Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1871 - 1900
https://doi.org/10.15869/itobiad.1591733

Öz

Kaynakça

  • Akman, B. ve Ünal M. (2019). Erken çocuklukta fen ve matematik eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Aksoy, P., ve Gresham, F. M. (2024). Evidence-Based Social-Emotional Learning Intervention Programs for Preschool Children: An Important Key to Development and Learning. International Journal of Psychology and Educational Studies, 11(3), 201-217. https://doi.org/10.52380/ijpes.2024.11.3.1227
  • Alzahrani, M., Alharbi, M., ve Alodwani, A. (2019). The effect of social-emotional competence on children academic achievement and behavioral development. International Education Studies, 12(12), 141-149. doi:10.5539/ies.v12n12p141.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., (Eds.) Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama (A taxonomy for learning, teaching, and assessing). (Çev: D. A. Özçelik). Ankara: PegemA.
  • Aral, N. (1999). Sanat eğitimi-yaratıcılık etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 11-17.
  • Ary, D., Jacobs, L. C. ve Sorensen C. K. (2010). Introduction to research in education. Belmonth: Wadsworth Cengage Learning.
  • Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., ... & Gill, S. (2008). Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child development, 79(6), 1802-1817. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01227
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Education and Science, 31(142), 3-14. https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/710
  • Carter, D. (2016). A nature-based social-emotional approach to supporting young children’s holistic development in classrooms with and without walls: The social- emotional and environmental education development (SEED) framework. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 9-24. https://eric.ed.gov/?id=EJ1120125
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Prentice Hall.
  • Cristovao, A. M., Candeias, A. A. ve Verdasca, J. L. (2020). Development of socio-emotional and creative skills in primary education: Teachers’ perceptions about the Gulbenkian XXI School Learning Communities Project. Frontiers in Education, 4(160), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00160
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early education and development, 17(1), 57-89. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_4
  • Denham, S. A., Caverly, S., Schmidt, M., Blair, K., DeMulder, E., Caal, S., ... & Mason, T. (2002). Preschool understanding of emotions: Contributions to classroom anger and aggression. Journal of child psychology and psychiatry, 43(7), 901-916. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00139
  • Demirbaş, M., ve Yağbasan, R. (2004). Fen bilgisi öğretiminde, duyuşsal özelliklerin değerlendirilmesinin işlevi ve öğretim süreci içinde, öğretmen uygulamalarının analizi üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 177-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/57226/808293
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 27-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/88251
  • Direk, İ. N., ve Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Edwards, C. P. (2002). Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori, and Reggio Emilia. Early Childhood Research & Practice, 4(1), 1-14. https://eric.ed.gov/?id=ED464766
  • Eisner, E. W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press.
  • Gelişli, E. ve Yazıcı, Y. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296402
  • Golomb, C. (2004). The Child's Creation of a Pictorial World. Psychology Press.
  • Gözütok, F.D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ekinoks yayınları.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal beceriler. Pegem Akademi.
  • Jones D. E., Greenberg M. ve Crowley M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health. 105(11), 2283–2290. https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2015.302630
  • Karagöl, İ. ve Adıgüzel, O.C. (2022). Duyuşsal Alan ve Duyuşsal Alan Taksonomileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 6(2), 217-240. https://dergipark.org.tr/en/pub/aujef/issue/69878/999650
  • Kandır, A., ve Türkoğlu, D. (2015). MEB 2013 Okul öncesi eğitim programı'nın müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. [Sözlü bildiri]. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A., Özbey, S. ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitim programı: Kuramsal temeller. Morpa Kültür Yayıncılık.
  • Kelekçi Olgun, M. (2021). Erken çocukluk döneminde sanat eğitimi. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.275-286). Nobel Tıp kitapevleri.
  • Kerkez, F. İ. (2012). Sağlıklı büyüme için okulöncesi dönemdeki çocuklarda hareket ve fiziksel aktivite. Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 34-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16376/171341
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2016). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre bir sınav analizi. Turkish Journal of Education, 5(3), 82-95. https://dergipark.org.tr/en/pub/turje/issue/24629/260599
  • Kunt, M. ve Yılmaz-Bursa, G. (2024). Okul Öncesi Eğitim Programı’nın taksonomiler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(2), 794-814. https://doi.org/10.37217/tebd.1444915
  • Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and the design of multimedia instruction: An example of the twoway street between cognition and instruction. New Directions for Teaching and Learning, 89,55-71. https://doi.org/10.1002/tl.47
  • MEB, (2006). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2021). Sosyal ve duygusal beceriler araştırması Türkiye ön raporu. https:// https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19_-_OECD_Sosyal_ve_Duygusal_Beceriler_Arastirmasi.pdf .
  • MEB, (2024a). Türkiye yüzyılı maarif modeli. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/
  • MEB, (2024b). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/okul-oncesi
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage Publications.
  • NAEYC, (National Association for the Education of Young Children) (2010). Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Position statement. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/psmath.pdf
  • Nunes, T., Bryant, P., Barros, R., and Sylva, K. (2012). The relative importance of two different mathematical abilities to mathematical achievement. British Journal of Educational Psychology, 82(1), 136-156. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2011.02033.x
  • Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. Handbook of child psychology, 3(5), 619-700. https://psycnet.apa.org/record/2006-08776-010
  • Saçan, S. ve Kavruk, S. Z. (2021). Erken çocukluk döneminde gelişim. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.1-28). Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Anı Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Tataroğlu, E. (2011). Görsel sanatlar dersi kazanımlarının bilişsel-duyuşsal-psikomotor alan becerilerinin aşamalarına göre sınıflandırılması. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 122-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406915
  • Ulutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12. https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/81204/okul-oncesi-donemde-sanat-egitimi
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Winner, E., Goldstein, T. R., & Vincent-Lancrin, S. (2013). Art for Art’s Sake? The Impact of Arts Education. OECD Publishing.
  • Yılmaz, A., Akbaba, F. D., Halıpınar, F. M., Oral, S. ve Ulusoy-Ünlü, A. (2021). Okul öncesi eğitim etkinlik kitabının yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 343-385. https://doi.org/10.19171/uefad.790815
  • Yılmaz, A., Aşkar, N., Yıldız, E. ve Sönmez, İ. (2021). Evaluation of 2013 preschool curriculum objectives and indicators according to revised Bloom’s Taxonomy. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 11(1), 1-22. Doi: 10.31704/ijocis.2021.001

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1871 - 1900
https://doi.org/10.15869/itobiad.1591733

Öz

Kaynakça

  • Akman, B. ve Ünal M. (2019). Erken çocuklukta fen ve matematik eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Aksoy, P., ve Gresham, F. M. (2024). Evidence-Based Social-Emotional Learning Intervention Programs for Preschool Children: An Important Key to Development and Learning. International Journal of Psychology and Educational Studies, 11(3), 201-217. https://doi.org/10.52380/ijpes.2024.11.3.1227
  • Alzahrani, M., Alharbi, M., ve Alodwani, A. (2019). The effect of social-emotional competence on children academic achievement and behavioral development. International Education Studies, 12(12), 141-149. doi:10.5539/ies.v12n12p141.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., (Eds.) Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama (A taxonomy for learning, teaching, and assessing). (Çev: D. A. Özçelik). Ankara: PegemA.
  • Aral, N. (1999). Sanat eğitimi-yaratıcılık etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 11-17.
  • Ary, D., Jacobs, L. C. ve Sorensen C. K. (2010). Introduction to research in education. Belmonth: Wadsworth Cengage Learning.
  • Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., ... & Gill, S. (2008). Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child development, 79(6), 1802-1817. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01227
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Education and Science, 31(142), 3-14. https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/710
  • Carter, D. (2016). A nature-based social-emotional approach to supporting young children’s holistic development in classrooms with and without walls: The social- emotional and environmental education development (SEED) framework. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 9-24. https://eric.ed.gov/?id=EJ1120125
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Prentice Hall.
  • Cristovao, A. M., Candeias, A. A. ve Verdasca, J. L. (2020). Development of socio-emotional and creative skills in primary education: Teachers’ perceptions about the Gulbenkian XXI School Learning Communities Project. Frontiers in Education, 4(160), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00160
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early education and development, 17(1), 57-89. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_4
  • Denham, S. A., Caverly, S., Schmidt, M., Blair, K., DeMulder, E., Caal, S., ... & Mason, T. (2002). Preschool understanding of emotions: Contributions to classroom anger and aggression. Journal of child psychology and psychiatry, 43(7), 901-916. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00139
  • Demirbaş, M., ve Yağbasan, R. (2004). Fen bilgisi öğretiminde, duyuşsal özelliklerin değerlendirilmesinin işlevi ve öğretim süreci içinde, öğretmen uygulamalarının analizi üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 177-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/57226/808293
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 27-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/88251
  • Direk, İ. N., ve Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Edwards, C. P. (2002). Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori, and Reggio Emilia. Early Childhood Research & Practice, 4(1), 1-14. https://eric.ed.gov/?id=ED464766
  • Eisner, E. W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press.
  • Gelişli, E. ve Yazıcı, Y. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296402
  • Golomb, C. (2004). The Child's Creation of a Pictorial World. Psychology Press.
  • Gözütok, F.D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ekinoks yayınları.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal beceriler. Pegem Akademi.
  • Jones D. E., Greenberg M. ve Crowley M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health. 105(11), 2283–2290. https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2015.302630
  • Karagöl, İ. ve Adıgüzel, O.C. (2022). Duyuşsal Alan ve Duyuşsal Alan Taksonomileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 6(2), 217-240. https://dergipark.org.tr/en/pub/aujef/issue/69878/999650
  • Kandır, A., ve Türkoğlu, D. (2015). MEB 2013 Okul öncesi eğitim programı'nın müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. [Sözlü bildiri]. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A., Özbey, S. ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitim programı: Kuramsal temeller. Morpa Kültür Yayıncılık.
  • Kelekçi Olgun, M. (2021). Erken çocukluk döneminde sanat eğitimi. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.275-286). Nobel Tıp kitapevleri.
  • Kerkez, F. İ. (2012). Sağlıklı büyüme için okulöncesi dönemdeki çocuklarda hareket ve fiziksel aktivite. Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 34-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16376/171341
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2016). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre bir sınav analizi. Turkish Journal of Education, 5(3), 82-95. https://dergipark.org.tr/en/pub/turje/issue/24629/260599
  • Kunt, M. ve Yılmaz-Bursa, G. (2024). Okul Öncesi Eğitim Programı’nın taksonomiler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(2), 794-814. https://doi.org/10.37217/tebd.1444915
  • Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and the design of multimedia instruction: An example of the twoway street between cognition and instruction. New Directions for Teaching and Learning, 89,55-71. https://doi.org/10.1002/tl.47
  • MEB, (2006). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2021). Sosyal ve duygusal beceriler araştırması Türkiye ön raporu. https:// https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19_-_OECD_Sosyal_ve_Duygusal_Beceriler_Arastirmasi.pdf .
  • MEB, (2024a). Türkiye yüzyılı maarif modeli. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/
  • MEB, (2024b). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/okul-oncesi
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage Publications.
  • NAEYC, (National Association for the Education of Young Children) (2010). Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Position statement. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/psmath.pdf
  • Nunes, T., Bryant, P., Barros, R., and Sylva, K. (2012). The relative importance of two different mathematical abilities to mathematical achievement. British Journal of Educational Psychology, 82(1), 136-156. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2011.02033.x
  • Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. Handbook of child psychology, 3(5), 619-700. https://psycnet.apa.org/record/2006-08776-010
  • Saçan, S. ve Kavruk, S. Z. (2021). Erken çocukluk döneminde gelişim. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.1-28). Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Anı Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Tataroğlu, E. (2011). Görsel sanatlar dersi kazanımlarının bilişsel-duyuşsal-psikomotor alan becerilerinin aşamalarına göre sınıflandırılması. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 122-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406915
  • Ulutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12. https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/81204/okul-oncesi-donemde-sanat-egitimi
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Winner, E., Goldstein, T. R., & Vincent-Lancrin, S. (2013). Art for Art’s Sake? The Impact of Arts Education. OECD Publishing.
  • Yılmaz, A., Akbaba, F. D., Halıpınar, F. M., Oral, S. ve Ulusoy-Ünlü, A. (2021). Okul öncesi eğitim etkinlik kitabının yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 343-385. https://doi.org/10.19171/uefad.790815
  • Yılmaz, A., Aşkar, N., Yıldız, E. ve Sönmez, İ. (2021). Evaluation of 2013 preschool curriculum objectives and indicators according to revised Bloom’s Taxonomy. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 11(1), 1-22. Doi: 10.31704/ijocis.2021.001

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1871 - 1900
https://doi.org/10.15869/itobiad.1591733

Öz

Kaynakça

  • Akman, B. ve Ünal M. (2019). Erken çocuklukta fen ve matematik eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Aksoy, P., ve Gresham, F. M. (2024). Evidence-Based Social-Emotional Learning Intervention Programs for Preschool Children: An Important Key to Development and Learning. International Journal of Psychology and Educational Studies, 11(3), 201-217. https://doi.org/10.52380/ijpes.2024.11.3.1227
  • Alzahrani, M., Alharbi, M., ve Alodwani, A. (2019). The effect of social-emotional competence on children academic achievement and behavioral development. International Education Studies, 12(12), 141-149. doi:10.5539/ies.v12n12p141.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., (Eds.) Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama (A taxonomy for learning, teaching, and assessing). (Çev: D. A. Özçelik). Ankara: PegemA.
  • Aral, N. (1999). Sanat eğitimi-yaratıcılık etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 11-17.
  • Ary, D., Jacobs, L. C. ve Sorensen C. K. (2010). Introduction to research in education. Belmonth: Wadsworth Cengage Learning.
  • Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., ... & Gill, S. (2008). Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child development, 79(6), 1802-1817. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01227
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Education and Science, 31(142), 3-14. https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/710
  • Carter, D. (2016). A nature-based social-emotional approach to supporting young children’s holistic development in classrooms with and without walls: The social- emotional and environmental education development (SEED) framework. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 9-24. https://eric.ed.gov/?id=EJ1120125
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Prentice Hall.
  • Cristovao, A. M., Candeias, A. A. ve Verdasca, J. L. (2020). Development of socio-emotional and creative skills in primary education: Teachers’ perceptions about the Gulbenkian XXI School Learning Communities Project. Frontiers in Education, 4(160), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00160
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early education and development, 17(1), 57-89. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_4
  • Denham, S. A., Caverly, S., Schmidt, M., Blair, K., DeMulder, E., Caal, S., ... & Mason, T. (2002). Preschool understanding of emotions: Contributions to classroom anger and aggression. Journal of child psychology and psychiatry, 43(7), 901-916. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00139
  • Demirbaş, M., ve Yağbasan, R. (2004). Fen bilgisi öğretiminde, duyuşsal özelliklerin değerlendirilmesinin işlevi ve öğretim süreci içinde, öğretmen uygulamalarının analizi üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 177-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/57226/808293
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 27-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/88251
  • Direk, İ. N., ve Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Edwards, C. P. (2002). Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori, and Reggio Emilia. Early Childhood Research & Practice, 4(1), 1-14. https://eric.ed.gov/?id=ED464766
  • Eisner, E. W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press.
  • Gelişli, E. ve Yazıcı, Y. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296402
  • Golomb, C. (2004). The Child's Creation of a Pictorial World. Psychology Press.
  • Gözütok, F.D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ekinoks yayınları.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal beceriler. Pegem Akademi.
  • Jones D. E., Greenberg M. ve Crowley M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health. 105(11), 2283–2290. https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2015.302630
  • Karagöl, İ. ve Adıgüzel, O.C. (2022). Duyuşsal Alan ve Duyuşsal Alan Taksonomileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 6(2), 217-240. https://dergipark.org.tr/en/pub/aujef/issue/69878/999650
  • Kandır, A., ve Türkoğlu, D. (2015). MEB 2013 Okul öncesi eğitim programı'nın müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. [Sözlü bildiri]. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A., Özbey, S. ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitim programı: Kuramsal temeller. Morpa Kültür Yayıncılık.
  • Kelekçi Olgun, M. (2021). Erken çocukluk döneminde sanat eğitimi. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.275-286). Nobel Tıp kitapevleri.
  • Kerkez, F. İ. (2012). Sağlıklı büyüme için okulöncesi dönemdeki çocuklarda hareket ve fiziksel aktivite. Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 34-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16376/171341
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2016). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre bir sınav analizi. Turkish Journal of Education, 5(3), 82-95. https://dergipark.org.tr/en/pub/turje/issue/24629/260599
  • Kunt, M. ve Yılmaz-Bursa, G. (2024). Okul Öncesi Eğitim Programı’nın taksonomiler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(2), 794-814. https://doi.org/10.37217/tebd.1444915
  • Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and the design of multimedia instruction: An example of the twoway street between cognition and instruction. New Directions for Teaching and Learning, 89,55-71. https://doi.org/10.1002/tl.47
  • MEB, (2006). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2021). Sosyal ve duygusal beceriler araştırması Türkiye ön raporu. https:// https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19_-_OECD_Sosyal_ve_Duygusal_Beceriler_Arastirmasi.pdf .
  • MEB, (2024a). Türkiye yüzyılı maarif modeli. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/
  • MEB, (2024b). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/okul-oncesi
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage Publications.
  • NAEYC, (National Association for the Education of Young Children) (2010). Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Position statement. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/psmath.pdf
  • Nunes, T., Bryant, P., Barros, R., and Sylva, K. (2012). The relative importance of two different mathematical abilities to mathematical achievement. British Journal of Educational Psychology, 82(1), 136-156. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2011.02033.x
  • Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. Handbook of child psychology, 3(5), 619-700. https://psycnet.apa.org/record/2006-08776-010
  • Saçan, S. ve Kavruk, S. Z. (2021). Erken çocukluk döneminde gelişim. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.1-28). Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Anı Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Tataroğlu, E. (2011). Görsel sanatlar dersi kazanımlarının bilişsel-duyuşsal-psikomotor alan becerilerinin aşamalarına göre sınıflandırılması. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 122-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406915
  • Ulutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12. https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/81204/okul-oncesi-donemde-sanat-egitimi
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Winner, E., Goldstein, T. R., & Vincent-Lancrin, S. (2013). Art for Art’s Sake? The Impact of Arts Education. OECD Publishing.
  • Yılmaz, A., Akbaba, F. D., Halıpınar, F. M., Oral, S. ve Ulusoy-Ünlü, A. (2021). Okul öncesi eğitim etkinlik kitabının yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 343-385. https://doi.org/10.19171/uefad.790815
  • Yılmaz, A., Aşkar, N., Yıldız, E. ve Sönmez, İ. (2021). Evaluation of 2013 preschool curriculum objectives and indicators according to revised Bloom’s Taxonomy. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 11(1), 1-22. Doi: 10.31704/ijocis.2021.001

Examining the Learning Outcomes in the Preschool Curriculum Based on the Century Türkiye Maarif Model

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1871 - 1900
https://doi.org/10.15869/itobiad.1591733

Öz

The purpose of this study is to examine the learning outcomes in the preschool curriculum, which is based on the Century Türkiye Maarif Model and prepared in a skills-based manner, according to the domain skills in the Century Türkiye Maarif Model and the learning levels of the cognitive, affective and kinesthetic domains in revised Bloom's Taxonomy. In this qualitative study, document analysis was used as the main method. In the study, the official documents related to the program were examined and the distribution of learning outcomes according to domain skills and learning levels was determined. In determining the distribution of learning outcomes across the skills in Turkish, mathematics, science, social, movement and health, art, and music, the field names in the preschool curriculum were considered as themes, and the field skills were treated as sub-themes, with descriptive analysis employed. Similarly, in determining the distribution of learning outcomes according to learning domains, the domains were accepted as themes, while the learning levels were treated as sub-themes. As a result of the examination, it was determined that there are 111 learning outcomes in the preschool education program, which are written for 52 skills in seven areas: Turkish, mathematics, science, social, art, music, movement and health. According to the skill areas, learning outcomes are concentrated in the social area. There are very few learning outcomes in the field of art. Learning outcomes did not show a balanced distribution according to skill areas. The preschool curriculum has the highest number of learning outcomes in the cognitive domain. In this context, the program is a mental skills-oriented program. Affective and kinesthetic skills were given less importance. Learning outcomes in the cognitive domain are concentrated at the levels of understanding and application learning, learning outcomes in the affective domain are concentrated at the level of reacting, and learning outcomes in the kinesthetic domain are concentrated at the level of turning into skills. Learning outcomes in Turkish, mathematics, science and science are all in the cognitive domain; learning outcomes in social and arts are in the cognitive and affective domains; learning outcomes in movement and health and music are in the cognitive, affective and kinesthetic domains. In order for the program to support all developmental areas of children, learning outcomes for affective and kinesthetic areas can be added. New revisions can be made in the number of learning outcomes according to the skill areas in the preschool curriculum.

Kaynakça

  • Akman, B. ve Ünal M. (2019). Erken çocuklukta fen ve matematik eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Aksoy, P., ve Gresham, F. M. (2024). Evidence-Based Social-Emotional Learning Intervention Programs for Preschool Children: An Important Key to Development and Learning. International Journal of Psychology and Educational Studies, 11(3), 201-217. https://doi.org/10.52380/ijpes.2024.11.3.1227
  • Alzahrani, M., Alharbi, M., ve Alodwani, A. (2019). The effect of social-emotional competence on children academic achievement and behavioral development. International Education Studies, 12(12), 141-149. doi:10.5539/ies.v12n12p141.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., (Eds.) Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama (A taxonomy for learning, teaching, and assessing). (Çev: D. A. Özçelik). Ankara: PegemA.
  • Aral, N. (1999). Sanat eğitimi-yaratıcılık etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 11-17.
  • Ary, D., Jacobs, L. C. ve Sorensen C. K. (2010). Introduction to research in education. Belmonth: Wadsworth Cengage Learning.
  • Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., ... & Gill, S. (2008). Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child development, 79(6), 1802-1817. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01227
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Education and Science, 31(142), 3-14. https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/710
  • Carter, D. (2016). A nature-based social-emotional approach to supporting young children’s holistic development in classrooms with and without walls: The social- emotional and environmental education development (SEED) framework. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 9-24. https://eric.ed.gov/?id=EJ1120125
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Prentice Hall.
  • Cristovao, A. M., Candeias, A. A. ve Verdasca, J. L. (2020). Development of socio-emotional and creative skills in primary education: Teachers’ perceptions about the Gulbenkian XXI School Learning Communities Project. Frontiers in Education, 4(160), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00160
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early education and development, 17(1), 57-89. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_4
  • Denham, S. A., Caverly, S., Schmidt, M., Blair, K., DeMulder, E., Caal, S., ... & Mason, T. (2002). Preschool understanding of emotions: Contributions to classroom anger and aggression. Journal of child psychology and psychiatry, 43(7), 901-916. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00139
  • Demirbaş, M., ve Yağbasan, R. (2004). Fen bilgisi öğretiminde, duyuşsal özelliklerin değerlendirilmesinin işlevi ve öğretim süreci içinde, öğretmen uygulamalarının analizi üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 177-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/57226/808293
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 27-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/88251
  • Direk, İ. N., ve Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Edwards, C. P. (2002). Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori, and Reggio Emilia. Early Childhood Research & Practice, 4(1), 1-14. https://eric.ed.gov/?id=ED464766
  • Eisner, E. W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press.
  • Gelişli, E. ve Yazıcı, Y. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296402
  • Golomb, C. (2004). The Child's Creation of a Pictorial World. Psychology Press.
  • Gözütok, F.D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ekinoks yayınları.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal beceriler. Pegem Akademi.
  • Jones D. E., Greenberg M. ve Crowley M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health. 105(11), 2283–2290. https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2015.302630
  • Karagöl, İ. ve Adıgüzel, O.C. (2022). Duyuşsal Alan ve Duyuşsal Alan Taksonomileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 6(2), 217-240. https://dergipark.org.tr/en/pub/aujef/issue/69878/999650
  • Kandır, A., ve Türkoğlu, D. (2015). MEB 2013 Okul öncesi eğitim programı'nın müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. [Sözlü bildiri]. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A., Özbey, S. ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitim programı: Kuramsal temeller. Morpa Kültür Yayıncılık.
  • Kelekçi Olgun, M. (2021). Erken çocukluk döneminde sanat eğitimi. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.275-286). Nobel Tıp kitapevleri.
  • Kerkez, F. İ. (2012). Sağlıklı büyüme için okulöncesi dönemdeki çocuklarda hareket ve fiziksel aktivite. Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 34-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16376/171341
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2016). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre bir sınav analizi. Turkish Journal of Education, 5(3), 82-95. https://dergipark.org.tr/en/pub/turje/issue/24629/260599
  • Kunt, M. ve Yılmaz-Bursa, G. (2024). Okul Öncesi Eğitim Programı’nın taksonomiler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(2), 794-814. https://doi.org/10.37217/tebd.1444915
  • Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and the design of multimedia instruction: An example of the twoway street between cognition and instruction. New Directions for Teaching and Learning, 89,55-71. https://doi.org/10.1002/tl.47
  • MEB, (2006). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2021). Sosyal ve duygusal beceriler araştırması Türkiye ön raporu. https:// https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19_-_OECD_Sosyal_ve_Duygusal_Beceriler_Arastirmasi.pdf .
  • MEB, (2024a). Türkiye yüzyılı maarif modeli. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/
  • MEB, (2024b). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/okul-oncesi
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage Publications.
  • NAEYC, (National Association for the Education of Young Children) (2010). Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Position statement. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/psmath.pdf
  • Nunes, T., Bryant, P., Barros, R., and Sylva, K. (2012). The relative importance of two different mathematical abilities to mathematical achievement. British Journal of Educational Psychology, 82(1), 136-156. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2011.02033.x
  • Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. Handbook of child psychology, 3(5), 619-700. https://psycnet.apa.org/record/2006-08776-010
  • Saçan, S. ve Kavruk, S. Z. (2021). Erken çocukluk döneminde gelişim. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.1-28). Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Anı Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Tataroğlu, E. (2011). Görsel sanatlar dersi kazanımlarının bilişsel-duyuşsal-psikomotor alan becerilerinin aşamalarına göre sınıflandırılması. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 122-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406915
  • Ulutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12. https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/81204/okul-oncesi-donemde-sanat-egitimi
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Winner, E., Goldstein, T. R., & Vincent-Lancrin, S. (2013). Art for Art’s Sake? The Impact of Arts Education. OECD Publishing.
  • Yılmaz, A., Akbaba, F. D., Halıpınar, F. M., Oral, S. ve Ulusoy-Ünlü, A. (2021). Okul öncesi eğitim etkinlik kitabının yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 343-385. https://doi.org/10.19171/uefad.790815
  • Yılmaz, A., Aşkar, N., Yıldız, E. ve Sönmez, İ. (2021). Evaluation of 2013 preschool curriculum objectives and indicators according to revised Bloom’s Taxonomy. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 11(1), 1-22. Doi: 10.31704/ijocis.2021.001

Türkiye Yüzyılı Maarif Modelini Temel Alan Okul Öncesi Eğitim Programındaki Öğrenme Çıktılarının İncelenmesi

Yıl 2025, Cilt: 14 Sayı: 3, 1871 - 1900
https://doi.org/10.15869/itobiad.1591733

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ni (TYMM) temel alan ve beceri temelli olarak hazırlanan okul öncesi eğitim programındaki öğrenme çıktılarının, TYMM’deki alan becerilerine ve bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanın öğrenme düzeylerine göre incelenmesidir. Bu nitel araştırmada, doküman analizi temel yöntem olarak kullanılmıştır. Çalışmada, programla ilgili resmi dokümanlar incelenerek öğrenme çıktılarının alan becerilerine ve öğrenme düzeylerine göre dağılımı belirlenmiştir. Öğrenme çıktılarının Türkçe, matematik, fen, sosyal, hareket ve sağlık, sanat ve müzik alanındaki becerilere göre dağılımı belirlenirken OÖEP’de bulunan alan adları tema, alan becerileri ise alt tema olarak kabul edilmiş ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Öğrenme çıktılarının öğrenme alanlarına göre dağılımı belirlenirken, öğrenme alanları tema, öğrenme düzeyleri alt tema olarak kabul edilmiştir. Yapılan inceleme sonucunda, okul öncesi eğitim programında Türkçe, matematik, fen, sosyal, sanat, müzik, hareket ve sağlık olmak üzere yedi alanda 52 beceriye yönelik yazılmış toplam 111 öğrenme çıktısı bulunduğu belirlenmiştir. Beceri alanlarına göre öğrenme çıktıları sosyal alanda yoğunlaşmıştır. Sanat alanında çok az öğrenme çıktısı bulunmaktadır. Öğrenme çıktıları beceri alanlarına göre dengeli bir dağılım göstermemiştir. Okul öncesi eğitim programında en fazla bilişsel alanda öğrenme çıktısı bulunmaktadır. Bu bağlamda, program zihinsel beceri ağırlıklı bir programdır. Duyuşsal ve Psikomotor becerilere daha az önem verilmiştir. Bilişsel alandaki öğrenme çıktıları anlama ve uygulama öğrenme düzeylerine, duyuşsal alandaki öğrenme çıktıları tepki verme, psikomotor alandaki öğrenme çıktıları beceri haline getirme düzeyinde yoğunlaşmıştır. Türkçe, matematik, fen, alanındaki öğrenme çıktılarının tamamı bilişsel alanda, sosyal ve sanat alandaki öğrenme çıktıları bilişsel ve duyuşsal alanda; hareket ve sağlık ile müzik alanındaki öğrenme çıktıları bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alandadır. Programın çocukların tüm gelişim alanlarını desteklemesi için duyuşsal ve psikomotor alanlara yönelik öğrenme çıktıları eklenebilir. Okul öncesi eğitim programında yer alan beceri alanlarına göre öğrenme çıktısı sayılarında yeni düzenlemeler yapılabilir.

