Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Universities and Crisis Management

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1354 - 1369, 30.09.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1507273

Öz

Purpose: The aim of this study is to reveal the ideas of executive academics about crisis management.
Methodology: In this study, qualitative research method, phenomenology design was used. The sample consists of 10 executive academicians working at Amasya University. In the study, data were obtained through semi-structured interview method. The data obtained were analyzed by content analysis.
Findings: In the interviews, it was concluded that the executive academics defined the concepts of crisis and crisis management as unexpected critical/different situations, disorder, introduction of new practices, crisis, unsolvable situations, chaos environment and overcome situation. According to the findings, executive academics stated the factors affecting crisis management as the management weakness of the manager and financial situation. Executive academics stated the effects of crisis management on employees as fragility and uneasiness decreases, trust in the institution increases, continuity in human relations, organizational commitment increases, job satisfaction increases and empathy increases. Based on the results obtained, trust-based dialog should be established, cool heads should be kept, harsh sanctions should be implemented and regulations should be taken into consideration. In addition, a plan should be drawn, public awareness should be raised, and a crisis management team should be formed.

Kaynakça

  • Akar, F. (2021). Kriz yönetiminde proaktif ve reaktif yaklaşım: Covid-19 krizi üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 244-259.
  • Akçınar, M. & Koçyiğit, S. Ç. (2023). Pandemi döneminde özel hastanelerde kriz yönetimi faaliyetleri konusunda çalışan algıları: Ankara ili örneği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 9(2), 240-258.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Baskıcı, Ç. & Şahin, B. (2023). Hastanelerde COVID-19 pandemisi ve kriz yönetimi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 22-35.
  • Booker Jr, L. (2014). Crisis management: Changing times for colleges. Journal of college admission, (222).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Caner, Pınar, Kriz Yönetimi, http://www.danismend.com (Erişim Tarihi: 18.03.2024)
  • Cinnioğlu, H. (2021). Covid 19 pandemi sürecinde otel yöneticilerinin sergiledikleri liderlik davranışları: İstanbul örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 34-46.
  • Coombs, W. T. (2007). Crisis management and communications. Institute for public relations, 4(5), 6.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Genişletilmiş 4. baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Demirtaş, A. G. H. (2000). Kriz yönetimi. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 23(23), 353-373.
  • Demirtaş, A. G. H. & Üniversitesi, E. F. İ. (2000). Kriz yönetimi: Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 23(23), 353-373.
  • Haban, M. M. & Bozkurt, B. (2017). Ortaöğretim okul yöneticilerinin kriz yönetimi becerilerinin kurumun sosyal sermaye birikimine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 46(213), 139-153.
  • Hazaa, YMH, Almaqtari, FA. & Al-Swidi, A. (2021). Kriz yönetimini etkileyen faktörler: Gelecekteki araştırmalar için sistematik bir inceleme ve sentez. Cogent İşletme ve Yönetim, 8 (1), 1-45.
  • Hošková-Mayerová, Š. (2016). Education and Training in Crisis Management. Online Submission.
  • Karadeveci, Z. B. (2004). Kriz ortamında turizm işletmelerinde risk yönetimi ve finansal kararlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütler ve kriz yönetimi. Akademik bakış, 13(2), 1-15.
  • Karakuş, A. & İnandı, Y. (2018). Ortaokul yöneticilerinin okullarında yaşanan kriz durumlarını yönetme becerilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 500-518.
  • Kim, Y. (2018). Kriz durumlarında anlamlandırma ve anlamlandırma için çalışanların iletişim davranışlarının geliştirilmesi: Etkin iç kriz iletişimi için stratejik yönetim yaklaşımı. İletişim Yönetimi Dergisi, 22 (4), 451-475.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgu bilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya.
  • Marshall, C. & Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey
  • Nardal, S. & Emin, Ç. (2004). Kriz yönetimi ve Tofaş. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 79-93.
  • Okkay, İ. (2019). Küreselleşen dünyada kriz yönetiminin önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-317.
  • Özalp, İ. & Öcal, H. (2000). Örgütlerde dönüştürücü transformatıonal liderlik yaklaşımı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 207-227.
  • Pani, A. (2017). Academic leadership: Concept, attributes and practices. University News, 55(49), 17-25.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage
  • Publications.
  • Promsri, C. (2014). Taylandlı çalışanların örgütsel kriz hazırlığına yönelik algıları. Akdeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(14), 41-51.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covıd-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Simões, MMB. (2013). Krizde insan kaynakları yönetimi: Çalışanlar üzerindeki etkiler (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Universidade Estadual Paulista.
  • Skorková, Z., Jankelová, N., Joniaková, Z., Blštáková, J. and Procházková, K. (2021). Kriz yolunda özerk yönetim çalışanlarına nasıl liderlik edilir? Kriz yönetimi yetkinliklerinin covıd-19 pandemisinde ekip performansı üzerindeki etkisine ilişkin ampirik kanıtlar. Pardubice Üniversitesi Bilimsel Makaleleri. Seri D. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 29 (1), 561-573.
  • Şahin, S., Ulubeyli, S. & Kazaza, A. (2015). İnşaatta yenilikçi kriz yönetimi: Yaklaşımlar ve süreç. Procedia-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 195, 2298-2305.
  • Taneja, S., Pryor, MG, Sewell, S. & Recuero, AM (2014). Stratejik kriz yönetimi: Yenilenme ve kriz önlemenin temeli. Yönetim Politikası ve Uygulamaları Dergisi, 15 (1), 78.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, Ö. D. (2004). Turizm işletmelerinde kriz yönetimi ve konaklama işletmeleri yöneticilerinin krizlere ilişkin yaklaşımlarına yönelik bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wang, J., & Hutchins, H. M. (2010). Crisis management in higher education: what have we learned from Virginia tech?. Advances in Developing Human Resources, 12(5), 552-572.
  • İnternet Kaynakları
  • https://sozluk.gov.tr
  • https://www.mevzuat.gov.tr

Üniversiteler ve Kriz Yönetimi

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1354 - 1369, 30.09.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1507273

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı yönetici akademisyenlerin kriz yönetimi ile ilgili fikirlerini ortaya koymaktır.
Yöntem: Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Örneklemi Amasya Üniversitesi’nde çalışan 10 yönetici akademisyen oluşturmaktadır. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ile incelenmiştir.
Bulgular: Gerçekleştirilen görüşmelerde, yönetici akademisyenlerin kriz ve kriz yönetimi kavramlarını beklenmedik kritik/farklı durumlar, düzen bozukluğu, yeni uygulamaların tanıtılması, buhran, çözümsüz durumlar, kaos ortamı ve üstesinden gelinebilen durum olarak tanımladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bulgulara göre, yönetici akademisyenler kriz yönetimini etkileyen etmenleri, yöneticinin yönetim zafiyeti ve maddi durum şeklinde ifade etmişlerdir. Yönetici akademisyenler, kriz yönetiminin çalışanlar üzerindeki etkilerini ise kırılganlık ve tedirginlik azalır, kuruma güven artar, insani ilişkilerde süreklilik, örgütsel bağlılık yükselir, iş doyumu artar ve empati duygusu artar şeklinde belirtmişlerdir. Elde edilen sonuçlardan yola çıkılarak, güven esaslı diyalog kurulmalı, soğukkanlı olunmalı, sert yaptırımlar uygulamaya konulmalı ve yönetmelikler dikkate alınmalıdır. Ayrıca plan çizilmeli, toplum bilinçlendirilmeli, kriz yönetim ekibi oluşturulmalı şeklinde önerilerde bulunulmuştur.

Teşekkür

şimdiden teşekkür ederim

Kaynakça

  • Akar, F. (2021). Kriz yönetiminde proaktif ve reaktif yaklaşım: Covid-19 krizi üzerine bir değerlendirme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (45), 244-259.
  • Akçınar, M. & Koçyiğit, S. Ç. (2023). Pandemi döneminde özel hastanelerde kriz yönetimi faaliyetleri konusunda çalışan algıları: Ankara ili örneği. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 9(2), 240-258.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Baskıcı, Ç. & Şahin, B. (2023). Hastanelerde COVID-19 pandemisi ve kriz yönetimi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 22-35.
  • Booker Jr, L. (2014). Crisis management: Changing times for colleges. Journal of college admission, (222).
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Caner, Pınar, Kriz Yönetimi, http://www.danismend.com (Erişim Tarihi: 18.03.2024)
  • Cinnioğlu, H. (2021). Covid 19 pandemi sürecinde otel yöneticilerinin sergiledikleri liderlik davranışları: İstanbul örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 34-46.
  • Coombs, W. T. (2007). Crisis management and communications. Institute for public relations, 4(5), 6.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Genişletilmiş 4. baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Demirtaş, A. G. H. (2000). Kriz yönetimi. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 23(23), 353-373.
  • Demirtaş, A. G. H. & Üniversitesi, E. F. İ. (2000). Kriz yönetimi: Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 23(23), 353-373.
  • Haban, M. M. & Bozkurt, B. (2017). Ortaöğretim okul yöneticilerinin kriz yönetimi becerilerinin kurumun sosyal sermaye birikimine etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 46(213), 139-153.
  • Hazaa, YMH, Almaqtari, FA. & Al-Swidi, A. (2021). Kriz yönetimini etkileyen faktörler: Gelecekteki araştırmalar için sistematik bir inceleme ve sentez. Cogent İşletme ve Yönetim, 8 (1), 1-45.
  • Hošková-Mayerová, Š. (2016). Education and Training in Crisis Management. Online Submission.
  • Karadeveci, Z. B. (2004). Kriz ortamında turizm işletmelerinde risk yönetimi ve finansal kararlar (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Karaköse, T. (2007). Örgütler ve kriz yönetimi. Akademik bakış, 13(2), 1-15.
  • Karakuş, A. & İnandı, Y. (2018). Ortaokul yöneticilerinin okullarında yaşanan kriz durumlarını yönetme becerilerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 500-518.
  • Kim, Y. (2018). Kriz durumlarında anlamlandırma ve anlamlandırma için çalışanların iletişim davranışlarının geliştirilmesi: Etkin iç kriz iletişimi için stratejik yönetim yaklaşımı. İletişim Yönetimi Dergisi, 22 (4), 451-475.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgu bilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya.
  • Marshall, C. & Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey
  • Nardal, S. & Emin, Ç. (2004). Kriz yönetimi ve Tofaş. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 79-93.
  • Okkay, İ. (2019). Küreselleşen dünyada kriz yönetiminin önemi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 308-317.
  • Özalp, İ. & Öcal, H. (2000). Örgütlerde dönüştürücü transformatıonal liderlik yaklaşımı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 207-227.
  • Pani, A. (2017). Academic leadership: Concept, attributes and practices. University News, 55(49), 17-25.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage
  • Publications.
  • Promsri, C. (2014). Taylandlı çalışanların örgütsel kriz hazırlığına yönelik algıları. Akdeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 5(14), 41-51.
  • Sarı, E. & Sarı, B. (2020). Kriz zamanlarında eğitim yönetimi: Covıd-19 örneği. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 49-63.
  • Simões, MMB. (2013). Krizde insan kaynakları yönetimi: Çalışanlar üzerindeki etkiler (Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi). Universidade Estadual Paulista.
  • Skorková, Z., Jankelová, N., Joniaková, Z., Blštáková, J. and Procházková, K. (2021). Kriz yolunda özerk yönetim çalışanlarına nasıl liderlik edilir? Kriz yönetimi yetkinliklerinin covıd-19 pandemisinde ekip performansı üzerindeki etkisine ilişkin ampirik kanıtlar. Pardubice Üniversitesi Bilimsel Makaleleri. Seri D. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 29 (1), 561-573.
  • Şahin, S., Ulubeyli, S. & Kazaza, A. (2015). İnşaatta yenilikçi kriz yönetimi: Yaklaşımlar ve süreç. Procedia-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 195, 2298-2305.
  • Taneja, S., Pryor, MG, Sewell, S. & Recuero, AM (2014). Stratejik kriz yönetimi: Yenilenme ve kriz önlemenin temeli. Yönetim Politikası ve Uygulamaları Dergisi, 15 (1), 78.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Yılmaz, Ö. D. (2004). Turizm işletmelerinde kriz yönetimi ve konaklama işletmeleri yöneticilerinin krizlere ilişkin yaklaşımlarına yönelik bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Wang, J., & Hutchins, H. M. (2010). Crisis management in higher education: what have we learned from Virginia tech?. Advances in Developing Human Resources, 12(5), 552-572.
  • İnternet Kaynakları
  • https://sozluk.gov.tr
  • https://www.mevzuat.gov.tr
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeliz Cankurtaran 0000-0003-0030-3354

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2024
Kabul Tarihi 10 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Cankurtaran, Y. (2024). Üniversiteler ve Kriz Yönetimi. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1354-1369. https://doi.org/10.15869/itobiad.1507273
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.