Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Views of the Faculty of Theology Students Towards Distance Education During the Epidemic Period

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 203 - 232, 31.03.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1334511

Öz

The Covid-19 epidemic, which emerged in Wuhan city of Hubei province of China on 31 December 2019 and was declared a pandemic by the World Health Organization as of 12 March 2020, spread rapidly and became effective in our country and all over the world. This global epidemic has caused compulsory changes in the education system as well as in many areas. Due to the increase in the number of cases and the fact that the treatment method is not known yet in the early stages of the process, face-to-face education has been interrupted in many countries and it has been decided to continue the education remotely. This study aims to determine the views of Fırat University Faculty of Theology students regarding distance education during the Covid19 pandemic period. The research was carried out with a qualitative design. Considering the structure of study, easily accessible case sampling method was preferred. The research was carried out with students at the preparatory, 1st, 2nd, 3rd and 4th grade levels of Fırat University Faculty of Theology in the 2020-2021 Spring Term. Under “findings” heading, the data obtained from interviews are presented. Students' computer usage levels, the tools they use in the course and their daily internet usage are presented. Then, the main themes of "positive views on distance education", "negative opinions on distance education" and "suggestions", which were formed from interviews, and the sub-themes were conveyed together with reference sentences. Under the main theme of positive opinions about distance education, the advantages, materials, faculty members, measurement and evaluation sub-themes were formed. Negative views consist of the disadvantages of distance education, material, lecturer, measurement and evaluation sub-themes. In the main theme of the suggestions, it was determined that the participants expressed their opinions on the sub-themes of increasing interaction, ensuring equal opportunities, distance education literacy, polling, internet infrastructure, measurement and evaluation.

Etik Beyan

Fırat Üniversitesi Rektörlüğü, Sosyal ve Beşeri Bilimler Yayın Etiği Kurulu Başkanlığının 31.03.2021 Tarih , x 08/17 kararı ile Etik Kurul Kararı alınmıştır

Kaynakça

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ uzaktan eğitim öğrencilerinin iletişim engelleri ile ilgili öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Akdemir, A. B. ve Kılıç, A. (2020). Yükseköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarına bakışı. Millî Eğitim, 49(1), 685-712. https://doi.org/10.37669/milliegitim.783344
  • Altaş, N. (2015). Uzaktan eğitim ve İLİTAM uygulamalarının geleceği nasıl olmalıdır? S. Akyürek (Yay. haz.). Bugünün ilahiyatı nasıl olmalı? Sorunlar ve Çözümleri içinde (s.387-412) İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Asandaş, N., & Hacıcafereoğlu, S. (2021). Koronavirüs (covıd-19) döneminde uzaktan eğitim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 213-223.
  • Birinci, K. (2010). Uzaktan eğitim ve din öğretiminde bir uygulama örneği: ilahiyat lisans tamamlama (İLİTAM). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bulut, İ. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminin uzaktan eğitim yolu ile yapılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6/2, 11-53.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim, 49(1), 95-112. https://doi.org/10.37669/milliegitim.768887
  • Erpay, İ. (2021). Zorunlu uzaktan eğitim: Covid-19 pandemisi surecinde ilahiyat öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Marifetname 8(1), 169-204. https://doi.org/10.47425/marifetname.935536
  • Gül, A. R. (2017). Açıköğretim ilahiyat programları: problemler ve çözüm önerileri. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 21(3), 1905-1940. https://doi.org/10.18505/cuid.349060
  • Gümrükçüoğlu, S. ve Genç M. F. (2020a). İlitam bölümü öğrencilerinin ilâhiyat eğitimine bakışı kocaeli üniversitesi ilâhiyat fakültesi ilitam örneği. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 640-656.
  • Gümrükçüoğlu, S. ve Genç M. F. (2020b). Koronavirüs (Covıd-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Turkish Studies, 15(4), 403-422.
  • Güneş, A. (2021). Çeşitli boyutları ile uzaktan eğitim. Türk kütüphaneciliği, 35(1), 119-121. https://doi.org/10.24146/tk.895052
  • Işıkdoğan, D. (2021). İlahiyat fakültesi öğrencilerine göre Covid-19 süreci çevrimiçi eğitim etkinlikleri ve verimliliği. Dicle İlahiyat Dergisi, 24, 114-132.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim (3. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688
  • Karadağ, N. (2014). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: Mega üniversitelerdeki uygulamalar. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241. https://doi.org/10.29000/rumelide.752297
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kaymakcan, R., Meydan, H., Telli, A., Cevherli K. (2013). Paydaşlara Göre İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programının Değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 71-110.
  • Özer Kaya, D. ve Keskin, M. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Journal Of International Social Sciences Academic Researches Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Subaşı M. ve Okumuş K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426
  • Şen, Ö. ve Kızılcalıoğlu G. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin uzaktan öğretime yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Internatiol Journal of 3D Printing Technologies Digital Industry, 4(3), 239-252. https://doi.org/10.46519/ij3dptdi.830913
  • Şengün, G., Toptaş, V. (2020). Determınatıon of the unıversıty students' opınıons about coronavırus (Covid-19) global outbreak. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 1011-1031. https://doi.org/10.37669/milliegitim.780941
  • Şimşek, A. (2012). Alanyazın taraması. A. Şimşek (Yay. haz.). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (s. 52-79). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Tekdal, D. (2020). Sosyal bilimler eğitiminde uzaktan eğitimin ortaya çıkış gereksinimi ve tarihçesi. E. Koçoğlu (Yay. haz.). Sosyal Bilimlere Uzaktan Eğitimde Bakış içinde (s.25-68.) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tırnovalı, A. (2012). Uzaktan eğitimde internet tabanlı eğitim programlarının temel boyutlarına yönelik öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşleri ve öneriler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Tonbuloğlu, B. (2017). Uzaktan eğitim programlarının paydaş görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakul, B. (2020). Uzaktan eğitim. Ö. Demirel (Yay. haz.). Eğitimde Yeni Yönelimler içinde (s. 269-287). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Salgın Döneminde İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 1, 203 - 232, 31.03.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1334511

