It is important that preschool education develops the skills because children
Mevlevi Rites are classified as mystical musical forms that were composed to
be performed during the Sema rituals and they are one of the lenghtiest
musical forms of Turkish music. The earliest Mevlevi Rites in history were
composed in pençgâh, dügâh ve hüseynî maqams and their composers are
unknown. These earliest rites, known as beste-i kadim, were composed in the
16th century and since then this form has been attracting the interest of many
composers. After examining the literature about the form that existed for
centuries, it can be said that many examples composed after the 20th century
did not have the chance to be performed and recognized. The aim of this study
is to identify the all the composers of Mevlevi Rite up until now and to
determine the numbers, maqams, and composers of the works in order to
reveal the present situation. The data collected were examined and evaluated
in the frame of the determined subject headings resulting in this descriptive
study.
Mevlevî âyinleri, Tasavvuf Mûsikîsi başlığı altında değerlendirilen, Mevlevî
tekkelerinde semâ töreni esnasında icrâ edilmek üzere bestelenmiş olan, Türk
Müziği’nin uzun formlu türlerindendir. Tarihte bilinen ilk Mevlevî âyinleri,
pençgâh, dügâh ve hüseynî makamlarında bestelenmiştir ve bestekârları
bilinmemektedir. Beste-i Kadîm olarak anılan bu ilk Mevlevî âyinleri 16.
Yüzyılda bestelenmiş ve o günden bu yana Mevlevî âyini formu bestekârlarca
ilgi görmeye devam etmiştir. Yüzyıllardan beri varlığını sürdüren Mevlevî
âyinlerine yönelik ilgili literatür incelendiğinde, 20. yüzyıl itibariyle bestelenmiş
âyinlerin birçoğunun meydan görmediği, yani icra şansı bulamadığından
dolayı açığa çıkmadığı söylenebilir. Bu araştırmanın amacı, bugüne kadar
yaşamış Mevlevî âyini bestekârlarını tespit etmek ve bestelemiş oldukları
Mevlevî âyinlerini sayıları, makamları ve bestekârları açısından belirleyerek
mevcut durumu ortaya koymaktır. Araştırma betimsel yöntem çerçevesinde
yürütülen bir tarama (survey) çalışmasıdır. Araştırmanın evreni, Türk din
musikisinin tasavvuf müziği başlığı altında değerlendirilen Mevlevî âyinleridir.
Araştırmada herhangi bir örnekleme yöntemine gidilmemiş olup evrenin tümü
araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmanın verileri; millî kütüphâne, çeşitli
üniversite kütüphâneleri, Süleyman Demirel Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi
Öğretim Görevlisi Erdoğan Ateş özel arşivi, İzmir Devlet Klâsik Türk Müziği
Korosu ses sanatkârı Ümit Yazıcı özel arşivi, bazı web sayfaları, makâle ve
kitap taramaları sonucunda elde edilen veriler belirlenen konu başlıkları
çerçevesinde incelenerek betimsel olarak analiz edilmiş ve değerlendirilmiştir.
Mevlevî Âyini Mevlevî Âyini Bestekârları Yüzyıllara Göre Mevlevî Âyinleri Mevlevi Rites Composers of Mevlevi Rite Mevlevi Rites by Centuries
Bölüm | Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 23 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 14 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 14 |