Bu çalışma, Osmanlı Devleti’nde ağır sanayi oluşturma teşebbüsleri
çerçevesinde kurulan Yalı Köşkü Demir ve Makine Fabrikası’nın üretim
faaliyetlerini ele almaktadır. Makalede öncelikle Yalı Köşkü Demir
Fabrikası’nın ne zaman ve hangi amaçla kurulduğu açıklanmakta; daha sonra
fabrikanın Kırım Savaşı (1853-1856) sırasında müttefik devletler donanmasına
ait gemilerin bakım, onarım işlemleriyle, küçük ihtiyaçlarının imalini
gerçekleştirmek üzere İngilizler tarafından bir makine fabrikası ve
dökümhaneye dönüştürülmesi incelenmektedir. Kırım Savaşı’nın sona
ermesiyle İngilizlerin fabrikayı satışa çıkarması ve fabrikanın Osmanlı Devleti
tarafından satın alınması ve bu fabrikada, Osmanlı Donanmasının 1860’lardan
itibaren sayıları artış gösteren buharlı gemileri için makinelerin ve aksamının
imali; 1871 yılında fabrika yerleşke alanının istasyon yapılmak üzere Rumeli
Demiryolu Kumpanyası’na terki ve sonrasında Haliç’teki Tersane’de yeni inşa
edilmesi planlanan makine fabrikası ve dökümhane binasına taşınma süreci de
makalede konu edilmektedir.
Osmanlı sanayi Yalı Köşkü Demir Fabrikası Yalı Köşkü Makine Fabrikası Tersane-i Âmire buhar makinesi Kırım Savaşı
This article summarizes the history of activities at the iron and machinery
factory, which was established at the Yalı Kiosk grounds in Istanbul as a part of
the efforts to develop heavy industry within the Ottoman Empire. First, the
timing and choice of location of the plant at the waterfront (Turk. yalı), and the
economic circumstances of the period are reviewed. The Crimean War
constituted a critical period when the factory was assigned to the British and
transformed into a foundry and mechanics facility catering for the maintenance
and repair of the vessels belonging to Allies. Following the war the works were
sold to the Ottomans, who after 1860, started to produce machines and
equipment for the steam vessels of the Ottoman navy. In 1871, the land of the
factory was transferred to the Roumeli Railway Company for the building of a
railway station. Finally, the article examines the closing down of the factory at
Yalı Kiosk, and its relocation to the Arsenal at the Golden Horn where a new
machine factory and foundry were established
Ottoman Industry Yalı Kiosk Iron Factory Yalı Kiosk Machine Factory Ottoman Imperial arsenal steam engine Crimean War
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 2 |