17. yüzyılda, hızlı değişim, Rönesans devriminden sonra Avrupa’nın
en belirgin kültürü haline gelmiştir. Bu olay Avrupalı nüfusunun yoğun olduğu
doğu ülkelerinde bile gerçekleşmiştir. Bu yüzyılda kervanların eski güzergâhı
olan İpek yolu giderek önemini kaybetmiştir. Doğu ülkelerine açılan deniz
yolları, yoğun ticaret ilişkileri, Avrupalıların sıklıkla Doğu ülkelerine
yolculukları ve Batı ile Doğu kültürünün kaynaşması, bölgelerdeki yerel kültür
ve sanatları ciddi şekilde etkilemiştir. Batı sanatı ürünleri büyük oranda,
Avrupa’dan gelen çeşitli siyasi, dini ve ticari heyetler aracılığıyla Doğuya
ulaşmıştır. Özellikle Hristiyanlığı yayımlayan gruplar yanlarında pek çok
resimli kitap bulundurmuşlar. Gravürler ve batı kaynaklı kitap resimlerin çoğu
İsfahan’da yeni yapılan saraylar ve 37 kilisenin duvarlarına uygulanmıştır.
Batıdan getirilen resimlerin konusunu, daha çok İncil’den alınmış sahneler,
Avrupa tarzı kıyafetler, klasik manzaralar, madalyonlar ve Avrupalı kral ve
kraliçe portreleri oluşturur. Bu resimlerin şatafatlı görüntüleri İran
şahlarını cezbetmiştir. Saray arşivlerine giren çok sayıda batı ürünleri İranlı
sanatçıları Batı sanatıyla yakından tanıştırmıştır. Avrupa’dan getirilen
ressamlar, İran’da yaptıkları çalışmalarla, Avrupa’da yaşanan Rönesans ve
sonrasındaki Barok ve flaman sanatının son buluşlarını İran’a taşımışlardır. En
az 10 Avrupalı ressamın Safevi saraylarında çalıştığı kaydedilmiştir. Batı
resimleri toplum içerisinde de ilgi görmüş ve Batı kökenli sanat ürünleri
İsfahan pazarında satılıp, elden ele dolaşmıştır. Bu dönem İranlı ressamların
natüralist resimlere odaklanmaları artmıştır. Batı ürünlerinin İran’da
artmasına sebebiyet veren diğer olgu, Hindistan’la ilişkiler ve Babürlü şahları
ile Safevî şahlarının dostluğu olmuştur. Her iki devlet arasında karşılıklı
sanatçı alışverişi veya hizmet alımı gerçekleşmiş, bu durum iki devlet arasında
yoğun sanatsal etkileşime sebep olmuştur. Şah I. ve II. Abbas ve Şah
Süleyman’ın sanatseverlikleri ve Avrupa resimlerine olan hayranlıkları, Batı
üslubunun yerleşmesini resmileştirmiştir. 1650’den sonra geleneksel resim
üslûbu, batı resim üslûbu önünde direniş gücünü kaybetmiş ve “Ferengîsazi” adlı
yeni tarz ortaya çıkmıştır. Yerli ressamların batı tarzı çalışmalarında daha
çok Flaman üslubu gravür ve resimlerin model alındığı belirlenmiştir.
The rapid change of the 17th century became
the most prominent culture of Europe after the Renaissance revolution. This
happened even in the eastern countries where the European population is
intense. In this century, the Silk Road, which is the old route of the
caravans, gradually lost importance. The sea routes to the eastern countries,
intense trade relations, the frequent trips of Europeans to the Eastern
countries and the fusion of Western and Eastern cultures seriously affected the
local culture and arts in the regions. Western art products have come to the
East largely through various; political, religious and commercial delegations
from Europe. In particular, the groups that published Christianity had many
pictorial books with themselves. Most of the gravures and western-based book
pictures has been applied to the walls of the newly built palaces and 37
churches in Isfahan. The theme of the pictures from the West is mainly; the
biblical scenes, European style clothes, classical landscapes, medallions and
European portraits of kings and queens. The fascinating effect of these
paintings attracted Safavid shahs. Many western products entering the palace
archives have introduced Iranian artists closely with Western art. Painters
brought from Europe, with their works in Iran, they transmitted the latest
discoveries of Renaissance and later Baroque and Flemish art to Iran. It was
recorded at least 10 European painters that worked in the Safavid palaces.
Western paintings were also of interest in society and art products of Western
origin were sold at the Isfahan bazaar and circulated around the globe. In this
period, Iranian painters focused more and more on naturalist paintings. The
other phenomenon that caused western products to increase in Iran was related
to India and the friendship of the Gurkani and Safavid shahs. There has been
reciprocal artist exchange or service purchase between the two states and this
situation caused intense artistic interaction between the two states. Shah I.
and II. Abbas and Shah Suleiman's artistic favors and admiration for European
paintings have formalized the settlement of Western styles. After 1650, the
traditional painting style lost its resistance power in front of western style
and a new paint called "Ferengisazi" emerged. It was determined that
more Flemish style engravings and paintings, were taken as models in the
western style works of local artists.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 27 |