Kaynakça

  • Akman, B. ve Ünal M. (2019). Erken çocuklukta fen ve matematik eğitimi. İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Aksoy, P., ve Gresham, F. M. (2024). Evidence-Based Social-Emotional Learning Intervention Programs for Preschool Children: An Important Key to Development and Learning. International Journal of Psychology and Educational Studies, 11(3), 201-217. https://doi.org/10.52380/ijpes.2024.11.3.1227
  • Alzahrani, M., Alharbi, M., ve Alodwani, A. (2019). The effect of social-emotional competence on children academic achievement and behavioral development. International Education Studies, 12(12), 141-149. doi:10.5539/ies.v12n12p141.
  • Anderson, L. W., Krathwohl, D. R., (Eds.) Airasian, P. W., Cruikshank, K. A., Mayer, R. E., Pintrich, P. R., Raths, J. ve Wittrock, M. C. (2010). Öğrenme öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama (A taxonomy for learning, teaching, and assessing). (Çev: D. A. Özçelik). Ankara: PegemA.
  • Aral, N. (1999). Sanat eğitimi-yaratıcılık etkileşimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(15), 11-17.
  • Ary, D., Jacobs, L. C. ve Sorensen C. K. (2010). Introduction to research in education. Belmonth: Wadsworth Cengage Learning.
  • Bierman, K. L., Domitrovich, C. E., Nix, R. L., Gest, S. D., Welsh, J. A., Greenberg, M. T., ... & Gill, S. (2008). Promoting academic and social‐emotional school readiness: The Head Start REDI program. Child development, 79(6), 1802-1817. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01227
  • Bümen, N. T. (2006). Program geliştirmede bir dönüm noktası: Yenilenmiş Bloom taksonomisi. Education and Science, 31(142), 3-14. https://educationandscience.ted.org.tr/article/view/710
  • Carter, D. (2016). A nature-based social-emotional approach to supporting young children’s holistic development in classrooms with and without walls: The social- emotional and environmental education development (SEED) framework. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 4(1), 9-24. https://eric.ed.gov/?id=EJ1120125
  • Creswell, J. W. (2005). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson Prentice Hall.
  • Cristovao, A. M., Candeias, A. A. ve Verdasca, J. L. (2020). Development of socio-emotional and creative skills in primary education: Teachers’ perceptions about the Gulbenkian XXI School Learning Communities Project. Frontiers in Education, 4(160), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00160
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it?. Early education and development, 17(1), 57-89. https://doi.org/10.1207/s15566935eed1701_4
  • Denham, S. A., Caverly, S., Schmidt, M., Blair, K., DeMulder, E., Caal, S., ... & Mason, T. (2002). Preschool understanding of emotions: Contributions to classroom anger and aggression. Journal of child psychology and psychiatry, 43(7), 901-916. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00139
  • Demirbaş, M., ve Yağbasan, R. (2004). Fen bilgisi öğretiminde, duyuşsal özelliklerin değerlendirilmesinin işlevi ve öğretim süreci içinde, öğretmen uygulamalarının analizi üzerine bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 177-193. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/57226/808293
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(7), 27-43. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/88251
  • Direk, İ. N., ve Batmaz, O. (2024). Okul öncesi eğitim programlarına bir bakış: 2013 ve 2024 programlarının karşılaştırılması. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (15), 866-880. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1442767
  • Edwards, C. P. (2002). Three approaches from Europe: Waldorf, Montessori, and Reggio Emilia. Early Childhood Research & Practice, 4(1), 1-14. https://eric.ed.gov/?id=ED464766
  • Eisner, E. W. (2002). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press.
  • Gelişli, E. ve Yazıcı, Y. (2012). Türkiye’de uygulanan okul öncesi eğitim programlarının tarihsel süreç içerisinde değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-93. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/296402
  • Golomb, C. (2004). The Child's Creation of a Pictorial World. Psychology Press.
  • Gözütok, F.D. (2007). Öğretim ilke ve yöntemleri. Ekinoks yayınları.
  • Gülay, H. ve Akman, B. (2009). Okul öncesi dönemde sosyal beceriler. Pegem Akademi.
  • Jones D. E., Greenberg M. ve Crowley M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: the relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health. 105(11), 2283–2290. https://ajph.aphapublications.org/doi/full/10.2105/AJPH.2015.302630
  • Karagöl, İ. ve Adıgüzel, O.C. (2022). Duyuşsal Alan ve Duyuşsal Alan Taksonomileri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (AUJEF), 6(2), 217-240. https://dergipark.org.tr/en/pub/aujef/issue/69878/999650
  • Kandır, A., ve Türkoğlu, D. (2015). MEB 2013 Okul öncesi eğitim programı'nın müzikal becerilerin gelişimi yönünden değerlendirilmesi. [Sözlü bildiri]. Uluslararası Katılımlı III. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Kandır, A., Özbey, S. ve İnal, G. (2010). Okul öncesi eğitim programı: Kuramsal temeller. Morpa Kültür Yayıncılık.
  • Kelekçi Olgun, M. (2021). Erken çocukluk döneminde sanat eğitimi. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.275-286). Nobel Tıp kitapevleri.
  • Kerkez, F. İ. (2012). Sağlıklı büyüme için okulöncesi dönemdeki çocuklarda hareket ve fiziksel aktivite. Spor Bilimleri Dergisi, 23(1), 34-42. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16376/171341
  • Korkmaz, F., & Ünsal, S. (2016). Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre bir sınav analizi. Turkish Journal of Education, 5(3), 82-95. https://dergipark.org.tr/en/pub/turje/issue/24629/260599
  • Kunt, M. ve Yılmaz-Bursa, G. (2024). Okul Öncesi Eğitim Programı’nın taksonomiler açısından incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 22(2), 794-814. https://doi.org/10.37217/tebd.1444915
  • Mayer, R. E. (2002). Cognitive theory and the design of multimedia instruction: An example of the twoway street between cognition and instruction. New Directions for Teaching and Learning, 89,55-71. https://doi.org/10.1002/tl.47
  • MEB, (2006). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2013). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • MEB, (2021). Sosyal ve duygusal beceriler araştırması Türkiye ön raporu. https:// https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/07170836_No19_-_OECD_Sosyal_ve_Duygusal_Beceriler_Arastirmasi.pdf .
  • MEB, (2024a). Türkiye yüzyılı maarif modeli. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/
  • MEB, (2024b). Okul öncesi eğitim programı. T.C. Milli Eğitim Bakanlığı. https://tymm.meb.gov.tr/ogretim-programlari/okul-oncesi
  • Miles, M. B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Sage Publications.
  • NAEYC, (National Association for the Education of Young Children) (2010). Early childhood mathematics: promoting good beginnings. Position statement. https://www.naeyc.org/sites/default/files/globally-shared/downloads/PDFs/resources/position-statements/psmath.pdf
  • Nunes, T., Bryant, P., Barros, R., and Sylva, K. (2012). The relative importance of two different mathematical abilities to mathematical achievement. British Journal of Educational Psychology, 82(1), 136-156. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.2011.02033.x
  • Rubin, K. H., Bukowski, W., & Parker, J. G. (2006). Peer interactions, relationships, and groups. Handbook of child psychology, 3(5), 619-700. https://psycnet.apa.org/record/2006-08776-010
  • Saçan, S. ve Kavruk, S. Z. (2021). Erken çocukluk döneminde gelişim. F. Y.Ekici ve K.Kırkıç, (Ed.ler). Erken çocukluk eğitimi içinde (s.1-28). Nobel Tıp Kitapevleri.
  • Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Anı Yayıncılık.
  • Tan, Ş., Kayabaşı, Y. ve Erdoğan, A. (2003). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Anı Yayıncılık.
  • Tataroğlu, E. (2011). Görsel sanatlar dersi kazanımlarının bilişsel-duyuşsal-psikomotor alan becerilerinin aşamalarına göre sınıflandırılması. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 122-144. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406915
  • Ulutaş, İ., ve Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1-12. https://search.trdizin.gov.tr/en/yayin/detay/81204/okul-oncesi-donemde-sanat-egitimi
  • Varış, F. (1988). Eğitimde Program Geliştirme Teori ve Teknikler. Ankara üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Winner, E., Goldstein, T. R., & Vincent-Lancrin, S. (2013). Art for Art’s Sake? The Impact of Arts Education. OECD Publishing.
  • Yılmaz, A., Akbaba, F. D., Halıpınar, F. M., Oral, S. ve Ulusoy-Ünlü, A. (2021). Okul öncesi eğitim etkinlik kitabının yenilenmiş Bloom Taksonomisi’ne göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 343-385. https://doi.org/10.19171/uefad.790815
  • Yılmaz, A., Aşkar, N., Yıldız, E. ve Sönmez, İ. (2021). Evaluation of 2013 preschool curriculum objectives and indicators according to revised Bloom’s Taxonomy. International Journal of Curriculum and Instructional Studies, 11(1), 1-22. Doi: 10.31704/ijocis.2021.001
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer), Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yeliz Bolat 0000-0002-1661-1645

Erken Görünüm Tarihi 24 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 26 Kasım 2024
Kabul Tarihi 20 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bolat, Y. (2025). Türkiye Yüzyılı Maarif Modelini Temel Alan Okul Öncesi Eğitim Programındaki Öğrenme Çıktılarının İncelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 14(3), 1871-1900. https://doi.org/10.15869/itobiad.1591733
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.