Waqfs (religious emdowments) are mentioned almost in every research
published on Ottoman cities. The great diversity of waqfs caused the Ottoman
Empire to be known as a “land of waqfs”, and consequently Ottoman identity
became characterized by waqfs. As a matter of fact, almost all services that are
provided in a society were included in the waqf system.
The waqf system contributed to the social development of Ottoman cities,
and flourished in accordance with the conditions of the period, and became an
essential element of the urban fabric. As a result of the developments in political
conjuncture and the changes in the world economic equilibriums, the waqf
system, which had greatly contributed to the city life in the past, became unable
support and sustain city life as in the classical period of Ottoman history,
because it could not keep pace with these divers and multi-dimentional changes.
Osmanlı şehirleriyle ilgili hemen tüm araştırmalarda vakıflardan söz
edilmesi dikkat çekicidir. Batı’da “vakıf cenneti” olarak nitelendirilen Osmanlı
kimliği adeta vakıfla özdeşleşmiş olduğunu söyleyebiliriz. Gerçek bir uygulama
alanı olarak vakıflar, medeni bir toplumda gerçekleştirilebilecek hemen tüm
hizmetlerin gerçekleştirildiği bir sistem olmuştur.
Osmanlı şehirlerinde sosyal, kültürel, ekonomik ve daha birçok açıdan
şehirlerin gelişmesine, bayındır ve refah bir duruma gelmesine büyük bir katkı
sağlayan vakıf sistemi, dönemin şartlarına uygun olarak gelişmiş ve önemi
gittikçe artarak şehir hayatının önemli bir parçası olmuştur.
Tarihi süreç içinde dünya siyasi konjonktüründe önemli bir değişim
yaşanması ve siyasal-sosyal-ekonomik dengelerin değişmesiyle şehre büyük ve
olumlu bir değer katan bir kurum iken, zamanla sistemin değişime ayak
uyduramamasından dolayı birçok kurum gibi şehre geçmişte olduğu kadar fayda
sağlayamayan bir kurum haline dönüşmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 10 Sayı: 1 |