In this study, which examines how the institutions providing pilot training are affected by the dynamics and arguments of the aviation sector and how these factors reflect on the sustainable competitiveness of the institutions, it is evaluated that the university programs that provide pilot training will face the problem of losing their sustainable competitive advantage in the future. It is aimed to reposition the university programs that provide pilot training, by revealing the expectations and inconsistencies between the piloting profession, pilot training institutions and institutions that employ pilots, which are the result of the effect and manipulation of standardization, which shapes the aviation industry and is one of the survival strategies. In this study, in which the aviation industry, the airline industry, the pilot market, the pilot profession, and pilot training are examined, uncertain pilot market, invalid added value, manipulated standards, non-use academic courses, and individual pilot training institutions have been evaluated to be more advantageous in terms of sustainable competitive advantage against universities' pilotage programs with shorter time and less cost. In order to compete in the pilot training of universities, it would be more beneficial to transform it into a two-year vocational school program instead of four-year piloting training or to give it as an additional certificate program in continuing education centers besides a two-year program related to aviation.
Sustainability competitive advantage standardization aviation airlines pilot pilot training management and organization
Bu çalışmada; havacılık sektörünün dinamikleri ve öne sürülen çıkarımlarından etkilenmekte olan pilot eğitimi veren kurumların, bu değişkenlerden nasıl etkilendikleri ve olası sürdürülebilir rekabetlerini kaybetme sorunu incelenmiştir. Çalışmada; havacılık sektörünü şekillendiren standardizasyonun etkisi sonucu, pilotluk mesleği, pilot eğitimi veren kurumlar ve pilot istihdamı sağlayan kurumlar arasındaki beklenti ve uyumsuzlukların ortaya çıkarılması ve özellikle pilot eğitimi veren üniversite programlarının yeniden konumlandırılması amaçlanmıştır. Havacılık endüstrisinin, havayolları sektörünün, pilot pazarının, pilotluğun ve pilot eğitimlerinin incelendiği bu çalışmada, belirsiz pilot pazarı, geçersiz katma değer, manipüle edilmiş standartlar, kullanıma yönelik olmayan akademik dersler ile müstakil pilot eğitimi veren kurumların; daha kısa zaman, daha az maliyet ile üniversitelerin pilotaj programlarına karşı sürdürülebilir rekabet üstünlüğü konusunda daha avantajlı olduğu değerlendirilmiştir. Üniversitelerin pilot eğitimlerinde rekabet edebilmek için dört senelik pilotaj eğitimi yerine, iki yıllık meslek yüksek okul programına dönüştürülmesinin veya havacılıkla alakalı iki yıllık bir programın yanında sürekli eğitim merkezlerinde ilave bir sertifika programı olarak verilmesinin daha faydalı olacağı öne sürülmüştür.
Sürdürülebilirlik rekabet üstünlüğü standardizasyon havacılık havayolları pilot pilot eğitimi yönetim ve organizasyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 11 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |