Implementation of modern marketing for cities like goods and services has become indispensable for urban development today. In this context, one of the most important factor to allow new ideas and comprise on creating a city brand is citizen participation at local level. In this study, it is aimed to reveal the relationship between local participation tendency and city brand commitment, by research conducted with face to face survey method in the city of Nevşehir. Moreover, factors that affect city brand loyalty and variables about preference of city are tried to be depicted. According to the results of the research; influential factors affect the preference of a city summarized under four separated groups. These are ‚natural- tourist values and security‛, ‚quality-price balance of products in the city‛, ‚job opportunities and regional development‛, ‚meeting basic needs and citizenship‛ respectively. It i s seen that these
factors, which are influential at city preference, related with both local participation tendency and city brand commitment.
Local Participation; Urban; City Brand; City Marketing; Nevsehir
Modern anlamda pazarlama yaklaşımlarının tıpkı mal ve hizmetler gibi kentler içinde
uygulanması bugün kentsel kalkınmanın vazgeçilmezi haline gelmiştir. Bu bağlamda kent
markasının oluşturulmasında yeni fikirlere imkân tanıyacak ve uzlaşmayı sağlayacak olan en
önemli etkenlerden birisi de yerel düzeyde vatandaş katılımıdır.
Bu çalışmada Nevşehir ilinde yüz yüze anket yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen araştırma ile
yerel katılım eğilimi ve kent marka bağlılığı arasındaki ilişkinin ortaya çıkartılması
amaçlanmıştır. Araştırma ile ayrıca kent marka bağlılığını etkileyen faktörler ve kentin tercih
edilmesine ilişkin değişkenler tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; bir
kentin tercih edilmesinde etkili olan faktörler 4 ayrı faktör grubu altında toplanmıştır. Bunlar
sırasıyla, ‚doğal-turistik değerler ve güvenlik‛, ‚kentteki ürünlerin kalite-fiyat dengesi‛, ‚iş
imkanları ve bölgesel gelişmişlik‛, ‚temel ihtiyaçların karşılanması ve hemşehrilik‛tir. Kentin
tercih edilmesinde etkili olan bu faktörlerin aynı zamanda yerel düzeyde katılım eğilimi ile kent
marka bağlılığıyla da ilişkili olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1 |