Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR VE TASARIM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ, SİNİZM VE SÜREKLİ KAYGI DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 16, 248 - 262, 15.12.2017
https://doi.org/10.16950/iujad.346615

Öz

Bu çalışmanın amacı, Güzel
Sanatlar ve Tasarım Fakültesinde okuyan öğrencilerin cinsiyet, mezun oldukları
lise, okudukları bölüm ve aile gelir durumu değişkenlerine göre sahip oldukları
problem çözme becerisi, sinizm ve sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin
araştırılmasıdır.

Çalışma ilişkisel tarama
modelinde yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak “Problem Çözme Envanteri”,
“Genel Sinizm Ölçeği”, “Sürekli Kaygı Envanteri” ve araştırmacı tarafından
geliştirilen “kişisel bilgi” formu kullanılmıştır.

Elde edilen bulgulara göre;
araştırmaya katılan kız ve erkek öğrencilerin sinizm puan ortalamaları arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma vardır. Kız öğrencilerin puan
ortalamalarının erkek öğrencilerin ortamlarından daha yüksek olduğu
görülmektedir. Cinsiyet ile sürekli kaygı düzeyleri ve problem çözme becerileri
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma yoktur.

Öğrencilerin mezun oldukları lise
türüne göre sinizm, sürekli kaygı düzeyi ve problem çözme beceri puan ortalamaları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılaşma yoktur.

Araştırmaya katılan öğrencilerin
sinizm, sürekli kaygı puan ortalamaları arasında öğrenim gördükleri bölümlere
göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık yoktur. Fakat öğrencilerin
problem çözme becerileri arasında öğrenim gördükleri bölümlere göre
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık vardır. Resim bölümü öğrencilerinin
problem çözme becerileri daha yüksektir.

Öğrencilerin problem çözme
becerileri, sinizm ve sürekli kaygı düzeyleri puan ortalamalarının aile gelir
durumuna göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık elde edilememiştir.

Öğrencilerin toplam sinizm
puanları ile toplam kaygı puanları arasında ve sinizm puanları ile toplam
problem çözme becerileri puanları arasında anlamlı bir ilişkiye
rastlanmamıştır.















Sürekli kaygı toplam puanları ile
problem çözme becerileri puanları arasında zayıf pozitif yönlü ve anlamlı bir
ilişkiye rastlanmıştır.

Kaynakça

  • Akdemir, B. , Kırmızıgül, B. ve Zengin, Y. (2016). Örgütsel Sinizm ile İş Performansı Arasındaki İlişki ve Bir Araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6 (2), 115-130.
  • Akyüz, B., Kesen, M. ve Oğrak, A. (2016). Örgütsel Güven ve Akademik Özyeterlik Algısının Genel Sinizm ve Etik Dışı Davranışlara Etkisi, Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 085-106.
  • Alcı, B. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Öğrencilerinin, Matematik Başarıları İle Algıladıkları Problem Çözme Becerileri, Özyeterlilik Algıları, Bilişüstü Özdüzenleme Stratejileri Ve ÖSS Sayısal Puanları Arasındaki Açıklayıcı Ve Yordayıcı İlişkiler Örüntüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Alpertonga, H.,Ünsar, A. S. ve Koldereakın, Y.(2016). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Kaygı ve Stres Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Alan Araştırması, Selçuk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Ekim: 16 / Sayı: 32, 61-72.
  • Aslan, Ş. ve Akarçay, D. (2013). Psikolojik Şiddetin Genel ve Örgütsel Sinizme Etkileri, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 41, Ocak-Haziran, ss. 25-44.
  • Batumlu, D. Z. ve Erden, M.(2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu Hazırlık Öğrencilerinin Yabancı Dil Kaygıları İle İngilizce Başarıları Arasındaki İlişki, Eğitimde Kuram ve Uygulama, (1):24-38.
  • Bayraktar, G. Tozoğlu, E. ve Acar, K.(2014). Öğretmen Adayların Kaygı Düzeyleri Üzerinde Spor ve Farklı Değişkenlerin Etkisi, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt-Sayı: 16-1,305-315.
  • Bezci, Ş. (2010). Taekwondo Antrenörlerinin Stresle Başa Çıkma Ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cerit, E.,Gümüşdağ, H., Evli, H., Şahin, S. Ve Bastık, C.(2013).Elit Kadın Basketbol Oyuncularının Yarışma Öncesi Kaygı Düzeyleri İle Performansları Arasındaki İlişki, E-Journal Of New World Sciences Academy, 8,(1), S: 16-34.
  • Çevik, D. B. ve Özmaden, M. (2013). Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerileri, Eğitim Ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Cilt: 2, Sayı:3, Makale No: 32, 270-275.
  • Çınar, Y. (2016). Psikolojik Danışmanların Tükenmişlik Düzeyleri Ve Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, Yayınlanmammış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çınar, O., Hatunoğlu, A. ve Hatunoğlu, Y.( 2009). Öğretmenlerin Problem Çözme Becerileri, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt-Sayı: 11-2 s: 215-226.
  • Çiftçi, E. (2013). Genel Sinizmin ve Örgütsel Sinizmin İşe Bağlılık Düzeyine Etkisi: Konya İlindeki Otel Çalışanları Üzerinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Danesh, M. and Nourdad, N.(2017). On the Relationship between Creative Problem Solving Skill and EFL Reading Comprehension Ability, Theory and Practice in Language Studies, Vol. 7, No. 3, pp. 234-240, March.
  • Dede, Y. ve Dursun, Ş. (2008). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Matematik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi XXI (2), 295-312.
  • Dilmaç, B. , Hamarta, E. ve Arslan, C. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Sürekli Kaygı ve Denetim Odaklarının Bağlanma Stilleri Acısından İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9 (1) , Kış, 127-159.
  • Göldağ, B. (2017). Ortaöğretim Kurumlarında Öğrenim Gören Öğrencilerin İnternet Bağımlılık Düzeyleri İle Sürekli Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Turkish Studies, Volume 12/11, p. 71-94.
  • Göldağ, B. ve Kanat, S. (2017). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanmaya İlişkin Yeterlilik Algıları ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Özet Kitabı, İnönü Üniversitesi 11. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, 24-25-26 Mayıs, Malatya.
  • Hamamcı, Z. Ve Hamamcı, E. (2015). Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı Üzerine Bir Alan Yazın Taraması, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım, Cilt: 4, Sayı:4, Makale No: 37, 374-383. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Basımevi, s:77.
  • Karataş, Z., Arslan, D. ve Karataş, M. E. (2014). Öğretmenlerin Sürekli, Durumluk Kaygı ve Bitişik Eğik Yazı Kaygılarının İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1) s: 229-248.
  • Keçeci, T. (2011). Matematik Kaygısı Ve Korkusu İle Mücadele Yolları 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications 27-29 April, 2011 Antalya-Turkey www.iconte.org.
  • Koç, M. ( 2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Tükenmişlik Düzeyleri İle Sinizm Arasındaki İlişki (Ağrı İli, Patnos İlçesi Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Korkmaz, C. İ. ( 2011).Kişilik Sinizmi Ve Algılanan Üst Yönetim Desteğinin Örgütsel Sinizm Üzerindeki Etkisini İncelemeye Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kula, K. Ş. ve Saraç, T. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 13, Sayı: 33, s. 227-242. Kutanis, R. Ö. ve Tunç, T. (2013). Hemşirelerde Benlik Saygısı İle Durumluk Ve Sürekli Kaygı Arasındaki İlişki: Bir Üniversite Hastanesi Örneği, “İş, Güç” Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt: 15, Sayı: 2, s: 1-15.
  • Pacheco-Unguetti, A.P.,Acosta, A., Callejas, A. and Lupiáñez, J. (2010). Attention and Anxiety: Different Attentional Functioning Under Stateand Trait Anxiety. Psychological Science XX(X) 1–7.
  • Phillips, J. A., Clemmer,K. W. , McCallum, J. E. B. and Thomas M. Zachariah (2017). A Problem-Solving Framework to Assist Students and Teachers in STEM Courses, Journal of College Science Teaching, Vol. 46, No. 4,p: 33-39.
  • Polat, R. H. (2008). Sınıf Öğretmenliği Öğrencilerinin Bazı Sosyo-Demografik Özellikleri Ve Düşünme İhtiyacına Göre Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Sarı, B. (2016). Lise Öğrencisi Ergenlerde (15-19 Yaş) Problem Çözme Becerileri İle Umutsuzluk Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Tayfun, A. N. T. ve Korkmaz, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt.8 Sayı.17. Aralık (s. 534-558).
  • Taylan, S. (1990). Heppner’in Problem Çözme Envanterinin Uyarlama, Güvenirlik Ve Geçerlik Çalışmaları, Yayınlanmammış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • TDK sözlük http://www.tdk.gov.tr adresinden 21.09.2017 tarihinde alınmıştır.
  • Turan, H. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Özellikleri İle Yaratıcı Düşünme, Problem Çözme Becerileri Ve Eleştirel Düşünme Eğilimleri Arasındaki Açıklayıcı ilişkiler Örüntüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İstanbul.
  • Ünüvar, A. (2003). Çok Yönlü Algılanan sosyal Desteğin 15-18 Yaş Arası Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisine ve Benlik Saygısına Etkisi. Yayınlanmammış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Valatka, V. (2016).Creative visualizations of ethical principles of Ancient Greek Cynicism and their signific an ceto modern society, FILOSOFIJA. SOCIOLOGIJA. T. 27. Nr. 1, p. 61–69.
  • Yalçın, B., Tetik, S. ve Açıkgöz, A. (2010). Yüksekokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerisi Algıları İle Kontrol Odağı Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, ISSN: 1309 -8039 (Online), 19-27.
  • Yokuş, T., Yokuş, H. ve Kalaycıoğlu, Ş. G. (2013). Müzik Öğretmeni Aday Adaylarının Sürekli-Durumluk Kaygı Düzeyleri Ve Müzik Özel Yetenek Sınavı Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 153-163. Wei, X., Wang, R. And Macdonald (2015). Exploring The Relations Between Student Cynıcısm And Student Burnout, Psychological Reports: Employment Psychology & Marketing, 117, 1, 103-115.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Yazarlar

Sevtap Kanat

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2017
Kabul Tarihi 8 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Kanat, S. (2017). GÜZEL SANATLAR VE TASARIM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ, SİNİZM VE SÜREKLİ KAYGI DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(16), 248-262. https://doi.org/10.16950/iujad.346615