Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bakü’deki kültür turizminin mevcut durumu ve potansiyelinin belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 13, 26.06.2024

Öz

Azerbaycan ekonomisinin temelini petrol ve gaz sektörleri oluşturmaktadır. Son dönemlerde tarım ve turizm sektörleri ivme kazandırılarak alternatif sektörlerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Aynı zamanda, turizmin ekonomik katkısının yanı sıra ülke tanıtımının da güçlendirilmesi amaçlanmaktadır. Turistlerin en çok ziyaret ettiği noktalardan başkent Bakü gerek doğal gerek kültürel çekicilikleri ile kültür turizmi kapsamında önemli bir turistik potansiyele sahiptir. Yürütülen çalışmada, Bakü’nün kültür turizmi potansiyelini ortaya koymak ve bu konuda öneriler sunmak amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri, Bakü’de kamu ve özel sektörde çalışan, konu ile bağlantılı kişilerden yüz-yüze görüşme yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Daha sonra içerik analizi metodu kullanılarak veriler öz ve daha anlamlı hale getirilerek tablolaştırılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların çoğunluğu Bakü’nün kültür turizmi bağlamında oldukça geniş kapsamda bir zenginliğe sahip olduğunu ancak bu potansiyelin geliştirilmesinin önünde bazı engeller olduğunu vurgulamıştır. Söz konusu engellerden başlıcaları olarak; tanıtım sorunu, turistik ürün çeşitlendirmesi ve kalifiyeli eleman eksikliği öne çıkmaktadır. Çalışma sonuçlarının hem literatüre hem de Azerbaycan turizmine katkı sunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aras, O. N. (2003). Azerbaycan ekonomisi ve dönüşüm süreci. Journal of Academic Studies, 5(19), 13-32.
  • Aydoğdu, A. ve Mızrak, M. (2017). Azerbaycan ve Türkiye mutfak kültürünün tarihi birlikteliği ve mevcut durumunun belirlenmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 15-25.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (10. Baskı.). Pegem Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Dinçer, E. (2000). Kongre turizminde katılımcı memnuniyetlerinin karşılaştırılması üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dinçer, M. (2002). Turkish Expo 2002 Bakü ile İhracata Taze Kan. www.forumfuar.com/bulten/yenisayi/bagdat.htm (Erişim tarihi: 13 Eylül 2023).
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: Kültürel turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15, 51-59.
  • Eser, S., Dalgin, T. ve Çeken, H. (2010). Sürdürülebilir kültür turizmi: Efes örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 19(2), 27-34.
  • Fataliyev, T. (2022). Turizmin ekonomik büyümede etkisi: Azerbaycan Örneği araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
  • Gülçubuk, A. (2008). Müşteri bağlılığı yaratmada fiyat politikasının önemi ve uygulanan fiyatlandırma yöntemlerinin değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(1), 15-26
  • Hacıoğlu, N. & Avcıkurt, C. (2008). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi, Seçkin Yayıncılık.
  • Heydarov, P. (2016). Azerbaycan-Naftalan bölgesinin sağlık turizmi açısından elmas modeliyle incelenmesi araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Herrero, L.C., Sanz, J.A., Devesa, M., Bedate, A. & Del Barrio, M.J. (2006). The economic impact of cultural events: a case-study of Salamanca 2002, European capital of culture. European Urban and Regional Studies, 13(1), 41-57. DOI: 10.1177/0969776406058946
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Karimov, R. (2020). Assessment of sustainability of demographic development in mountain areas (on the example of Upland Shirvan economic region). Geography and Natural Resources, 1(11), 54-63.
  • Keleş, A. (2020). Covid 19 pandemisinin kültür turizmi bağlamında müze ve ören yerlerine etkisi. Multidisipliner Turizm Çalışmaları, 42-51.
  • Khalilova, K. (2008) Kültür turizmi bakımından Azerbaycan Şirvan Bölgesinin arz potansiyelinin değerlendirilmesi araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kozak, N. (2008). Turizm pazarlaması. Detay Yayıncılık.
  • Mammadov, A. (2020). Azerbaycan’ın Kuzeybatı Bölgesi’nin (Şeki Bölgesi) turizm arz olanakları ve yerel halkın turizme bakışı araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Marshall, C. & Rossman, G. (2016). Designing qualitative research (6th ed.). Los Angeles, CA, Sage.
  • Merriam, S.B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Naghiloo, Z., Asgarian, F., Koozechian, H. & Hosseini, S. S. (2011). An analysis of factors influencing sports tourism development in East Azerbaijan Province. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8), 331-335.
  • Növresli, T. (2010). Azerbaycan turizm potansiyelinin kalkınma amaçlı değerlendirilmesi araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Nuri, H. (2020). Azerbaycan turizm sektöründe E-Ticaret uygulamaları konusunda çalışanların algılamaları üzerine bir araştırma araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London, Sage.
  • Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.03.005
  • Richards, G. (2000). Cultural tourism: challenges for management and marketing. Leisure And Tourism, 187-195.
  • Richards, G. (2003). What is Cultural Tourism? In A. van Maaen (Eds.) Erfgoed voor Toerisme. National Contact Monumenten.
  • Seferov, R. & Hesenov, T. (2006). Azerbaycan'ın turizm potansiyeli ve turizm etkinliklerinin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (20), 255-272.
  • Soltanova, H. (2015). Azerbaycan Cumhuriyetinde turizm ve onun gelişimi. AzTU yayınları.
  • Tapur, T. (2009). Konya ilinde kültür ve inanç Turizmi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9): 473-492.
  • UNWTO. (2017). Definitions committee on tourism and competitiveness. CTC. http://cf. cdn.unwto.org/sites/all/files/docpdf/ctcdefinitionsenweb.pdf. (Erişim tarihi: 26 Haziran 2023).
  • UNWTO. (2018). Report on tourism and culture synergies. Madrid: UNWTO. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284418978. (Erişim tarihi: 14 Ağustos 2023).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Determining the current situation and potential of cultural tourism in Bakü

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 1 - 13, 26.06.2024

Öz

The oil and gas sectors form the basis of Azerbaijan's economy. Recently, it is aimed to develop alternative sectors by developing the agriculture and tourism sectors. At the same time, it is aimed to strengthen the promotion of the country as well as the economic contribution of tourism. The capital Baku, one of the most visited spots by tourists, has an important touristic potential within the scope of cultural tourism with its natural and cultural attractions. The aim of the study is to reveal Baku's cultural tourism potential and to offer suggestions on this subject. The data of the study was collected using the face-to-face interview method from people working in the public and private sectors in Baku and related to the subject. Then, using the content analysis method, the data was made concise and more meaningful and tabulated. As a result of the study, the majority of participants emphasized that Baku has a wide range of richness in the context of cultural tourism, but there are some obstacles to the development of this potential. The main obstacles in question are; Promotion problem, touristic product diversification and lack of qualified personnel come to the fore. It is thought that the results of the study will contribute to both the literature and Azerbaijani tourism.

Kaynakça

  • Aras, O. N. (2003). Azerbaycan ekonomisi ve dönüşüm süreci. Journal of Academic Studies, 5(19), 13-32.
  • Aydoğdu, A. ve Mızrak, M. (2017). Azerbaycan ve Türkiye mutfak kültürünün tarihi birlikteliği ve mevcut durumunun belirlenmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 15-25.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler (10. Baskı.). Pegem Yayıncılık.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598299
  • Dinçer, E. (2000). Kongre turizminde katılımcı memnuniyetlerinin karşılaştırılması üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Dinçer, M. (2002). Turkish Expo 2002 Bakü ile İhracata Taze Kan. www.forumfuar.com/bulten/yenisayi/bagdat.htm (Erişim tarihi: 13 Eylül 2023).
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: Kültürel turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15, 51-59.
  • Eser, S., Dalgin, T. ve Çeken, H. (2010). Sürdürülebilir kültür turizmi: Efes örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 19(2), 27-34.
  • Fataliyev, T. (2022). Turizmin ekonomik büyümede etkisi: Azerbaycan Örneği araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. ECTJ, 30(4), 233-252.
  • Gülçubuk, A. (2008). Müşteri bağlılığı yaratmada fiyat politikasının önemi ve uygulanan fiyatlandırma yöntemlerinin değerlendirilmesi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 15(1), 15-26
  • Hacıoğlu, N. & Avcıkurt, C. (2008). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi, Seçkin Yayıncılık.
  • Heydarov, P. (2016). Azerbaycan-Naftalan bölgesinin sağlık turizmi açısından elmas modeliyle incelenmesi araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Herrero, L.C., Sanz, J.A., Devesa, M., Bedate, A. & Del Barrio, M.J. (2006). The economic impact of cultural events: a case-study of Salamanca 2002, European capital of culture. European Urban and Regional Studies, 13(1), 41-57. DOI: 10.1177/0969776406058946
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Karimov, R. (2020). Assessment of sustainability of demographic development in mountain areas (on the example of Upland Shirvan economic region). Geography and Natural Resources, 1(11), 54-63.
  • Keleş, A. (2020). Covid 19 pandemisinin kültür turizmi bağlamında müze ve ören yerlerine etkisi. Multidisipliner Turizm Çalışmaları, 42-51.
  • Khalilova, K. (2008) Kültür turizmi bakımından Azerbaycan Şirvan Bölgesinin arz potansiyelinin değerlendirilmesi araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Kozak, N. (2008). Turizm pazarlaması. Detay Yayıncılık.
  • Mammadov, A. (2020). Azerbaycan’ın Kuzeybatı Bölgesi’nin (Şeki Bölgesi) turizm arz olanakları ve yerel halkın turizme bakışı araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Marshall, C. & Rossman, G. (2016). Designing qualitative research (6th ed.). Los Angeles, CA, Sage.
  • Merriam, S.B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Naghiloo, Z., Asgarian, F., Koozechian, H. & Hosseini, S. S. (2011). An analysis of factors influencing sports tourism development in East Azerbaijan Province. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8), 331-335.
  • Növresli, T. (2010). Azerbaycan turizm potansiyelinin kalkınma amaçlı değerlendirilmesi araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Nuri, H. (2020). Azerbaycan turizm sektöründe E-Ticaret uygulamaları konusunda çalışanların algılamaları üzerine bir araştırma araştırma [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Anadolu Üniversitesi.
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd Ed.). London, Sage.
  • Richards, G. (2018). Cultural tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2018.03.005
  • Richards, G. (2000). Cultural tourism: challenges for management and marketing. Leisure And Tourism, 187-195.
  • Richards, G. (2003). What is Cultural Tourism? In A. van Maaen (Eds.) Erfgoed voor Toerisme. National Contact Monumenten.
  • Seferov, R. & Hesenov, T. (2006). Azerbaycan'ın turizm potansiyeli ve turizm etkinliklerinin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (20), 255-272.
  • Soltanova, H. (2015). Azerbaycan Cumhuriyetinde turizm ve onun gelişimi. AzTU yayınları.
  • Tapur, T. (2009). Konya ilinde kültür ve inanç Turizmi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(9): 473-492.
  • UNWTO. (2017). Definitions committee on tourism and competitiveness. CTC. http://cf. cdn.unwto.org/sites/all/files/docpdf/ctcdefinitionsenweb.pdf. (Erişim tarihi: 26 Haziran 2023).
  • UNWTO. (2018). Report on tourism and culture synergies. Madrid: UNWTO. https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284418978. (Erişim tarihi: 14 Ağustos 2023).
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nijat Hüseynli 0009-0000-2336-6679

Derya Toksöz 0000-0003-3170-6076

Erken Görünüm Tarihi 22 Nisan 2024
Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2023
Kabul Tarihi 22 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hüseynli, N., & Toksöz, D. (2024). Bakü’deki kültür turizminin mevcut durumu ve potansiyelinin belirlenmesi. Journal of Applied Tourism Research, 5(1), 1-13.


20229

20220     20222         20223   20224     20225    20227        20228       24647     24720