Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphorical Perceptions of Primary School Students Regarding the Concept of Republic

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 150 - 174, 31.12.2024
https://doi.org/10.46423/izujed.1412249

Öz

Abstract
The aim of this research is to determine primary school students' metaphorical perceptions of the concept of Republic. The study group of the research consists of a total of 486 2nd grade, 3rd grade and 4th grade students studying in a primary school within the borders of the Central district of Bolu province in the first semester of the 2023-2024 academic year. In this study, which aims to reveal and examine the metaphorical meanings that students attribute to the concept of Republic, the phenomenology pattern was used. A semi-structured interview form was used to collect research data. Content analysis, which consists of the stages of coding, finding themes, and organizing the data according to codes and themes, was used to analyze the data. Based on the students' perceptions, a total of 224 metaphors were produced regarding the concept of Republic, including 48 common metaphors in all classes and 176 individual metaphors. When the five metaphors produced by the students are examined, respectively; It can be seen that there are Freedom, Holiday, Sun, Ataturk and Flag. 224 metaphors produced by students were collected under 9 categories by the researchers. These categories; Independence, Value, Power, Confidence, Progress, Pioneer, Conviviality, Form of Government and Victory. When the results of the research were examined in general, it was seen that students at all grade levels had a positive perception of the concept of Republic.
Keywords: Republic, Metaphor, Life Sciences, Social Studies, Primary School

Etik Beyan

The research was found appropriate in terms of scientific research ethics by the decision numbered 2023/427 of the Bolu Abant İzzet Baysal University Ethics Committee.

Destekleyen Kurum

The study did not receive any support.

Teşekkür

The study did not receive any support.

Kaynakça

  • Aktepe, V., Cepheci, E., Irmak, S., & Palaz, Ş. (2017). Hayat bilgisi dersinde kavram öğretimi ve kavram öğretiminde kullanılabilecek teknikler üzerine kuramsal bir çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 33-50.
  • Akyol, C. (2017). Metaforların kullanım alanları ve faydaları. Pegem.
  • Arslan, M.M. ve M. Bayrakçı. (2006), “Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi”, Milli Eğitim, 171, 100-107.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 9-22.
  • Bal, M. S. (2011). Misconceptions of high school students related to the conceptions of absolutism and constitutionalism in history courses, Educational Research and Reviews, 6 (3), 283-291.
  • Bal, M. S., & Gök, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki cumhuriyet, saltanat ve liderlik kavramlarını algılayışları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(3), 1183-1198.
  • Baş, K. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin saltanat cumhuriyet ve laiklik kavramlarına yönelik metaforik algıları. Journal of History School, 45, 1185- 1208.
  • Çalışoğlu, M. (2019). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin “saltanat ve cumhuriyet” kavramlarına ilişkin metaforları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 542-558.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 269-283.
  • Çiftçi, B., & Tangülü, Z. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının Atatürk ilkeleri hakkındaki metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 381-395.
  • Doğanay, R. (2023). Yüzüncü yılında (Türkiye'de) Cumhuriyet. Turkish Academic Studies-TURAS, 4(1), 1-15. Devellioğlu, F. (1998). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Aydın.
  • Fraser, D.C. (2000). Sin, “Hope and optimism in childrens methaphors”, AARE Conference, Dec. 4-7, Sydney, Australia.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Hanson, L. (1993). Affective response to learning via visual metaphor, ACIVLA, October 13-17, New-York.
  • Köroğlu, C. Z., & Köroğlu, M. A. (2016). Bilim kavramının gelişimi ve günümüz sosyal bilimleri üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 1-15.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 2. ve 3. sınıflar). MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul 4. sınıflar). MEB.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of research on scholarly publishing and research methods,125-140.
  • Osborn, M. (1997). The play of metaphors, education. Fall, 118(1), 1-4.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Piaget, J. (2004), Çocukta zihinsel gelişim (H. Portakal, Çev.). Cem.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sinif öğretmeni adaylarinin “öğretmen” kavramina ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Sanchez, A., María Barreiro, J., & Maojo, V. (2000). Design of virtual reality systems for education: A cognitive approach. Education and Information Technologies, 5, 345-362.
  • Semerci, Ç. (2007). " Program geliştirme" kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2).
  • Thomas, L., & Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4), 762-769.
  • Ulusoy, K. & Yelken, T. (2009). İlköğretim 4. ve 5.sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Kırgızistan Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 213-223.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/ Erişim tarihi: 02.11.2023

Cumhuriyet Kavramına İlişkin İlkokul Öğrencilerinin Metaforik Algıları

Yıl 2024, Cilt: 6 Sayı: 2, 150 - 174, 31.12.2024
https://doi.org/10.46423/izujed.1412249

Öz

Öz
Bu araştırmanın amacı ilkokul öğrencilerinin Cumhuriyet kavramına yönelik metaforik algılarını saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde Bolu ili Merkez ilçe sınırları içerisindeki bir ilkokulda öğrenim gören 2.sınıf, 3.sınıf ve 4.sınıf toplam 486 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin Cumhuriyet kavramına yükledikleri metaforik anlamların ortaya çıkartılıp incelenmesini amaçlayan bu çalışmada, olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırma verilerini toplamak için, kodlama, temaların bulunması, verilerin kod ve temalara göre örgütlenmesi aşamalarından oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin algılarına dayalı olarak Cumhuriyet kavramına ilişkin tüm sınıflarda ortak 48 metafor, bireysel 176 metafor olmak üzere toplam 224 adet metafor üretilmiştir. Öğrenciler tarafından üretilen en çok beş metafor incelendiğinde sırasıyla; Özgürlük, Bayram, Güneş, Atatürk ve Bayrak olduğu görülmektedir. Öğrenciler tarafından üretilen 224 adet metafor araştırmacılar tarafından 9 kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler; Bağımsızlık, Değer, Güç, Güven, İlerleme, Öncü, Şenlik, Yönetim Şekli ve Zafer. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde tüm sınıf düzeylerindeki öğrencilerin Cumhuriyet kavramına ilişkin olumlu bir algıya sahip oldukları görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Cumhuriyet, Metafor, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, İlkokul

Etik Beyan

Araştırma Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Etiği Kurulu Başkanlığı’nın 2023/427 sayılıkararı ile bilimsel araştırma etiği açısından uygun bulunmuştur.

Destekleyen Kurum

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

Teşekkür

Çalışma herhangi bir destek almamıştır.

Kaynakça

  • Aktepe, V., Cepheci, E., Irmak, S., & Palaz, Ş. (2017). Hayat bilgisi dersinde kavram öğretimi ve kavram öğretiminde kullanılabilecek teknikler üzerine kuramsal bir çalışma. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 3(1), 33-50.
  • Akyol, C. (2017). Metaforların kullanım alanları ve faydaları. Pegem.
  • Arslan, M.M. ve M. Bayrakçı. (2006), “Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitim-öğretim açısından incelenmesi”, Milli Eğitim, 171, 100-107.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir felsefî metafor “yolda olmak”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 9-22.
  • Bal, M. S. (2011). Misconceptions of high school students related to the conceptions of absolutism and constitutionalism in history courses, Educational Research and Reviews, 6 (3), 283-291.
  • Bal, M. S., & Gök, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersindeki cumhuriyet, saltanat ve liderlik kavramlarını algılayışları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(3), 1183-1198.
  • Baş, K. (2020). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin saltanat cumhuriyet ve laiklik kavramlarına yönelik metaforik algıları. Journal of History School, 45, 1185- 1208.
  • Çalışoğlu, M. (2019). İslami ilimler fakültesi öğrencilerinin “saltanat ve cumhuriyet” kavramlarına ilişkin metaforları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 542-558.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 269-283.
  • Çiftçi, B., & Tangülü, Z. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının Atatürk ilkeleri hakkındaki metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(8), 381-395.
  • Doğanay, R. (2023). Yüzüncü yılında (Türkiye'de) Cumhuriyet. Turkish Academic Studies-TURAS, 4(1), 1-15. Devellioğlu, F. (1998). Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lûgat. Aydın.
  • Fraser, D.C. (2000). Sin, “Hope and optimism in childrens methaphors”, AARE Conference, Dec. 4-7, Sydney, Australia.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Hanson, L. (1993). Affective response to learning via visual metaphor, ACIVLA, October 13-17, New-York.
  • Köroğlu, C. Z., & Köroğlu, M. A. (2016). Bilim kavramının gelişimi ve günümüz sosyal bilimleri üzerine. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (25), 1-15.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Hayat Bilgisi dersi öğretim programı (İlkokul 2. ve 3. sınıflar). MEB.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2023). Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul 4. sınıflar). MEB.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Merriam, S. B. (2015). Qualitative research: Designing, implementing, and publishing a study. In Handbook of research on scholarly publishing and research methods,125-140.
  • Osborn, M. (1997). The play of metaphors, education. Fall, 118(1), 1-4.
  • Palmquist, R. A. (2001). Cognitive style and users’ metaphors for the web: An exploratory study. The Journal of Academic Librarianship, 27(1), 24-32.
  • Piaget, J. (2004), Çocukta zihinsel gelişim (H. Portakal, Çev.). Cem.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sinif öğretmeni adaylarinin “öğretmen” kavramina ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55(55), 459-496.
  • Sanchez, A., María Barreiro, J., & Maojo, V. (2000). Design of virtual reality systems for education: A cognitive approach. Education and Information Technologies, 5, 345-362.
  • Semerci, Ç. (2007). " Program geliştirme" kavramına ilişkin metaforlarla yeni ilköğretim programlarına farklı bir bakış. Sosyal Bilimler Dergisi, 31(2).
  • Thomas, L., & Beauchamp, C. (2011). Understanding new teachers’ professional identities through metaphor. Teaching and Teacher Education, 27(4), 762-769.
  • Ulusoy, K. & Yelken, T. (2009). İlköğretim 4. ve 5.sınıf öğrencilerinin Atatürkçülük ile ilgili kavramları algılamaları. Kırgızistan Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(22), 213-223.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin. Erişim adresi: http://www.tdk.gov.tr/ Erişim tarihi: 02.11.2023
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıf Eğitimi, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Büşra Yılmaz 0000-0001-9657-5535

Kaya Yıldız 0000-0002-5390-7525

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 30 Aralık 2023
Kabul Tarihi 6 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, B., & Yıldız, K. (2024). Cumhuriyet Kavramına İlişkin İlkokul Öğrencilerinin Metaforik Algıları. IZU Journal of Education, 6(2), 150-174. https://doi.org/10.46423/izujed.1412249