Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerin İnformal İletişim Düzeyleri İle Örgütsel Sinizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 218 - 249, 31.12.2019

Öz

Araştırmanın amacı öğretmenlerin informal iletişim
düzeylerinin örgütsel sinizm ile ilişkisi var olup olmadığını belirlemek ve
öğretmenlerin informal iletişim ve örgütsel sinizm düzeylerini bazı demografik
özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırmanın
çalışma grubu; 2017-2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili, Bağcılar
ilçesinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul ve ortaokullarında görev yapan
405 sınıf ve branş öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmada nicel araştırma
yöntemi olan, bir grubun belirli özelliklerini belirlemek için verilerin toplanmasını
amaçlayan genel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak
“Kişisel Bilgi Formu”, “İnformal İletişim Ölçeği” ve “Örgütsel Sinizm Ölçeği”
kullanılmıştır.    Araştırma bulgularına göre İnformal İletişim
ile  yaş değişkeni arasında anlamlı bir
fark bulunurken diğer değişkenler (cinsiyet, medeni durum ) arasında anlamlı
bir fark bulunmamaktadır. Örgütsel Sinizm Ölçeği Puanları ile cinsiyet, yaş ve
medeni durum  değişkenleri arasında
anlamlı bir fark bulunmamaktadır. Pearson korelasyon analizi sonuncunda ise
İnformal İletişim ile Örgütsel Sinizm arasında toplam puan kapsamında negatif
yönde anlamlı olmayan ilişki, alt boyutlar kapsamında da çeşitli düzeylerde
anlamlı ilişki tespit edilmiştir.  

Kaynakça

  • Abraham, R. (2000). Organizational cynicism: Bases and consequences. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 126(3), 269.Akın, U. T. (2015). Okullarda Örgütsel Sinizm ve Güven İlişkisinin İncelenmesi: Öğretmenler Üzerinde Bir Araştırma. Eğitim ve Bilim, 40(181), 175Akpolat, T. ve Oğuz, E., (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinde Örgütsel Sinizmin İşe Yabancılaşma Düzeyine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3).Aküzüm, C. ve Gültekin, S. Ö. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerileri ile Sınıf Yönetimi Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Electronic Journal Of Education Sciences, 6(12), 88-107.Andersson, L. M. ve Bateman, T. S. (1997). Cynicism in the workplace: Some causes and effects. Journal of Organizational Behavior, 449-469.Ay, D. ve Uğurlu, C. T. (2016). Öğretmenlerin Kişilerarası Öz-Yeterlikleri ve İnformal İletişimleri: Nicel Bir Çalışma, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3 (5), 28-47.Balay, R., Kaya, A. ve Cülha, A. (2013). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Sinizm İlişkisi. Baydar Posluoğlu, F.D. (2014). İlkokul Öğretmenlerinin İletişim Yeterlilikleri ile Empati Kurma Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Sancaktepe İlçesi Örneği), Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.Bayirli, A. (2012). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sınıf Yönetimine Yönelik Tutumları ve İnançları ile Örgütsel İletişim Düzeylerinin Analizi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Konya.Bulut, N. B. (2004). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (21. Baskı). Ankara. Pegem Akademi. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 14, Sayı 2.Dean, J. W., Brandes, P. ve Dharwadkar, R. (1998). Organizational cynicism. Academy of Management review, 23(2), 341-352.Derin, R. (2016). Demokratik Liderlik ve Örgütsel Sinizm İlişkisi: Balıkesir İli Merkez İlçeleri Örneği (Yüksek Lisans Tezi), Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.Doğan, S., Uğurlu, C. T., Yıldırım, T. ve Karabulut, E. (2014). Okul Yöneticileri ve Öğretmenler Arasındaki İletişim Sürecinin Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi. Turkish Journal of, 3(1).Doğan, S., Uğurlu, C., T. (2015). Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Algıları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (3), 489-516Eğinli, A. T., ve Bitirim, S. (2008). Kurumsal Başarının Önündeki Engel: Zehirli (Toksik) İletişim. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(3), 124-140.Ergen, H. ve İnce, Ş. (2017). İlköğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Düzeyleri: Mersin Örneği. HU GSES The Journal of Educational Research, 3(1).Güney, S. (2004). Açıklamalı Yönetim – Organizasyon ve Örgütsel Davranış Terimler.Güney, S., (2011) Örgütsel Davranış (1. Basım). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım. Sözlüğü. Ankara. Siyasal Kitabevi.Gürüz, D. ve Eğinli, A. (2012), Kişiler Arası İletişim -Bilgiler-Etkiler-Engeller, s.1. Hançerlioğlu, O. (1979). Felsefe Sözlüğü (5. Baskı). İstanbul. Remzi Kitabevi. s. 246.Helvacı, M. A. ve Çetin, A. (2012). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Düzeylerinin Belirlenmesi (Uşak ili örneği). International Periodical for The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 1475-1497.Kahveci, G. ve Demirtaş, Z. (2015). İlkokul, Ortaokul ve Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Sinisizm Algılarının İncelenmesi. Özel Akademi.Kalağan, G. (2009), Araştırma Görevlilerinin Örgütsel Destek Algıları ile Örgütsel Sinizm Tutumları Arasındaki İlişki (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Antalya, Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.Kalağan, G. ve Güzeller, C. O. (2010). Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Düzeylerinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(27), 83-97.Kantarcıoğlu, J. (2016). Örgüt Kültürü ve Örgütsel Sinizm İlişkisi: Ermeni Azınlık Okulları (Yüksek Lisans Tezi), Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Karademir, M. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin Okul Yönetiminde Kayırmacılık Algıları İle Örgütsel Sinizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Keser, A., (2015). Çalışma Psikolojisi (5. Baskı). Bursa. Ekin Yayınevi.Kılıç, Ş. (2011). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Sinizm ve Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Arasındaki İlişki (Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.Kurt, F. (2014). Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğretmenlerin Kurum İçi İletişim Algılarının Kurumsal İtibar Algıları Üzerine Etkisi (Yüksek Lisans Tezi), Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.Kurumu, T. D. (2011). Büyük Türkçe Sözlük (11 Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu.Mete, Y., Serin, H. (2015). Okul Yöneticilerinin Babacan Liderlik Davranışı ile Öğretmenlerin Örgütsel Vatandaşlık ve Örgütsel Sinizm Davranışları Arasındakiİlişki.Hayef:JournalOfEducation,12(2),147159.RetrievedFromHttp://Dergipark.Gov.Tr/İuhayefd/İssue/8803/110083.Nacar, F. S. ve Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin İletişim ve Kişilerarası Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(2).Nartgün, Ş. S. ve Kartal, V. (2013). Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm ve Örgütsel Sessizlik Hakkındaki Görüşleri (Teachers’ Perceptions On Organizational Cynicism And Organizational Silence).... Doi Number: 10.14686/201321980. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 47-67.Özler, D. E., Atalay, C. G., ve Şahin, M. D. (2010). Örgütlerde Sinizm Güvensizlikle mi Bulaşır? Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(2).Polat, E. (2014). Kurum İçi Etkin İletişim Ortamı ile Örgütsel Sinizm Arasındaki İlişki: Öğretmen Görüşleri Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.Polatcan, M. (2012). Okul Yöneticilerinin Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel Sinizm Tutumları Arasındaki İlişki (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.Sabuncuoğlu, Z., Tüz, M. (2008), Örgütsel Psikoloji (4. Baskı). Bursa. Alfa Aktuel Basım Yayın Dağıtım.Sağır, T. ve Oğuz, O. (2012). Öğretmenlere Yönelik Örgütsel Sinizm Ölçeğinin Geliştirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 9.Şara, P. ve Güney, Ü. (2015). Sınıf ve Branş Öğretmenlerinin İletişim Becerileri Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi: Eşme İlçesi Örneği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 195-205.Şirin, E. (2011). İlköğretġm Okullarındaki Öğretmenlerin Okul Kültürü Algıları ile Örgütsel Sinizm Tutumları Arasındaki İlişki (Yüksek Lisans Tezi), Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.Uğurlu, C.T. (2014). İnformal İletişim Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15 (3), 83-100.Yetim, S. A. ve Ceylan, Ö. Ö. (2011). Örgütsel Sinizm ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye İlişkin Bir Araştırma. Ejournal of New World Sciences Academy, 6 (1), 682-696.Yıldırım, G. (2015). Lise Öğretmenlerinin Örgütsel Sinizm Tutumları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Arasındaki İlişki (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nüket Afat

Nuray Arslan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 31 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Afat, N., & Arslan, N. (2019). Öğretmenlerin İnformal İletişim Düzeyleri İle Örgütsel Sinizm Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İZÜ Eğitim Dergisi, 1(2), 218-249.