Abstract
The aim of this research is to determine primary school students' metaphorical perceptions of the concept of Republic. The study group of the research consists of a total of 486 2nd grade, 3rd grade and 4th grade students studying in a primary school within the borders of the Central district of Bolu province in the first semester of the 2023-2024 academic year. In this study, which aims to reveal and examine the metaphorical meanings that students attribute to the concept of Republic, the phenomenology pattern was used. A semi-structured interview form was used to collect research data. Content analysis, which consists of the stages of coding, finding themes, and organizing the data according to codes and themes, was used to analyze the data. Based on the students' perceptions, a total of 224 metaphors were produced regarding the concept of Republic, including 48 common metaphors in all classes and 176 individual metaphors. When the five metaphors produced by the students are examined, respectively; It can be seen that there are Freedom, Holiday, Sun, Ataturk and Flag. 224 metaphors produced by students were collected under 9 categories by the researchers. These categories; Independence, Value, Power, Confidence, Progress, Pioneer, Conviviality, Form of Government and Victory. When the results of the research were examined in general, it was seen that students at all grade levels had a positive perception of the concept of Republic.
Keywords: Republic, Metaphor, Life Sciences, Social Studies, Primary School
Republic Metaphor Life Sciences Social Studies Primary School
The research was found appropriate in terms of scientific research ethics by the decision numbered 2023/427 of the Bolu Abant İzzet Baysal University Ethics Committee.
The study did not receive any support.
The study did not receive any support.
Öz
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin Cumhuriyet kavramına yönelik metaforik algılarını saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde Bolu ili Merkez ilçe sınırları içerisindeki bir ilkokulda öğrenim gören 2.sınıf, 3.sınıf ve 4.sınıf toplam 486 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin Cumhuriyet kavramına yükledikleri metaforik anlamların ortaya çıkartılıp incelenmesini amaçlayan bu çalışmada, olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için, kodlama, temaların bulunması, verilerin kod ve temalara göre örgütlenmesi aşamalarından oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin algılarına dayalı olarak Cumhuriyet kavramına ilişkin tüm sınıflarda ortak 48 metafor, bireysel 176 metafor olmak üzere toplam 224 adet metafor üretilmiştir. Öğrenciler tarafından üretilen en çok beş metafor incelendiğinde sırasıyla; Özgürlük, Bayram, Güneş, Atatürk ve Bayrak olduğu görülmektedir. Öğrenciler tarafından üretilen 224 adet metafor araştırmacılar tarafından 9 kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler; Bağımsızlık, Değer, Güç, Güven, İlerleme, Öncü, Şenlik, Yönetim Şekli ve Zafer. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde tüm sınıf düzeylerindeki öğrencilerin Cumhuriyet kavramına ilişkin olumlu bir algıya sahip oldukları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Cumhuriyet, Metafor, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, İlkokul
Araştırma Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Etiği Kurulu Başkanlığı’nın 2023/427 sayılıkararı ile bilimsel araştırma etiği açısından uygun bulunmuştur.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Çalışma herhangi bir destek almamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |