Uluslararası turizm hareketlerinde geçmişten bugüne en önemli merkez Avrupa Kıtası olmuştur. Kıtanın Akdeniz kıyı ülkeleri ise turizmdeki bugünkü gelişmişlik düzeyini ve dünyada söz sahibi oluşunu, başta coğrafi konum olmak üzere tarihsel derinlik, doğal ve kültürel çekiciliklere borçludur. Ayrıca nitelikli hizmet, etkili tanıtım, doğru pazarlama ve yüksek talep de önemli birer faktördür. Bu çalışma, Akdeniz’de turist hareketliliğini hem tarihsel süreçte hem de mekânsal düzlemde ele almaktadır. Amaç, Akdeniz’in dünya turizminde yüzyıllardır eskimeyen öneminin nedenlerine inmek ve günümüzdeki sonuçlarını ülkeler bazında karşılaştırmaktır. Araştırmanın yaklaşımı ve yöntemi, nitel ve nicel veriler kullanarak hem bir tematik derleme hem de karşılaştırmalar yoluyla ilişkisel analiz yapmaya dayalıdır. Bulgularda Akdeniz turizminde geçmiş yüzyıllarda turist hareketliliğindeki dinamikler ile bugünün turistini çeken faktörlerin aynı olmadığı ortaya çıkmıştır. Geçmişte kültür turistlerinin ilgisi söz konusuyken, bugünün müşterileri ise çoğunlukla deniz-kum-güneş turistleridir. Ancak güncel toplumsal olaylar ve teknolojik gelişmeler, turistlerin beklentilerini de hızla değiştirmekte ve yeni turizm türlerini ortaya çıkarmaktadır. Sonuç olarak Akdeniz Havzası’nın uluslararası turizmdeki geleceği, iç faktörlerin baskısıyla şekillenecek gibi görünüyorsa da dış faktörlerin (küresel iklim değişikliği, salgın hastalıklar, uluslararası göçler, politikalar, terörizm, teknolojik gelişimler gibi) daha güçlü bir belirleyici ve yönlendirici olabileceği ileri sürülebilir.
Europe has been the most important center of international tourism from the past to the present. The continent’s Mediterranean coastal countries, in particular, owe their present level of tourism to their historical depth, natural and cultural attractions, and geographical location. In addition, qualified services, effective promotion, correct marketing, and high demand are also important factors. In this study, we discuss tourist mobility in the Mediterranean in both historical and spatial terms to examine the reasons for the importance of the Mediterranean in world tourism and compare current results across countries. The research approach and methods comprise a thematic review and comparison using qualitative and quantitative data. The findings clearly indicate that tourist activities in Mediterranean countries have changed over the centuries. Cultural tourism was the preferred activity in the past, but today’s customers are mostly sea-sand-sun seekers. However, social change and technological developments have altered tourists’ expectations and revealed new types of tourism. As a result, although the future of international tourism in Mediterranean countries seems to be shaped by internal factors, it could be argued that external factors such as global climate change, epidemics, international migration policies, terrorism, and technological developments may be stronger determinants.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 41 |