Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER

Yıl 2003, Sayı: 15, 163 - 175, 16.08.2014

Öz

Burada ta1t1§maya ac;mak istedigim konular c;eviri boliimlerinin amac;- lan, bu boliimlerin adlandmlmas1 ve kapsam1 tizerinde yogunla§1yor. Bu c;ah§mamn 91kI§ noktas1 bir c;eviri programm1 gtintin ko§ullanna uygun olarak yap1land!fma c;ah§malarmda ortaya 91kan sorular/sorunlar olmu§- tur. Bu sorular/sorunlar oncelikle boyle bir programm amac1 konusunda
ortaya 91kmaktad!f. Dniversitelerin Mtitercim-Terctimanhk boliimlerinin tamtim yaz1lannda bu programlann kurulu§ amacmm mtitercim ve terctimanlar yeti§tirmek oldugu belirtilmektedir. Belki aslmda diger boliimlerde de yer alan benzer amac;lar sonucu, belki de toplumumuzda yaygm olarak bulunan bu tiniversite diplomas1yla meslek ve i§ sahibi olma beklentisi bizlere de bu boliimlerin tek ve esas amacmm c;evirmen yeti§tirmek oldugu dti§tincesini vermekte. l§in bir ba§ka yam da, ozellikle sosyal bilim- /ler alanmdaki boliimlerden mezun bir ogrencinin egitimi s1rasmda edindigi bilgilerden yararlanarak ve bunlan kullanarak degi§ik alanlarda c;ah§- masmm normal gortiliirken, bir c;eviri boliimti mezununun c;evirmen olarak c;ah§(a)mamasmm ba§ans1zhk olarak alg1lanabilmesi. Aslmda bunun temelinde Mla c;evirinin, daha dogrusu c;eviribilimin, c;ok sm1rh ve dar bir alan olarak gortinmesinin ve bu alanda sadece c;eviri uygulamasmm ogrenilecegi ve bunun sonucu da sadece c;evirmen olunabilecegi gibibir kamnm oldugunu dti§tintiyorum.

Kaynakça

  • Akahn, Emine, Hakan Aydogdu ve Re§at Saraoglu, yay. haz., Bilim, BilimPolitikas1 ve Oniversiteler (tstanbul: Baglam, 1997). 'Almanya'da <;eviri Egitimi Uygulamalan ve <;eviri Ogretiminin Yontem Sorunlan Ozerine HansG. Honig'le Soyle§i', h.az. Turgay Kurultay, ~ev. Ay§in bzalp, Metis r;:eviri 19 (Bahar 1992), s. 30-36.
  • Baker, Mona, 'Translation Studies', Routledge Encyclopedia of Translation Studies, haz. Mona Baker (Londra: Routledge, 1998), s. 277-280. Bengi, l§m, 'Oniversite Dlizeyinde <;eviri Egitimi Ozerine Gozlemler ve Yaz1h <;eviri Dahnda BirYliksek Lisans Program1 bnerisi', Meris r;:eviri 19 (Bahar 1992), s. 44-45.
  • 'B.0. Mlitercim-Terclimanhk Bollimli Ogrenci ve Mezunlanyla Soyle§i', haz. Mlige Glirsoy ve Emel Ergun, Meris r;:eviri 19 (Bahar 1992), s. 21-29.
  • Caminade, Monique and Anthony Pym, 'Translator-training institutions', Routledge Encyclopedia of Translation Studies, haz. Mona Baker (Londra: Routledge, 1998), s. 280-285. Cei'nal, Ahmet, 'Tlirkiye'de <;eviribilim ve Beklentiler', Tiirk Dili 39:330 (1979), s. 184-191.
  • Holmes, James S., Translated! Paper on Literary Translation and Translation Studies (Amsterdam: Rodopi, 1988). Leuven-Zwart, Kitty M. van, '<;eviri Betimlemesinde Yontem ve Bu Yontemin <;eviri Uygulamas1yla Bagmt1s1', ~ev. Mlige Glirsoy ve Yurdanur Salman, Me tis r;:eviri I 0 (Ki§ 1990), s. 56-64.
  • Mente§, Ali, Yeniversite: Bilim Kurumla~masmda Giiniimiiz lr;in Bir Perspektif (1stanbul: Metis, 2000). Ortega y Gasset, Jose," '1htisas" Barbarhg1', Kitlelerin lsyam i~inde,~ev. Nejat Muallimoglu (lstanbul: Birle§ikYaymc1hk, 1996), s. 139-147.
  • Ortega y Gasset, Jose, Oniversitenin Misyonu, ~ev. Neyyire Glil l§tk (lstanbul: YKY, 1998). ~im§ek, Hamit, 'Nas1! Bir Oniversite Mezunu lstiyoruz?', Tlirkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantl Serileri 5: Nasil Bir Oniversite Mezunu lstiyoruz? (Ankara: Tlirkiye Bilimler Akademisi, 1995?), s. 7-20.

ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER

Yıl 2003, Sayı: 15, 163 - 175, 16.08.2014

Öz

Burada ta1t1§maya ac;mak istedigim konular c;eviri boliimlerinin amac;- lan, bu boliimlerin adlandmlmas1 ve kapsam1 tizerinde yogunla§1yor. Bu c;ah§mamn 91kI§ noktas1 bir c;eviri programm1 gtintin ko§ullanna uygun olarak yap1land!fma c;ah§malarmda ortaya 91kan sorular/sorunlar olmu§- tur. Bu sorular/sorunlar oncelikle boyle bir programm amac1 konusunda
ortaya 91kmaktad!f. Dniversitelerin Mtitercim-Terctimanhk boliimlerinin tamtim yaz1lannda bu programlann kurulu§ amacmm mtitercim ve terctimanlar yeti§tirmek oldugu belirtilmektedir. Belki aslmda diger boliimlerde de yer alan benzer amac;lar sonucu, belki de toplumumuzda yaygm olarak bulunan bu tiniversite diplomas1yla meslek ve i§ sahibi olma beklentisi bizlere de bu boliimlerin tek ve esas amacmm c;evirmen yeti§tirmek oldugu dti§tincesini vermekte. l§in bir ba§ka yam da, ozellikle sosyal bilim- /ler alanmdaki boliimlerden mezun bir ogrencinin egitimi s1rasmda edindigi bilgilerden yararlanarak ve bunlan kullanarak degi§ik alanlarda c;ah§- masmm normal gortiliirken, bir c;eviri boliimti mezununun c;evirmen olarak c;ah§(a)mamasmm ba§ans1zhk olarak alg1lanabilmesi. Aslmda bunun temelinde Mla c;evirinin, daha dogrusu c;eviribilimin, c;ok sm1rh ve dar bir alan olarak gortinmesinin ve bu alanda sadece c;eviri uygulamasmm ogrenilecegi ve bunun sonucu da sadece c;evirmen olunabilecegi gibibir kamnm oldugunu dti§tintiyorum.

Kaynakça

  • Akahn, Emine, Hakan Aydogdu ve Re§at Saraoglu, yay. haz., Bilim, BilimPolitikas1 ve Oniversiteler (tstanbul: Baglam, 1997). 'Almanya'da <;eviri Egitimi Uygulamalan ve <;eviri Ogretiminin Yontem Sorunlan Ozerine HansG. Honig'le Soyle§i', h.az. Turgay Kurultay, ~ev. Ay§in bzalp, Metis r;:eviri 19 (Bahar 1992), s. 30-36.
  • Baker, Mona, 'Translation Studies', Routledge Encyclopedia of Translation Studies, haz. Mona Baker (Londra: Routledge, 1998), s. 277-280. Bengi, l§m, 'Oniversite Dlizeyinde <;eviri Egitimi Ozerine Gozlemler ve Yaz1h <;eviri Dahnda BirYliksek Lisans Program1 bnerisi', Meris r;:eviri 19 (Bahar 1992), s. 44-45.
  • 'B.0. Mlitercim-Terclimanhk Bollimli Ogrenci ve Mezunlanyla Soyle§i', haz. Mlige Glirsoy ve Emel Ergun, Meris r;:eviri 19 (Bahar 1992), s. 21-29.
  • Caminade, Monique and Anthony Pym, 'Translator-training institutions', Routledge Encyclopedia of Translation Studies, haz. Mona Baker (Londra: Routledge, 1998), s. 280-285. Cei'nal, Ahmet, 'Tlirkiye'de <;eviribilim ve Beklentiler', Tiirk Dili 39:330 (1979), s. 184-191.
  • Holmes, James S., Translated! Paper on Literary Translation and Translation Studies (Amsterdam: Rodopi, 1988). Leuven-Zwart, Kitty M. van, '<;eviri Betimlemesinde Yontem ve Bu Yontemin <;eviri Uygulamas1yla Bagmt1s1', ~ev. Mlige Glirsoy ve Yurdanur Salman, Me tis r;:eviri I 0 (Ki§ 1990), s. 56-64.
  • Mente§, Ali, Yeniversite: Bilim Kurumla~masmda Giiniimiiz lr;in Bir Perspektif (1stanbul: Metis, 2000). Ortega y Gasset, Jose," '1htisas" Barbarhg1', Kitlelerin lsyam i~inde,~ev. Nejat Muallimoglu (lstanbul: Birle§ikYaymc1hk, 1996), s. 139-147.
  • Ortega y Gasset, Jose, Oniversitenin Misyonu, ~ev. Neyyire Glil l§tk (lstanbul: YKY, 1998). ~im§ek, Hamit, 'Nas1! Bir Oniversite Mezunu lstiyoruz?', Tlirkiye Bilimler Akademisi Bilimsel Toplantl Serileri 5: Nasil Bir Oniversite Mezunu lstiyoruz? (Ankara: Tlirkiye Bilimler Akademisi, 1995?), s. 7-20.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Berk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2014
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2003 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Berk, Ö. (2014). ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies(15), 163-175.
AMA Berk Ö. ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER. Litera. Ağustos 2014;(15):163-175.
Chicago Berk, Özlem. “ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER”. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies, sy. 15 (Ağustos 2014): 163-75.
EndNote Berk Ö (01 Ağustos 2014) ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies 15 163–175.
IEEE Ö. Berk, “ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER”, Litera, sy. 15, ss. 163–175, Ağustos 2014.
ISNAD Berk, Özlem. “ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER”. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies 15 (Ağustos 2014), 163-175.
JAMA Berk Ö. ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER. Litera. 2014;:163–175.
MLA Berk, Özlem. “ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER”. Litera: Journal of Language, Literature and Culture Studies, sy. 15, 2014, ss. 163-75.
Vancouver Berk Ö. ÇEViRiBiLiM EĞiTiMi: KAPSAMI, AMAÇLARI VE BiR PROGRAM YAPILANMASI ÜZERiNE DÜŞÜNCELER. Litera. 2014(15):163-75.