Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Opinions of Students about Scratch, Arduino and Python Using from Open Source Code Softwares

Yıl 2021, , 831 - 852, 21.12.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.938706

Öz

The purpose of this study is to examine the opinions of secondary school students on Scratch, Arduino and Python from open source code softwares. The study group is made up of 9 students studying in a high school in Hatay on 2019-2020 education years and on 11th grade. To reveal the experiences and practices of the students on open source code softwares, phenomenologic design of qualitative researches was utilized. Content analysis on data obtained by using NVivo, the themes of “The advantages of open source softwares with respecct to closed source softwares”, “Comparison of Arduino, Python and Scratch” and “The Place of Using Software Nowadays” were reached. The results pointed that student had a certain level of awareness on open source code softwares. Students use Python, Scratch and Arduino as per their purposes and find learning these softwares necessary.

Kaynakça

  • Alp, Y. (2019). Blok tabanlı programlama öğretiminin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerisine ve bilgisayara yönelik tutumuna etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Bell, T., Alexander, J., Freeman, I. & Grimley, M. (2008). Computer science without computers: New outreach methods from old tricks. Retrieved 09.04.2021 from http://www.jasonalexander.kiwi/pdf/NACCQ08.pdf
  • Ceylan, V. K. & Gündoğdu, K. (2018). Bir olgubilim çalışması: Kodlama eğitiminde neler yaşanıyor? Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 1-34.
  • Çatlak, Ş., Tekdal, M. & Baz, F. Ç. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies ve Teacher Education, 4(3), 13-25.
  • Demirer, V. & Sak, N. (2016). Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Dubois, P. F. (2007). Guest editor’s introduction: Python: Batteries included. Computing in Science & Engineering, 9(3), 7-9.
  • Genç, Z. & Karakuş, S. (2011, Eylül). Tasarımla öğrenme: Eğitsel bilgisayar oyunları tasarımında Scratch kullanımı. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ, Turkey.
  • Gezgin, D. M., Özcan, S. N., Ergün, K., Köse, Ö. & Emir, N. (2017). Bilgisayar programlama eğitiminde Scratch programı kullanımına ilişkin lise öğrencilerinin görüşleri. Proceedings Book of 2nd International Scientific Researches Congress on Humanities and Social Sciences, 182-188, İstanbul.
  • Gomes, A. & Mendes, A. J. (2007, January). Learning to program difficulties and solutions. International conference on Engineering Education, Coimbra, Portugal.
  • Göksoy, S. & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Hwang, S.-Y. (2005). Adopting open source and open standards in the public sector: Five deciding factors behind the movement, Michigan Journal of Public Affairs, 2, 1-19.
  • Kandemir, C.M. (2018). Metin tabanlı programlama. Y. Gülbahar, H. Karal (Ed.). Kuramdan uygulamaya programlama öğretimi içinde, Ankara: PEGEM Akademi.
  • Karabak, D. & Güneş, A. (2013). Ortaokul birinci sınıf öğrencileri için yazılım geliştirme alanında müfredat önerisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 163-169.
  • Karahoca, D., Karahoca, A. & Uzunboylu, H. (2011). Robotics teaching in primary school education by project based learning for supporting science and technology courses. Procedia Computer Science, 3, 1425-1431.
  • Korkmaz, Ö. (2016). The effect of scratch- and lego mindstorms Ev3-based programming activities on academic achievement, problem-solving skills and logical-mathematical thinking skills of students Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(3), 73-88
  • Kuş, E. (2009). Nicel - nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • López-Rodríguez, FM. & Cuesta, F. (2016). Andruino-A1: Low-cost educational mobile robot based on android and Arduino. Journal of Intelligent & Robotic Systems, 81, 63–76.
  • Lye, S. Y. & Koh, J. H. L. (2014). Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12? Computers in Human Behavior, 41, 51-61.
  • Malan, D. J. & Leitner, H. H. (2007). Scratch for budding computer scientists. ACM Sigcse Bulletin, 39(1), 223-227.
  • Malkoç, B. (2012, Şubat). Temel bilimler ve mühendislik eğitiminde programlama dili olarak Python. XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Maxwell, J. (2018). Nitel araştırma tasarımı - etkileşimli bir yaklaşım (Çev: M.Çevikbaş). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018a). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı (Ortaokul 5 ve 6. sınıflar) https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=374 adresinden 07 Ocak 2021 tarihinde alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018b). Ortaöğretim bilgisayar bilimi dersi öğretim programı https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=335 adresinden 07 Ocak 2021 tarihinde alındı.
  • Ocak, M. A. & Efe, A., (2018). Arduino ile kodlama ve mikro denetleyici uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Öztürk, F. & Özdemir, D. (2020). The effect of STEM education approach in science teaching: Photosynthesis experiment example. Journal of Computer and Education Research, 8(16), 821-841. DOI: 10.18009/jcer.698445
  • Pinto, A. & Escudeiro, P. (2014, June). The use of Scratch for the development of 21 st century learning skills in ICT. In Information Systems and Technologies (CISTI), 9th Iberian Conference on, IEEE7, Barcelona.
  • Powers, K., Ecott, S. & Hirshfield, L. M. (2007). Through the looking glass: Teaching CS0 with Alice. SIGCSE 2007: 38th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, 213–217, New York, USA, https://doi.org/10.1145/1227310.1227386
  • Raadt, M. (2008). Teaching programming strategies explicitly to novice programmers. Retrieved 09.09.2020 from http://eprints.usq.edu.au/4827/2/de_Raadt_2008_whole.pdf
  • Resinovic, B. (2015, October). The use of Nao, a humanoid robot, in teaching computer programming, The Proceedings of International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives (ISSEP), Ljubljana, Slovenia.
  • Resnick, M., Silverman, B., Y., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., & Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67.
  • Rossum, G. (1999). Computer programming for everybody (revised proposal): A scouting expedition for the programmers of tomorrow. Technical Report, Corporation for National Research Initiatives.
  • Sarı, U. & Kırındı, T. (2019). Using arduino in physics teaching: arduino-based physics experiment to study temperature dependence of electrical resistance. Journal of Computer and Education Research, 7 (14), 698-710. DOI: 10.18009/jcer.579362
  • Saygıner, Ş. & Tüzün, H. (2017, Mayıs). Programlama eğitiminde yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Seggie, N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Steiniger, S. & Hunter, A. J. (2013). The 2012 free and open source GIS software map–A guide to facilitate research, development, and adoption. Computers, Environment and Urban Systems, 39, 136-150.
  • Sönmez, Y. (2017). Açık kaynak programlar ile internet üzerinden öğrenci takip sistemi tasarımı ve performans analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Wakil, K., Khdir, S., Sabir, L. & Nawzad, L. (2019). Student ability for learning computer programming languages in primary schools. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3 (6), 109-115. DOI: 10.31458/iejes.591938
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, N. (2017). Açık kaynak yazılımlarda bakım yapılabilirliği ve güvenilirliği ölçmek için iki boyutlu değerlendirme metodu (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.

Açık Kaynak Kodlu Yazılımlardan Scratch, Arduino ve Python Kullanımı Hakkında Öğrenci Görüşleri

Yıl 2021, , 831 - 852, 21.12.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.938706

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin açık kaynak kodlu yazılımlardan Scratch, Arduino ve Python’ a yönelik görüşlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu 2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Hatay’da bir lisenin 11. sınıfında öğrenim gören 9 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma açık kaynak kodlu yazılımların kullanımları hakkında öğrencilerin deneyimlerini, yaşantıları, tecrübelerini ortaya çıkarmak için nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) desenindedir. Nvivo kullanılarak gerçekleştirilen içerik analizi sonunda “Açık kaynak yazılımların kapalı kodlulara göre avantajları”, “Arduino, Scratch ve Python'ın karşılaştırılması”, “Yazılım kullanmanın günümüzdeki yeri” temalarına ulaşılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlara göre öğrenciler açık kaynak kodlu yazılımlar hakkında belirli bir farkındalığa sahiptir. Öğrenciler amaçları doğrultusunda Scratch, Arduino ve Python yazılımlarını kullanmakta ve bunları öğrenmeyi gerekli bulmaktadır.

