Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güneydoğu Anadolu Bölgesini ziyaret eden yerli turistler tarafından algılanan seyahat riskinin, seyahat motivasyonu üzerindeki etkisi

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 2, 98 - 111

Öz

Son dönemlerde global anlamda gerçekleşen “siyasi, politik, doğal afet, sağlık ve özellikle de finansal” krizlerin en çok etkisini göstermiş olduğu sektörlerin başında turizm sektörü gelmektedir. Bu sonuç, temel geçim kaynağı turizm sektörüne bağlı olan az gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeleri finansal anlamda oldukça negatif yönde etkilemiştir. Özelikle turizm destinasyonları yöneticiler tarafından turistlerin algılamış oldukları riskler araştırılmaktadır. Bu araştırmada Güneydoğu Anadolu bölgesini ziyaret eden yerli turistler tarafından algılanan seyahat riskinin, seyahat motivasyonu üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Güneydoğu Anadolu bölgesi ülkemizin tarih ve kültürel açıdan en zengin bölgelerinden biridir. Farklı kimliklere sahip, farklı inançlara sahip insanların iç içe yaşadığı tarihin ve kültürün iç içe geçerek, zamanla ünsiyet kazandığı bir bölgedir. Araştırma, 2022 yılında Güneydoğu Anadolu bölgesine gelen 400 turist ile yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre kişilerin seyahat riskinin, seyahat motivasyonu üzerindeki etkisinin negatif yönde olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda uygulayıcılara öneriler geliştirilmiştir.

Etik Beyan

Bu makale, Mardin Artuklu Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Turizm İşletmeciliği (Disiplinlerarası)ABD, İnanç Turizmi Rehberliği tezli yüksek lisans programında 2024 yılında tamamlanan yüksek lisans tezinden üretilmiştir.

Kaynakça

  • Akturan, U. (2007). Tüketici davranışına yönelik araştırmalarda alternatif bir teknik: etnografik araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı. 6, 237-252.
  • Alaeddinoğlu, F., & Can, A. S. (2007). Türk turizm sektöründe tur operatörleri ve seyahat acentaları. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 50-66.
  • Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S. & Yıldırım, E. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, Sakarya Yayıncılık, Sakarya.
  • Apay, A. (2007). Yetişkinlerin tedbirsiz davranmasını belirleyen etkenlerin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bahar, O., & Kozak, M. (2005). Küreselleşme sürecinde: uluslararası turizm ve rekabet edilebilirlik. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Baloglu, S., & McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of tourism research, 26(4), 868-897.
  • Baloglu, S., & Uysal, M. (1996). Market segments of push and pull motivations: A canonical correlation approach. International journal of contemporary Hospitality Management, 8(3), 32-38.
  • Cohen, E. (1974). Who is a tourist? a conceptual clarification. Sociological Review, 22: 527–555.
  • Cox, D., & Rich, S. (1964). Perceived risk and consumer decision- making:the case of telephone shopping. Journal of Marketing Research. 1(4), 32-39.
  • Crompton, L. (1979). Motivations for pleasure vacation. Annals of tourism research, 6(4), 408-424.
  • Çabuk, S., & Yağcı, M. (2003). Pazarlamada çağdaş yaklaşım. Nobel Yayınları: Adana.
  • Çalışkan, O. (2013). Destinasyon rekabetçiliği ve seyahat motivasyonu bakımından gastronomik kimlik. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 1(2), 39-51.
  • Çetinsöz, B. C. & Artuğer, S. (2014). Yabancı turistlerin Antalya’yı tercih etmesinde etkili olan çekici faktörlerin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 32(7), 573 – 587.
  • Dann, G. M. S. (1977). Anomie, ego-enhancement of tourism. Annals of Tourism Research, 4(4): 184-194.
  • Deniz, A., & Erciş, A. (2008). Kişilik özellikleri ile algılanan risk arasındaki ilişkilerin incelenmesi üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(2), 301-330.
  • Fodness, D. (1994). Measuring tourist motivation. Annals of tourism research, 21(3), 555-581.
  • Fuchs, G. (2013). Low versus high sensation‐seeking tourists: A study of backpackers' experience risk perception. International Journal of Tourism Research, 15(1), 81-92.
  • Fuchs, G., & Reichel, A. (2006). Tourist destination risk perception: The case of Israel. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 14(2), 83-108.
  • Gray, H. P. (1970). International Travel-International Trade. Heath Lexington Books, Lexington, Massachussets.
  • Gray, J. M., & Wilson, M. A. (2009). The relative risk perception of travel hazards. Environment and Behavior, 41(2), 185-204.
  • Iso-Ahola, S. E. (1982). Toward a social psychological theory of tourism motivation: A rejoinder. Annals of tourism research, 9(2), 256-262.
  • Jamal, T. & Lee, J. H. (2003). Integrating micro and macro approaches to tourist motivations: Toward an Interdisciplinary Theory. Tourism Analysis, 8: 47-59.
  • Klenosky, D. B. (2002). The pull of tourism destinations: a means-end ınvestigation. Journal of Travel Research, 40(4): 385-395.
  • Kodaş, B. (2022). Yerli Turistlerin covıd-19 döneminde algıladıkları riskin seyahat endişeleri ve seyahat etme niyetlerine etkisi. Türk Turizm Araştirmalari Dergisi, 6(3), 699-712.
  • Kodaş, B. (2021). Web revolution and events: development and progress. In Impact of ICTs on Event Management and Marketing (pp. 18-32). IGI Global.
  • Kozak, N. (2006). Turizm pazarlaması. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ma, B. (2010). A trip into the controversy: a study of slum tourism travel motivations. In P. Conn (Chair), Undergraduate Humanities Forum Research. University of Pennsylvania Humanities Forum, Pennsylvania, USA.
  • Mohammed, B. A.H., & Som, A. P. (2010). An analysis of push and pull travel motivations of foreign tourists to Jordan. International Journal of Business and Management, 5(12): 41-50.
  • Nakip, M. (2006). Pazarlama araştırmaları: teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Oh, H., Uysal, M. & Weaver, P. (1995). Product bundles and market segments based on travel motivations: a canonical correlation approach. International Journal of Hospitality Management, 14(2): 123-137.
  • Özbek, V. (2016). Algılanan risk ve algılanan değer arasındaki ilişkide algılanan hizmet kalitesinin düzenleyici etkisi. International Review of Economics and Management, 4(3), 62-83.
  • Pesonen, J.A. (2012). Segmentation of rural tourists: combining pull and push motivations. Tourism and Hospitality Management, 18 (1): 69-82.
  • Reichel, A., Fuchs, G., & Uriely, N. (2007). Perceived risk and the non-institutionalized tourist role: The case of Israeli student ex-backpackers. Journal of Travel Research, 46(2), 217-226.
  • Rogers, R. W. (1975). A protection motivation theory of fear appeals and attitude change. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 91(1), 93–114.
  • Sirakaya, E., & McLellan, R. W. (1997). Factors affecting vacation destination choices of college students. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 8(3): 31-44.
  • Sönmez, S. F., & Graefe, A. R. (1998). Influence of terrorism risk on foreign tourism decisions. Annals of tourism research, 25(1), 112-144.
  • Swarbrooke, J., & Horner, S. (2007). Consumer behaviour in tourism. Elsevier, Oxford.
  • Turnbull, D. R., & Uysal M. (1995). An exploratory study of german visitors to the Caribbean: push and pull motivations. Journal of Travel and Tourism Marketing, 4(2): 85-92.
  • Tyagi, C., & Kumar, A. (2004). Consumer behaviour. New Delhi: Atlantic Publishers & Dist.
  • Uysal, M. & Jukowski, C. (1994). Testing the push and pull factors. Annals of Tourism Research, 2(4), 844-846.
  • Yaraş, E. (2005). Tüketicilerin pazarlama karması kararları ve marka değeri algılamalarına göre kümeler halinde incelenmesi. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2, 349-372.
  • Yoon, Y., & Uysal, M. (2005). An examination of the effects of motivation and satisfaction on destination loyalty: a structural model. Tourism Management, 26(1), 45-56.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gastronomi Turizmi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Şahin 0000-0003-2145-8312

Davut Kodaş 0000-0001-7798-726X

Erken Görünüm Tarihi 20 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2024
Kabul Tarihi 19 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, İ., & Kodaş, D. (2024). Güneydoğu Anadolu Bölgesini ziyaret eden yerli turistler tarafından algılanan seyahat riskinin, seyahat motivasyonu üzerindeki etkisi. Journal of Applied Tourism Research, 5(2), 98-111.


20229

20220     20222         20223   20224     20225    20227        20228       24647     24720