Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Ekonomide Dijital Pazarlamanın Yeri ve Dijital Medya

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1537 - 1551, 30.09.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1510072

Öz

Dijital pazarlama, işletmelerin hedef kitlelere ulaşmak, marka bilinirliğini artırmak ve satışlarını yükseltmek için dijital kanalları kullanarak gerçekleştirdikleri pazarlama faaliyetlerinin bütünüdür. Bu alanda son zamanlarda özellikle yapay zekâ ve makine öğrenmesi ve internet üzerinden insanlara ulaşmak popülerlik kazanmıştır. Özellikle Covid 19 pandemi sürecinde evlerine kapanmak zorunda kalan insanlarla birlikte dijitalleşme üst seviyelere ulaşmıştır. Pandemi sürecinde dijital medya ve dijital pazarlama olağanüstü şekilde ön plana çıkmışlar ve bu kapsamda faaliyet gösteren firmaların piyasa değerleri olağanüstü artıştır. Bu artış beraberinde bu alanda yeni girişimleri de beraberinde getirmiştir. Bu çalışmada, dijital pazarlama kapsamında dijital medyanın Türkiye’deki durumu tartışılmıştır. Elde edilen verilere göre, tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de dünyada olduğu gibi, kendisini dijital ortamdan ifade edebilen firmalar önemli başarılar kazanmışlardır. Habercilik sektöründe dahi geleneksel haber portallarının yerine, kendisine dijital ortamda yer bulabilen ve tanıtabilen sistemler, geleneksel habercilerden daha ön plana çıkmışlardır. Dijital medya uygulamaları, geleneksel medya uygulamalarından çok daha fazla ziyaret edilmişlerdir. Elde edilen sonuçlara göre 2022 yılından 2023 yılına Türkiye’de dijital Pazar %53,9 oranı ile Avrupa’da en fazla büyüyen pazar konumuna gelmiştir. Türkiye’yi Macaristan ve Ukrayna izlemiştir. Ekonomik Büyüklük olarak ise Avrupa genelinde dijital Pazar büyüklüğü 96,9 Milyar Euro’ya ulaşmıştır. Türkiye’deki bu pazar büyüklüğü ise buna paralel olarak artmıştır. Türkiye’de 2023 yılında önceki yıla göre medya yatırımları ise %120’lik bir artışla 140,69 Milyar TL’ye ulaşmıştır. Bir başka ifade ile yaklaşık 5 Milyar Amerikan Doları seviyesine ulaşmıştır. Verilerin detayına bakılacak olursa toplamda dijital medya yatırımları ise önceki yıla göre %14 artışla 2,04 Milyar TL’ye ulaşmıştır.

Kaynakça

  • Atkinson, R.D. & Court, R.H. (2012). The new economy index, Progressive Policy Institute, www.neweconomyindex.org. 18.10.2014
  • Barışık, S. & Yirmibeşcik, O. (2006), Türkiye’de yeni ekonominin oluşum sürecini hızlandırmaya yönelik uyum çabaları, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4), 39-62. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijmeb/issue/54837/750781
  • Bayraç, N. H. (2003). Yeni ekonominin toplumsal, ekonomik ve teknolojik boyutları, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 4 Sayı: 1 Haziran, ss. 41-62. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/112947
  • Berikol, Z. B. (2008). Yeni ekonominin finansal krizler üzerine etkileri: Türkiye Kasim 2000-Şubat 2001 krizleri. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi Cilt:12, Sayı:2.ss. 1-15 https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuiibfd/issue/4154/54494
  • De Masi, P., Estevão, M. & Kodres, L. (2001). ‚Who has a new economy? Finance and Development, Volume 38, Number 2. https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2001/06/demasi.htm
  • Demiroğlu, F., & Ulusoy, T. (2024). Sürdürülebilir Davranışsal Pazarlama Modeli. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Dilek, S. (2016). Bigi ekonomisi ve dışsallıklar, Döner, A.S. and Akyüz, A (Ed.) Bilgi Çağında İnovasyon, İstanbul: Der Kitabevi Yayınları.
  • Gündebahar, M. & Can Kuş- Khalilov, M. (2013). Teknolojik pazarlama üzerine bir inceleme. Akademik Bilişim 2013 – XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 – Akdeniz Üniversitesi, Antalya, ab.org.tr/ab13/bildiri/152.pdf
  • http://rd.org.tr/medya-yatirimlari.html Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.bkm.com.tr/istatistik/sanal_pos_ile_yapilan_eticaret_islemleri.asp Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.canaktan.org/yeni-trendler/yeni-ekonomi/ozellikleri.htm Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.elektronikticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.iabturkiye.org/icerik/iab-avrupa-adex-benchmark-2013-raporu-yayinlandi Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.marketingturkiye.com.tr/index.php?option=com_content&task=view&id=18599&Itemid=160 Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=16198 Date of acces: 16.07.2024
  • Koçoğlu, D., & Özcan2, S. O. O. (2010). İşletmelerin İnternet Pazarlama Faaliyetleri: Doğal Taş ve Mermer Sanayinde Bir Araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 1(1), 23-37. https://doi.org/10.5505/iuyd.2010.33042
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2004). Principles of Marketing (Tenth Edition). Prentice Hall.
  • Kumar, S., & Phrommathed, P. (2006). New product development: An empirical approach to study of the effects of innovation strategy, organization learning and market conditions (Vol. 191). Springer Science & Business Media.
  • Nakamura, L. M., (2000). Economics and the new economy : The invisible hand meets creative destruction, Federal Reserve Bank of Philadelphia. "July/August" Business Review (Federal Reserve Bank of Philadelphia) pp. 13-28. https://fraser.stlouisfed.org/title/5580/item/557713/toc/522291
  • Özmen, Ş. I. (2011). Sanal Dünyada Başarının Yol Haritası ve Elektronik Pazarlamanın Boyutları. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 2(1), 37-47. https://doi.org/10.5505/iuyd.2011.54264
  • Pohjola, M., (2002). The New Economy: facts, impacts and policies, Information Economics and Policy, Volume 14, Issue 2, pp. 133-144, https://doi.org/10.1016/S0167-6245(01)00063-4.
  • Ryan, D. & Jones, C., (2012). Understanding digital marketing: marketing strategies for engaging the digital generation, London: Kogan Page. United Kingdom.
  • Şahin, N., & Tütüncü, N. T. S. İ. (2014). Yeni Ekonomi Sürecinde Bilgi İletişim Teknolojileri (Bit) Tabanlı Reklam Uygulamalarına Yönelik Bir İnceleme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 1-25. https://doi.org/10.12780/UUSBD244
  • Tapscott, D., (1996), The digital economy, promise and peril in the age of networked intelligence, New York: McGraw-Hill,.
  • Yayla, K. (2010). New Trends in Internet Marketing: The Effect of Online Social Networks on the Purchasing Behavior of University Students (Master Thesis), Manisa : Celal Bayar University, Institute of Social Scien

The Place of Digital Marketing and Digital Media in the New Economy

Yıl 2024, Cilt: 13 Sayı: 3, 1537 - 1551, 30.09.2024
https://doi.org/10.15869/itobiad.1510072

Öz

Digital marketing is the whole of marketing activities carried out by businesses using digital channels to reach target audiences, increase brand awareness and increase sales. Recently, artificial intelligence and machine learning, and reaching people via the internet, have gained popularity in this field. Digitalization has reached high levels, especially with people forced to stay in their homes during the Covid 19 pandemic. During the pandemic process, digital media and digital marketing have come to the fore tremendously, and the market values of companies operating in this context have increased tremendously. This increase has brought with it new initiatives in this field. In this study, the situation of digital media in Türkiye within the scope of digital marketing is discussed. According to the data obtained, companies that can express themselves in the digital environment have achieved significant success in Türkiye, as in the rest of the world. Even in the journalism industry, systems that can find and promote themselves in the digital environment, instead of traditional news portals, have come to the fore more than traditional reporters. Digital media applications are visited much more than traditional media applications. According to the results obtained, the digital market in Türkiye has become the fastest growing market in Europe with a rate of 53.9% from 2022 to 2023. Türkiye was followed by Hungary and Ukraine. In terms of economic size, the digital market size across Europe has reached 96.9 Billion Euros. The size of this market in Türkiye has increased accordingly. Media investments in Türkiye reached 140.69 Billion TL in 2023, an increase of 120% compared to the previous year. In other words, it reached approximately 5 Billion US Dollars. If we look at the details of the data, total digital media investments reached 2.04 Billion TL, an increase of 14% compared to the previous year.

Kaynakça

  • Atkinson, R.D. & Court, R.H. (2012). The new economy index, Progressive Policy Institute, www.neweconomyindex.org. 18.10.2014
  • Barışık, S. & Yirmibeşcik, O. (2006), Türkiye’de yeni ekonominin oluşum sürecini hızlandırmaya yönelik uyum çabaları, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 2(4), 39-62. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijmeb/issue/54837/750781
  • Bayraç, N. H. (2003). Yeni ekonominin toplumsal, ekonomik ve teknolojik boyutları, Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 4 Sayı: 1 Haziran, ss. 41-62. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/112947
  • Berikol, Z. B. (2008). Yeni ekonominin finansal krizler üzerine etkileri: Türkiye Kasim 2000-Şubat 2001 krizleri. Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi Cilt:12, Sayı:2.ss. 1-15 https://dergipark.org.tr/tr/pub/cuiibfd/issue/4154/54494
  • De Masi, P., Estevão, M. & Kodres, L. (2001). ‚Who has a new economy? Finance and Development, Volume 38, Number 2. https://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2001/06/demasi.htm
  • Demiroğlu, F., & Ulusoy, T. (2024). Sürdürülebilir Davranışsal Pazarlama Modeli. İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Dilek, S. (2016). Bigi ekonomisi ve dışsallıklar, Döner, A.S. and Akyüz, A (Ed.) Bilgi Çağında İnovasyon, İstanbul: Der Kitabevi Yayınları.
  • Gündebahar, M. & Can Kuş- Khalilov, M. (2013). Teknolojik pazarlama üzerine bir inceleme. Akademik Bilişim 2013 – XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 23-25 Ocak 2013 – Akdeniz Üniversitesi, Antalya, ab.org.tr/ab13/bildiri/152.pdf
  • http://rd.org.tr/medya-yatirimlari.html Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.bkm.com.tr/istatistik/sanal_pos_ile_yapilan_eticaret_islemleri.asp Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.canaktan.org/yeni-trendler/yeni-ekonomi/ozellikleri.htm Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.elektronikticaretrehberi.com/e-ticaretin_etkileri_faydalari.php Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.iabturkiye.org/icerik/iab-avrupa-adex-benchmark-2013-raporu-yayinlandi Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.marketingturkiye.com.tr/index.php?option=com_content&task=view&id=18599&Itemid=160 Date of acces: 16.07.2024
  • http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=16198 Date of acces: 16.07.2024
  • Koçoğlu, D., & Özcan2, S. O. O. (2010). İşletmelerin İnternet Pazarlama Faaliyetleri: Doğal Taş ve Mermer Sanayinde Bir Araştırma. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 1(1), 23-37. https://doi.org/10.5505/iuyd.2010.33042
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2004). Principles of Marketing (Tenth Edition). Prentice Hall.
  • Kumar, S., & Phrommathed, P. (2006). New product development: An empirical approach to study of the effects of innovation strategy, organization learning and market conditions (Vol. 191). Springer Science & Business Media.
  • Nakamura, L. M., (2000). Economics and the new economy : The invisible hand meets creative destruction, Federal Reserve Bank of Philadelphia. "July/August" Business Review (Federal Reserve Bank of Philadelphia) pp. 13-28. https://fraser.stlouisfed.org/title/5580/item/557713/toc/522291
  • Özmen, Ş. I. (2011). Sanal Dünyada Başarının Yol Haritası ve Elektronik Pazarlamanın Boyutları. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 2(1), 37-47. https://doi.org/10.5505/iuyd.2011.54264
  • Pohjola, M., (2002). The New Economy: facts, impacts and policies, Information Economics and Policy, Volume 14, Issue 2, pp. 133-144, https://doi.org/10.1016/S0167-6245(01)00063-4.
  • Ryan, D. & Jones, C., (2012). Understanding digital marketing: marketing strategies for engaging the digital generation, London: Kogan Page. United Kingdom.
  • Şahin, N., & Tütüncü, N. T. S. İ. (2014). Yeni Ekonomi Sürecinde Bilgi İletişim Teknolojileri (Bit) Tabanlı Reklam Uygulamalarına Yönelik Bir İnceleme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 1-25. https://doi.org/10.12780/UUSBD244
  • Tapscott, D., (1996), The digital economy, promise and peril in the age of networked intelligence, New York: McGraw-Hill,.
  • Yayla, K. (2010). New Trends in Internet Marketing: The Effect of Online Social Networks on the Purchasing Behavior of University Students (Master Thesis), Manisa : Celal Bayar University, Institute of Social Scien
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi Teorisi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Çağıran Kendirli 0000-0002-1526-0337

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 5 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 21 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çağıran Kendirli, H. (2024). Yeni Ekonomide Dijital Pazarlamanın Yeri ve Dijital Medya. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1537-1551. https://doi.org/10.15869/itobiad.1510072
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.