Kaynakça

  • Alp, Y. (2019). Blok tabanlı programlama öğretiminin ortaokul öğrencilerinin problem çözme becerisine ve bilgisayara yönelik tutumuna etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Bell, T., Alexander, J., Freeman, I. & Grimley, M. (2008). Computer science without computers: New outreach methods from old tricks. Retrieved 09.04.2021 from http://www.jasonalexander.kiwi/pdf/NACCQ08.pdf
  • Ceylan, V. K. & Gündoğdu, K. (2018). Bir olgubilim çalışması: Kodlama eğitiminde neler yaşanıyor? Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(2), 1-34.
  • Çatlak, Ş., Tekdal, M. & Baz, F. Ç. (2015). Scratch yazılımı ile programlama öğretiminin durumu: Bir doküman inceleme çalışması. Journal of Instructional Technologies ve Teacher Education, 4(3), 13-25.
  • Demirer, V. & Sak, N. (2016). Dünyada ve Türkiye'de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar, Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Dubois, P. F. (2007). Guest editor’s introduction: Python: Batteries included. Computing in Science & Engineering, 9(3), 7-9.
  • Genç, Z. & Karakuş, S. (2011, Eylül). Tasarımla öğrenme: Eğitsel bilgisayar oyunları tasarımında Scratch kullanımı. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Fırat University, Elazığ, Turkey.
  • Gezgin, D. M., Özcan, S. N., Ergün, K., Köse, Ö. & Emir, N. (2017). Bilgisayar programlama eğitiminde Scratch programı kullanımına ilişkin lise öğrencilerinin görüşleri. Proceedings Book of 2nd International Scientific Researches Congress on Humanities and Social Sciences, 182-188, İstanbul.
  • Gomes, A. & Mendes, A. J. (2007, January). Learning to program difficulties and solutions. International conference on Engineering Education, Coimbra, Portugal.
  • Göksoy, S. & Yılmaz, İ. (2018). Bilişim teknolojileri öğretmenleri ve öğrencilerinin robotik ve kodlama dersine ilişkin görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Hwang, S.-Y. (2005). Adopting open source and open standards in the public sector: Five deciding factors behind the movement, Michigan Journal of Public Affairs, 2, 1-19.
  • Kandemir, C.M. (2018). Metin tabanlı programlama. Y. Gülbahar, H. Karal (Ed.). Kuramdan uygulamaya programlama öğretimi içinde, Ankara: PEGEM Akademi.
  • Karabak, D. & Güneş, A. (2013). Ortaokul birinci sınıf öğrencileri için yazılım geliştirme alanında müfredat önerisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 163-169.
  • Karahoca, D., Karahoca, A. & Uzunboylu, H. (2011). Robotics teaching in primary school education by project based learning for supporting science and technology courses. Procedia Computer Science, 3, 1425-1431.
  • Korkmaz, Ö. (2016). The effect of scratch- and lego mindstorms Ev3-based programming activities on academic achievement, problem-solving skills and logical-mathematical thinking skills of students Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 4(3), 73-88
  • Kuş, E. (2009). Nicel - nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • López-Rodríguez, FM. & Cuesta, F. (2016). Andruino-A1: Low-cost educational mobile robot based on android and Arduino. Journal of Intelligent & Robotic Systems, 81, 63–76.
  • Lye, S. Y. & Koh, J. H. L. (2014). Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12? Computers in Human Behavior, 41, 51-61.
  • Malan, D. J. & Leitner, H. H. (2007). Scratch for budding computer scientists. ACM Sigcse Bulletin, 39(1), 223-227.
  • Malkoç, B. (2012, Şubat). Temel bilimler ve mühendislik eğitiminde programlama dili olarak Python. XIV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Maxwell, J. (2018). Nitel araştırma tasarımı - etkileşimli bir yaklaşım (Çev: M.Çevikbaş). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018a). Bilişim teknolojileri ve yazılım dersi öğretim programı (Ortaokul 5 ve 6. sınıflar) https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=374 adresinden 07 Ocak 2021 tarihinde alındı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2018b). Ortaöğretim bilgisayar bilimi dersi öğretim programı https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=335 adresinden 07 Ocak 2021 tarihinde alındı.
