Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Hafızlık Eğitimi Almış Bireylerin Benlik Saygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 2, 285 - 319, 31.12.2019

Öz

Hafızlık eğitimi köklü bir eğitim olup; başlangıcı Hz. Peygamberin nübüvvet dönemine kadar dayanmaktadır. Bu araştırmada geçmişten günümüze süregelen hafızlık eğitiminin; eğitimi veren eğitmenler, verildiği mekanların fiziksel koşulları, süresi, hafızlık yaptırma tekniği, eğitimin alındığı yaş, eğitimin sosyal hayata etkileri gibi faktörler göz önünde bulundurularak, gerek hafızlığın tamamlanma aşamasında, gerekse tamamlandıktan sonra, sosyal hayata ve bireysel yaşama katkıları araştırılmış olup; hafızlık eğitimi almış bireylerde benlik saygıları konusu üzerinde durulmuştur. Çalışmada, hafızlık eğitimi alan bireylerin benlik saygıları nitel bir metotla araştırılmıştır. Araştırmada, yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmayı oluşturan örneklem grubu, hafızlık eğitimini tamamlamış, her biri farklı mesleklerde çalışan 30 bireyden oluşmaktadır. Araştırmanın sonucunda hafızlık eğitiminin birey üzerindeki etkileri, bizzat katılımcıların yorumları ile analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Algur, H. (2018). Hafızlık Eğitimi Alan Bireylerin Gözüyle Türkiye'de Hafızlık Eğitimi (Nitel Bir Araştırma). Kilis 7 Aralık Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi , 67-105.
  • Algur, H. (2018). Hafızlık Eğitimi Alan Bireylerin Motivasyon ve Psiko-Sosyal Durumlarının Din Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi. (Doktora Tezi) Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum.
  • Aydın, M. Z. (2005). Din Öğretiminde Yöntemler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Cebeci, S., & Ünsal, B. (2006). Hafızlık Eğitimi ve Sorunları. Değerler Eğitimi Dergisi(11), 27-52.
  • Çakır, M., & Horoz, Y. (2018). Hafızlığı Teşvik Eden Hadisler Üzerine Genel Bir Değerlendirme. Kafkas Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 118-140.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi. D.Ü.Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 33-41.
  • Çimen, A. E. (2007). “Hafızlık Müessesesi, Ülkemizdeki Hafızlık Çalışmalarıyla İlgili Bazı Değerlendirmeler ve Hafızlığın Sağlamlaştırılmasında Bir Metot Denemesi”, Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 91-166
  • Dağ, Ö. (2006). Hz. Peygamber Zamanında Kur’an’ın Ezberlenmesi ve Hafız Sahabiler . Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ertürk, S. (1972). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Fırat, Y. (2007). Kur’an Eğitimi ve Hafızlık Eğitimi Üzerine Bazı Düşünceler. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 560-566.
  • Gökçe, E. (2000). İlköğretimde okul aile işbirliğinin geliştirilmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 204-209.
  • Guba, E. G., & Lincoln , Y. (1982). Epistemological And Methodological Bases. Educational Technology Research and Development , 233-252.
  • Kaya, M. (1997). Ailede anne-baba tutumlarının çocuğun kişilik ve benlik gelişimindeki rolü. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 193-204.
  • Köknel, Ö. (1982). Kaygıdan mutluluğa: kişilik. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
  • Köksal, M. A. (1989). İslam Tarihi. istanbul: Şamil Yayınevi.
  • Kurt, Y. (2012). Kur'an'ın Korunmasında Hafızlık Müessesesi. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 229-251.
  • Kutlu, N., Kacır, T., Menteşe, B., Alpay, Ş., & Ozan, E. (2019). Hafızlık ve Beyin. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 355-364.
  • Özbek, Ö. (2015). Dünyada Hafızlık Yöntem ve Örnekleri. Bilimname Dergisi, 183-209.
  • Özkan, İ. (1994). Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler. Düşünen Adam, 4-9.
  • Özyılmaz, Ö. (2003). Çocukluk Ve Gençlik Çağında İslami Eğitim Ve Psikolojik Temelleri. İstanbul: Pınar Yayınları.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park. London: Sage Publications.
  • Seven, M. A., & Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 189-212.
  • Sönmez, V. (2011). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 543-559.
  • Yıdırım, A., & Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma teknikleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Internet Kaynakları :
  • DOGM, MEB. (2018, Mart). Miili Eğitim Bakanlığı Örgün Eğitim İle Birlikte Hafızlık Projesi Uygulama Usül ve Esasları. MEB Din Öğretimi Genel Müdürlüğü: http://dogm.meb.gov.tr/pdf/Orgun_Egitimle_Birlikte_Hafizlik.pdf adresinden alındı
  • Diyanet Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Hafızlık Eğitim Programı, 2010. https://egitimhizmetleri.diyanet.gov.tr/.pdf adresinden alındı.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kevser Demir

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Demir, K. (2019). Hafızlık Eğitimi Almış Bireylerin Benlik Saygısı Üzerine Nitel Bir Çalışma. İZÜ Eğitim Dergisi, 1(2), 285-319.