Kimlik Sosyal Medya Benlik Sunumu Kimlik Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Mart 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1 |