Research Article
BibTex RIS Cite

POP SURREALISM; AS A NEW AND INDEPENDENT ART EXPERIENCE

Year 2015, Issue: 3, 173 - 180, 09.02.2015

Abstract

Throughout the art history, constantly changing forms, countless experiments and contents reveal the versatility and free character of art. Because of the institutionalization, art lost its independence depending on the financial variables and appreciation of art authorities, art works and artists have started to move away from their independent structure. This commodification appears to trigger the independence movement in art in post-modernism period. Today, artists tend to try new alternatives against artistic actions which has got corrupted content and almost mentioning with its commercial value. In this context 'Pop Surrealism' , will be explained as a part of contemporary art and as well as against contemporary art with its anti-highbrow posture

References

  • Anderson, K. 2004. Pop Surrealism: The Rise of Underground Art, Los Angeles:Last Gasp.
  • Barret, T. 2012. Sanatı Eleştirmek-Günceli Anlamak, İstanbul:Hayalperest Yayınevi. Esaak, http://arthistory.about.com/od/arthistory101/a/lowbrow.htm “The Lowbrow Movement - Art History 101 Basics”
  • Gombrich, E. H. 1982. Sanatın Öyküsü, Çev.: Bedrettin Cömert, İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Kuspit, D. 2006. Sanatın Sonu, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Lyton, N. 2009. Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Richard, L. 1991. Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Remzi Kitabevi. Glueck, http://www.nytimes.com/2001/12/07/arts/art-in-review-mark-ryden-bunnies-and- bees.html?scp=2&sq=mark%20ryden&st=cse Mark Ryden: Bunnies and Bees” http://www.moma.org/collection/artist.php?artist_id=25523 (tokyo Pop\ Nara) http://en.wikipedia.org/wiki/Takashi_Murakami http://www.markryden.com

YENİ VE BAĞIMSIZ BİR SANAT DENEYİMİ OLARAK POP SÜRREALİZM (POP SURREALISM; AS A NEW AND INDEPENDENT ART EXPERIENCE)

Year 2015, Issue: 3, 173 - 180, 09.02.2015

Abstract

Sanat tarihi boyunca sürekli değişen formlar, sayısız deney ve içerikler sanatın çok yönlülüğünü ve özgür karakterini ortaya koysa da günümüz sanatının kurumsallaşarak bağımsızlığını yitirmesi ve eserlerin finansal değişkenlere ve sanat otoritelerinin beğenilerine bağlı olarak idealize edilmesi sanatı ve sanatçıyı bağımsız yapısından uzaklaştırmaya başlamıştır. Bu metalaşmanın modernizm sonrası sanatta bağımsızlık hareketlerinin ortaya çıkışını tetiklediği görülür. Günümüzde topluma mal edilerek gitgide özü bozulan ve sürekli ticari karşılığına vurgu yapılan sanat eylemlerine karşı, sanatçılar yeni alternatif deneylere yönelmiştir. Bu bağlamda yeni bir sanatsal deneyim olarak ‘Pop Sürrealizm’ akımının hem güncel sanatın bir parçası hem de karşıtı olarak nasıl şekillendiği açıklanmaya çalışılmıştır. 

References

  • Anderson, K. 2004. Pop Surrealism: The Rise of Underground Art, Los Angeles:Last Gasp.
  • Barret, T. 2012. Sanatı Eleştirmek-Günceli Anlamak, İstanbul:Hayalperest Yayınevi. Esaak, http://arthistory.about.com/od/arthistory101/a/lowbrow.htm “The Lowbrow Movement - Art History 101 Basics”
  • Gombrich, E. H. 1982. Sanatın Öyküsü, Çev.: Bedrettin Cömert, İstanbul:Remzi Kitabevi.
  • Kuspit, D. 2006. Sanatın Sonu, İstanbul:Metis Yayınları.
  • Lyton, N. 2009. Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Richard, L. 1991. Ekspresyonizm Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: Remzi Kitabevi. Glueck, http://www.nytimes.com/2001/12/07/arts/art-in-review-mark-ryden-bunnies-and- bees.html?scp=2&sq=mark%20ryden&st=cse Mark Ryden: Bunnies and Bees” http://www.moma.org/collection/artist.php?artist_id=25523 (tokyo Pop\ Nara) http://en.wikipedia.org/wiki/Takashi_Murakami http://www.markryden.com
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section MAKALELER/ARTICLES
Authors

Elif Varol Ergen This is me

Publication Date February 9, 2015
Submission Date February 9, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 3

Cite

Chicago Varol Ergen, Elif. “YENİ VE BAĞIMSIZ BİR SANAT DENEYİMİ OLARAK POP SÜRREALİZM (POP SURREALISM; AS A NEW AND INDEPENDENT ART EXPERIENCE)”. Art - Sanat, no. 3 (February 2015): 173-80.