Türkiye’de eğitim alanında yapılan makale ve tezlerin tamamının sürdürülebilirlik, çevresel sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma kavramları temel alınarak incelenmesi, sürdürülebilirliğin tüm boyutlarıyla ele alınmasının amaçlandığı bu çalışmada veriler meta sentez (tematik içerik analizi) ile analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında eğitim öğretim konu alanında, “sürdürülebilir, sürdürülebilirlik, sürdürülebilir kalkınma, sürdürülebilir çevre, çevresel sürdürülebilirlik” anahtar kavramları bağlamında Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi ve DergiPark veri tabanlarından ulaşılan 232 çalışma ele alınmıştır. Verilerin analizi sürecinde kodlama yapılırken çalışmanın konusu, yöntemi, veri toplama araçları, örneklemi, veri analizi teknikleri, sonuç ve önerileri incelenmiştir. İncelenen çalışmaların büyük çoğunluğunda amaçların sürdürülebilirlik konusunda tutum, algı, farkındalık ve yeterliliğinin ölçülmesi hedeflenmiş, en çok nicel yöntemin tercih edildiği görülmektedir. En çok eğitimciler örneklem grubu olarak seçilirken, 301 ila 1000 arası çalışma grubu boyutuyla çalışılmıştır. İncelenen nicel çalışmalarda en çok likert tipi anket, nitel araştırmalarda da yarı yapılandırılmış görüşmeler kullanılmıştır. Nicel analizlerden en fazla çıkarımsal analizler tercih edilirken, nitel analizlerden de içerik analizi tercih edilmiştir. Çalışmalara etki eden değişkenler incelendiğinde en fazla cinsiyet ve akademik başarı, etkisiz değişkenlerde ise cinsiyet tespit edilmiştir. Sürdürülebilirlik içeriğinde eğitimler verilen çalışmalarda ise inanç, tutum, algı, farkındalık, değer ve eğilimde artış olan oldukça fazla çalışma olduğu gözlemlenmiştir. Müfredat inceleme, ölçek geliştirme, kurum inceleme gibi temalarda oluştuğu görülmektedir. Öneriler araştırmacılara, eğitimcilere, politikacılara ve velilere yönelik olacak şekilde gruplandırılarak sunulmuştur. Çıkan bu sonuçlardan yola çıkılarak çalışmaların eğitimcilerin ve eğitimci olmaya aday bireylerin sürdürülebilirlik bilinç ve farkındalığını ölçerek bunu gelecek nesillere ne dereceli aktarabileceklerini ortaya çıkarmaya çalıştığı söylemek mümkündür.
Sürdürülebilir Sürdürülebilirlik Sürdürülebilir Kalkınma Sürdürülebilir Çevre Çevresel Sürdürülebilirlik Meta-sentez Eğitim-Öğretim
In this study, which aims to examine all of the articles and theses in the field of education in Turkey on the basis of the concepts of sustainability, environmental sustainability and sustainable development, and to address sustainability in all its dimensions, the data were analyzed by meta-synthesis (thematic content analysis). Within the scope of the research, 232 study and education subject areas accessed from the Turkish Higher Education Institution National Thesis Center and DergiPark databases were discussed in the context of the key concepts of "sustainability, sustainability, sustainable development, sustainable environment, environmental sustainability". In the data analysis process, the subject of the research, its method, data collection tools, sample, data analysis, results and suggestions were examined. In most of the studies examined, it is aimed to measure attitudes, perception, awareness and competence towards sustainability and it is seen that the most quantitative method is preferred. While the most educators are selected as the sample group, the size of the study group is between 301 and 1000. Likert-type questionnaires were used in quantitative research and semi-structured interviews were used in qualitative research. While inferential analyzes were preferred the most from quantitative analyzes, content analysis was preferred from qualitative analyzes. It has been observed that there are many studies that increase belief, attitude, perception, awareness, value and tendency in studies where trainings are given within the scope of sustainability. It is seen that there are themes such as curriculum review, scale development and institution review. Recommendations are grouped and presented to researchers, educators, politicians and parents. Based on these results, it can be said that the studies are trying to measure the awareness and awareness of educators and prospective educators about sustainability and to reveal to what extent they can transfer this to future generations.
Sustainable Sustainability Sustainable Development Sustainable Environment Environmental Sustainability Meta-synthesis Education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 21 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 3 |