Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Secondary School Teachers' Self-Efficacy Beliefs Regarding Information Technology

Yıl 2023, , 952 - 965, 27.10.2023
https://doi.org/10.18009/jcer.1344348

Öz

Due to the rapid growth of technology, technological devices have begun to influence every aspect of our lives. In addition, technology is used extensively in education. Technology in education has several benefits, including allowing students to actively participate in lessons, creating a multi-learning environment, and making learning permanent. Therefore, teachers are expected to integrate technology into their lessons. Teachers' usage of technology tools has increased daily since the entrance of COVID-19 into our lives and the continuance of education as distance education. This research aims to determine teachers' self-efficacy in using information technologies. The survey research model was a quantitative research technique employed in this investigation. Two hundred eleven instructors employed in Balıkesir secondary schools for the academic year 2021–2022 make up the study group in this study. Teachers' self-efficacy is high due to the research; In terms of gender, age, branch, type of institution or education level, there was no noticeable difference. The conclusion reached was that there was a substantial difference based on undergraduate computer education.

Etik Beyan

Ethical Committee Permission Information Name of the board that carries out ethical assessment: Balıkesir University Social and Humanities Scientific Research Ethics Board The date and number of the ethical assessment decision: 02.02.2021-52899066/302.08.01/7484

Kaynakça

  • Aminu, I. M., & Shariff, M. N. M. (2014). Strategic orientation, access to finance, business environment and SMEs performance in Nigeria: Data screening and preliminary analysis. European Journal of Business and Management, 6(35), 124-132.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlilik: Bir kavram analizi. [Self-efficacy: A concept analysis]. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 11(19), 63-80. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.10001
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice Hall.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. [Coronavirus (Covid-19) pandemic process and evaluations regarding education in the post-pandemic world: New normal and new education paradigm.] Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 112-142.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. [Data analysis handbook for social sciences, statistics, research design, SPSS applications.] Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. [Scientific research methods]. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakın, M. & Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. [The Covid-19 process and its reflection on education: An analysis on teachers' opinions]. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2).
  • Çetin, O. & Güngör, B. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar destekli öğretime yönelik tutumları. [Primary school teachers' computer self-efficacy beliefs and attitudes towards computer-assisted teaching] Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 55-77.
  • Dikmen, G., Akyıl, E. & Akçay, A. O. (2021). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımı öz yeterlik algılarının incelenmesi. [Examining classroom teachers' self-efficacy perceptions of computer and internet use] Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 16-25.
  • Doğru, M., Şeren, N. & Koçulu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [An investigation about primary school teachers’ self-efficacy perception related to technology use from the point of variables]. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 464-472.
  • Govender, D. & Govender, I. (2009). The relationship between information and communications technology (ICT) integration and teachers' self-efficacy beliefs about ICT. Education as Change, 13(1), 153–165. http://doi.org/10.1080/16823200902943346
  • Güney, İ. (2021). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri öz yeterlik algıları ile uzaktan eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). [The relationship between teachers' information technology self-efficacy perceptions and their attitudes towards distance education.] Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited.
  • Kartal, O. Y., Temelli, D. & Şahin, Ç. (2018). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. [An investigation into the information technology self-efficacy level of secondary school maths teachers' according to gender variable] Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 922-943.
  • Kiraz, Z. (2021). Okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecinde bilgi teknolojileri kullanımı öz yeterlikleri ile yönetim becerilerinin dönüştürücü liderlik davranışı üzerindeki etkisi. [The effects of school administrators' information technologies usage self-efficacies and management skills on their transformational leadership behaviour during the distance education.] e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 703-719.
  • Köroğlu, N. (2018). Psikoloji öğrencilerinde depresyonun yordayıcısı olarak öz yeterlik ve beden algısı (Yüksek lisans tezi). [Self-efficacy and body image as predictors of depression in psychology students] Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Köroğlu, A. Y. & Demiriz, S., (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz yeterlik algıları teknolojik araç gereç kullanım tutumları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. [Examining preschool teachers' information technology self-efficacy perceptions, technological equipment usage attitudes and individual innovativeness levels.] Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-27.
  • Kundu, A., Bej, T. & Dey, K.N. (2020), "An empirical study on the correlation between teacher efficacy and ICT infrastructure", International Journal of Information and Learning Technology, 37(4), 213-238. https://doi.org/10.1108/IJILT-04-2020-0050
  • Öztuzcu, Ö. & Mısırlı, Z.A. (2023). Teachers' self-efficacy on the use of information technologies in the distance education process: A scale development study. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 18(3), 405-422.
  • Seferoğlu, S. S. & Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. [A study on primary school teachers' self-efficacy perceptions towards computers] Eurasian Journal of Educational Research, 19, 89-101.
  • Şahin, H. & Göçer, G. (2013). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayar öz-yeterliklerinin incelenmesi. [Investigation of the primary school teachers' computer usage self-efficacy] Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(3), 131-146.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Tepe, D. (2011). Okulöncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarını belirleme ölçeği geliştirme (Yüksek lisans tezi). [Developing a scale to determine self-efficacy beliefs of preschool teachers] Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Türker, A. & Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. [The opinions of high school teachers on distance learning which is carried out through EBA (educational informatics network) during Covid-19 pandemic period.] Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342. https://doi.org/10.37669/milliegitim.738702
  • Yalçınkaya, Y. & Özkan, H. H. (2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. [Secondary teachers for the use of interactive smartboard competencies]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 69-91.