Öz

31 Aralık 2019 tarihinde, Çin’in Hubei eyaletinin Vuhan şehrinde ortaya çıkan ve 12 Mart 2020 itibariyle Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak ilan edilen Covid-19 salgını hızla yayılarak ülkemizde ve tüm dünyada etkili olmuştur. Küresel boyuttaki bu salgın birçok alanda olduğu gibi eğitim sisteminde de zorunlu değişimlere neden olmuştur. Vaka sayılarının artması ve sürecin ilk aşamalarında henüz tedavi yönteminin bilinememesinden kaynaklı birçok ülkede yüz yüze eğitim kesintiye uğramış ve eğitime uzaktan devam edilmesine karar verilmiştir. Bu çalışma, Covid19 pandemi döneminde Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin almış oldukları uzaktan öğretime yönelik görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma nitel desenle yürütülmüş olup, çalışmanın yapısı göz önünde bulundurularak çalışma grubu oluşturulurken kolay ulaşılabilir durum örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Araştırma, 2020-2021 Bahar Yarıyılı Döneminde Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi hazırlık, 1, 2, 3 ve 4. sınıf düzeylerindeki öğrenciler ile yürütülmüştür. Çalışmanın bulgular kısmında öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucu elde edilen verilere yer verilmiştir. Öncelikle öğrencilerin bilgisayar kullanma düzeyleri, derse girdikleri araçlar ve günlük internet kullanım süreleri tablolar aracılığıyla sunulmuştur. Görüşme verilerinin NVIVO-8 programı ile analiz edilmesiyle oluşan “uzaktan öğretime yönelik olumlu görüşler”, “uzaktan öğretime yönelik olumsuz görüşler” ve “öneriler” ana temaları ve bu temalara ait alt temalar katılımcıların referans cümleleri ile birlikte aktarılmıştır. “Uzaktan öğretime yönelik olumlu görüşler” ana teması altında uzaktan öğretimin avantajları, materyal, öğretim üyesi, ölçme ve değerlendirme alt temaları oluşmuştur. “Uzaktan öğretime yönelik olumsuz görüşler” temasının uzaktan eğitimin dezavantajları, materyal, öğretim üyesi, ölçme ve değerlendirme alt temalarından oluştuğu görülmüştür. “Öneriler” ana temasında ise katılımcıların etkileşimin artırılması, fırsat eşitliğinin sağlanması, uzaktan eğitim okuryazarlığı, yoklama, internet altyapısı, ölçme ve değerlendirmenin sağlık yürütülmesi alt temalarında görüş bildirdikleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ uzaktan eğitim öğrencilerinin iletişim engelleri ile ilgili öğrenci görüşleri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Akdemir, A. B. ve Kılıç, A. (2020). Yükseköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitim uygulamalarına bakışı. Millî Eğitim, 49(1), 685-712. https://doi.org/10.37669/milliegitim.783344
  • Altaş, N. (2015). Uzaktan eğitim ve İLİTAM uygulamalarının geleceği nasıl olmalıdır? S. Akyürek (Yay. haz.). Bugünün ilahiyatı nasıl olmalı? Sorunlar ve Çözümleri içinde (s.387-412) İstanbul: Ensar Neşriyat.
  • Asandaş, N., & Hacıcafereoğlu, S. (2021). Koronavirüs (covıd-19) döneminde uzaktan eğitim süreci. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(7), 213-223.
  • Birinci, K. (2010). Uzaktan eğitim ve din öğretiminde bir uygulama örneği: ilahiyat lisans tamamlama (İLİTAM). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bulut, İ. (2020). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler öğretiminin uzaktan eğitim yolu ile yapılmasına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2019). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6/2, 11-53.
  • Duman, S. N. (2020). Salgın döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Milli Eğitim, 49(1), 95-112. https://doi.org/10.37669/milliegitim.768887
  • Erpay, İ. (2021). Zorunlu uzaktan eğitim: Covid-19 pandemisi surecinde ilahiyat öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Marifetname 8(1), 169-204. https://doi.org/10.47425/marifetname.935536
  • Gül, A. R. (2017). Açıköğretim ilahiyat programları: problemler ve çözüm önerileri. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi, 21(3), 1905-1940. https://doi.org/10.18505/cuid.349060
  • Gümrükçüoğlu, S. ve Genç M. F. (2020a). İlitam bölümü öğrencilerinin ilâhiyat eğitimine bakışı kocaeli üniversitesi ilâhiyat fakültesi ilitam örneği. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 6 (2), 640-656.
  • Gümrükçüoğlu, S. ve Genç M. F. (2020b). Koronavirüs (Covıd-19) sürecinde ilâhiyat fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime bakışları. Turkish Studies, 15(4), 403-422.
  • Güneş, A. (2021). Çeşitli boyutları ile uzaktan eğitim. Türk kütüphaneciliği, 35(1), 119-121. https://doi.org/10.24146/tk.895052
  • Işıkdoğan, D. (2021). İlahiyat fakültesi öğrencilerine göre Covid-19 süreci çevrimiçi eğitim etkinlikleri ve verimliliği. Dicle İlahiyat Dergisi, 24, 114-132.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim (3. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karadağ, E. ve Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688
  • Karadağ, N. (2014). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: Mega üniversitelerdeki uygulamalar. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Karakuş, N., Ucuzsatar, N., Karacaoğlu, M. Ö., Esendemir, N., Bayraktar, D. (2020). Türkçe öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşleri. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 19, 220-241. https://doi.org/10.29000/rumelide.752297
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Kaymakcan, R., Meydan, H., Telli, A., Cevherli K. (2013). Paydaşlara Göre İlahiyat Lisans Tamamlama (İLİTAM) Programının Değerlendirilmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26), 71-110.
  • Özer Kaya, D. ve Keskin, M. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Serçemeli, M. ve Kurnaz, E. (2020). Covıd-19 pandemi döneminde öğrencilerin uzaktan eğitim ve uzaktan muhasebe eğitimine yönelik bakış açıları üzerine bir araştırma. Journal Of International Social Sciences Academic Researches Dergisi, 4(1), 40-53.
  • Subaşı M. ve Okumuş K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426
  • Şen, Ö. ve Kızılcalıoğlu G. (2020). COVID-19 pandemi sürecinde üniversite öğrencilerinin ve akademisyenlerin uzaktan öğretime yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Internatiol Journal of 3D Printing Technologies Digital Industry, 4(3), 239-252. https://doi.org/10.46519/ij3dptdi.830913
  • Şengün, G., Toptaş, V. (2020). Determınatıon of the unıversıty students' opınıons about coronavırus (Covid-19) global outbreak. Milli Eğitim Dergisi, Salgın Sürecinde Türkiye'de ve Dünyada Eğitim, 1011-1031. https://doi.org/10.37669/milliegitim.780941
  • Şimşek, A. (2012). Alanyazın taraması. A. Şimşek (Yay. haz.). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri içinde (s. 52-79). Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Tekdal, D. (2020). Sosyal bilimler eğitiminde uzaktan eğitimin ortaya çıkış gereksinimi ve tarihçesi. E. Koçoğlu (Yay. haz.). Sosyal Bilimlere Uzaktan Eğitimde Bakış içinde (s.25-68.) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tırnovalı, A. (2012). Uzaktan eğitimde internet tabanlı eğitim programlarının temel boyutlarına yönelik öğrenci ve öğretim elemanlarının görüşleri ve öneriler. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Mersin Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Tonbuloğlu, B. (2017). Uzaktan eğitim programlarının paydaş görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurdakul, B. (2020). Uzaktan eğitim. Ö. Demirel (Yay. haz.). Eğitimde Yeni Yönelimler içinde (s. 269-287). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nesibe Ece 0000-0001-8661-0237

Rahime Çelik 0000-0003-4068-4155

Erken Görünüm Tarihi 23 Mart 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ece, N., & Çelik, R. (2024). Salgın Döneminde İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Öğretime Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(1), 203-232. https://doi.org/10.15869/itobiad.1334511
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.