  • Ocak, M. A. & Efe, A., (2018). Arduino ile kodlama ve mikro denetleyici uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Öztürk, F. & Özdemir, D. (2020). The effect of STEM education approach in science teaching: Photosynthesis experiment example. Journal of Computer and Education Research, 8(16), 821-841. DOI: 10.18009/jcer.698445
  • Pinto, A. & Escudeiro, P. (2014, June). The use of Scratch for the development of 21 st century learning skills in ICT. In Information Systems and Technologies (CISTI), 9th Iberian Conference on, IEEE7, Barcelona.
  • Powers, K., Ecott, S. & Hirshfield, L. M. (2007). Through the looking glass: Teaching CS0 with Alice. SIGCSE 2007: 38th SIGCSE Technical Symposium on Computer Science Education, 213–217, New York, USA, https://doi.org/10.1145/1227310.1227386
  • Raadt, M. (2008). Teaching programming strategies explicitly to novice programmers. Retrieved 09.09.2020 from http://eprints.usq.edu.au/4827/2/de_Raadt_2008_whole.pdf
  • Resinovic, B. (2015, October). The use of Nao, a humanoid robot, in teaching computer programming, The Proceedings of International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution and Perspectives (ISSEP), Ljubljana, Slovenia.
  • Resnick, M., Silverman, B., Y., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., & Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67.
  • Rossum, G. (1999). Computer programming for everybody (revised proposal): A scouting expedition for the programmers of tomorrow. Technical Report, Corporation for National Research Initiatives.
  • Sarı, U. & Kırındı, T. (2019). Using arduino in physics teaching: arduino-based physics experiment to study temperature dependence of electrical resistance. Journal of Computer and Education Research, 7 (14), 698-710. DOI: 10.18009/jcer.579362
  • Saygıner, Ş. & Tüzün, H. (2017, Mayıs). Programlama eğitiminde yaşanan zorluklar ve çözüm önerileri. I. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Seggie, N. & Bayyurt, Y. (2017). Nitel araştırma yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. (2013). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Steiniger, S. & Hunter, A. J. (2013). The 2012 free and open source GIS software map–A guide to facilitate research, development, and adoption. Computers, Environment and Urban Systems, 39, 136-150.
  • Sönmez, Y. (2017). Açık kaynak programlar ile internet üzerinden öğrenci takip sistemi tasarımı ve performans analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Wakil, K., Khdir, S., Sabir, L. & Nawzad, L. (2019). Student ability for learning computer programming languages in primary schools. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 3 (6), 109-115. DOI: 10.31458/iejes.591938
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yılmaz, N. (2017). Açık kaynak yazılımlarda bakım yapılabilirliği ve güvenilirliği ölçmek için iki boyutlu değerlendirme metodu (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevil Hanbay Tiryaki 0000-0003-4780-9715

Fatih Balaman 0000-0003-2175-0778

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 18 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Hanbay Tiryaki, S., & Balaman, F. (2021). Açık Kaynak Kodlu Yazılımlardan Scratch, Arduino ve Python Kullanımı Hakkında Öğrenci Görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 831-852. https://doi.org/10.18009/jcer.938706

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "