The purpose of this study is to examine the learning outcomes in the preschool curriculum, which is based on the Century Türkiye Maarif Model and prepared in a skills-based manner, according to the domain skills in the Century Türkiye Maarif Model and the learning levels of the cognitive, affective and kinesthetic domains in revised Bloom's Taxonomy. In this qualitative study, document analysis was used as the main method. In the study, the official documents related to the program were examined and the distribution of learning outcomes according to domain skills and learning levels was determined. In determining the distribution of learning outcomes across the skills in Turkish, mathematics, science, social, movement and health, art, and music, the field names in the preschool curriculum were considered as themes, and the field skills were treated as sub-themes, with descriptive analysis employed. Similarly, in determining the distribution of learning outcomes according to learning domains, the domains were accepted as themes, while the learning levels were treated as sub-themes. As a result of the examination, it was determined that there are 111 learning outcomes in the preschool education program, which are written for 52 skills in seven areas: Turkish, mathematics, science, social, art, music, movement and health. According to the skill areas, learning outcomes are concentrated in the social area. There are very few learning outcomes in the field of art. Learning outcomes did not show a balanced distribution according to skill areas. The preschool curriculum has the highest number of learning outcomes in the cognitive domain. In this context, the program is a mental skills-oriented program. Affective and kinesthetic skills were given less importance. Learning outcomes in the cognitive domain are concentrated at the levels of understanding and application learning, learning outcomes in the affective domain are concentrated at the level of reacting, and learning outcomes in the kinesthetic domain are concentrated at the level of turning into skills. Learning outcomes in Turkish, mathematics, science and science are all in the cognitive domain; learning outcomes in social and arts are in the cognitive and affective domains; learning outcomes in movement and health and music are in the cognitive, affective and kinesthetic domains. In order for the program to support all developmental areas of children, learning outcomes for affective and kinesthetic areas can be added. New revisions can be made in the number of learning outcomes according to the skill areas in the preschool curriculum.
Century Türkiye Maarif Model Preschool Curriculum Learning Outcomes Taxonomy
Bu çalışmanın amacı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ni (TYMM) temel alan ve beceri temelli olarak hazırlanan okul öncesi eğitim programındaki öğrenme çıktılarının, TYMM’deki alan becerilerine ve bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanın öğrenme düzeylerine göre incelenmesidir. Bu nitel araştırmada, doküman analizi temel yöntem olarak kullanılmıştır. Çalışmada, programla ilgili resmi dokümanlar incelenerek öğrenme çıktılarının alan becerilerine ve öğrenme düzeylerine göre dağılımı belirlenmiştir. Öğrenme çıktılarının Türkçe, matematik, fen, sosyal, hareket ve sağlık, sanat ve müzik alanındaki becerilere göre dağılımı belirlenirken OÖEP’de bulunan alan adları tema, alan becerileri ise alt tema olarak kabul edilmiş ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Öğrenme çıktılarının öğrenme alanlarına göre dağılımı belirlenirken, öğrenme alanları tema, öğrenme düzeyleri alt tema olarak kabul edilmiştir. Yapılan inceleme sonucunda, okul öncesi eğitim programında Türkçe, matematik, fen, sosyal, sanat, müzik, hareket ve sağlık olmak üzere yedi alanda 52 beceriye yönelik yazılmış toplam 111 öğrenme çıktısı bulunduğu belirlenmiştir. Beceri alanlarına göre öğrenme çıktıları sosyal alanda yoğunlaşmıştır. Sanat alanında çok az öğrenme çıktısı bulunmaktadır. Öğrenme çıktıları beceri alanlarına göre dengeli bir dağılım göstermemiştir. Okul öncesi eğitim programında en fazla bilişsel alanda öğrenme çıktısı bulunmaktadır. Bu bağlamda, program zihinsel beceri ağırlıklı bir programdır. Duyuşsal ve Psikomotor becerilere daha az önem verilmiştir. Bilişsel alandaki öğrenme çıktıları anlama ve uygulama öğrenme düzeylerine, duyuşsal alandaki öğrenme çıktıları tepki verme, psikomotor alandaki öğrenme çıktıları beceri haline getirme düzeyinde yoğunlaşmıştır. Türkçe, matematik, fen, alanındaki öğrenme çıktılarının tamamı bilişsel alanda, sosyal ve sanat alandaki öğrenme çıktıları bilişsel ve duyuşsal alanda; hareket ve sağlık ile müzik alanındaki öğrenme çıktıları bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alandadır. Programın çocukların tüm gelişim alanlarını desteklemesi için duyuşsal ve psikomotor alanlara yönelik öğrenme çıktıları eklenebilir. Okul öncesi eğitim programında yer alan beceri alanlarına göre öğrenme çıktısı sayılarında yeni düzenlemeler yapılabilir.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Okul Öncesi Eğitim Programı Öğrenme Çıktısı Taksonomisi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer), Sosyoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3 |