This study examined the effect of a psychoeducation program for coping with academic procrastination based on cognitive behavioral therapy on academic procrastination behaviors of university students. The "Academic Procrastination Scale" was used to determine students' academic procrastination behaviors. The research group consists of a total of 24 students. After identifying the participants, the researcher prepared an 8-session psychoeducation program with each session lasting 90 minutes on average. The non-parametric Mann Whitney-U test was used to determine whether there was a significant difference between the pre-test and post-test mean scores of the experimental and control groups. According to the results obtained from the study, it was seen that the psychoeducation program developed based on the cognitive behavioral approach was effective on the decrease in the academic procrastination behaviors of the university students in the experimental group.
Academic procrastination cognitive behavioral approach psychoeducation
Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Dicle University Social and Humanities Scientific Research Ethics Board The date and number of the ethical assessment decision: 21.10.2022-379046
This study examined the effect of a psychoeducation program for coping with academic procrastination based on cognitive behavioral therapy on academic procrastination behaviors of university students. The "Academic Procrastination Scale" was used to determine students' academic procrastination behaviors. The research group consists of a total of 24 students. After identifying the participants, the researcher prepared an 8-session psychoeducation program with each session lasting 90 minutes on average. The non-parametric Mann Whitney-U test was used to determine whether there was a significant difference between the pre-test and post-test mean scores of the experimental and control groups. According to the results obtained from the study, it was seen that the psychoeducation program developed based on the cognitive behavioral approach was effective on the decrease in the academic procrastination behaviors of the university students in the experimental group.
Academic procrastination cognitive behavioral approach psychoeducation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyal ve Beşeri Bilimler Eğitimi (Ekonomi, İşletme ve Yönetim Hariç) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Temmuz 2023 |
Kabul Tarihi | 17 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "