Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Usage of Airport Operation Simulations in Aviation Training

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 101 - 110, 20.12.2021
https://doi.org/10.30518/jav.1010798

Öz

Nowadays, Industry 4.0 applications have brought unprecedented technological innovations in the transportation logistics value chain. The reflection of these developments in academia and their use in universities is very significant for education. The air transport sector is one of the leading sectors in the use of new technologies. Better results can be obtained by supporting theoretical air transportation education with visual elements and simulations in aviation management education. Students of aviation management departments receive theoretical training. In aviation management departments, students are getting trainings to work different departments of aviation companies. These departments can be supported by hands-on courses such as simulations or laboratories that show how to use information in real life. Within the scope of the research, a trial version of 19 different airport management simulations that can be used for airport management in aviation management departments. It has been evaluated in which simulation the theoretical knowledge of the research airport management course can best be put into practice and contribute to professional development. It is shown which simulations of different scenarios involve airport management strategies.

Kaynakça

  • [1] M. N. Ural, “Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Eğlendirici ve Motive Edici Özelliklerinin Akademik Başarıya ve Motivasyona Etkisi,” Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir, 2009.
  • [2] T. Aras, “Çalgı (Gitar) Eğitiminde Oyunlaştırma Yöntemine Yönelik Eğitsel Yazılım Geliştirme Çalışması,” Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı Doktora Tezi, 2020.
  • [3] D. Mutiara, A. Zuhairi ve S. Kurniati, “Designing, Developing, Producing and Assuring the Quality of Multi-Media Learning Materials for Distance Learners:,” Learnt from Indonesia's Universitas Terbuka., 2007.
  • [4] R. L. Lamb, L. Annetta, J. Firestone ve E. Etopio, “A meta-analysis with examination of moderators of student cognition, affect, and learning outcomes while using serious educational games, serious games, and simulations,” Computers in Human Behavior, pp. 158-167, 2018.
  • [5] A. Ateş, “Eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması,” Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(1)., cilt 2, no. 1, pp. 12-22, 2011.
  • [6] A. Piu, Simulation and Gaming for Mathematical Education: Epistemology and Teaching Strategies, Information Science reference, 2011.
  • [7] Y. Akpınar, Bilgisayar destekli eğitim ve uygulamalar, İstanbul: Anı Yayıncılık, 1999.
  • [8] M. Arı ve P. Bayhan, Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim, İstanbul: Epsilon Yayıncılık, 1999.
  • [9] A. Baki, Bilgisayar Destekli Matematik, İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım., 2002.
  • [10] N. Yiğit, “Fizikte Bilgisayar Destekli Kullanım Dersine Yönelik Bir Rehber Materyal Gelistirme Calısması: Oğretmen Eğitimi-II,” %1 içinde V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Sempozyumu, ODTU-Ankara, 2002.
  • [11] A. Demir, “Endüstri 4.0'dan Eğitim 4.0'a Değişen Eğitim-Öğretim Paradigmaları,” %1 içinde Electronic Turkish Studies , Ankara, 2018.
  • [12] E. Rachmawati, A. K. Prodjosantoso ve I. Wilujeng, “Next Generation Science Standard in Science Learning to Improve Student’s Practice Skill,” International Journal of Instruction, pp. 299-310, 2019.
  • [13] G. Şen, “Üniversitede Havacılık Bölümlerinde Okuyan Öğrenciler Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi,” Journal of Aviation, cilt 3, no. 2, pp. 122-131, 2019.
  • [14] S. Alessi ve S. Trollip, Multimedia for learning: Methods and development, Allyn & Bacon, 2001.
  • [15] Y. Budak ve E. Çoban Budak, “Öğrencilerin Bilgisayar Destekli Eğitim Hakkındaki Yargıları ve BDE ile Temel Bilgisayar Bilgisi Öğretiminin Etkinliği,” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt 1, no. 3, pp. 123-129, 2012.
  • [16] T. Yanpar, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, İstanbul: Anı Yayıncılık, 2006.
  • [17] E. Baysan, E. Bayra ve Ö. Demirkan, “Teknoloji Destekli İşbirliğine Dayalı Eğitim Ortamları Araştırmalarına İlişkin İçerik Analizi (2010-2015),” Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 35, pp. 1-22, 2018.
  • [18] T. Gümüş Çam, “Weblog (Web Tabanlı Simülasyon) oyunu aşamalarının kullanılarak yalın üretim sisteminin hizmet sektöründe uygulanması,” Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, 2011.
  • [19] E. Sünger, Profesyonel Güvenlik Eğitimi, Ankara: Adalet Yayınevi, 2015.
  • [20] B. Pekdağ, “Kimya Öğreniminde Alternatif Yollar: Animasyon, Simülasyon, Video ve Multimedya ile Öğrenme,” Türk Fen Eğitimi Dergisi, cilt 7, no. 2, pp. 79-110, 2010.
  • [21] T. De Jong ve W. R. Van Joolingen, “Scientific discovery learning with computer simulations of conceptual domains,” Review of Educational Research, cilt 68, no. 2, p. 179–201., 1998.
  • [22] P. W. Ferreira, F. Armellini ve L. A. S. Eulalia, “Simulation in industry 4.0: A state-of-the-art review,” Computers & Industrial Engineering Volume 149, 2020.
  • [23] E. Lester, A. Georgiou, M. Hein, ,. G. Littlepage, R. Moffett ve P. Craig, “Improving aviation students’ teamwork, problem solving, coordination, and communications skills during a high-fidelity simulation,” 19th International Symposium on Aviation Psychology, 2017.
  • [24] A. T. Lee, Flight simulation: virtual environments in aviation, Routledge, 2017.
  • [25] J. Boril, M. Jirgl ve R. Jalovecky, “Using Aviation Simulation Technologies for Pilot Modelling and Flight Training Assessment,” Advances in Military Technology, Vol. 12, No. 1, pp. 147-161, 2017.
  • [26] S. Kaltenhauser, “Tower and airport simulation: flexibility as a premise for successful research,” Simulation Modelling Practice and Theory 11, p. 187–196, 2003.
  • [27] G. L. Donohue, R. Holland, M. Luo ve C.-H. Chen, “Modeling the Performance of the National Airspace System,” %1 içinde Transportation Research Circular, 2002.
  • [28] T. X. Le, “Total AirportSim A New Generation Airport Simulation Model,” %1 içinde Transportation Research Circular, 2002.
  • [29] F. Morlang, “Validation Facilities in the Area of ATM Bottleneck Investigation,” 25th Digital Avionics Systems Conference, IEEE/AIAA, 2006.

Usage of Airport Operation Simulations in Aviation Training

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 2, 101 - 110, 20.12.2021
https://doi.org/10.30518/jav.1010798

Öz

Nowadays, Industry 4.0 applications have brought unprecedented technological innovations in the transportation logistics value chain. The reflection of these developments in academia and their use in universities is very significant for education. The air transport sector is one of the leading sectors in the use of new technologies. Better results can be obtained by supporting theoretical air transportation education with visual elements and simulations in aviation management education. Students of aviation management departments receive theoretical training. In aviation management departments, students are getting trainings to work different departments of aviation companies. These departments can be supported by hands-on courses such as simulations or laboratories that show how to use information in real life. Within the scope of the research, a trial version of 19 different airport management simulations that can be used for airport management in aviation management departments. It has been evaluated in which simulation the theoretical knowledge of the research airport management course can best be put into practice and contribute to professional development. It is shown which simulations of different scenarios involve airport management strategies.

Kaynakça

  • [1] M. N. Ural, “Eğitsel Bilgisayar Oyunlarının Eğlendirici ve Motive Edici Özelliklerinin Akademik Başarıya ve Motivasyona Etkisi,” Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir, 2009.
  • [2] T. Aras, “Çalgı (Gitar) Eğitiminde Oyunlaştırma Yöntemine Yönelik Eğitsel Yazılım Geliştirme Çalışması,” Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı Doktora Tezi, 2020.
  • [3] D. Mutiara, A. Zuhairi ve S. Kurniati, “Designing, Developing, Producing and Assuring the Quality of Multi-Media Learning Materials for Distance Learners:,” Learnt from Indonesia's Universitas Terbuka., 2007.
  • [4] R. L. Lamb, L. Annetta, J. Firestone ve E. Etopio, “A meta-analysis with examination of moderators of student cognition, affect, and learning outcomes while using serious educational games, serious games, and simulations,” Computers in Human Behavior, pp. 158-167, 2018.
  • [5] A. Ateş, “Eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması,” Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 2(1)., cilt 2, no. 1, pp. 12-22, 2011.
  • [6] A. Piu, Simulation and Gaming for Mathematical Education: Epistemology and Teaching Strategies, Information Science reference, 2011.
  • [7] Y. Akpınar, Bilgisayar destekli eğitim ve uygulamalar, İstanbul: Anı Yayıncılık, 1999.
  • [8] M. Arı ve P. Bayhan, Okul Öncesi Dönemde Bilgisayar Destekli Eğitim, İstanbul: Epsilon Yayıncılık, 1999.
  • [9] A. Baki, Bilgisayar Destekli Matematik, İstanbul: Ceren Yayın Dağıtım., 2002.
  • [10] N. Yiğit, “Fizikte Bilgisayar Destekli Kullanım Dersine Yönelik Bir Rehber Materyal Gelistirme Calısması: Oğretmen Eğitimi-II,” %1 içinde V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Sempozyumu, ODTU-Ankara, 2002.
  • [11] A. Demir, “Endüstri 4.0'dan Eğitim 4.0'a Değişen Eğitim-Öğretim Paradigmaları,” %1 içinde Electronic Turkish Studies , Ankara, 2018.
  • [12] E. Rachmawati, A. K. Prodjosantoso ve I. Wilujeng, “Next Generation Science Standard in Science Learning to Improve Student’s Practice Skill,” International Journal of Instruction, pp. 299-310, 2019.
  • [13] G. Şen, “Üniversitede Havacılık Bölümlerinde Okuyan Öğrenciler Meslek Seçiminde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi,” Journal of Aviation, cilt 3, no. 2, pp. 122-131, 2019.
  • [14] S. Alessi ve S. Trollip, Multimedia for learning: Methods and development, Allyn & Bacon, 2001.
  • [15] Y. Budak ve E. Çoban Budak, “Öğrencilerin Bilgisayar Destekli Eğitim Hakkındaki Yargıları ve BDE ile Temel Bilgisayar Bilgisi Öğretiminin Etkinliği,” Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt 1, no. 3, pp. 123-129, 2012.
  • [16] T. Yanpar, Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, İstanbul: Anı Yayıncılık, 2006.
  • [17] E. Baysan, E. Bayra ve Ö. Demirkan, “Teknoloji Destekli İşbirliğine Dayalı Eğitim Ortamları Araştırmalarına İlişkin İçerik Analizi (2010-2015),” Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 35, pp. 1-22, 2018.
  • [18] T. Gümüş Çam, “Weblog (Web Tabanlı Simülasyon) oyunu aşamalarının kullanılarak yalın üretim sisteminin hizmet sektöründe uygulanması,” Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir, 2011.
  • [19] E. Sünger, Profesyonel Güvenlik Eğitimi, Ankara: Adalet Yayınevi, 2015.
  • [20] B. Pekdağ, “Kimya Öğreniminde Alternatif Yollar: Animasyon, Simülasyon, Video ve Multimedya ile Öğrenme,” Türk Fen Eğitimi Dergisi, cilt 7, no. 2, pp. 79-110, 2010.
  • [21] T. De Jong ve W. R. Van Joolingen, “Scientific discovery learning with computer simulations of conceptual domains,” Review of Educational Research, cilt 68, no. 2, p. 179–201., 1998.
  • [22] P. W. Ferreira, F. Armellini ve L. A. S. Eulalia, “Simulation in industry 4.0: A state-of-the-art review,” Computers & Industrial Engineering Volume 149, 2020.
  • [23] E. Lester, A. Georgiou, M. Hein, ,. G. Littlepage, R. Moffett ve P. Craig, “Improving aviation students’ teamwork, problem solving, coordination, and communications skills during a high-fidelity simulation,” 19th International Symposium on Aviation Psychology, 2017.
  • [24] A. T. Lee, Flight simulation: virtual environments in aviation, Routledge, 2017.
  • [25] J. Boril, M. Jirgl ve R. Jalovecky, “Using Aviation Simulation Technologies for Pilot Modelling and Flight Training Assessment,” Advances in Military Technology, Vol. 12, No. 1, pp. 147-161, 2017.
  • [26] S. Kaltenhauser, “Tower and airport simulation: flexibility as a premise for successful research,” Simulation Modelling Practice and Theory 11, p. 187–196, 2003.
  • [27] G. L. Donohue, R. Holland, M. Luo ve C.-H. Chen, “Modeling the Performance of the National Airspace System,” %1 içinde Transportation Research Circular, 2002.
  • [28] T. X. Le, “Total AirportSim A New Generation Airport Simulation Model,” %1 içinde Transportation Research Circular, 2002.
  • [29] F. Morlang, “Validation Facilities in the Area of ATM Bottleneck Investigation,” 25th Digital Avionics Systems Conference, IEEE/AIAA, 2006.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Uzay Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ezgi Filazoğlu 0000-0001-9572-7074

Savaş S. Ateş 0000-0003-2462-0039

Haşim Kafalı 0000-0002-7740-202X

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2021
Kabul Tarihi 1 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Filazoğlu, E., Ateş, S. S., & Kafalı, H. (2021). Usage of Airport Operation Simulations in Aviation Training. Journal of Aviation, 5(2), 101-110. https://doi.org/10.30518/jav.1010798

Journal of Aviation - JAV 


www.javsci.com - editor@javsci.com


9210This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence