This meta-analysis investigates the impact of differentiated mathematics instructions on gifted students’ academic achievement and attitudes. Such programs address advanced learning needs through curriculum compacting, acceleration, and enrichment. Synthesizing data from multiple studies, this analysis explores overall effectiveness, effects on attitudes, and moderating factors. Findings indicate positive effects on academic performance (effect size = 0.23) and attitudes toward mathematics (effect size = 0.34), though significant variability exists. Moderating factors included study origin and grade level; international and elementary-level studies showed greater academic gains, whereas high school students exhibited stronger improvements in attitudes. Results highlight the potential of differentiated instructions to support gifted learners academically and emotionally, emphasizing the importance of considering context, age groups, and cultural settings. The study calls for additional research into long-term impacts across diverse populations
Differentiated mathematics instruction gifted students mathematics achievement mathematics attitude meta-analysis
This meta-analysis investigates the impact of differentiated mathematics instructions on gifted students’ academic achievement and attitudes. Such programs address advanced learning needs through curriculum compacting, acceleration, and enrichment. Synthesizing data from multiple studies, this analysis explores overall effectiveness, effects on attitudes, and moderating factors. Findings indicate positive effects on academic performance (effect size = 0.23) and attitudes toward mathematics (effect size = 0.34), though significant variability exists. Moderating factors included study origin and grade level; international and elementary-level studies showed greater academic gains, whereas high school students exhibited stronger improvements in attitudes. Results highlight the potential of differentiated instructions to support gifted learners academically and emotionally, emphasizing the importance of considering context, age groups, and cultural settings. The study calls for additional research into long-term impacts across diverse populations
Differentiated mathematics instruction gifted students mathematics achievement mathematics attitude meta-analysis
Due to the scope and method of the study, ethics committee permission was not required.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Matematik Eğitimi, Özel Yetenekli Eğitimi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 14 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 12 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 26 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Değerli Yazarlar,
JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.
Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.
Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır. ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "