Saray âdâbına uygun tarzda yetiştirilme ve
kültürlenme bir ölçüt olarak alındığında, Osmanlı toplumunu, bu terbiyeye sahip
olanlar (havas) ve olmayanlar (avam) şeklinde iki katmanlı bir sosyal
tabakalaşmaya tabi tutmak mümkündür. Buna karşılık, havas ve avam beğenisine
mahsus mûsikîlerin her ikisi de, mûsikîyi şekillendiren dört temel unsur
(perde, nağme, makam ve usûl) açısından ortak özellikler sunar. Bu özellikler
zemininde, iki tabakaya özgü mûsikîler arasındaki temel farklılıkların, bilgi
ve üslûp alanlarında ortaya çıktığı görülür. Bu noktada özellikle havas
beğenisi için üretilen ve icra edilen müziklerin üslûp bakımından nasıl farklılaştığı
sorusu önem kazanır. Başta padişah ve hanedan olmak üzere havas tabakasına mensup
muhtelif kişi, grup ve muhitler, Osmanlı dünyasındaki tüm sanat ve ilimlerin
başlıca hamileri olmuşlardır. Bu makalede havas beğenisi için bestelenen mûsikî
eserlerinin üslûp farklılığı üzerinden özel ve ayrıcalıklı hale geldiği
üzerinde durulmaktadır. Bu olgu, burada, özel bir müzik repertuvarı ve üslûbunun
gelişimi bakımından kanonlaşma ve klasikleşme sürecini analiz etmek maksadıyla,
temel bir etken olarak ele alınmaktadır. Osmanlı elitinin mûsikî sanatını
himaye etmelerindeki temel beklentilerinden biri de, kendi mûsikî beğenilerini
yansıtan incelikli bir klasik üslûp gelişimini sağlamak olmuştur. Bu durum,
meselenin; statü, kimlik, beğeni kültürü ve aidiyet gibi sosyolojik konularla olan
bağlantısını açıkça ortaya koymaktadır.
Osmanlı havas mûsikîsi Kanonlaşma Klasikleşme Statü Sosyal kimlik Beğeni kültürü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 37 Sayı: 2 |