Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Öğrencilerinin Tasarım Gücünü Geliştirmede (Eleştirel Bakma-Merak Etme-Hayal Kurma-Yaratma Bağlamında) Temel Sanat/Tasarım Dersinin Gerekliliği

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 22, 108 - 120, 31.12.2020
https://doi.org/10.16950/iujad.845899

Öz

Araştırma çalışmasında öncelikli olarak tasarım konusu irdelenmiş ve bu olgunun sanat eğitimi alan öğrencilerde geliştirilmesi üzerinde durulmuştur. Sanat eğitimi içinde tartışmasız çok büyük payı olan resim eğitiminde asıl hedef, öğrencinin hayal kurma becerisini de işin içine katarak özgün imge yaratmasını kolaylaştırmak ve hızlandırmaktır. Bu gaye ile sanat eğitimcisinin çözüm bulma adına alternatifler geliştirmesi ve mevcut sorunlara eleştirel bir gözle bakması, merak etme, hayal kurma ve yaratıcı gücü hayata geçirme gibi unsurları teşvik etmesi gerekir. Sanat eğitimine girişin kapısı olarak kabul edilen Temel Sanat/Tasarım dersi bu noktada büyük önem arz etmektedir. Araştırma çalışması 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı güz/bahar döneminde uygulamaya konmuş ve Yüzüncü Yıl Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi resim bölümü öğrencilerinin almış oldukları “Temel Sanat/Tasarım”, “Resim”, “Grafik Tasarım” dersleri ortak ele alınmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Yüzüncü Yıl Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinin Resim bölümünde öğrenim gören öğrenciler üzerinde pilot uygulama yapıldıktan sonra gerekli dönütler alınarak forma son hali verilmiştir. Araştırmaya yaşları 19–24 arasında Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinin resim bölümünde okuyan toplam 40 öğrenci iştirak etmiş olup, araştırmada “Örneklem (Temsili Grup)” yöntemi kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Referans1 Aliçavuşoğlu, E. ve Artun, A. (2017). Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasarım Eğitimi ve Bauhaus, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Referans2 Argun, Y. (2011). Okulöncesi Dönemde Yaratıcılık ve Eğitimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Referans3 Beyer, B. K. (1988). Developinga thinking skills program, Boston (MA): Allyn and Bacon.
  • Referans4 Buyurgan, S. ve Buyurgan, U. (2001). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Ankara: Dersal Yayınları.
  • Referans5 BÖKE, K. (2011). Sosyal Bilimler Araştırma Yöntemleri, (3.Baskı), İstanbul: Alfa Basım Yayıncılık.
  • Referans6 Çellek, T. ve Sağocak, M. (2014).Temel Tasarım Sürecinde Yaratıcılık, İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Referans7 Çepni, S. (2014), Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, İstanbul: Pegem Akademi.
  • Referans8 Dağlıoğlu, H. E. (2010). Yaratıcılık, Hayal Gücü ve Zeka İlişkisi, Ankara: Pegem Akademi.
  • Referans9 Darts, D. (2004). Visual Culture Jam: Art, Pedagogy, and Creative Resistance, Studies İn An Education A Journal of Issues and Research, 45 (4).
  • Referans10 Eti, E., Işıngör, M. ve Aslıer, M. (1986). Resim I, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Referans11 Gürkaynak, İ., Üstel, F. ve Gülgöz, S. (2008). Eleştirel Düşünme, Eğitim Reformu Girişimi, Yapım myra, İstanbul: Baskı artpres.
  • Referans12 Karabay, Ö. (2018). Temel Tasarım Elemanlarının Kullanılması Bağlamında Çocuk Resimlerinin Okunması, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Van.
  • Referans13 Karaçalı, B. (2018). TEMEL SANAT/TASARIM OLGUSU YENİ YAKLAŞIMLAR, Dergi Park, 8 (1).
  • Referans14 Koç, K., Yıldız, S. ve Coşkun, R. (2015). Çocuklar Resimli Çocuk Kitaplarındaki Resimleri Nasıl Yorumluyor? Behiç Ak’ın Uyurgezer Fil Kitabı ile Yapılan
  • Referans15 Görsel Okuma Üzerine Bir Araştırma, International PeriodicalForTheLanguages, LiteratureandHistory Of TurkishorTurkic 10 (4).
  • Referans16 May, R. (2013). Yaratma Cesareti, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Referans17 Robinson, K. (2003). Yaratıcılık Aklın Sınırlarını Aşmak, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • Referans18 San, İ. (2008). Sanat ve eğitim (4. Basım). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Referans19 Seyhan, A. (2005). Temel Tasarım, Samsun: Dağdelen Basın Yayın.
  • Referans20 Türk Dil Kurumu. (2019). Ankara.
  • Referans21 Türnüklü, E. B. ve Yeşildere, S. (2005). Problem, Problem Çözme ve Eleştirel Düşünme, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (3).
  • Referans22 Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Referans23 URL-1, (2007). http://www.tulaycellek.com/tulay/eser.asp?id=867 (Erişim:12.03.2020).
  • Referans24 URL-2, (2005). http://www.viterbo.edu/personalpages/faculty/RRuppel/CritThink.html (Erişim:18.03.2020).
  • Referans25 URL-3, (2000). http://www.calpress.com/resource.html (Erişim: 29.03.2020).
  • Referans26 URL-4, (2011). https://docplayer.biz.tr/15232555-Yeni-sanat-pedagojisinde-bir-eksen-elestirel-pedagojinin-kultur-ureticilerine-bakisi.html (Erişim: 17.03.2020).
  • Referans27 URL-5, (2012). http://www.dotoramcam.com (Erişim: 08.10.2019).
  • Referans28 URL-6, (2013). http://www.tdk.gov.tr/ (Erişim: 10.09.2019).
  • Referans29 URL-7, (2013). http://kavramsalsanat.blogcu.com (Erişim: 02.11.2019).
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Yazarlar

Özdemir Karabay 0000-0002-2184-5729

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 23 Aralık 2020
Kabul Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Karabay, Ö. (2020). Güzel Sanatlar Öğrencilerinin Tasarım Gücünü Geliştirmede (Eleştirel Bakma-Merak Etme-Hayal Kurma-Yaratma Bağlamında) Temel Sanat/Tasarım Dersinin Gerekliliği. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(22), 108-120. https://doi.org/10.16950/iujad.845899