Secondary School Teachers' Self-Efficacy Beliefs Regarding Information Technology

Yıl 2023, , 952 - 965, 27.10.2023
https://doi.org/10.18009/jcer.1344348

Öz

Due to the rapid growth of technology, technological devices have begun to influence every aspect of our lives. In addition, technology is used extensively in education. Technology in education has several benefits, including allowing students to actively participate in lessons, creating a multi-learning environment, and making learning permanent. Therefore, teachers are expected to integrate technology into their lessons. Teachers' usage of technology tools has increased daily since the entrance of COVID-19 into our lives and the continuance of education as distance education. This research aims to determine teachers' self-efficacy in using information technologies. The survey research model was a quantitative research technique employed in this investigation. Two hundred eleven instructors employed in Balıkesir secondary schools for the academic year 2021–2022 make up the study group in this study. Teachers' self-efficacy is high due to the research; In terms of gender, age, branch, type of institution or education level, there was no noticeable difference. The conclusion reached was that there was a substantial difference based on undergraduate computer education.

Kaynakça

  • Aminu, I. M., & Shariff, M. N. M. (2014). Strategic orientation, access to finance, business environment and SMEs performance in Nigeria: Data screening and preliminary analysis. European Journal of Business and Management, 6(35), 124-132.
  • Arseven, A. (2016). Öz yeterlilik: Bir kavram analizi. [Self-efficacy: A concept analysis]. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic 11(19), 63-80. http://doi.org/10.7827/TurkishStudies.10001
  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice Hall.
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. [Coronavirus (Covid-19) pandemic process and evaluations regarding education in the post-pandemic world: New normal and new education paradigm.] Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 112-142.
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. [Data analysis handbook for social sciences, statistics, research design, SPSS applications.] Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. [Scientific research methods]. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakın, M. & Külekçi-Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: öğretmen görüşlerinin incelenmesi. [The Covid-19 process and its reflection on education: An analysis on teachers' opinions]. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2).
  • Çetin, O. & Güngör, B. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar destekli öğretime yönelik tutumları. [Primary school teachers' computer self-efficacy beliefs and attitudes towards computer-assisted teaching] Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 55-77.
  • Dikmen, G., Akyıl, E. & Akçay, A. O. (2021). Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar ve internet kullanımı öz yeterlik algılarının incelenmesi. [Examining classroom teachers' self-efficacy perceptions of computer and internet use] Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 16-25.
  • Doğru, M., Şeren, N. & Koçulu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımına ilişkin öz-yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. [An investigation about primary school teachers’ self-efficacy perception related to technology use from the point of variables]. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 464-472.
  • Govender, D. & Govender, I. (2009). The relationship between information and communications technology (ICT) integration and teachers' self-efficacy beliefs about ICT. Education as Change, 13(1), 153–165. http://doi.org/10.1080/16823200902943346
  • Güney, İ. (2021). Öğretmenlerin bilişim teknolojileri öz yeterlik algıları ile uzaktan eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). [The relationship between teachers' information technology self-efficacy perceptions and their attitudes towards distance education.] Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). Multivariate data analysis. Pearson Education Limited.
  • Kartal, O. Y., Temelli, D. & Şahin, Ç. (2018). Ortaokul matematik öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz-yeterlik düzeylerinin cinsiyet değişkenine göre incelenmesi. [An investigation into the information technology self-efficacy level of secondary school maths teachers' according to gender variable] Journal of Theoretical Educational Science, 11(4), 922-943.
  • Kiraz, Z. (2021). Okul yöneticilerinin uzaktan eğitim sürecinde bilgi teknolojileri kullanımı öz yeterlikleri ile yönetim becerilerinin dönüştürücü liderlik davranışı üzerindeki etkisi. [The effects of school administrators' information technologies usage self-efficacies and management skills on their transformational leadership behaviour during the distance education.] e- Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8, 703-719.
  • Köroğlu, N. (2018). Psikoloji öğrencilerinde depresyonun yordayıcısı olarak öz yeterlik ve beden algısı (Yüksek lisans tezi). [Self-efficacy and body image as predictors of depression in psychology students] Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Köroğlu, A. Y. & Demiriz, S., (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojileri öz yeterlik algıları teknolojik araç gereç kullanım tutumları ve bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. [Examining preschool teachers' information technology self-efficacy perceptions, technological equipment usage attitudes and individual innovativeness levels.] Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 6(1), 1-27.
  • Kundu, A., Bej, T. & Dey, K.N. (2020), "An empirical study on the correlation between teacher efficacy and ICT infrastructure", International Journal of Information and Learning Technology, 37(4), 213-238. https://doi.org/10.1108/IJILT-04-2020-0050
  • Öztuzcu, Ö. & Mısırlı, Z.A. (2023). Teachers' self-efficacy on the use of information technologies in the distance education process: A scale development study. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 18(3), 405-422.
  • Seferoğlu, S. S. & Akbıyık, C. (2005). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayara yönelik öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. [A study on primary school teachers' self-efficacy perceptions towards computers] Eurasian Journal of Educational Research, 19, 89-101.
  • Şahin, H. & Göçer, G. (2013). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin bilgisayar öz-yeterliklerinin incelenmesi. [Investigation of the primary school teachers' computer usage self-efficacy] Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(3), 131-146.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Tepe, D. (2011). Okulöncesi öğretmenlerinin öz yeterlik inançlarını belirleme ölçeği geliştirme (Yüksek lisans tezi). [Developing a scale to determine self-efficacy beliefs of preschool teachers] Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, Burdur.
  • Türker, A. & Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) üzerinden yürütülen uzaktan eğitimlerle ilgili lise öğretmenlerinin görüşleri. [The opinions of high school teachers on distance learning which is carried out through EBA (educational informatics network) during Covid-19 pandemic period.] Millî Eğitim Dergisi, 49(1), 323-342. https://doi.org/10.37669/milliegitim.738702
  • Yalçınkaya, Y. & Özkan, H. H. (2014). Ortaöğretim öğretmenlerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik öz yeterlikleri. [Secondary teachers for the use of interactive smartboard competencies]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(29), 69-91.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özge Öztuzcu 0000-0003-2836-073X

Zeynel Abidin Mısırlı 0000-0002-9504-4836

Erken Görünüm Tarihi 25 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 5 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Öztuzcu, Ö., & Mısırlı, Z. A. (2023). Secondary School Teachers’ Self-Efficacy Beliefs Regarding Information Technology. Journal of Computer and Education Research, 11(22), 952-965. https://doi.org/10.18009/jcer.1344348

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "