Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Amerikan ve Türk Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik İnançları

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 5, 2909 - 2927, 31.12.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1366718

Öz

Genel öz-yeterlik algısının özel bir alanı olan akademik öz-yeterlik, öğrencinin kendisine verilen akademik bir görevi başarıyla tamamlayabileceğine olan inancını ifade etmektedir. Bu inancın güçlü olması, akademik başarı için güçlü bir yordayıcı olabilmektedir. Bu anlamda genel olarak akademik ve bilişsel ağırlıklı bir meslek olan öğretmenliğe yakın bir zamanda adım atması muhtemel olan öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlik inançlarına ilişkin verilerin elde edilmesi önemli görünmektedir. Bunun yanı sıra gelişmiş bir eğitim sistemine sahip olan ABD ile Türkiye’deki öğretmen adaylarının karşılaştırılması ise vereceği ipuçları açısından ayrıca önem taşımaktadır. Bu araştırmanın amacı, Amerikan ve Türk öğretmen adaylarının akademik öz-yeterliklerine ilişkin inançlarını karşılaştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan betimsel tarama yöntemi benimsenmiştir. Araştırmanın örneklemini; biri ABD biri de Türkiye’de olmak üzere iki büyük devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinin farklı kademe ve bölümlerinde öğrenim gören toplam 436 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yılmaz, Gürçay & Ekici (2007) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Akademik Öz-yeterlik Ölçeği (AÖÖ)” kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel istatistikler ve bağımsız t testi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Amerikan öğretmen adaylarının Türk öğretmen adaylarına göre daha yüksek düzeyde akademik öz-yeterlik inancına sahip oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca Amerikan kadın öğretmen adayları ile Türk kadın öğretmenleri arasında yine Amerikan öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık bulunurken; Amerikan erkek öğretmen adayları ile Türk erkek öğretmen adayları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Özellikle Türk kadın öğretmen adaylarının diğer gruplara göre akademik öz-yeterlik inanç düzeylerinin düşük olması araştırmanın sonunda tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Adelodun, G. A., & Asiru, A. B. (2015). Academic self-efficacy and gender as determinants of performance in English discourse writing among high achieving students in Ibadan, Oyo State. European Scientific Journal, 11(28), 308-318. Erişim adresi: 236414055.pdf (core.ac.uk)
  • Aurah, C. M., Cassady, J. C., & McConnell, T. J. (2014). Predicting problem solving ability from metacognition and self-efficacy beliefs on a cross validated sample. British Journal of Education, 2(1), 49-72. Erişim adresi: http://ir-library.mmust.ac.ke:8080/handle/123456789/1272
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychologial Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (vol. 4, pp. 71- 81). San Diego: Academic Press.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York : W.H.Freeman. Erişim adresi:https://www.academia.edu/28274869/Albert_Bandura_Self_Efficacy_The_Exercise_of_Control_W_H_Freeman_and_Co_1997_pdf
  • Bandura, A. (1999). Exercises of personal and collective efficacy in changing societies. Albert Bandura (Ed.) Self-efficacy in changing societies (Third Edition), (pp.1-45), Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692.003
  • Bandura, A. (2002). Social cognitive theory in cultural context. Applied Psychology: An International Review, 51 (2), 269–290. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00092
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67(3), 1206-1222.
  • https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1996.tb01791.x
  • Bassi, M., Steca, P., Fave, A. D., & Caprara, G. V. (2007). Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning. Journal of Youth and Adolescence, 36, 301-312. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9069-y
  • Berg, B.L. (2001). Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Pearson Education Company. Allyn & Bacon. Erişim adresi: qualitative_research_methods_for_the_social_sciences.pdf (umpwr.ac.id)
  • Bong, M. (2001). Between-and within-domain relations of academic motivation among middle and high school students: Self-efficacy, task-value, and achievement goals. Journal of Educational Psychology, 93, 23-34. https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.23
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, J. (1996). A comparison of teacher efficacy for pre and in-service teachers in Scotland and America, Education, 117, 2-11.
  • Cantürk-Günhan, B., & Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Dergisi, 33, 68-76. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7805/102341
  • Caprara G. V., Vecchione M., Alessandri G., Gerbino M., & Barbaranelli C. (2011). The contribution of personality traits and self-efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 81, 78-96. https://doi.org/10.1348/2044-8279.002004
  • Chemers, M. M., Hu, L., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93(1), 55-64. https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.55
  • Chun, A.H.C., & Choi, J.N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of “active” procrastination behavior on attitudes and performance. The Journal of Social Psychology, 145, 245-264. https://doi.org/10.3200/SOCP.145.3.245-264
  • Çakıroğlu, E. (2008). The teaching efficacy beliefs of pre-service teachers in the USA and Turkey. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 34 (1), 33-44. https://doi.org/10.1080/02607470701773457
  • Çakıroğlu, J., Çakıroğlu, E., & Boone, W. J. (2005). Pre-service teacher self-efficacy beliefs regarding science teaching: A comparison of pre-service teachers in Turkey and the USA. Science Educator, 14(1), 31-40. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ740956
  • Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Education and Science, 36(159), 96-111. Erişim adresi: http://213.14.10.181/index.php/EB/article/view/278
  • Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/1498/18125
  • Elias, S. & Loomis, R. (2002). Utilizing need for cognition and perceived self- efficacy to predict academic performance. Journal of Applied Social Psychology, 32(8),1687-1702. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb02770.x
  • Ekici, G. (2009). Biyoloji öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 111-124. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/49070/626118
  • Ergür, D. (2016). İngilizce öğrencilerinin öz benlik saygısı ve akademik öz yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 125-148. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/aicusbed/issue/24307/257605
  • Greene, B.A., Miller, R.B., Crowson, M., Duke, B.L., & Akey, K.L. (2004). Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary Educational Psychology, 29, 462-482. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.01.006
  • Gürbüzoğlu Yalmancı, S., & Aydın, S. (2014). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 21-27. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kafkasegt/issue/19193/204082
  • Jerusalem, M. & Schwarzer, R. (1981). Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit. In R. Schwarzer (Hrsg.). (Forschungsbericht No. 5). Berlin: Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, U., & Park, Y. S. (2006). Indigenous psychological analysis of academic achievement in Korea: The influence of self-efficacy, parents, and culture. International Journal of Psychology, 41(4), 287-292. https://doi.org/10.1080/00207590544000068
  • Küçük-Kılıç, S., Cihan, H., & Öncü, E. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının biliş-ötesi öğrenme stratejileri, akademik öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Spor Bilimleri Dergisi, 26(3), 77-89. https://doi.org/10.17644/sbd.237580
  • Lee, J. (2009). Universals and specifics of math self-concept, math self-efficacy, and math anxiety across 41 PISA 2003 participating countries. Learning and Individual Differences, 19(3), 355-365. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2008.10.009
  • Leithwood, K. (2007). What we know about the educational leadership. In: J.M. Burger, C. Webber and P. Knick. (Eds.) Intelligent leadership studies in educational leadership, (pp. 41–66). Dordrecht: Springer. Erişim adresi: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4020-6022-9_4
  • Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly, 19(2), 119-137. https://doi.org/10.1080/10573560308223
  • Margolis, H., & McCabe, P. P. (2004). Self-efficacy: A key to improving the motivation of struggling learners. The Clearing House, 77(6), 241-249. https://doi.org/10.1080/10459880309603362
  • Multon, K. D, Brown, S. D., & Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30-38. https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.1.30
  • Nakip, C., & Özcan, G. (2016). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 783-795. https://doi.org/10.17860/mersinefd.282380
  • Özgenel, M., & Deniz, A. (2020). Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ile akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişki: Öğretmen adayları üzerine bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 131146. https://doi.org/10.32329/uad.806826
  • Özsüer, S., İnal, G., Uyanık, Ö., & Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 113-125. Erişim adresi: https://sbd.aku.edu.tr/?page_id=58
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543–578. Erişim adresi: https://www.jstor.org/tc/accept?origin=%2Fstable%2Fpdf%2F1170653.pdf&is_image=False
  • Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24(2), 124–139. https://doi.org/10.1006/ceps.1998.0991
  • Pajares, F., & Miller, M.D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86(2), 193–203. https://doi.org/10.1037/0022-0663.86.2.193
  • Sabancı, O., & Uslu, S. (2016). The analysis of pre-service social studies teachers' academic self-efficacy. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(4), 413-446. https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.021
  • Salaria, N. (2012). Meaning of the term descriptive survey research method. International Journal of Transformations in Business Management, 1(6), 1-7. Erişim adresi: https://www.ijtbm.com/abstract.php?id=46
  • Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.010
  • Satıcı, S. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin akademik özyeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26(3-4), 207-231. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653133
  • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri: Eğitimsel bir bakışla. (Trans. Ed. M. Şahin), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Schunk, D.H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. In A. Wigfield, & J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp. 15–31). San Diego, CA: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012750053-9/50003-6
  • Sharm, D., & Silbereisen, R.K. (2007). Revisiting an era in Germany from the perspective of adolescents in mother headed single-parent families. International Journal of Psychology, 42(1), 46-58. https://doi.org/10.1080/00207590600663299
  • Scholz, U., Doña, B. G., Sud, S., & Schwarzer, R. (2002). Is general self-efficacy a universal construct? Psychometric findings from 25 countries. European Journal of Psychological Assessment, 18(3), 242-251. https://doi.org/10.1027/1015-
  • Shkullaku, R. (2013). The relationship between self-efficacy and academic performance in the context of gender among Albanian students. European Academic Research, 1(4), 467-478. Erişim adresi: https://euacademic.org/PastIssueList.aspx?artid=4
  • Sridhar, Y. N., & Badiei, H. R. (2008). Teacher efficacy beliefs: A comparison of teachers in India and Iran. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 34(Special Issue), 81–89.
  • Şeker, S. S. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik düzeyleri ile çalgı çalışmaya ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 9(3), 135-149. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsafine/issue/19887/213008
  • Şeker, S. S. (2016). Müzik eğitimi bölümü öğretmen adaylarının akademik güdülenme ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1465-1484. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338840
  • Tunca, N., & Alkın-Şahin, S. (2014). Öğretmen adaylarının biliş-ötesi (üst biliş) öğrenme stratejileri ile akademik öz yeterlik inançları arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(1), 47-56. https://doi.org/10.18039/ajesi.89592
  • Turgut, M. (2013). Academic self-efficacy beliefs of undergraduate mathematics education students. Acta Didactica Napocensia, 6(1), 33-40. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ1053636
  • Yeşilyurt, E. (2013). Academic self-efficacy perceptions of teacher candidates. Mevlana International Journal of Education, 3(1), 93-103. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED543603
  • Yılar, M. B. (2020). Academic self-efficacy beliefs of Turkish and American Ph. D students: A comparative study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(4), 180-194. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/pes/issue/57050/804357
  • Yılmaz, M., Gürçay, D., & Ekici, G. (2007). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 253-259. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7805/102358
  • Zimmerman, B. J. (1995a). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed). Self-efficacy in changing societies. (pp. 46-68). New York: Cambridge University Press.
  • Zimmerman, B. J. (1995b). Attaining reciprocality between learning and development through self-regulation. Human Development, 38(6), 367-372. https://doi.org/10.1159/000278343
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.
  • Zimmerman, B.J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29(3) 663- 676. Erişim adresi: https://journals.sagepub.com/toc/aera/29/3

Academic Self-Efficacy Beliefs of American and Turkish Pre-Service Teachers

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 5, 2909 - 2927, 31.12.2023
https://doi.org/10.15869/itobiad.1366718

Öz

Academic self-efficacy, which is a special area of general self-efficacy perception, expresses the student's belief that he/she can successfully complete an academic task assigned to him/her. The strength of this belief can be a strong predictor for academic success. In this sense, it seems important to obtain data on the academic self-efficacy beliefs of prospective teachers who are likely to step into teaching, which is an academic and cognitive-based profession in general. In addition, the comparison of pre-service teachers in Turkey and the USA, which has a developed education system, is also important in terms of the clues it will provide. The purpose of this study is to compare the beliefs of American and Turkish pre-service teachers about their academic self-efficacy. For this purpose, descriptive survey method, which is one of the quantitative research methods, was adopted in the study. The sample of the study consisted of a total of 436 pre-service teachers studying at different levels and departments of the faculties of education of two large state universities, one in the USA and one in Turkey. "Academic Self-Efficacy Scale (ASES)" adapted into Turkish by Yılmaz, Gürçay & Ekici (2007) was used as a data collection tool in the study. The data obtained were analysed using descriptive statistics and independent t-test. As a result, it was found that American pre-service teachers had higher levels of academic self-efficacy beliefs than Turkish pre-service teachers. In addition, while there was a significant difference between American female pre-service teachers and Turkish female pre-service teachers in favour of American students, there was no significant difference between American male pre-service teachers and Turkish male pre-service teachers. The fact that Turkish female pre-service teachers had lower academic self-efficacy belief levels than the other groups was discussed at the end of the study.

Kaynakça

  • Adelodun, G. A., & Asiru, A. B. (2015). Academic self-efficacy and gender as determinants of performance in English discourse writing among high achieving students in Ibadan, Oyo State. European Scientific Journal, 11(28), 308-318. Erişim adresi: 236414055.pdf (core.ac.uk)
  • Aurah, C. M., Cassady, J. C., & McConnell, T. J. (2014). Predicting problem solving ability from metacognition and self-efficacy beliefs on a cross validated sample. British Journal of Education, 2(1), 49-72. Erişim adresi: http://ir-library.mmust.ac.ke:8080/handle/123456789/1272
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychologial Review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (vol. 4, pp. 71- 81). San Diego: Academic Press.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York : W.H.Freeman. Erişim adresi:https://www.academia.edu/28274869/Albert_Bandura_Self_Efficacy_The_Exercise_of_Control_W_H_Freeman_and_Co_1997_pdf
  • Bandura, A. (1999). Exercises of personal and collective efficacy in changing societies. Albert Bandura (Ed.) Self-efficacy in changing societies (Third Edition), (pp.1-45), Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511527692.003
  • Bandura, A. (2002). Social cognitive theory in cultural context. Applied Psychology: An International Review, 51 (2), 269–290. https://doi.org/10.1111/1464-0597.00092
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning. Child Development, 67(3), 1206-1222.
  • https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1996.tb01791.x
  • Bassi, M., Steca, P., Fave, A. D., & Caprara, G. V. (2007). Academic self-efficacy beliefs and quality of experience in learning. Journal of Youth and Adolescence, 36, 301-312. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9069-y
  • Berg, B.L. (2001). Qualitative Research Methods for the Social Sciences. Pearson Education Company. Allyn & Bacon. Erişim adresi: qualitative_research_methods_for_the_social_sciences.pdf (umpwr.ac.id)
  • Bong, M. (2001). Between-and within-domain relations of academic motivation among middle and high school students: Self-efficacy, task-value, and achievement goals. Journal of Educational Psychology, 93, 23-34. https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.23
  • Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (22. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, J. (1996). A comparison of teacher efficacy for pre and in-service teachers in Scotland and America, Education, 117, 2-11.
  • Cantürk-Günhan, B., & Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Dergisi, 33, 68-76. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7805/102341
  • Caprara G. V., Vecchione M., Alessandri G., Gerbino M., & Barbaranelli C. (2011). The contribution of personality traits and self-efficacy beliefs to academic achievement: A longitudinal study. British Journal of Educational Psychology, 81, 78-96. https://doi.org/10.1348/2044-8279.002004
  • Chemers, M. M., Hu, L., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational Psychology, 93(1), 55-64. https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.55
  • Chun, A.H.C., & Choi, J.N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of “active” procrastination behavior on attitudes and performance. The Journal of Social Psychology, 145, 245-264. https://doi.org/10.3200/SOCP.145.3.245-264
  • Çakıroğlu, E. (2008). The teaching efficacy beliefs of pre-service teachers in the USA and Turkey. Journal of Education for Teaching: International Research and Pedagogy, 34 (1), 33-44. https://doi.org/10.1080/02607470701773457
  • Çakıroğlu, J., Çakıroğlu, E., & Boone, W. J. (2005). Pre-service teacher self-efficacy beliefs regarding science teaching: A comparison of pre-service teachers in Turkey and the USA. Science Educator, 14(1), 31-40. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ740956
  • Demirtaş, H., Cömert, M., & Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Education and Science, 36(159), 96-111. Erişim adresi: http://213.14.10.181/index.php/EB/article/view/278
  • Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik öz yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 69-77. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/1498/18125
  • Elias, S. & Loomis, R. (2002). Utilizing need for cognition and perceived self- efficacy to predict academic performance. Journal of Applied Social Psychology, 32(8),1687-1702. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2002.tb02770.x
  • Ekici, G. (2009). Biyoloji öz-yeterlik ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 111-124. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/49070/626118
  • Ergür, D. (2016). İngilizce öğrencilerinin öz benlik saygısı ve akademik öz yeterlik algılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 125-148. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/aicusbed/issue/24307/257605
  • Greene, B.A., Miller, R.B., Crowson, M., Duke, B.L., & Akey, K.L. (2004). Predicting high school students’ cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary Educational Psychology, 29, 462-482. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.01.006
  • Gürbüzoğlu Yalmancı, S., & Aydın, S. (2014). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının akademik öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 21-27. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/kafkasegt/issue/19193/204082
  • Jerusalem, M. & Schwarzer, R. (1981). Fragebogen zur Erfassung von "Selbstwirksamkeit. Skalen zur Befindlichkeit und Persoenlichkeit. In R. Schwarzer (Hrsg.). (Forschungsbericht No. 5). Berlin: Freie Universitaet, Institut fuer Psychologie.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (28. basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kim, U., & Park, Y. S. (2006). Indigenous psychological analysis of academic achievement in Korea: The influence of self-efficacy, parents, and culture. International Journal of Psychology, 41(4), 287-292. https://doi.org/10.1080/00207590544000068
  • Küçük-Kılıç, S., Cihan, H., & Öncü, E. (2015). Beden eğitimi öğretmen adaylarının biliş-ötesi öğrenme stratejileri, akademik öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Spor Bilimleri Dergisi, 26(3), 77-89. https://doi.org/10.17644/sbd.237580
  • Lee, J. (2009). Universals and specifics of math self-concept, math self-efficacy, and math anxiety across 41 PISA 2003 participating countries. Learning and Individual Differences, 19(3), 355-365. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2008.10.009
  • Leithwood, K. (2007). What we know about the educational leadership. In: J.M. Burger, C. Webber and P. Knick. (Eds.) Intelligent leadership studies in educational leadership, (pp. 41–66). Dordrecht: Springer. Erişim adresi: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-4020-6022-9_4
  • Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading & Writing Quarterly, 19(2), 119-137. https://doi.org/10.1080/10573560308223
  • Margolis, H., & McCabe, P. P. (2004). Self-efficacy: A key to improving the motivation of struggling learners. The Clearing House, 77(6), 241-249. https://doi.org/10.1080/10459880309603362
  • Multon, K. D, Brown, S. D., & Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30-38. https://doi.org/10.1037/0022-0167.38.1.30
  • Nakip, C., & Özcan, G. (2016). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 783-795. https://doi.org/10.17860/mersinefd.282380
  • Özgenel, M., & Deniz, A. (2020). Öğretmenlik mesleğine ilişkin tutum ile akademik güdülenme ve akademik öz yeterlik arasındaki ilişki: Öğretmen adayları üzerine bir inceleme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(3), 131146. https://doi.org/10.32329/uad.806826
  • Özsüer, S., İnal, G., Uyanık, Ö., & Ergün, M. (2011). Afyon Kocatepe Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterlik inanç düzeylerinin incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 113-125. Erişim adresi: https://sbd.aku.edu.tr/?page_id=58
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543–578. Erişim adresi: https://www.jstor.org/tc/accept?origin=%2Fstable%2Fpdf%2F1170653.pdf&is_image=False
  • Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 24(2), 124–139. https://doi.org/10.1006/ceps.1998.0991
  • Pajares, F., & Miller, M.D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86(2), 193–203. https://doi.org/10.1037/0022-0663.86.2.193
  • Sabancı, O., & Uslu, S. (2016). The analysis of pre-service social studies teachers' academic self-efficacy. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(4), 413-446. https://doi.org/10.14527/pegegog.2016.021
  • Salaria, N. (2012). Meaning of the term descriptive survey research method. International Journal of Transformations in Business Management, 1(6), 1-7. Erişim adresi: https://www.ijtbm.com/abstract.php?id=46
  • Sang, G., Valcke, M., Van Braak, J., & Tondeur, J. (2010). Student teachers’ thinking processes and ICT integration: Predictors of prospective teaching behaviors with educational technology. Computers & Education, 54(1), 103-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.010
  • Satıcı, S. A. (2013). Üniversite öğrencilerinin akademik özyeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26(3-4), 207-231. https://doi.org/10.1080/00461520.1991.9653133
  • Schunk, D. H. (2009). Öğrenme teorileri: Eğitimsel bir bakışla. (Trans. Ed. M. Şahin), Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Schunk, D.H., & Pajares, F. (2002). The development of academic self-efficacy. In A. Wigfield, & J. S. Eccles (Eds.), Development of achievement motivation (pp. 15–31). San Diego, CA: Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012750053-9/50003-6
  • Sharm, D., & Silbereisen, R.K. (2007). Revisiting an era in Germany from the perspective of adolescents in mother headed single-parent families. International Journal of Psychology, 42(1), 46-58. https://doi.org/10.1080/00207590600663299
  • Scholz, U., Doña, B. G., Sud, S., & Schwarzer, R. (2002). Is general self-efficacy a universal construct? Psychometric findings from 25 countries. European Journal of Psychological Assessment, 18(3), 242-251. https://doi.org/10.1027/1015-
  • Shkullaku, R. (2013). The relationship between self-efficacy and academic performance in the context of gender among Albanian students. European Academic Research, 1(4), 467-478. Erişim adresi: https://euacademic.org/PastIssueList.aspx?artid=4
  • Sridhar, Y. N., & Badiei, H. R. (2008). Teacher efficacy beliefs: A comparison of teachers in India and Iran. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 34(Special Issue), 81–89.
  • Şeker, S. S. (2014). Müzik öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik düzeyleri ile çalgı çalışmaya ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 9(3), 135-149. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsafine/issue/19887/213008
  • Şeker, S. S. (2016). Müzik eğitimi bölümü öğretmen adaylarının akademik güdülenme ve akademik öz-yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1465-1484. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.31178-338840
  • Tunca, N., & Alkın-Şahin, S. (2014). Öğretmen adaylarının biliş-ötesi (üst biliş) öğrenme stratejileri ile akademik öz yeterlik inançları arasındaki ilişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 4(1), 47-56. https://doi.org/10.18039/ajesi.89592
  • Turgut, M. (2013). Academic self-efficacy beliefs of undergraduate mathematics education students. Acta Didactica Napocensia, 6(1), 33-40. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=EJ1053636
  • Yeşilyurt, E. (2013). Academic self-efficacy perceptions of teacher candidates. Mevlana International Journal of Education, 3(1), 93-103. Erişim adresi: https://eric.ed.gov/?id=ED543603
  • Yılar, M. B. (2020). Academic self-efficacy beliefs of Turkish and American Ph. D students: A comparative study. International Journal of Psychology and Educational Studies, 7(4), 180-194. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/pes/issue/57050/804357
  • Yılmaz, M., Gürçay, D., & Ekici, G. (2007). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 253-259. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7805/102358
  • Zimmerman, B. J. (1995a). Self-efficacy and educational development. In A. Bandura (Ed). Self-efficacy in changing societies. (pp. 46-68). New York: Cambridge University Press.
  • Zimmerman, B. J. (1995b). Attaining reciprocality between learning and development through self-regulation. Human Development, 38(6), 367-372. https://doi.org/10.1159/000278343
  • Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91.
  • Zimmerman, B.J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29(3) 663- 676. Erişim adresi: https://journals.sagepub.com/toc/aera/29/3
Toplam 65 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Bayram Yılar 0000-0001-5889-3372

Uğur Ceylan Bu kişi benim 0009-0003-0291-4025

Erken Görünüm Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Yılar, M. B., & Ceylan, U. (2023). Amerikan ve Türk Öğretmen Adaylarının Akademik Öz-Yeterlik İnançları. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(5), 2909-2927. https://doi.org/10.15869/itobiad.1366718
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.