Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OSMANLI ŞİİRİNİN ÖNEMLİ BİR GÖRSEL KAYNAĞI RALAMB’IN TÜRK KIYAFETLERİ ALBÜMÜ

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 2, 247 - 265, 30.12.2016

Öz

Metne
bağlı kalınarak saray nakkaşları tarafından yapılmış Osmanlı minyatür sanatının
örnekleriyle birlikte, 17. yüzyılda yabancılar için Türk çarşı ressamlarının
sipariş üzerine yapmış oldukları kıyafet albümleri, Osmanlı şiiri
incelemelerine görsel anlamda kaynaklık etmektedir. Fransa, İngiltere, İtalya,
İsveç, Hollanda, Yunanistan ve Polonya’da bulunan bu albümlerdeki resimler;
günlük yaşamdan sahneleri içermekte ve Osmanlı sosyal yapılanmasından kişilerin
giyim kuşamları hakkında görsel anlamda bilgi sunmaktadırlar. Bu makalede İsveç
Kralı X. Gustaf’ın elçi olarak İstanbul’a gönderdiği Claes Brorson Ralamb’ın
Türk Kıyafetleri Albümü’nün, Osmanlı şiiri incelemeleri ve öğretimindeki
önemine değinilmiştir. Albümdeki resimler, Osmanlı sosyal yapılanmasına dair
birçok ayrıntıyı günümüze taşımıştır. Osmanlı şiirinde ise bu sosyal
yapılanmanın içinde bulunan ve Albüm’de resimleri olan kişiler, benzetme sanatı
kullanılarak söz konusu edilmişlerdir. Osmanlı şiiri incelemelerinde,
çoğunlukla edebî sanata dikkat çekildiği için arka planda yer alan gerçek öge
üzerinde çok durulmamıştır. Oysa Türk Kıyafetleri Albümü’ndeki birçok resim,
beyitlere görsel açıdan kaynaklık etmektedir. Bu bağlamda, Albüm’deki resimler
ve 15-17. yüzyıl 

Kaynakça

  • Ahmed Paşa Divanı, 1992, (Haz. Ali Nihat Tarlan), Akçağ Yayınları, Ankara.
  • AND, Metin, 1985, “17. Yüzyıl Türk Çarşı Ressamları”, Tarih ve Toplum, İletişim Yayınları, S. 16, s.40-45.
  • AND, Metin, 1990, “17. Yüzyıl Türk Çarşı ressamları ve Resimlerin Belgesel Önemi”, Kültür ve Sanat, İş Bankası Yayınları, Y. 2, S. 8, Aralık, s. 5-12.
  • AND, Metin, 1993, “Türk Çarşı Ressamlarının Gözünden Çalgıcı Cariyeler”, Kültür ve Sanat, İş Bankası Yayınları, S. 7, Mart, s. 4-7.
  • ATASOY, Nurhan, 1986, Osmanlı Kıyafetleri, Fenerci Mehmed Albümü, Koç Vakfı Yay., İstanbul.
  • ATİK GÜRBÜZ, İncinur 2012, “Divan Şiirinin Sevimli Yüzleri Osmanlı Şiirinde Berberler”, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/3, Summer, s. 233-255.
  • ÇAKIR, Zehra Vildan, 1998, Hevâyî (Kuburi-zade) Divânı’nın Tenkitli Metni ve İncelenmesi, (Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Edirne.
  • ÇINAR, Bekir, 2000, Tıflî Ahmed Çelebi Hayatı Edebî Kişiliği Eserleri ve Divânı’nın Tenkitli Metni, (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Elazığ.
  • EĞRİ, Aysel, 2006, 17. Yüzyıl Şairlerinden Hikmetî ve Divânı, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • ERCAN, Özlem, 2003, Peşteli Hisâlî Dîvânı Tahlili (İnceleme-Metin), (Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), C. I-II, Bursa.
  • ERSÖZ, Gülden Esra, 2007, Ni‘metî Divânı, (Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • GÜRBÜZ, Mehmet, 2005, Rezmî Divânı (İnceleme-Metin), (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • KAYA, Bayram Ali, 2003, Azmî-zâde Hâletî Dîvânı: C. I: Hayatı Edebî Kişiliği, Eserleri ve Dîvânı’nın Tenkitli Metni (İntroduction and Critical Edition of His Divan), C. II: Giriş ve Divân’ın Tıpkıbasımı: Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Hazine 894. (İntroduction and Facsimile Edition of Manuscript Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Hazine 894, Harvard.
  • KAZICI, Ziya, 1987, Osmanlılarda İhtisâb Müessesesi, İstanbul.
  • KOÇ KESKİN, Neslihan, 2009, Sosyal Hayatın 17. Yüzyıl Divan Şiirine Yansımaları ve Anlam Çerçeveleri, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • KONCU, Hanife, 2010, “Bir Kelimenin İzinde: Klasik Türk Şiirinde “Levend” Üzerine Bazı Düşünceler”, Turkish Studies, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 5/3, Summer, s.421-446.
  • KÖPRÜLÜ, Fuad, 2004, Bizans Müesseselerinin Osmanlı Müesseselerine Tesiri, Ankara.
  • KÜLEKÇİ, Numan, 1985, Gani-zâde Nâdirî, Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserler: Divânı ve Şeh-nâmesinin Tenkitli Metni, (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • MAJDA, Tadeus, 2006, “Ralamb’ın Türk Kyafetleri Albümü”, Alay-ı Hümayun İsveç Elçisi Ralamb’ın İstanbul Ziyareti ve Resimleri 1657-1658, (Edt. Karin Adahl, Çev. Ali Özdamar, Kitap Yayınevi Yayınları, İstanbul, s.197.
  • MERMER, Ahmet, 1991, Mezâkî, Hayatı, Edebî Kişiliği ve Divânı’nın Tenkitli Metni, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Nâbî Dîvânı I-II, 1997, (Haz. Ali Fuat Bilkan), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Necâtî Bey Divânı, 1963, (Haz. Ali Nihat Tarlan), Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Mesihî Dîvânı, 1995, (Haz. Mine Mengi), Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 1995.
  • ÖZBİLGEN, Erol, 2003, Bütün Yönleriyle Osmanlı Âdâb-ı Osmâniyyesi, İstanbul.
  • ÖZKAN, Ömer, 2007, Divan Şiirinin Penceresinden Osmanlı Toplum Hayatı, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • PAKALIN, Mehmet Zeki, 1971, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, C. I-III, İstanbul.
  • RALAMB, Claes, 2008, İstanbul’a Bir Yolculuk 1657-1658, (Çev. Ayda Arel), İstanbul.
  • RENDA, Günsel, 2005, “The Ottoman Empire and Europe in the 17th Century: Changing Images”, Images of the Turks in the 17th Century Europe, Sakıp Sabancı Müzesi Yay., İstanbul, s.44-45.
  • Revânî Dîvânı, 2007, (Haz. Ziya Avşar), Sivas.
  • ŞENTÜRK, Ahmet Atilla, 2013, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YKY, İstanbul.
  • TAVERNIER, Jean Baptiste, 2006, Tavernier Seyahatnamesi, Stefanaos Yerasimos Anısına, (Edt. Stefanos Yerasimos, Çev.Teoman Tunçdoğan), Kitap Yayınevi Yayınları, İstanbul.
  • The Life And Works of Tâcîzâde Cafer Çelebi, with a Critical Edition of His Divan, 1983, (Haz. İsmail Erünsal), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1973, Osmanlı Tarihi, Ankara, C. III.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1984, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilatı, Ankara.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1988a Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilâtı, Ankara.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1988b, Osmanlı Devletinin Saray Teşkilatı, Ankara.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1984, Osmanlı Devleti Teşkilatından Kapıkulu Ocakları, C. I-II, Ankara.
  • en.wikipedia.org/wiki/Claes_Ralamb

THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 2, 247 - 265, 30.12.2016

Öz

The costume albums of the
Turkish shop artists, made for foreigners in the seventeenth century upon
receiving an order, along with the examples of the art of Ottoman miniatures
made by the palace miniaturists, are visual resources in the Ottoman poetry studies
by remaining committed to the text. The illustrations in these albums, which
are found in France, England, Italy, Sweden, the Netherlands, Greece and
Poland, contain scenes from daily life and present visual information about the
clothes and finery of persons in the Ottoman social structure.
In this paper, the
importance on the studies of Ottoman poetry of The Ralamb Costume Book by Claes Brorsson Ralamb, who was
sent to Istanbul as the ambassador of the Swedish King Gustav X, will be
mentioned. The miniatures in the album bring to the present-day many details
about the seventeenth century Ottoman social structuring. Whereas, in Ottoman
poetry, the persons within this social structuring and that have been painted
in miniature in this album were discussed by using the art of figures of
speech. However, in the poetry studies made, since attention was generally
drawn to the literary arts, the real elements in the background were not
dwelled upon very much. However, many of the miniatures in the album serve as a
visual source for the couplets. In this context, the miniatures selected from
the album and the sample couplets will be evaluated together in this paper.
Samples will be selected from the fifteenth and eighteenth centuries Divân’s
(poet’s collected poems arranged 

Kaynakça

  • Ahmed Paşa Divanı, 1992, (Haz. Ali Nihat Tarlan), Akçağ Yayınları, Ankara.
  • AND, Metin, 1985, “17. Yüzyıl Türk Çarşı Ressamları”, Tarih ve Toplum, İletişim Yayınları, S. 16, s.40-45.
  • AND, Metin, 1990, “17. Yüzyıl Türk Çarşı ressamları ve Resimlerin Belgesel Önemi”, Kültür ve Sanat, İş Bankası Yayınları, Y. 2, S. 8, Aralık, s. 5-12.
  • AND, Metin, 1993, “Türk Çarşı Ressamlarının Gözünden Çalgıcı Cariyeler”, Kültür ve Sanat, İş Bankası Yayınları, S. 7, Mart, s. 4-7.
  • ATASOY, Nurhan, 1986, Osmanlı Kıyafetleri, Fenerci Mehmed Albümü, Koç Vakfı Yay., İstanbul.
  • ATİK GÜRBÜZ, İncinur 2012, “Divan Şiirinin Sevimli Yüzleri Osmanlı Şiirinde Berberler”, Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/3, Summer, s. 233-255.
  • ÇAKIR, Zehra Vildan, 1998, Hevâyî (Kuburi-zade) Divânı’nın Tenkitli Metni ve İncelenmesi, (Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Edirne.
  • ÇINAR, Bekir, 2000, Tıflî Ahmed Çelebi Hayatı Edebî Kişiliği Eserleri ve Divânı’nın Tenkitli Metni, (Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Elazığ.
  • EĞRİ, Aysel, 2006, 17. Yüzyıl Şairlerinden Hikmetî ve Divânı, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • ERCAN, Özlem, 2003, Peşteli Hisâlî Dîvânı Tahlili (İnceleme-Metin), (Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), C. I-II, Bursa.
  • ERSÖZ, Gülden Esra, 2007, Ni‘metî Divânı, (Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
  • GÜRBÜZ, Mehmet, 2005, Rezmî Divânı (İnceleme-Metin), (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • KAYA, Bayram Ali, 2003, Azmî-zâde Hâletî Dîvânı: C. I: Hayatı Edebî Kişiliği, Eserleri ve Dîvânı’nın Tenkitli Metni (İntroduction and Critical Edition of His Divan), C. II: Giriş ve Divân’ın Tıpkıbasımı: Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Hazine 894. (İntroduction and Facsimile Edition of Manuscript Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Hazine 894, Harvard.
  • KAZICI, Ziya, 1987, Osmanlılarda İhtisâb Müessesesi, İstanbul.
  • KOÇ KESKİN, Neslihan, 2009, Sosyal Hayatın 17. Yüzyıl Divan Şiirine Yansımaları ve Anlam Çerçeveleri, (Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • KONCU, Hanife, 2010, “Bir Kelimenin İzinde: Klasik Türk Şiirinde “Levend” Üzerine Bazı Düşünceler”, Turkish Studies, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 5/3, Summer, s.421-446.
  • KÖPRÜLÜ, Fuad, 2004, Bizans Müesseselerinin Osmanlı Müesseselerine Tesiri, Ankara.
  • KÜLEKÇİ, Numan, 1985, Gani-zâde Nâdirî, Hayatı, Edebî Kişiliği, Eserler: Divânı ve Şeh-nâmesinin Tenkitli Metni, (Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi), Erzurum.
  • MAJDA, Tadeus, 2006, “Ralamb’ın Türk Kyafetleri Albümü”, Alay-ı Hümayun İsveç Elçisi Ralamb’ın İstanbul Ziyareti ve Resimleri 1657-1658, (Edt. Karin Adahl, Çev. Ali Özdamar, Kitap Yayınevi Yayınları, İstanbul, s.197.
  • MERMER, Ahmet, 1991, Mezâkî, Hayatı, Edebî Kişiliği ve Divânı’nın Tenkitli Metni, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Nâbî Dîvânı I-II, 1997, (Haz. Ali Fuat Bilkan), Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul.
  • Necâtî Bey Divânı, 1963, (Haz. Ali Nihat Tarlan), Milli Eğitim Basımevi, İstanbul.
  • Mesihî Dîvânı, 1995, (Haz. Mine Mengi), Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara 1995.
  • ÖZBİLGEN, Erol, 2003, Bütün Yönleriyle Osmanlı Âdâb-ı Osmâniyyesi, İstanbul.
  • ÖZKAN, Ömer, 2007, Divan Şiirinin Penceresinden Osmanlı Toplum Hayatı, Kitabevi Yayınları, İstanbul.
  • PAKALIN, Mehmet Zeki, 1971, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, C. I-III, İstanbul.
  • RALAMB, Claes, 2008, İstanbul’a Bir Yolculuk 1657-1658, (Çev. Ayda Arel), İstanbul.
  • RENDA, Günsel, 2005, “The Ottoman Empire and Europe in the 17th Century: Changing Images”, Images of the Turks in the 17th Century Europe, Sakıp Sabancı Müzesi Yay., İstanbul, s.44-45.
  • Revânî Dîvânı, 2007, (Haz. Ziya Avşar), Sivas.
  • ŞENTÜRK, Ahmet Atilla, 2013, Osmanlı Şiiri Antolojisi, YKY, İstanbul.
  • TAVERNIER, Jean Baptiste, 2006, Tavernier Seyahatnamesi, Stefanaos Yerasimos Anısına, (Edt. Stefanos Yerasimos, Çev.Teoman Tunçdoğan), Kitap Yayınevi Yayınları, İstanbul.
  • The Life And Works of Tâcîzâde Cafer Çelebi, with a Critical Edition of His Divan, 1983, (Haz. İsmail Erünsal), İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1973, Osmanlı Tarihi, Ankara, C. III.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1984, Osmanlı Devleti’nin İlmiye Teşkilatı, Ankara.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1988a Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilâtı, Ankara.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1988b, Osmanlı Devletinin Saray Teşkilatı, Ankara.
  • UZUNÇARŞILI, İsmail Hakkı, 1984, Osmanlı Devleti Teşkilatından Kapıkulu Ocakları, C. I-II, Ankara.
  • en.wikipedia.org/wiki/Claes_Ralamb
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Neslihan İlknur Koç Keskin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koç Keskin, N. İ. (2016). THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY. Journal of Turkology, 26(2), 247-265. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282715
AMA Koç Keskin Nİ. THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY. Journal of Turkology. Aralık 2016;26(2):247-265. doi:10.18345/iuturkiyat.282715
Chicago Koç Keskin, Neslihan İlknur. “THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY”. Journal of Turkology 26, sy. 2 (Aralık 2016): 247-65. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282715.
EndNote Koç Keskin Nİ (01 Aralık 2016) THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY. Journal of Turkology 26 2 247–265.
IEEE N. İ. Koç Keskin, “THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY”, Journal of Turkology, c. 26, sy. 2, ss. 247–265, 2016, doi: 10.18345/iuturkiyat.282715.
ISNAD Koç Keskin, Neslihan İlknur. “THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY”. Journal of Turkology 26/2 (Aralık 2016), 247-265. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282715.
JAMA Koç Keskin Nİ. THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY. Journal of Turkology. 2016;26:247–265.
MLA Koç Keskin, Neslihan İlknur. “THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY”. Journal of Turkology, c. 26, sy. 2, 2016, ss. 247-65, doi:10.18345/iuturkiyat.282715.
Vancouver Koç Keskin Nİ. THE RALAMB COSTUME BOOK: AN IMPORTANT VISUAL SOURCE OF OTTOMAN POETRY. Journal of Turkology. 2016;26(2):247-65.