Purpose: The aim of this study is to reveal the ideas of executive academics about crisis management.
Methodology: In this study, qualitative research method, phenomenology design was used. The sample consists of 10 executive academicians working at Amasya University. In the study, data were obtained through semi-structured interview method. The data obtained were analyzed by content analysis.
Findings: In the interviews, it was concluded that the executive academics defined the concepts of crisis and crisis management as unexpected critical/different situations, disorder, introduction of new practices, crisis, unsolvable situations, chaos environment and overcome situation. According to the findings, executive academics stated the factors affecting crisis management as the management weakness of the manager and financial situation. Executive academics stated the effects of crisis management on employees as fragility and uneasiness decreases, trust in the institution increases, continuity in human relations, organizational commitment increases, job satisfaction increases and empathy increases. Based on the results obtained, trust-based dialog should be established, cool heads should be kept, harsh sanctions should be implemented and regulations should be taken into consideration. In addition, a plan should be drawn, public awareness should be raised, and a crisis management team should be formed.
Crisis Crisis Management Academician Crisis Management at University University
Amaç: Bu çalışmanın amacı yönetici akademisyenlerin kriz yönetimi ile ilgili fikirlerini ortaya koymaktır.
Yöntem: Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Örneklemi Amasya Üniversitesi’nde çalışan 10 yönetici akademisyen oluşturmaktadır. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir.
Bulgular: Gerçekleştirilen görüşmelerde, yönetici akademisyenlerin kriz ve kriz yönetimi kavramlarını beklenmedik kritik/farklı durumlar, düzen bozukluğu, yeni uygulamaların tanıtılması, buhran, çözümsüz durumlar, kaos ortamı ve üstesinden gelinebilen durum olarak tanımladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulara göre, yönetici akademisyenler kriz yönetimini etkileyen etmenleri, yöneticinin yönetim zafiyeti ve maddi durum şeklinde ifade etmişlerdir. Yönetici akademisyenler, kriz yönetiminin çalışanlar üzerindeki etkilerini ise kırılganlık ve tedirginlik azalır, kuruma güven artar, insani ilişkilerde süreklilik, örgütsel bağlılık yükselir, iş doyumu artar ve empati duygusu artar şeklinde belirtmişlerdir. Elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak, güven esaslı diyalog kurulmalı, soğukkanlı olunmalı, sert yaptırımlar uygulamaya konulmalı ve yönetmelikler dikkate alınmalıdır. Ayrıca plan çizilmeli, toplum bilinçlendirilmeli, kriz yönetim ekibi oluşturulmalı şeklinde önerilerde bulunulmuştur.
Kriz Kriz Yönetimi Akademisyen Üniversitelerde Kriz Yönetimi Üniversite
şimdiden teşekkür ederim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3 |